Författare Ämne: Trader är för ärlig i tv-sändning  (läst 6448 gånger)

Utloggad Casamannen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 47
  • Affärsomdömen: 3
Trader är för ärlig i tv-sändning
« skrivet: tisdag 27, september 2011, 03:25:18 »
[video]
[/video]

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #1 skrivet: tisdag 27, september 2011, 09:07:09 »
Han har helt rätt. Det viktigaste är att fundera på hur man kan tjäna pengar, inte hur eventuella kriser ska läsas. Visst bör man kanske hålla koll på möjliga lösningar men fokus ska ligga på den egna positioneringen.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #2 skrivet: tisdag 27, september 2011, 13:12:03 »
Man kan ju tycka att hans hållning är egoistisk och förkastlig men samtidigt, ponera att han hade en lösning på krisen, vad är oddsen på att all världens megalomaniska politiker faktiskt skulle gå med på att genomföra den? Jag menar, det är ju inte direkt så att man på förhand kan veta till 100% att den kommer fungera och det finns rätt många disparata förslag på hur krisen eller i varje fall delar av den kan lösas. Detsamma gäller mig, dig och alla här inne, vi kan bara påverka vår egen situation och kanske en del närståendes, ska vi bevisa vilka fina människor vi är genom att mot bättre vetande avstå?

Utloggad Dekaron

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: onsdag 28, september 2011, 22:53:55 »
Citat från: SoulCrew
Detsamma gäller mig, dig och alla här inne, vi kan bara påverka vår egen situation och kanske en del närståendes, ska vi bevisa vilka fina människor vi är genom att mot bättre vetande avstå?

Är inte det en filosofisk fråga? Ungefär som att det är alltid omoraliskt att använda sig utav en lösning eller system, som åtta utav tio gånger skadar någon, för att hjälpa en eller flera personer även om just utfallet denna gång blir positivt.

Att hjälpa dessa människor är inte omoraliskt men sättet man gör det på är omoraliskt för systemet är som oftast negativt för flertalet.

Man förstärker systemet och ger det likviditet, så att säga, för framtida problemlösningar utan att egentligen adressera kärnan i problemet.  

Kort och gott: \"Man skall sikta mot att hjälpa så många som möjligt och söka efter alternativa lösningar\" skulle nog filosofen ge som svar.

Skulle nog biologen ge som svar också, nu när jag tänker på det.

Men visst, tillbaka till ämnet, jag skulle agera efter egoistiska grunder då jag är mycket säkert på att systemet, ekonomin, återhämtar sig om några år efter kraschen. Vi har ju hört det i några år nu att systemet är vid en vändpunkt som, enligt alla dessa domedagsprofeter, kommer blotta dess, tydligen, uppenbara brist.

Att systemet bygger på arbiträra värden istället för reella värden så som guld eller silver t.ex. Det och att vissa tydligen ska få ha makt att trycka pengar lite godtyckligt på en klackspark som om det skulle lösa eventuella problem.

Aja... för mycket svammel. Ursäkta, hjärnan är inte i form idag känner jag.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
« Svar #4 skrivet: torsdag 29, september 2011, 00:10:43 »
Men frågan är ju vad som är egoism i det här fallet. Om jag förbereder mig, läser på och tar mig igenom krisen förhållandevis helskinnad så kan jag hjälpa mig närstående människor. Om jag gör vad politikerna uppenbarligen vill, skuldsätter mig och agerar extremt kortsiktigt för att med tiden bli en del av problemet så hjälper jag ju sannolikt ingen alls?

Utloggad Dekaron

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #5 skrivet: torsdag 29, september 2011, 00:57:57 »
Sant men det är ju dumt att lyssna på politiker, inte sant? Dessutom dem är ju inte naturligt kopplade till moral eller har jag missat något i utvecklingen den senaste tiden?

Man har ju ett moraliskt ansvar mot sin egen fortlevnad, inte sant?  :P

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: torsdag 29, september 2011, 01:21:56 »
Förvisso, du har så rätt. Men ibland behöver man påminna sig själv och andra om sakernas natur.

Guld är ju bara en barbarisk relik som centralbanker håller av tradition och vi som köper det är finansiella terrorister. Politkerna vill oss bara väl och har ingen egen agenda alls, generellt får vi det allt bättre ju mer makt över våra liv vi ger dem och det som står i tidningen är saklig, objektiv fakta.

Eller nåt, mest eller nåt tror jag..

Utloggad Dekaron

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #7 skrivet: torsdag 29, september 2011, 01:36:00 »
Citat från: SoulCrew
Guld är ju bara en barbarisk relik som centralbanker håller av tradition och vi som köper det är finansiella terrorister. Politkerna vill oss bara väl och har ingen egen agenda alls, generellt får vi det allt bättre ju mer makt över våra liv vi ger dem och det som står i tidningen är saklig, objektiv fakta.

Hahaha! Bästa kommentar jag läst på ett tag.  :lol:

Visst att våra kära politiker vill oss bara allt väl och inte alls springer något ärende varken åt sig själva eller någon annan.

Utloggad Trollbunden

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
« Svar #8 skrivet: lördag 29, oktober 2011, 14:56:48 »
Citera
SoulCrew wrote:

Detsamma gäller mig, dig och alla här inne, vi kan bara påverka vår egen situation och kanske en del närståendes, ska vi bevisa vilka fina människor vi är genom att mot bättre vetande avstå?

Är inte det en filosofisk fråga? Ungefär som att det är alltid omoraliskt att använda sig utav en lösning eller system, som åtta utav tio gånger skadar någon, för att hjälpa en eller flera personer även om just utfallet denna gång blir positivt.

Att hjälpa dessa människor är inte omoraliskt men sättet man gör det på är omoraliskt för systemet är som oftast negativt för flertalet.

Men vad är ett moraliskt sätt att hantera sina pengar på egentligen, då? Ädelmetallbransjen är väl inget änglarike heller, fullt av fiffel och och gruvor med katastrofala arbetsförhållanden etc. Säg ett sätt, ett enda sätt att placera pengar på som inte på något sätt är omoraliskt eller oetiskt? Inte skadar någon, inte stöttar något elakt system?

Bankkonto?
Aktier?
Räntepapper?
Ädelmetaller?
Vägra jobba och tjäna några pengar alls och antagligen gå åt helvete?

Ge mig ett garanterat moraliskt alternativ och jag lovar jag ska välja det, men tills dess tänker jag vara \"egoistisk\" och välja den omoraliska metod som jag tror är bäst för mina sparmål.

Utloggad Dekaron

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #9 skrivet: lördag 29, oktober 2011, 22:39:56 »
Citat från: Trollbunden

Men vad är ett moraliskt sätt att hantera sina pengar på egentligen, då? Ädelmetallbransjen är väl inget änglarike heller, fullt av fiffel och och gruvor med katastrofala arbetsförhållanden etc. Säg ett sätt, ett enda sätt att placera pengar på som inte på något sätt är omoraliskt eller oetiskt? Inte skadar någon, inte stöttar något elakt system?

Bankkonto?
Aktier?
Räntepapper?
Ädelmetaller?
Vägra jobba och tjäna några pengar alls och antagligen gå åt helvete?

Ge mig ett garanterat moraliskt alternativ och jag lovar jag ska välja det, men tills dess tänker jag vara \"egoistisk\" och välja den omoraliska metod som jag tror är bäst för mina sparmål.

Försök att vara moralisk i ett system som använder sig utav korruption som substitut för ärlighet och öppenhet m.fl. och jag skall jaga björn med händerna.

Utöver det försök att vara moralisk i ett system som nyttjar hot, våld och andra medel av tvång. Det är svårt att vara snäll eller moralisk t.ex. när en person försöker blåsa dig eller på något sätt tvinga dig till att offra dig för något som absolut inte är värt uppoffringen.

Sen tycker jag inte att det är omoraliskt att tjäna pengar men man måste ha lite koll på vad pengar är och varför vi använder dem. Pengar är ju bara en konstruerad nödvändighet inte en absolut hörnsten i vårt samhälle.

Spara pengarna om du vill vara så moralisk som möjligt i råvaror och mark men du har en poäng att de stackars gruvarbetarna lär inte ha en så trevlig arbetsmiljö - eller särskilt bra betalt för den delen.

Kanske vi får inse att man får betala för sig för att få ett humanare samhälle. Men i och andra sidan är det ganska tragiskt att det enda effektiva sättet att få ett humanare samhälle verkar att vara genom att spendera enorma summor pengar.

Det enda säkra jag kan säga är att det enda moraliska viset att hantera sina pengar är att undvika lidande hos andra, människor som djur. Eller var detta ett för predikande svar om moralism i ett nötskal?  :P

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

1/4 oz Gold Libertad- Nära spot! by AndrewJackson72
Idag kl. 09:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by AndrewJackson72
Idag kl. 04:49

Ny medlem, intresse silver och guld by ífing
Igår kl. 14:19

Sprickor i silvermarknaden? by Stacker
fredag 06, mars 2026, 20:35:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 06, mars 2026, 14:17:04

Prissättning vid köp/sälj mellan privatpersoner. Silver (även Guld). by pennypacker
fredag 06, mars 2026, 11:09:43

Långsiktigt by fåtöljpanda
torsdag 05, mars 2026, 22:32:03

Svenska äldre silvermynt säljes by Silverstiernan
torsdag 05, mars 2026, 16:20:04

1 oz Canada Maple Leaf Silvermynt Säljes by Rixen82
tisdag 03, mars 2026, 22:41:14

2 OZ Silver Kraken & Captain by AndrewJackson72
tisdag 03, mars 2026, 22:41:14

Till salu!- Bankroll Libertad 1 oz silver by AndrewJackson72
tisdag 03, mars 2026, 22:39:40

2 oz silvertacka- Säljes by AndrewJackson72