Författare Ämne: Kvinnor och ädelmetaller  (läst 6242 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Kvinnor och ädelmetaller
« skrivet: torsdag 08, september 2011, 23:10:14 »
En tanke som slog mig är att intresset för ädelmetaller verkar vara övervägande bland män jämfört med kvinnor. Visserligen är intresset för aktier och ekonomi i övrigt även mer mansdominerat, men det finns gott om kvinnor inom företagande, finansvärlden osv. Hur ofta hör man kvinnor köpreka guld i media eller privat? Jag kan inte komma på en enda. Även om vissa registrerade medlemmar här har väldigt könsneutrala namn så blir jag inte förvånad om samtliga är av manskön.

Hur kommer det sig?

Det sägs ju vara bevisat att kvinnor generellt har en mer defensiv strategi inom aktiehandel och satsar mer på stabila bolag än riskfyllda sådana men mer större potential, vilket säkerligen i många fall är mer lönsamt än mäns riskbeteende. Borde man i så fall inte även hedga med guld i större utsträckning för att minska risken på börsen?

Bland de kvinnor jag känner så är det många som älskar pengar lika mycket som jag, skillnaden är att de flesta bara vet hur de tjänar dem genom vanligt arbete, hur man sparar dem på banken eller hur man bränner dem genom shopping. I stort sett ingen känner till ädelmetallerna för att bevara värde, eller vad inflationen innebär. Dock är inte denna kunskap särskilt mycket högre bland mina manliga bekanta heller.

Vad tror forumet gör att vårt intresseområde verkar vara en \"mansgrej\", eller är det bara jag som fått fel uppfattning? Vore roligt att höra era tankar :)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
Kvinnor och ädelmetaller
« Svar #1 skrivet: torsdag 08, september 2011, 23:36:30 »
Jag tror kvinnor har mer guld än män, men dom har det som smycken. Om man ska vara riktigt fördomsfull och generaliserande så tror jag dessutom att kvinnor må vara försiktigare än män men de tenderar nog att lyssna mer på vad banken säger och banken säger inget om guld, däremot kan banken säga att HM och SHB är trygga placeringar. Av lite olika anledning har jag fått onormalt god insyn i några mig realtivt närstående kvinnors ekonomi och jag blir nästan lite mörkrädd när jag ser hur de placerat och resonerar. De har köpt bankens resonemang line, hook and sinker. Sitter still i båten och tror att fonder är trygga och vill inte sälja sånt som gått ner för då har dom förlorat pengar. Dessutom tror jag det här med samlandet av mynt tilltalar män mer, hur många kvinnor som samlar på saker känner ni och hur många män? Och framförallt, vems samlingar är dyrare?

Inloggad Håa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Affärsomdömen: 5
Kvinnor och ädelmetaller
« Svar #2 skrivet: fredag 09, september 2011, 08:39:09 »
Min fru tycker att mitt silver/guld sparande är ett \"lyxsparande\", kanske för att hon inte får bränna dom på shopping ;)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Kvinnor och ädelmetaller
« Svar #3 skrivet: fredag 09, september 2011, 09:18:41 »
Om vi tänker ett varv extra och tittar på vilken bild den stora massan ser på ädelmetallinvesteringar och samtidigt antar att teorin om kvinnors riskvillighet stämmer så är det inte så konstigt att kvinnor i lika hög grad inte köper guld. Skulle synen på guld- och silvermynt som gäller här även gälla hos den breda allmänheten så är jag övertygad om att det skulle kvinnor i mycket högre grad syssla med ädelmetaller.
Dessutom ska vi komma ihåg att män är extremare än kvinnor. Män är dummare, smartare, tuffare, fegare, mer utbildade, mindre utbildade, bättre bilförare, sämre bilförare osv. än kvinnor. Ta vilken extremist som helst, vare sig det är religiöst, politiskt - så nog fan är det en man. Alltså inte så konstigt att det är männen som är extremister när det gäller investeringar och satsar på något så exotiskt som ädelmetaller.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Kvinnor och ädelmetaller
« Svar #4 skrivet: fredag 09, september 2011, 09:40:54 »
Intressanta tankegångar :)

Nu kanske det visserligen bara gäller mig och min bekantskapskrets, men de flesta av kvinnligt kön jag känner har inget större intresse för ekonomi, och finns ett intresse stannar det oftast vid den egna privatekonomin.

En stor orsak till att jag tror ädelmetaller är såpass litet område är för att det krävs både kunskap och ett intresse för världsekonomi för att förstå poängen med t ex guld. Är man helt ointresserad av exempelvis vilka följder politiska beslut i USA får i resten av världen så tror jag inte man riktigt kan greppa begreppet inflation eller varför guld står emot det.

Ekonomiskt ointresse är visserligen inget jag ser som en kvinnlig \"egenskap\", men bland folk jag känner är det åtminstone lägre bland kvinnor än män. Precis som Baltik skrev så tror jag sparandet i ädelmetaller dock vore högre bland kvinnor om kunskapen om dem (ädelmetallerna alltså, inte kvinnorna) vore högre hos allmänheten.

Finns många aspekter på området, utan tvekan.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
Kvinnor och ädelmetaller
« Svar #5 skrivet: fredag 09, september 2011, 10:15:31 »
Det är nog inte svårare än att i Sverige är det mest (ädelmetall-)nördar som köper guld.

Fast jag har sett kvinnor som kommer in på Tavex och vill köpa guld så det kanske börjar ändras...

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Kvinnor och ädelmetaller
« Svar #6 skrivet: fredag 09, september 2011, 15:47:00 »
Alla kvinnor vet ju att smycken (av guld) är värdefulla, men få har antagligen tänkt på att guld även kan fungera som betalningsmedel. Å andra sidan, gillar man guld är steget kanske inte långt till att köpa sig ett mynt eller en tacka...om inte annat för skojs skull :)

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Kvinnor och ädelmetaller
« Svar #7 skrivet: fredag 09, september 2011, 15:54:04 »
Citat från: Silverräven
Alla kvinnor vet ju att smycken (av guld) är värdefulla, men få har antagligen tänkt på att guld även kan fungera som betalningsmedel. Å andra sidan, gillar man guld är steget kanske inte långt till att köpa sig ett mynt eller en tacka...om inte annat för skojs skull :)

Halskedjor och armband är ju dock lättare att dela än en tacka eller ett mynt så dom kanske inte är så tokiga ändå? :-)

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
Kvinnor och ädelmetaller
« Svar #8 skrivet: fredag 09, september 2011, 16:22:00 »
Sjukt hög premie på smycken.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Kvinnor och ädelmetaller
« Svar #9 skrivet: fredag 09, september 2011, 16:23:52 »
Citat från: skrotpeter
Sjukt hög premie på smycken.

Det är i o f s sant.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Kvinnor och ädelmetaller
« Svar #10 skrivet: fredag 09, september 2011, 17:08:03 »
För att utveckla ytterligare varför smycken är en dålig investering:

Guldpriset + Hantverkskostnad + Vinstmarginal + Moms på hantverkskostnaden (ej helt säker på denna) = Priset på guldsmycket.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 1/10 oz guld by AndrewJackson72
Igår kl. 13:11

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane