Författare Ämne: 20% av kapitalet i guld..vettigt ?  (läst 12804 gånger)

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
20% av kapitalet i guld..vettigt ?
« skrivet: tisdag 14, april 2015, 13:24:18 »
Jättetacksam om ni vill kommentera !  :)

Är det vettigt att investera ca 20% av sitt kapital i guld ?

om det innebär .5-6 siffrigt belopp

Vad tycker ni ? Ska man satsa på 1 fet tacka...många småtackor eller är mynt bäst ?

Är väl tänkt att sitta på guldet under minst ett par års sikt iaf. 

Saker jag redan vet är  tex att man får bättre pris per viktenhet om man köper stora tackor kontra små tackor och  även tackor kontra mynt.

Men ska ju vara lätt att sälja sen också...

Jag upplever att centralbankerna tävlar om att göra sina valutor mer eller mindre värdelösa..Vill endast bevara värde....Är därför jag är intresserad av guld. Inte för att spekulera.

Har redan lite silver...så det går bort...

Utloggad Hg_82

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
  • Affärsomdömen: 27
SV: 20% av kapitalet i guld..vettigt ?
« Svar #1 skrivet: tisdag 14, april 2015, 14:04:27 »
Jag föredrar mindre enheter av den enkla anledingen att det är lättare att avyttra.  Har själv inget som är större än 2 Oz. 10 och 20 gramstackor tycker jag är lämpliga. I mynt föredrar jag 1/2 Oz och 1/4 Oz.

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #2 skrivet: tisdag 14, april 2015, 15:03:23 »
Skulle jag investera 100.000 eller mer i guld är det  1oz goldeagles som gäller.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 724
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: tisdag 14, april 2015, 17:30:06 »
Med tanke på dagens osäkra läge är det inte fel att ha 20% av sina tillgångar i guld och andra ädelmetaller.
Historiskt har det varit bra att ha större delen av sina tillgångar i aktier eftersom det har fungerat bra både i form av värdetillväxt inom berörda aktiebolag samt som inflationsskydd. Nu är dock stor del av aktiemarknaden uppblåst av allt för mycket lättillgängligt kapital vilket ger stor fallhöjd varför det kan vara läge att minska andelen aktier. Guld och andra ädelmetaller ser jag i första hand som en försäkring mot misslyckad finans- och penningpolitik samt ett sätt att bevara tillgångar vid krig eller andra katastrofer där ordinarie valutahantering inte fungerar.

Vid köp av guld är 100 g tackor och välkända 1 oz guldmynt såsom Gold Maple, Krugerrand, Gold Eagle, Gold Buffalo etc att föredra.

Vill du få största möjliga mängd guld för pengarna är dock större tackor ett bra alternativ.

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
« Svar #4 skrivet: tisdag 14, april 2015, 17:35:46 »
För 100000 tycker jag en el två stor tacka, två mindre tackor och ett mynt är vettig fördelning.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #5 skrivet: tisdag 14, april 2015, 17:55:53 »
Stora enheter:

Bättre priset
Svårare att avyttra
Lättare att förfalska (även om man inte ska överdriva risken)

Små enheter:

Något sämre priser (kan dock få bra pris även här)
Lätt att avyttra
Svårt att förfalska mindre och speciellt tunna enheter.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: tisdag 14, april 2015, 20:10:01 »
Även jag föredrar mindre storlekar av mynt och tackor, max 1 ounce, helst mindre för enkelhetens skull. Att man får bättre pris per gram vid större enheter ser jag inte som något problem eftersom premien ofta är inräknad vid en försäljning (om man inte säljer till kommersiella handlare). Hos de tyska bolagen (bl a Kettner vill jag minnas) finns "investerarpaket" med mycket guld i vikt men i små enheter.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #7 skrivet: onsdag 15, april 2015, 17:23:12 »
Helt klart mindre storlekar. Gärna äldre investeringsmynt som t.ex. Sovereigns, 20 francs mynt etc som har hög internationell igenkänningsfaktor och är lätta att avyttra samt inte lätt kan ifrågasättas som falska så länge man har någorlunda kunskap, en våg och ett skjutmått.
När det gäller hur stor andel så beror det helt på syftet. Är det försäkring mot kraschande valutor som är målet räcker det nog med att ligga i intervallet 10-20%. Onödigt att binda mer och värdeökningen vid eventuell krasch kompenserar för den begränsad andelen. Är syftet ren spekulation så måste man göra upp med sig själv hur stor risk man vill ta. Den försiktige balanserar sitt innehav enligt "inte alla ägg i samma korg". Den helt galne kör "all in". Sen finns hela skalan däremellan.

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
« Svar #8 skrivet: onsdag 15, april 2015, 20:25:43 »
Helt klart mindre storlekar. Gärna äldre investeringsmynt som t.ex. Sovereigns, 20 francs mynt etc som har hög internationell igenkänningsfaktor...

+1 som tidigare postare.

Sovereigns, 20 Francs, 20 Kronors och liknande mindre mynt utgör basen i min guldreserv. Några Krugerrands rekommenderas för att ha något slitstarkt och tyngre att fingra på vid abstinens. Jag gillar inte guldtackor.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #9 skrivet: onsdag 15, april 2015, 21:47:04 »
Sovereigns, 20 Francs, 20 Kronors och liknande mindre mynt utgör basen i min guldreserv. Några Krugerrands rekommenderas för att ha något slitstarkt och tyngre att fingra på vid abstinens. Jag gillar inte guldtackor.
Även jag gillar mindre enheter.

Men samtidigt så tror jag stenhårt på att inte ha alla ägg i samma korg, så bortsett från att inte gå ål-in i PM så har jag både mynt och tackor, både små och stora, både 999 och mynt med lägre renhet, etc.

Speciellt vad gäller detta med renhet så är det något vi diskuterat flera gånger tidigare och jag har då argumenterat för lägre renhet som 917 eller 900 eftersom sådana mynt blir mycket slitstarkare. Alla mindre mynt avsedda att cirkulera uppfyller detta (men inte saker som små pandor, lunarer, nuggets, etc).

Men å andra sidan sägs det att det i t ex Asien bara är 999 som gäller vilket omedelbart exkluderar sovereigns, 20 franc och svenska 20kr. Jag vet inte om detta med 999 har någon avgörande betydelse i Asien, men jag har absolut aldrig sett något annat där (och jag har tittat).

Tackor har jag dels för att ha lite inplastade saker med certifikat för den händelse en framtida kund går loss på sånt (själv är jag skeptisk) men även för att de rent tekniskt inte är kontanter och det är helt givet att de kan förvaras i bankfack, etc.

Skulle guldpriset gå mot månen i ett katastrofscenario där fiatvalutorna kraschar och det finansiella systemet temporärt går i baklås så lär det inte spela så himla stor roll vad man väljer, då kommer priset och värdet på varenda guldbit, oavsett hur bucklig den är, att följa med till månen: mynt, tackor, 999, 900, gamla örhängen och guldklockor, etc.

Men det är ju inte det enda scenariot man skall planera för.

Mina absoluta favoriter är St Gaudens Double Eagles och mexikanska 50 pesos. Ingen av dem är liten.
« Senast ändrad: onsdag 15, april 2015, 21:53:28 av august »

Utloggad C-vitamin

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #10 skrivet: onsdag 15, april 2015, 23:06:16 »
Skulle jag köpt guld för mer än 100 000kr så skulle jag nog överväga att hålla delar av innehavet i papper men givetvis ha lite i kassaskåpet eller var man nu är bekväm med att ha det.

Jag inser att många inklusive jag själv misstror många finansiella instrument  MEN säkerhetsrisker och det faktum att det kan vara svårt att hitta köpare på kort varsel gör att det ändå tåls att tänka på...

Som jag ser det så skulle man komma väldigt långt med guld och silver för 50 000kr i fysiskt innehav om det blir en total meltdown.

Som min bror sa: Jag diggar din guldring men du vågar aldrig ha den på dig och när väl använder den så tycker du att den är stor och bökig... DVS det får inte bli ett handikapp.

Men som svar på din fråga köp det som passar dig bäst, vill du ha det för att byta med i ett ww3 dödsknarkekonomiskkolapskrig köp små enheter som passar till sådant, vill du försäkra ditt ekonomiska värde från papper som kan bli värdelösa köp stora billiga tackor (lägst spread och köpare finns) och är det rent spekulativt och kortsiktigt bör du kanske köpa pappersguld eller liknande.

Personligen så tycker jag det viktigaste är att man vet varför man köper pm och anpassar sin strategi därefter.
« Senast ändrad: onsdag 15, april 2015, 23:12:25 av C-vitamin »

mrSju

• Gäst
« Svar #11 skrivet: onsdag 15, april 2015, 23:41:08 »
Jag själv har endast handlat mindre guldtackor. 20grams.. dom får ligga och samla damm. köper inga fler.
nu i veckan köpte jag mitt första guldmynt. 20kr oscar II.  samt 10 stycken myntkapslar, så nu är jag på jakt efter 9 guldtjugor till.  ;D synd att dom är så dyra.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
« Svar #12 skrivet: torsdag 16, april 2015, 00:51:51 »

Är det vettigt att investera ca 20% av sitt kapital i guld ?

Ja, 20% är helt OK, jag investerar ca. 1% av mitt kapital i guld!

om det innebär .5-6 siffrigt belopp

5-6 siffrigt... är det bara jag, som tycker att det är rejält stora skillnader mellan 5 och 6 siffror? :D

5 siffrigt: 10000 kr
6 siffrigt: 999990 kr

Vad tycker ni ? Ska man satsa på 1 fet tacka...många småtackor eller är mynt bäst ?

Små mynt mycket enklare att sälja, vem köper din 1 kilos guldtacka? (även om du erbjuder minus 5% av spot priset, blir ändå svårt att hitta köpare).
Jag gillar dock både stora och små (20 kilos guldtackor är rätt storlek i mina ögonen). :D

Är väl tänkt att sitta på guldet under minst ett par års sikt iaf. 

Senaste 4 år guldpriser rasar nästan jämt, med små uppgångar 2-3 gånger per år. Så köper du nu, beräkna att du tappar ca. - 10, -15% om 2 år. (om guldet fortsätter samma väg som senaste 4 år). 

Har redan lite silver...så det går bort...

Jag tar gärna din silver, i mina ögonen silver har extremt mycket mer potential gå upp i priset än guld. :) (Jag satsar ca. 98,9% av mitt kapital i silver). ;D

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
tisdag 28, april 2026, 22:01:44

Goldsilver.be by Lassiter
måndag 27, april 2026, 23:05:34

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72