Författare Ämne: Seriös inköpare av tandguld - finns det i Sverige?  (läst 8523 gånger)

Utloggad Ben

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • Affärsomdömen: 0
Seriös inköpare av tandguld - finns det i Sverige?
« skrivet: torsdag 15, september 2011, 18:27:55 »
Har en liten post tandguld som jag vill göra mig av med (tänker fokusera på tackor).

Finns det någon inköpare som gör en någorlunda schysst bedömning vid inköp? Vad jag förstår försöker de flesta att köra rätt fult och dessutom betala lågt.

Har tittat på en tysk sida där man iaf enligt vad man uppger själva gör en noggrann analys av alla metaller (det finns tydligen vitt skilda typer tandguld) och betalar sedan för alla, inklusive bla palladiumiet, som ju borde bli en del.

http://adelmetaller.se/inkoep/tandguld/aktuell-exempelberaekning/

Jag har ännu inte sett något sådant från svenska inköpare utan man verkar mer gå för ett (lågt) pris \"allt-i-ett\". Eller kan någon tipsa om en bra inköpare. Alternativet att åka ner till Tyskland ter sig som en förlustaffär tyvärr, då det inte är så många gram det rör sig om.

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Seriös inköpare av tandguld - finns det i Sverige?
« Svar #1 skrivet: torsdag 15, september 2011, 19:09:15 »
Det företaget verkar ha väldigt bra koll jämfört med de mindre seriösa företag som dammsuger Sverige på guld. Tror inte heller att t ex vanliga guldhandlare eller pantbanker är såpass nogräknade, så precis som du spekulerar får du antagligen ett pris utan hänsyn till övrigt innehåll av värde.

Med tanke på resan så tror jag tyvärr du inte har något annat val än sälja i Sverige, men isåfall rekommenderar jag en seriös, gärna lokal, guldhandlare. Sådana som man ser i reklam på tv ger jag inte mycket för.

Utloggad Ben

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • Affärsomdömen: 0
Seriös inköpare av tandguld - finns det i Sverige?
« Svar #2 skrivet: torsdag 15, september 2011, 19:36:18 »
Nej någon \"SMS-påse\" är inte aktuell  :D

Funderar nästan på om man skulle ta en Oktoberfest-tripp (lr nåt) och se det som ett lärorikt äventyr, någon ekonomi blir det ju inte med alla omkostnader. Vad jag förstår erbjuder tyskarna även påsinskickning, men någon måtta får det kanske vara även om det känns som de strävar efter en seriös analys..

Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Seriös inköpare av tandguld - finns det i Sverige?
« Svar #3 skrivet: torsdag 15, september 2011, 20:03:20 »
Hittade Svensk Dentalåtervinning AB, ingen aning om vad det är för företag osv men kanske kan vara värt att kolla upp, eller någon annan kanske sitter på info.

http://www.goldrecycling.com/index.html

Utloggad skrotpeter

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
Seriös inköpare av tandguld - finns det i Sverige?
« Svar #4 skrivet: torsdag 15, september 2011, 20:53:24 »
Svenskt tandguld är ca 18 K med lite platina och palladium i.

Östländerna hade högre eftersom det är mjukar och det då inte är lika noga med passningen från början. Men de slits å andra sidan snabbare.
Svenska tandtekniker är så bra så nu är det titan som gäller eftersom det är billigare och hårdare.

Svensk dentalåtervinning är grundat av någon tveksam herre om jag inte minns fel. Kolla flaschback.
Men du kanske får bra hjälp ändå.

Utloggad Ben

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • Affärsomdömen: 0
Seriös inköpare av tandguld - finns det i Sverige?
« Svar #5 skrivet: fredag 16, september 2011, 17:24:12 »
Tack MrLibertad & skrotpeter! Det är lustigt, man får intrycket att många av de svenska \"uppköparfirmorna\" drivs av personer med kriminellt förflutet (?) Nu är det väl iofs så att den som \"sonat sitt brott\" ska ha en chans att bli hederlig, men det känns ju onekligen som om mycket sv \"SMS-påsandet\" är mer eller mindre legaliserad stöld, både med aveende på invägning och grampris. Ska erkänna att jag inte tänkt mycket på det där med övrigt i legeringen tills jag såg den tyska sidan.

Sen är det ju så att ett företag som köper in ett brett sortiment av metaller för återvinning känns stabilare än ett SMS-påse bolag.

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Seriös inköpare av tandguld - finns det i Sverige?
« Svar #6 skrivet: fredag 16, september 2011, 17:34:55 »
Inte undra på att \"SMS-påseföretagen\" har dåligt rykte när de ofta lurar av folk sitt guld till ockerpriser. Inte heller är det förvånande när en gammal kriminell ligger bakom en av de största aktörerna... Kanske inte så förvånande att det är så det ser ut i Sverige ändå. Guldets egenskaper gör ju det åtråvärt av kriminella då det inte är spårbart, enkelt att omvandla osv.

Utloggad skrotpeter

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
Seriös inköpare av tandguld - finns det i Sverige?
« Svar #7 skrivet: fredag 16, september 2011, 20:32:41 »
Uppsalamaffian i kombination med ekonomisk brottslighet känns som en \" vinnande\" kombination.
http://www.svd.se/naringsliv/acme-familjen-ute-pa-banan-igen_2306901.svd

Alla de större smsguldföretagen drivs av de som startade smslåneföretagen häromåren. Olika sätt att sko sig på personer utan ekonomisk kunskap.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15