Författare Ämne: kolla äktheten  (läst 12052 gånger)

Utloggad Trollbunden

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 0
kolla äktheten
« skrivet: tisdag 27, september 2011, 19:05:05 »
Hur vet man om mynten som man köper är äkta?

Läst på nån hemsida att ädelmetall inte går att förfalska, då alla metaller har sin unika densitet, men är det verkligen omöjligt att blanda billigare metaller till en legering som har \"rätt\" densitet och sen ge dem ett överdrag av guld eller silver?

Läste också nånstans att präglingen på mynten, med tillverkare, renhetsgrad, etc. är tillräcklig äkthetsgaranti, men är det så svårt att kopiera såna mynt?

När ni får hem mynt som är inpackade i plast, bryter ni förpackningen för att mäta och väga och kolla att de är äkta, eller litar ni på att obruten förpackning i sig själv är tillräcklig äkthetsgaranti?

Utloggad Bakken

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
kolla äktheten
« Svar #1 skrivet: onsdag 28, september 2011, 13:45:08 »
Mynt är relativt lätta att förfalska, speciellt silvermynt. Förfalskade silvermynt består oftast av en kärna av bly, som i sin tur har ett kopparlager runt sig. När väl kopparlagret är på är det lätt att plätera med silver. Eftersom bly är tyngre än silver och koppar är lättare ger det här möjligheten att imitera silvrets densitet.

Guldmynt är svårare att förfalska och inte lika vanliga. För att uppnå liknande densitet används vanligtvis tungsten.

För några månader sedan gjorde jag misstaget att beställa några pandamynt från en icke seriös försäljare. Så jag har tyvärr lärt mig den hårda vägen. Som det ser ut nu kommer jag troligtvis att få tillbaka mina pengar  ;)

Fråga på ifall det är något specifikt du undrar över, jag har som sagt tvingats läsa på en hel del de senaste veckorna och sprider gärna kunskapen!

Edit: Måste även påpeka att äkthetsbevis är betydligt lättare att förfalska än mynt, och i många fall är de inte värt pappret de är skriva på, samma sak gäller myntkaplsar, boxar och dylikt med coola klistermärken.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
kolla äktheten
« Svar #2 skrivet: onsdag 28, september 2011, 14:57:21 »
Vanliga bullionmynt tror jag är ganska ovanliga som förfalskningar, men däremot är det ingen hemlighet att t ex Pandamynt och andra varianter plagieras. Även diverse numismatiska mynt (exempelvis Morgan Dollar från Carson City) förfalskas, och dessa verkar vara mycket svåra att skilja från äkta vara.

Handlar man från kommersiella handlare är risken för förfalskningar mycket liten då de ofta handlar direkt från myntverk eller deras distributörer, men handlar man på Tradera eller eBay bör man vara försiktig.

Utloggad Trollbunden

• Medlem
  • *
kolla äktheten
« Svar #3 skrivet: onsdag 28, september 2011, 14:58:23 »
Så bryta förpackningen för att mäta och väga kan alltså vara en god ide.

Hur upptäckte du att myntet du köpte var falskt?
Köpte du det från mynthandlare eller privatperson?

Det är intressant det du säger om guld och silver, för här står det precis tvärtom: http://www.silvertackor.com/falska-silvertackor, att falska silvertackor är ovanliga, men att wolfram används för att förfalska guld. Gäller iofs. tackor och inte mynt, men ändå.

Är man trygg om man köper från kända handlare som goldsource, liberty silver och gieger?

Sån där probering mäter väl bara utsidan på myntet, så den lär väl inte heller avslöja om det har annan metall innuti?

Så nästa grubbel, när man ska sälja, hur visar man köparen att varan är äkta?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
kolla äktheten
« Svar #4 skrivet: onsdag 28, september 2011, 15:04:16 »
Själv har jag aldrig varken stött på eller hört om förfalskade silvertackor, men däremot läst om förfalskade guldtackor. Min egna slutsats av detta är att en enkilos guldtacka är betydligt mer lönsamt att förfalska än en enkilos silvertacka.

En probering kollar bara metallen på ytan precis som du själv skriver. Jag har för mig att om man skall avgöra innehållet så får man antingen dela tackan eller använda spektrograf, eller går det med röntgen? Inte helt säker på vilken metod som används, men en itusågad tacka bör iaf avslöja innehållet... även om den metoden inte är att föredra av uppenbara anledningar.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
kolla äktheten
« Svar #5 skrivet: onsdag 28, september 2011, 15:40:35 »
Det är tackor som förfalskas med tungsten (visst heter det Wolfram på svenska eg?). Jag läste en redogörelse för det där någonstans som jag inte kan hitta nu. Som jag minns det så är det oerhört svårt att förfalska ett 1 oz guldmynt för sådana mynt tenderar att spricka. Tanken slog mig att tjockare mynt med mindre diameter möjligen skulle kunna vara i farozonen.

Räven: Med morgans är det ju tom så praktiskt att det en del år finns mängder med Philly-mynt som man helt enkelt kan stansa in ett \"CC\" i och mångdubbla värdet. Myntet är äkta på alla sätt och vis, görs det rätt är det oerhört svårt att avslöja.

Utloggad Bakken

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
kolla äktheten
« Svar #6 skrivet: onsdag 28, september 2011, 15:55:35 »
Det var mynt jag främst talade om. För att få en förståelse för hur bra kopior det finns så räcker det med att gå in här:
http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=silver+coin&catId=0

Kan garantera att 99% av alla silver- och guldmynt där är falska. Dessutom ganska kul då säljarna påstår att mynten är sällsynta och ändå ger mängdrabatt om man beställer fler än 100 st.

Men på den sidan ser man även mynt som säljs i kapslar och boxar, med eller utan äkthetsbevis kan vara falska. Många av bilderna är däremot från äkta mynt...

Utloggad Trollbunden

• Medlem
  • *
kolla äktheten
« Svar #7 skrivet: onsdag 28, september 2011, 16:05:58 »
Citera
Tanken slog mig att tjockare mynt med mindre diameter möjligen skulle kunna vara i farozonen.
Tänkte också på det. Ju tunnare och mindre ett mynt är, desto svårare och mindre lönsamt måste det vara att få in något annat där utan att det märks.

Finns det någon skillnad i egenskaper mellan guld/silver och wolfram/bly/koppar som är någorlunda lätt att testa? Typ magnetism och liknande?

Jag vet att det blir dålig täckning i telefonen när jag vistas i hus med koppartak. Har dock inte provat hus med tak av guld eller silver, och vet inte hur man ska översätta den egenskapen till mynt...

Utloggad Trollbunden

• Medlem
  • *
kolla äktheten
« Svar #8 skrivet: onsdag 28, september 2011, 16:07:24 »
Bakken: jag tänkte också mest på mynt, men jag tänkte att det som gäller tackor kanske gäller mynt också, men inser att det är vissa skillnader.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
kolla äktheten
« Svar #9 skrivet: onsdag 28, september 2011, 16:27:50 »
Citat från: SoulCrew

Räven: Med morgans är det ju tom så praktiskt att det en del år finns mängder med Philly-mynt som man helt enkelt kan stansa in ett \"CC\" i och mångdubbla värdet. Myntet är äkta på alla sätt och vis, görs det rätt är det oerhört svårt att avslöja.

Det kände jag faktiskt inte till, men det låter verkligen som ett enkelt alternativ. Smidigt sätt att flerdubbla värdet på ett annars vanligt mynt som ändå är helt äkta...

Utloggad Trollbunden

• Medlem
  • *
kolla äktheten
« Svar #10 skrivet: fredag 04, november 2011, 19:52:59 »
Citera
Finns det någon skillnad i egenskaper mellan guld/silver och wolfram/bly/koppar som är någorlunda lätt att testa? Typ magnetism och liknande?

Ingen annan svarar, så då får jag väl göra det själv, efter att ha läst på lite.

Silver är diamagnetiskt, dvs. visar motstånd mot magneter. För att få någon reaktion behöver man en väldigt stark magnet (tex. neodymmagnet), och den måste vara i rörelse jämfört med silvret:

https://www.kitcomm.com/showthread.php?t=69524
Koppar och bly är också diamagnetiskt, men inte lika starkt som silver. De i länkarna fick reaktion på silver men ingen alls på bly. Det finns ju olika magneter, jag antar att om man vill vara helt säker så borde man ha ett blymynt att jämföra med.
Tror inte testet funkar på guld.

Wolfram är till skillnad från guld starkt paramagnetiskt (http://en.wikipedia.org/wiki/Paramagnetism), men vet inte om det går att testa det själv hemma.

Sen går det att mäta värmekapacitetet i metallen, men för att få ett meningsfullt svar behöver man investera i en väldigt noggran (dyr) termometer.

För tackor kan man köpa en manick som mäter tjockleken på saker genom att skicka en ljudpuls och mäta hur lång tid det tar. Ljud har olika hastighet i olika metaller, så om man ställer in manicken på silver och den visar rätt tjocklek, så är tackan äkta. Om den visar fel tjocklek, så är det något annat. Det lär gå att få tag på en sån mätare till överkomligt pris.
Mynt är svårare för de har oftast inte tillräckligt jämn yta.

Sen kan man mäta den elektriska ledningsförmågan och värmeledningsförmågan, men det behövs ganska komplicerad mätutrustning så det är inget man gör själv.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
kolla äktheten
« Svar #11 skrivet: fredag 04, november 2011, 20:05:38 »
En kul grej man kan göra med en silvertacka(1kg+) är att lägga en isbit på den.

På grund av att silvret leder värme så bra så ser det ut som om isbiten bara sjunker in i tackan. Isbiten smälter snabbare på en silvertacka än på en spis!!!

Det smälter inte lika snabbt på någon annan metall.

Detta är ett kul experiment man man göra själv. För att få lite mer imponerade effekt håll tackan ett tag under en varmvattenskran så den blir lite varmare innan du gör experimentet...

Återkom gärna med rapporter om hur det gick!

/H

Återkommer vid annat tillfälle med lite tips om tester av mynt med hjälp av magnet...

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane