Författare Ämne: Förbjuda kontanter för att kunna införa negativa räntor  (läst 11411 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Förbjuda kontanter för att kunna införa negativa räntor
« skrivet: söndag 30, november 2014, 11:38:57 »
För något år sedan så pratade vi om detta bl a på grund av följande artikel:

http://armstrongeconomics.com/2013/11/17/negative-interest-rates-eliminating-cash-the-summers-solution/

Nu har ju Sverige tagit ett stort steg i desperationens riktning genom att införa nollränta, men här har det ju dock än så länge inte talats om att förbjuda kontanter. Men likafullt så står det klart att tanken sprider sig:

http://www.zerohedge.com/news/2014-11-29/financial-terrorists-road-krugman-and-rogoff-peddling-toxic-advice

Nu är min farhåga följande: även om detta inte diskuterats i Sverige och även om vi inte är de som för ögonblicket är mest illa ute så finns det andra saker som talar för detta just här. Dels är vi en av de nationer som är mest kortberoende (dvs minst kontantberoende), dels har svenska politiker en tradition av att försöka leka Bror Duktig när det gäller att implementera gemensamma regelverk.

Dvs om det kommer något direktiv om att ta bort kontanter från EU så kan man ge sig den på att Sverige omedelbart börjar implementera dårskapen medan merparten av övriga medlemsländer drar benen efter sig, obstruerar och allmänt inte genomdriver.

Detta gör att jag måste erkänna att om dessa tankar fortsätter att få fotfäste så ser jag en påtaglig risk för att Sverige kommer att stå i första ledet för att implementera det.

august

Utloggad vonGold

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
  • Affärsomdömen: 7
SV: Förbjuda kontanter för att kunna införa negativa räntor
« Svar #1 skrivet: söndag 30, november 2014, 15:21:18 »

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: söndag 30, november 2014, 18:14:33 »
Det måste alltid finnas någon form av kontanter i samhället. Tänk om det skulle bli helt kontantlöst, vad skulle alla utslagna som inte får eller kan ha ett bankkonto göra? Så jag tror att vi kommer inte se ett kontantlöst samhälle på många, många år.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #4 skrivet: onsdag 30, september 2015, 16:15:45 »

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #5 skrivet: onsdag 30, september 2015, 20:32:49 »
Aktuellt igen :

http://www.svd.se/bankchef-avskaffa-kontanter-for-att-radda-ekonomin/om/debatten-om-kontanterna

Jaaaa! Snälla gör det. Bättre Take-off för både ädelmetall och bitcoin,kan man knappast önska sig.

För att inte tala om byteshandel . The real Capitalist thing. Without the capitalists

https://en.wikipedia.org/wiki/Silvio_Gesell

Gesell har en vattentät plan angående valutans demurrage. (Inte att förväxla med "demurrage" i skepsrederi-termer)

All kontant valuta har ett "Bäst före datum" Om valutan inte spenderas i utgifter inom en given tidsram blir den stämplade valutan värdelös.

Ett par problem tornar upp sig här dock. Gesell, som levde i början av 1900-talet, har verkligen inte räknat med att kapitalflödet idag består av helt avreglerat förflyttning från konto till konto.

Men nu var ju inte det det handlade om.

" Andrew Haldanes radikala lösning på problemet: ta bort kontanterna helt. Med en statligt utgiven men helt digital valuta skulle det gå snabbt att införa rejäla minusräntor på kanske 4-5 procent vilket i sin tur skulle tvinga människor att konsumera."

Liksom :

" Enligt Andrew Haldane skulle detta vara en radikal, men bättre lösning, på världsekonomins problem än till exempel låta centralbankerna fortsätta trycka nya pengar fast i ännu större skala."

* Visslingar och applåder*

Helt och hållet nytryckta statliga digitala pengar,kommer att sätta igång ett moment för riktningen till alternativa digitala pengar, liksom klassiska värdetillgångar som silver och guld. Samt att sparandet i dessa ökar mångfalt. Vilket slår undan konsumtionen och tillväxten.

Kör på bara. Bästa nyheten på länge. Såhär desperat har man inte hört bankfolk uttala sig på länge...

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #6 skrivet: torsdag 01, oktober 2015, 07:17:49 »

Jaaaa! Snälla gör det. Bättre Take-off för både ädelmetall och bitcoin,kan man knappast önska sig.

Kör på bara. Bästa nyheten på länge. Såhär desperat har man inte hört bankfolk uttala sig på länge...
Be careful about what you wish for, as you may get it.

Inloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 72
« Svar #7 skrivet: onsdag 16, mars 2016, 20:25:39 »

Fjärde dagen denna lappen sitter uppe i lokala matvaruaffären. Väcker naturligtvis nyfikenheten och man är ju frågvis. Ingen vet vad felet är. "-det ska vara löst imorgon", så har det låtit i många dagar nu. Vi får väl se i morgon.

För alla andra, tur man bor i Skåne så det är aldrig långt till nästa affär. För mig, tur man är lite av en kontantkramare så jag slipper åka nästgårds för "en liter mjölk". Gynnar ju också gärna den lokal butiken.

Tråkigt också för handlaren som troligen förlorar tiotusentals kronor varje dag kortdragaren inte fungerar/har någon koppling till banken.

Sett många som fått ställa tillbaka matvarorna för de inte haft kontanter (för det har man ju inte längre?!).

Ja så kan det gå....

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #8 skrivet: onsdag 16, mars 2016, 20:32:41 »
Det finns hopp. Riksbanken vill att regeringen inför lagkrav på banker om att hantera kontanter. Detta efter ett inkommet EU-direktiv som berör medborgares rätt till konto med kontanthantering.

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Nyheter/2016/Infor-lagkrav-pa-bankernas-kontantservice/

RB dementerar också mediernas drev om att införa ett kontantlöst samhälle.

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Nyheter/2016/Felaktiga-uppgifter-om-kontanter/

Här finns mycket mer att läsa

http://www.riksbank.se/sv/Sok/?query=kontanthantering

Utloggad fyrkiplast

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
« Svar #9 skrivet: torsdag 17, mars 2016, 13:09:45 »
Om det skulle bli så att Sverige var först i värden med att förbjuda kontanter, kommer inte folk då stället att gå över till att använda andra länders valutor istället? Jag skulle inte ha några problem med att använda euro, nok eller USD istället för sek.

Eller är det så att man inte skulle få använda andra länders valutor heller? Verkar svårt att genomföra i sådana fall.

Tanken med att banker då lättare kan införa negativa räntor har faktiskt aldrig slagit mig.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #10 skrivet: torsdag 17, mars 2016, 13:48:41 »
Om det skulle bli så att Sverige var först i värden med att förbjuda kontanter, kommer inte folk då stället att gå över till att använda andra länders valutor istället? Jag skulle inte ha några problem med att använda euro, nok eller USD istället för sek.

Eller är det så att man inte skulle få använda andra länders valutor heller? Verkar svårt att genomföra i sådana fall.

Tanken med att banker då lättare kan införa negativa räntor har faktiskt aldrig slagit mig.
Det blir både rätt dyrt for oss att hålla på att växla till euro men också för handlaren att uppdatera sina priser efter valutakuersernas fluktuationer.

Utloggad fyrkiplast

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
« Svar #11 skrivet: torsdag 17, mars 2016, 15:55:59 »

Det blir både rätt dyrt for oss att hålla på att växla till euro men också för handlaren att uppdatera sina priser efter valutakuersernas fluktuationer.

I gränshandel mellan Norge och Sverige(iaf när nok var högre än sek) så körde vissa med att de var lika och andra med att nok var lite högre värderat, så priserna stod oftast enbart i sek eller nok men vid kassan räknar man om. Det förekommer också att man har både svenska och norska korterminaler. Nu har jag ingen kolla på hur det är för jag har inte varit i Norge eller i gränshandelsområden på ca 6 månader. Samma sak gäller i gränshandel mellan Tyskland och Danmark, iallafall enligt min uppfattning. Tyskland är dock betydlig mer kontantvänligt än Sverige.

I utlandet på turistorter så står priserna ofta i inhemsk valuta samt i andra större valutor. I vissa länder jag har varit i så vill de inte ens ha den inhemska valuta för den har fast växlingskurs mot dollarn som kommunistpartiet bestämt. Så jag skulle tro(vet?) att det fungerar, men jag tror inte att den svenska handeln har något större intresse i det. De är ju en drivande faktor i kontanthatet(pga bankernas krångel), vilket jag anser är konstigt med tanke på dyra avgifter för dem i samband med kortbetalningar. Sen så är det inte meningen att man ska växla om till euro i tid och och otid. Ett argument med att förbjuda kontanter är ju att få bort den svarta ekonomin, om jag var kriminell i ett kontantlöst samhälle skulle jag givetvis kräva betalningen för mina droger etc i cash och det blir ju då utländsk valuta eller guld. Den svarta ekonomin kommer med all säkerhet att fungera minst lika bra oavsett vad som sker.

Om jag skulle vara tvungen att betala negativ ränta på mina sparpengar i ett kontantlös Sverige så skulle jag ta ut dem i utländsk valuta, guld eller flytta dem till utlandet och få tag i ett billigt kort att använda för köp i Sverige.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

(Såld) [Säljes]: Guld 10 kr Oscar II från 1874 by Mange
Igår kl. 18:50

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Guld24K
Igår kl. 16:48

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n