Författare Ämne: Orginalkapsel - påverkar det värdet?  (läst 7546 gånger)

Utloggad vonswartz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 250
  • Affärsomdömen: 23
Orginalkapsel - påverkar det värdet?
« skrivet: tisdag 24, mars 2015, 19:43:10 »
Vad tror ni, påverkar det värdet på ett mynt om den sitter i sin "orginalkapsel" i plast...? Kapseln visar inte på nåt sätt samhörighet med själva myntet.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Orginalkapsel - påverkar det värdet?
« Svar #1 skrivet: tisdag 24, mars 2015, 20:07:13 »
Vad tror ni, påverkar det värdet på ett mynt om den sitter i sin "orginalkapsel" i plast...? Kapseln visar inte på nåt sätt samhörighet med själva myntet.

Enligt min mening nej. I vissa fall ökar en försluten förpackning risken att bli lurad, men jag själv handlar hellre Rwanda Wildlife i orginalförpackning. Nu är jag inte någon pandafantast, men jag kan tänka mig att vissa pandamynt också kan tänkas få höjt värde. Dessa förpackningar är dock helt förslutna och så länge det går att göra tester såsom magnet, mått, vikt (förpackningen väger lika mycket) utan att bryta förpackningen är det ok för mig.

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #2 skrivet: tisdag 24, mars 2015, 20:29:32 »
Skulle nog också säga att det gör det. Alla mynt som levereras i en kapsel så som lunar, panda skulle iaf inte jag betala lika mycket för om dem i te låg i originalkapskel. Delvis pga att pandakapslar är svåra att få tag på. Lunarkapslar dyra. Samt om del inte ligger i originalkapsel är det bevis på att dem hanterats eller fingrats med.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
« Svar #3 skrivet: onsdag 25, mars 2015, 20:47:06 »
Äldre guld panda mynt i original förpackningar kan kosta betydligt (märkligt) mer än liknade mynt dock i vanliga kapslar eller utan kapslar ens.
Samt, som medlemmarna redan svarade, Lunar och "vanliga" Panda mynt i original kapslar kan kosta mer än liknade mynt dock i övriga kapslar, exempel Panda mynt i kvadrat kapslar (Fabulous Collection).

På sidan av ligger mynt i NGC / PCGS slabar, ett mynt i NGCs slab kan kosta 9000 kr och liknade mynt även i original kapseln kostar typ 1500 kr (gäller sällsynta Panda mynt)

Utloggad Stol81

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 100
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #4 skrivet: torsdag 06, augusti 2015, 19:12:09 »
Jag tar över den här tråden och ställer en fråga efter som jag tycket ämnet var besläcktat.
Jag köpte för några veckor sedan mitt allra första guldmynt, ett Canadian Mapel Leaf 1/2 oz. Det köptes av en etablerad handlare som jag handlat av många gånger, så jag är inte orolig för den saken. Men det kom levererat i någon slags laminerad plastficka som är några centimeter större än myntet (se bild). Jag tyckte det var sjukt fult och funderar på att skaffa en hårdplastkapsel istället, kanske med en sån där svart ring runt. Tror ni att det skulle påverka värdet upp eller ner?

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #5 skrivet: torsdag 06, augusti 2015, 20:51:12 »
Köpte en halvuns panda och den kom i en försluten laminerad plastficka. Klippte upp och la i kapsel. Både fult och irriterande att inte kunna granska myntet.

Jag antar att guldpandor alltid kommer i förslutna plastfickor när man köper dem i original. Men som sagt, vem vill ha ett mynt man inte kan ta på och kontrollera?

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #6 skrivet: torsdag 06, augusti 2015, 21:12:47 »
Jag tar över den här tråden och ställer en fråga efter som jag tycket ämnet var besläcktat.
Jag köpte för några veckor sedan mitt allra första guldmynt, ett Canadian Mapel Leaf 1/2 oz. Det köptes av en etablerad handlare som jag handlat av många gånger, så jag är inte orolig för den saken. Men det kom levererat i någon slags laminerad plastficka som är några centimeter större än myntet (se bild). Jag tyckte det var sjukt fult och funderar på att skaffa en hårdplastkapsel istället, kanske med en sån där svart ring runt. Tror ni att det skulle påverka värdet upp eller ner?

1 oz guld Maple Leaf kommer i mynttub om 10 st.
1/2 oz guld Maple Leaf kommer inplastade i ark om 40 st.

Lite "strange" att det är så olika.

Jag tror inte att det påverkar värdet av ditt mynt, som alltid är spot plus en liten premium.
Det är lite skillnad på Pandor som ökar sin premium över spot över tid, då det är mer ett samlarobjekt.

Just my 2 cent's  :)

edit, ps, jag tog själv ut min 1 oz 2014 guldpanda från originalplasten och la in i en air-tite med svart ring, trots ett ev. tapp i värde, mycket snyggare så.  8)
« Senast ändrad: torsdag 06, augusti 2015, 21:24:30 av Brageson »

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #7 skrivet: fredag 07, augusti 2015, 11:23:12 »
Hmm min 1 oz guldpanda kom i en plastkapsel från tavex, varför får vi olika?

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #8 skrivet: fredag 07, augusti 2015, 13:08:24 »
Då är det "någon" som tagit ur den ur originalförpackningen. Troligen ägaren före dig, tror inte taxev skulle göra det.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

KÖPES 2021 1oz LUNAR OX by AlbrechtDurer
Idag kl. 15:35

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Igår kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Igår kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda