Författare Ämne: Mätinstrument  (läst 28988 gånger)

Utloggad Kent

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 0
Mätinstrument
« skrivet: måndag 09, februari 2015, 04:15:41 »
Hej.

Om man tänker köpa en guldtacka/ guldmynt finns det något mätinstrument för att kontrollera så det är äkta/ renhet?
Jag har läst att det går att använda syror men finns det någon på forumet som vet om något elektroniskt instrument?

8)

mrSju

• Gäst
SV: Mätinstrument
« Svar #1 skrivet: måndag 09, februari 2015, 06:59:05 »
ska du köpa guldmynt vet du ju troligtvis vikt och mått på ett äkta mynt.

så en myntvåg och ett digitalt skjutmått hade iallafall gjort mej säker.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 416
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #2 skrivet: måndag 09, februari 2015, 09:04:24 »
Det finns, men frågan är vad de kostar.

Tittar ibland på "Metalljägarna" på TV.
Handlar om några killar i USA som återvinner ädelmetaller från diverse skrot och andra konstiga saker.
När dem sen ska sälja sin tacka så har företaget som köper ett litet och smidigt handhållet mätinstrument som både kontrollerar renhet och vilka ädelmetaller som tackan innehåller.
Finns ju även dem som har en dator och en typ av scanner, men då är det ju en stationär pryl.

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 501
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #3 skrivet: måndag 09, februari 2015, 09:31:42 »
När dem sen ska sälja sin tacka så har företaget som köper ett litet och smidigt handhållet mätinstrument som både kontrollerar renhet och vilka ädelmetaller som tackan innehåller.

Det instrumentet mäter bara ytskiktet. Det funkar om man har smält ner metallen själv, då vet man att hela tackan innehåller samma.
....men om du får en okänd tacka i handen så blir det till att borra, och mäta innehållet också, för att vara helt säker.

Utloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 698
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #4 skrivet: måndag 09, februari 2015, 15:41:40 »

Utloggad Kent

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: onsdag 11, februari 2015, 03:58:36 »
Priset på det instrumentet tar ett tag att arbeta in ca 180000 kr.  :(
Men tack för alla svar.
Jag har hittat några utländska guld objekt jag inte hittar info om, men som verkar vara äkta.

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 761
  • Affärsomdömen: 78
« Svar #6 skrivet: onsdag 11, februari 2015, 12:34:19 »
Precious metal verifier har diskuterats på diverse forum, finns en del videoklipp på Youtube om denna också.
Ett klart mer plånboksvänligt alternativ, då den än så länge är ganska ny finns det kanske inte tillräckligt med data gällande dess effektivitet, men förutsatt att den fungerar tillräckligt bra kan detta vara ett vettigt verktyg att lägga till i "testväskan".

Utloggad Kent

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: onsdag 11, februari 2015, 17:36:23 »
Tack för tipset Mange.

Vad bör man ha i sin "testväska" ?
Fler förslag mottages gärna.

Utloggad C-vitamin

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #8 skrivet: onsdag 11, februari 2015, 17:58:02 »
Tack för tipset Mange.

Vad bör man ha i sin "testväska" ?
Fler förslag mottages gärna.

Skjutmått, magnet, lupp, test syra och Google tillgängligt för att hämta in uppgifter om vikt och mått som förväntas av mynt eller tackor.

Eftersom att alla atomer väger olika mycket så kan man genom att mäta ett föremål och räkna ut vad vikten ska vara. Det är lättare att fylla stora tackor med skit än små mynt så håll dig till sådant som är svårt att förfalska i början om du inte köper av välkända pm-handlare såklart.

Hoppas du finner råden givande :)

Utloggad Kent

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: onsdag 11, februari 2015, 18:23:56 »
Tackar o bockar  :

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2102
  • Affärsomdömen: 50
Mätinstrument
« Svar #10 skrivet: onsdag 11, februari 2015, 19:55:47 »

Det är lättare att fylla stora tackor med skit än små mynt så håll dig till sådant som är svårt att förfalska i början...
Det är också svårare att förfalska guld än silver, eftersom det är ont om alternativa ämnen med lika hög densitet som guld. Det hindrar ju inte att bedragare försöker, eftersom guld är så mycket dyrare än silver.

Men skulle det ske en rejäl resa norrut med PM-priserna (blir väl aktuellt för mina barnbarn att uppleva som det verkar just nu) skall man nog bli betydligt försiktigare än idag med att köpa silver av folk man inte vet att man kan lita på eftersom det då kommer att finnas incitament som mycket saknas idag.

Utloggad Guldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
« Svar #11 skrivet: torsdag 12, februari 2015, 16:03:07 »
Det finns en video på Youtube där "Market Harmony" hävdar att de fått in 3x Golden Eagle med exakt rätt vikt/storlek som originalet.
https://www.youtube.com/watch?v=2P1h6uXDACY

I en uppföljning https://www.youtube.com/watch?v=YR_1xaWBeZ4 har de slipat ner halva myntet med slipmaskin och kör ett mätinstrument/metallanalys på den nedslipade ytan. Resultatet är högst märkligt dvs. en legering bestående främst av koppar, zink, guld och platina(!) dock ingen Wolfram... "Market Harmony" medger att det antagligen är ett kalibreringsfel men ger ingen förklaring till hur myntet skulle kunna väga exakt lika mycket som guld. De väger aldrig mynten i bild för att styrka vikten och de poängterar att de INTE låter någon annan undersöka mynten.

Som kuriosa har jag viktat ihop de olika metallernas densitet och % innehåll och fått summan ~11,6 kg/dm3, dvs. ett mynt med
samma storlek som ett äkta Gold Eagle (1 oz) skulle i så fall väga max ca: 21 gram

Min slutsats är sålunda att det är bortkastat att köpa ett dyrt analysinstrument, då man kan avslöja alla falska mynt med en enkel våg, skjutmått, utseende och känsla/klang. Jag tror INTE på att de falska mynten i videon väger exakt som originalet om de till största delen består av koppar/zink eller liknande. Självklart kan man tillverka "falska" guldmynt med hög premie (sällsynt årgång/utförande) av guld, som är svåra att skilja från original, men då får man ju ändå äkta guld för pengarna, "bara" lurad på premien. Det att viktigt att skilja på dessa olika typer av förfalskningar anser jag, för att inte skapa onödig oro.
« Senast ändrad: torsdag 12, februari 2015, 22:04:04 av Guldfisken »

Utloggad Kent

• Medlem
  • *
« Svar #12 skrivet: fredag 13, februari 2015, 14:28:39 »
Okej, det verkar som jag har massor att lära, men jag är glad att alla delar med sig av sina erfarenheter   ;D

Utloggad C-vitamin

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #13 skrivet: fredag 13, februari 2015, 16:00:40 »
Okej, det verkar som jag har massor att lära, men jag är glad att alla delar med sig av sina erfarenheter   ;D

Jag skulle dock vilja påstå att man kommer väldigt långt på att vara noggrann med valet av säljare dock är det oftast säljare med få omdömen och halvdana annonser mm. som står för majortiteln av alla potentiella fynd.

I slutändan är allt upp till dig och din inställning till risk, köper du av etablerade medlemmar på forumet, av seriösa säljare på tradera med lång historik och seriösa företag inom pm-handeln så är risken att bli blåst väldigt låg men det är givetvis ingen nackdel att kontrollera sina inköp ändå :)

Personligen har jag bara testat några få mynt och tackor med mer än ögon och känsla men då har jag heller inte köpt några 100g guldtackor eller liknande som verkligen kan vara värt att kolla upp även om det ser ut och känns som äkta vara...

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #14 skrivet: fredag 13, februari 2015, 21:11:05 »
Det finns väldigt bra bilder på alla kända mynt på nätet. Lupp, centigramvåg, skjutmått, trådrulle och neodynmagnet tar allt tillsammans med ping- och densitetstest. Tipset till novisen är att införskaffa en våg en lupp och ett skjutmått.

De mynt i de två YT-klippen som guldfisken länkade till är hyfsat bra förfalskningar men lurar endast de som är noviser och inte noggranna. Lupp, känsla och pingtest hade avslöjat mynten direkt. Vid tveksamheter kan man räkna ränderna (ridge) och jämföra med äkta vara.

Personligen är jag inte överförtjust i legerade mynt men det är klart att jag har några av de mer kända, t ex Gold-Eagle, Krügerrand, Centenario o s v. Dessa klarar inte magnettest och även om densitetsmått stämmer så kan det vara andra metaller och endast ett observant öga, känslan och pingtest avslöjar en skickligt gjord förfalskning. Analysinstrument är inte bättre än de är programmerade till att vara vilket också nämnts. 9999/10000 guldmynt är betydligt svårare att byta ut till något annat och är det 1/4 - 1 oz guld man vill ha så är det perfekt.

Annars finns en poäng med mynt som har hög igenkänningsfaktor. T ex Azadi, Sovereign, 10 och 20 kr nordiska o s v. Dessa bör också vara välbekanta och lyckade förfalskningar finns få kända.

Brottet för att förfalska mynt med nominellt värde är väldigt grovt i hela världen och straffsatsen är hög. Även försäljning och hantering av dessa är straffbart och ses inte med blida ögon. Det ska mycket till innan en mynthandlare försöker prångla ut ett sådant mynt på marknaden.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny medlem: Hazelblade by Maestro
Igår kl. 22:18

1 dukat guldmynt säljes by zodiac
Igår kl. 21:31

COMEX leveranser by JL_GBG
Igår kl. 21:04

Köpes: Gultmynt Oscar II, 20 kr by Silvernewb
Igår kl. 20:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Sarek
Igår kl. 17:42

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Silvernewb
Igår kl. 16:23

Smycken utan guldstämpel? by pezon
Igår kl. 10:03

40% silver säljes. by nybba78
onsdag 26, mars 2025, 14:01:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by laban77
onsdag 26, mars 2025, 08:44:57

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
tisdag 25, mars 2025, 16:41:03

Säljes guld 100g Pamp 2015 lunar goat by thgswe
tisdag 25, mars 2025, 09:20:08

Var beställa guld/silver? by Jensan
måndag 24, mars 2025, 15:05:14

KÖPES: 1 ounce silvermynt serien TERRA by Hazelblade
måndag 24, mars 2025, 10:11:40

Person som köper silverskrot på Tradera. by Maestro
söndag 23, mars 2025, 19:42:12

Köpes Perth Mint Silver Swan 2023 & 2024 by Tetas
söndag 23, mars 2025, 09:04:00