Författare Ämne: Varför investera i ädelmetaller?  (läst 4462 gånger)

Utloggad agau

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 8
Varför investera i ädelmetaller?
« skrivet: lördag 17, september 2011, 20:57:50 »
Jag tänkte det kunde vara intressant att höra varför vi investerar i ädelmetaller. Helt enkelt argument för varför detta (som vi väl alla tycker) är en bra idé.

Själv är jag inte särskilt insatt i världsekonomin men har börjat intressera mig mer och mer. Största anledningen till att jag tror på guld är att det kan helt enkelt inte vara bra med alla dessa statsskulder och stödpaket där man helikopter-bombar in nya pengar. Därför vill jag äga framförallt guld.

När det gäller silver är det lurigare tycker jag. Silver lurigare tycker jag. Att det inte finns någon teckning för allt papperssilver som det handlas med bör ju innebära att silvret är undervärderat. Det i kombination med silvrets unika egenskaper och användingsområden inom industrin är största anledningen till att jag tror silvret kommer gå upp.

Kom igen och fyll på med bra argument  :D

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #1 skrivet: måndag 19, september 2011, 01:33:38 »
Pappersmarknaden på guld har nog inte speciellt mycket mer täckning än den för silver, om ens någon.

Såhär i ett tidigt skede av den kris vi nu upplever förefaller den skilja sig från de tidigare krascher världen upplevt. Den här är mycket mer global och dessutom allomfattande. Fastigheter/mark, \"bankbok\", aktier och obligationer är väl i princip alternativen till ädelmetaller, samtliga förefaller av olika orsaker som rätt dåliga alternativ i nuläget. Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror inte att någon tidigare kris omfattat samtliga investeringsalternativ på det sätt som den här riskerar att göra. Tidigare har det alltid varit någon del av världen som tuffat på som tidigare eller åtminstone en marknad som erbjudit investeringsalternativ för smarta pengar. Jag befarar att vi står inför en finansiell perfekt storm vars utfall är oerhört svårt att bedöma.. Den enda säkra slutsatsen är att på andra sidan kommer saker att vara annorlunda, kan någon tipsa mig om ett sätt att bevara min köpkraft utan motpartsrisk som INTE är fysisk ädelmetall och som inte kan manipuleras utan min vetskap så säg gärna till. Tills det händer tänker jag fortsätta ackumulera guld och silver.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #2 skrivet: måndag 19, september 2011, 09:50:04 »
Jag instämmer i stort sett i allt som SoulCrew skrev. Jag ser det kortfattat på följande vis:

1. I värsta fall rasar systemet (vilket är det håll det verkar barka åt), och då kanske man kommer se ädelmetallerna som en ny valuta, om inte annat så temporärt innan en ny fiatvaluta bli påhittad. Privat har jag inga problem med att göra affärer med ädelmetall som betalningsmedel, något jag tror bara ökar ju mindre fiatpengar blir värda.

2. Om inte Den Stora Valutakraschen kommer, så kommer åtminstone värdet på våra pengar fortsätta minska i snabbare takt. Att då ha placerat pengarna i ädelmetall är för mig ett bra sätt att bevara min köpkraft, eller t om att öka den.

Som bonus tycker jag det är trevligt med en fysisk och verklig investering som man kan ta fram och känna på. Guld och silvermynt är dessutom fina samlarföremål som gör sig bra som presenter till nära o kära man vill \"sprida ordet\" till :)

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #3 skrivet: måndag 19, september 2011, 15:27:37 »
Sen om man är bra på att sprida pengar omkring sig, inte lika lätt att bara handla med guldet, så är man slösaktig kan det vara bra att köpa på sig sånt som är lite omständigt att sälja av.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: måndag 19, september 2011, 16:22:14 »
Citat från: silverfisken
Sen om man är bra på att sprida pengar omkring sig, inte lika lätt att bara handla med guldet, så är man slösaktig kan det vara bra att köpa på sig sånt som är lite omständigt att sälja av.

Samma argument hade jag när jag började köpa silver, och det stämmer väldigt bra. Man riskerar inte att impulshandla för sina ädelmetaller :)

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #5 skrivet: måndag 19, september 2011, 16:39:56 »
Silverrävens bonuspunkt tycker jag blir viktigare och viktigare. Ju mer man lær sig om ædelmetaller desto bættre affærer gør man. Trevlig sætt att sækra sin framtid på tycker jag.. och detta ær något som ligger helt rætt i tiden! :-)

Utloggad Kaw

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #6 skrivet: måndag 19, september 2011, 16:55:52 »

Min disciplin när det gäller sparande är väl inte så våldsamt bra. Därför har ädelmetaller blivit ett sätt för mig att spara mer och konsumera mindre. Ser det lite som att jag lurar mig själv, jag får ju fortfarande köpa något för siffrorna på kontot, win-win helt enkelt.  :)

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #7 skrivet: måndag 19, september 2011, 17:02:18 »
Citat från: Kaw

Min disciplin när det gäller sparande är väl inte så våldsamt bra. Därför har ädelmetaller blivit ett sätt för mig att spara mer och konsumera mindre. Ser det lite som att jag lurar mig själv, jag får ju fortfarande köpa något för siffrorna på kontot, win-win helt enkelt.  :)

En kanonstrategi!!!!!  :)

Utloggad agau

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #8 skrivet: måndag 19, september 2011, 20:20:02 »
Citat från: SoulCrew
Pappersmarknaden på guld har nog inte speciellt mycket mer täckning än den för silver, om ens någon.

Såhär i ett tidigt skede av den kris vi nu upplever förefaller den skilja sig från de tidigare krascher världen upplevt. Den här är mycket mer global och dessutom allomfattande. Fastigheter/mark, \"bankbok\", aktier och obligationer är väl i princip alternativen till ädelmetaller, samtliga förefaller av olika orsaker som rätt dåliga alternativ i nuläget. Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror inte att någon tidigare kris omfattat samtliga investeringsalternativ på det sätt som den här riskerar att göra. Tidigare har det alltid varit någon del av världen som tuffat på som tidigare eller åtminstone en marknad som erbjudit investeringsalternativ för smarta pengar. Jag befarar att vi står inför en finansiell perfekt storm vars utfall är oerhört svårt att bedöma.. Den enda säkra slutsatsen är att på andra sidan kommer saker att vara annorlunda, kan någon tipsa mig om ett sätt att bevara min köpkraft utan motpartsrisk som INTE är fysisk ädelmetall och som inte kan manipuleras utan min vetskap så säg gärna till. Tills det händer tänker jag fortsätta ackumulera guld och silver.

Det är bara att hålla med i allt. I senaste (?) Silver Update på Youtube togs det upp att guldet inte har någon vidare backning heller som du skriver.

Jag kan dock inte släppa att jag har en naggande känsla av att det är \"för enkelt\" att köpa på sig ädelmetall, jag menar hur ofta vinner man mot en bank. Å andra sidan känns det inte som det finns några bättre alternativ.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

2 Oz Libertad (Helt nya från rör) by AndrewJackson72
Igår kl. 18:42

Varför köpa silver? by Sarek
Igår kl. 12:28

The COMEX DECEPTION… (A PAPER DERIVATIVES SCAM) by vitae
fredag 13, juni 2025, 20:54:06

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 13, juni 2025, 16:48:40

[AVSLUTAD] 1/4oz American gold eagle 2004 by doo
fredag 13, juni 2025, 13:22:24