Författare Ämne: Platina och Palladium  (läst 7606 gånger)

Utloggad 4779

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 5
Platina och Palladium
« skrivet: tisdag 14, april 2015, 20:28:19 »
Är det dax för uppgång eller är det en förhoppning av "experterna".

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/04/14/doldismetallernas-revansch.plc.html

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Platina och Palladium
« Svar #1 skrivet: onsdag 15, april 2015, 01:02:51 »
Platinum är än mer nedtryckt än silver. Bullionbankerna har enormt stora korta nettopositioner. Metallen bryts i princip enbart i Sydafrika och Ryssland. De kan ta full kontroll av marknaden. Metallen är mycket ovanlig och JPM:s "stridslager" har tömts snabbt p g a strejk i Sydafrika som nu är löst. Platinum handlas just nu under guldet vilket egentligen är vansinnigt. Det kan visserligen pressas ner än mer och används av bullionbankerna precis som silvret för att ge guldet en mer negativ bild. Platinum är också mer en råvara så den "starka" dollarn har fått den på knä medan guldet stått emot av andra orsaker. Titta exempelvis på vad som hände med platinum under förra finanskrisen också. Det gör att man kanske ska vara lite extra försiktig och inte gå in för tungt. Ration till guld kan försämras avsevärt. Marknadsaktörer har blivit dömda för att manipulera priset dessutom. (Vi vet ju att det sker på de andra marknaderna också)

Jag lite platinum och ser själv en större uppsida i den metallen än silver. Jag ser dock en större risk och betydligt större nedsida på kortare sikt och då är jag beredd att köpa på mig betydligt mer. Mitt slutgiltiga mål är att byta ut platinum mot guld och handlar med den i relation till guld och silver.

Palladium ser jag i en liknande situation som platinum om än inte lika nedtryckt. Jag har inget palladium för att det är svårt att få tag på.

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 337
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #2 skrivet: onsdag 15, april 2015, 07:26:39 »
Jag undviker platina och palladium pga att igenkänningsfaktorn är obefintlig. (Om man inte är insatt)
Om jag ändå skulle köpa så skulle jag ALDRIG köpa av en privatperson, och räknar inte heller med att kunna sälja till en privatperson.
Faktiskt lite av samma skäl att jag undviker silver. För likt andra metaller.

Därimot vet alla hur guld ser ut och dess egenskaper.

bränn mej.  ;D

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 671
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #3 skrivet: torsdag 28, januari 2016, 23:33:17 »
Platinan är nu på rea. Har inte sett dessa nivåer sedan 2008.

https://www.libertysilver.se/diagram/diagram?xpt=1
« Senast ändrad: torsdag 28, januari 2016, 23:43:44 av Condor2ooo »

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 325
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #4 skrivet: fredag 29, januari 2016, 10:37:12 »
Jag köpte en 5grams pamp fortuna i platinum mest på skoj när jag blev erbjuden för ca 2 år sedan, jag skulle ha en i guld men det var i stort sett samma pris så what the hell roligt o äga en iaf. Den ser snarlik ut som pamp fortuna i silver men har en annan färgskiftning, om inte förpackningen deklarerade att det var platinum så kunde man lätt bli lurad.

Utloggad PennyLane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #5 skrivet: fredag 29, januari 2016, 11:41:14 »
Läste för någon månad sen att det är problem med lönsamheten för gruvföretagen som tar fram platinum i Sydafrika, dagens spotpris är för lågt för lönsamheten tror jag att det stod. Sen har dom haft andra problem också men nån annan här kanske vet mer?

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 637
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #6 skrivet: lördag 30, januari 2016, 19:28:52 »
Platinum är än mer nedtryckt än silver. Bullionbankerna har enormt stora korta nettopositioner. Metallen bryts i princip enbart i Sydafrika och Ryssland. De kan ta full kontroll av marknaden. Metallen är mycket ovanlig och JPM:s "stridslager" har tömts snabbt p g a strejk i Sydafrika som nu är löst. Platinum handlas just nu under guldet vilket egentligen är vansinnigt. Det kan visserligen pressas ner än mer och används av bullionbankerna precis som silvret för att ge guldet en mer negativ bild. Platinum är också mer en råvara så den "starka" dollarn har fått den på knä medan guldet stått emot av andra orsaker. Titta exempelvis på vad som hände med platinum under förra finanskrisen också. Det gör att man kanske ska vara lite extra försiktig och inte gå in för tungt. Ration till guld kan försämras avsevärt. Marknadsaktörer har blivit dömda för att manipulera priset dessutom. (Vi vet ju att det sker på de andra marknaderna också)

Jag lite platinum och ser själv en större uppsida i den metallen än silver. Jag ser dock en större risk och betydligt större nedsida på kortare sikt och då är jag beredd att köpa på mig betydligt mer. Mitt slutgiltiga mål är att byta ut platinum mot guld och handlar med den i relation till guld och silver.

Palladium ser jag i en liknande situation som platinum om än inte lika nedtryckt. Jag har inget palladium för att det är svårt att få tag på.

1 Uns med palladium finns i t.ex Kon-Tiki settet med quarter 24K guld och 1 uns silver för sirka 5.000.-
Dem är inte så svåra att hitta faktiskt.

Inloggad pezon

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 41
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #7 skrivet: tisdag 10, oktober 2017, 22:52:46 »
Har inget investerings Palladium men frugan och jag har våra förlovningsringar tillverkade av det materialet.

Palladium är rätt ovanligt i smycken och ett av kraven för att gifta sig vara unika ringar i ovanligt material.

Har även en liten bit av palladiumet från min ring ingjuten i en "kuts" för materialtekniska undersökningar.

Lyckades inte få fram någon kornstruktur med de syror jag hade att etsa med. Slängde in det i SEM och körde EDS på det och det verkar vara legatrat med en liten mängd ruthenium.
Ska ta och göra om det mer noggrant vid tillfälle.

Funderade på att köpa lite palladium bara för skoj skull, men det är rätt högt i pris nu jämfört med för 10 år sen då vi köpte ringarna.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1611
  • Affärsomdömen: 165
« Svar #8 skrivet: onsdag 11, oktober 2017, 07:48:14 »
Platina och palladium har nu exakt samma spotpris(Kitco).

Jag har lika mycket platina som palladium. Det är inte många ounce men ändå... Platina har gått ner i pris och palladium upp i pris. Jag har då ungefär samma värde som tidigare...

/H

Inloggad I_am_mine

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 288
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #9 skrivet: onsdag 11, oktober 2017, 08:40:43 »
Ni som är insatta:

Vad är föredelarna med äga platina och palladium? Finns det några uppenbara risker?

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: onsdag 11, oktober 2017, 18:10:41 »
Ni som är insatta:

Vad är föredelarna med äga platina och palladium? Finns det några uppenbara risker?
Största risken som jag ser det är att om man vill likvidera metallen så får man inte så bra betalt.
50-60% av spot har jag hört.
Har man pengarna och tänker långsiktig +5år så finns det nog ingen risk.
Hade en 1/10 som jag lyckades kränga av.
Det ligger ett par eagles 1Oz platinamynt i bankboxen som jag kan sälja för 9000.-, 10% under spot om ngn är intresserad.
« Senast ändrad: fredag 13, oktober 2017, 00:17:50 av Krugerangel »

Inloggad cyber

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 214
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #11 skrivet: onsdag 11, oktober 2017, 21:35:55 »
Ni som är insatta:

Största risken som jag ser det är att om man vill likvidera metallen så får man inte så bra betalt.
Det ligger ett par eagles 1Oz platinamynt i bankboxen som jag kan sälja för 9000.-, 10% under spot om ngn är intresserad.

Spot är ca 7515kr/oz, så jag förstår inte riktigt?

Inloggad glimbert

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 195
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #12 skrivet: onsdag 11, oktober 2017, 23:12:28 »
Att fossilbilar är på upphällningen och efterfrågan kan minska kraftigt känns som en av de större riskerna med just dessa metaller.

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: torsdag 12, oktober 2017, 10:26:39 »
Ni som är insatta:

OoOoOpsssss.
Jag räknade fel  på dollar-kursen.
90% av spot 7515.- = c:a 6800.-
Tack för påminnelsen....

Inloggad HF

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 79
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #14 skrivet: torsdag 12, oktober 2017, 12:23:48 »

OoOoOpsssss.
Jag räknade fel  på dollar-kursen.
90% av spot 7515.- = c:a 6800.-
Tack för påminnelsen....

Jag tar gärne en platinum eagle till 6800,- ... jag pratar och hör inte så bra svenska, om du vill gå bort från din rutin att göra affärer på tlf, så skicka mig ett meddelande, så klarar vi den på PM ;)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Vilka av dessa tyska silverhandlare är seriösa? by Birka
Idag kl. 12:30

Diskussion om Bitcoin by august
Idag kl. 12:27

Lordmancer 2 (game) by I_am_mine
Igår kl. 23:47

EFN talar om vad pengar är och hur de skapas by cyber
Igår kl. 22:40

Säljes: Parti 80% med mervärde, 3kg finvikt by Micromax
Igår kl. 18:22

Bilder på guld. by Rödlöga
Igår kl. 08:53

Vilken månad har lägst silver pris? by Thornado
fredag 15, december 2017, 14:14:44

Säljes : Världens vackraste guldmynt? 2 st 20$ St Gaudens guldmynt (Sänkt pris!) by mega_n
torsdag 14, december 2017, 10:01:05

Ny medlem by guldbob
torsdag 14, december 2017, 08:41:21

KÖPES svensktguld 2000kr by kristensson
onsdag 13, december 2017, 20:15:16

[Säljes] Diverse silver. by Krugerangel
onsdag 13, december 2017, 09:12:45

[Köpes] Guldtacka 100g(även 250g ). by jumu
tisdag 12, december 2017, 14:24:30

Banken blir otillgänglig. by Krugerangel
tisdag 12, december 2017, 11:39:54

Ny medlem (Luger) by Prolantie