Författare Ämne: Första silverbeställningen lagd hos Silber-Werte.de  (läst 73600 gånger)

Utloggad Dekaron

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • Affärsomdömen: 0
Första silverbeställningen lagd hos Silber-Werte.de
« Svar #75 skrivet: söndag 18, september 2011, 18:48:51 »
Det går att finna Boliden-tackor på tradera :rolleyes:.... men det kanske är säkrare att ringa upp samlare, om man känner till några, och köpa direkt av dem istället.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #76 skrivet: söndag 18, september 2011, 20:04:21 »
Citat från: Ben
OK, då är jag med! (Rookie på detta, som sagt  :)  )

Ser att Liberty Silver sätter en premie på Boliden-tackor (pga de inte längre tillverkas?). Är detta något marknaden gör med, eller är det ett tilltag från LS?

På Tradera handlas Bolidentackor med en premie på ca 2000 kr jämfört med övriga tackor, något jag själv är ganska frågande till. Jag skulle inte påstå att Bolidentackor är samlarobjekt på något vis... bra för säljarna, men skulle personligen aldrig köpa en silvertacka för de priserna :) Samma gäller priserna på LS där även de försöker tjäna på Bolidens \"exlusivitet\".

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #77 skrivet: söndag 18, september 2011, 20:17:05 »
Det gäller även för Boliden guldtackor där alla handlare inkl Tradera ger högt pris.

Utloggad David

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 48
« Svar #78 skrivet: måndag 19, september 2011, 04:25:56 »
Hej, ny medlem. vill köpa en del silver. gör inget om det är fina mynt. har förstått att tackorna är mkt mer dyra av någon besynnerlig anledning? borde vara tvärtom, men vad vet jag :)

Ska man skatta om man beställer mynt? var går gränsen?

tack för en trevlig tråd/forum. kollat lite men bestämt mig för att posta för att förhoppningsvis få mer information, ha bra diskussioner.

märkte att man förlorar bara runt 10procent mot spotten, vilket är helt OK, om man köper mynt,

vilka mynt är det med bäst silverpris, design spelar mindre roll för mig, hade gärna köpt fula 1kilos tackor om möjligt :)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #79 skrivet: måndag 19, september 2011, 09:25:11 »
Citera
vill köpa en del silver. gör inget om det är fina mynt. har förstått att tackorna är mkt mer dyra av någon besynnerlig anledning? borde vara tvärtom, men vad vet jag :)

Köper du från Tyskland (som denna tråden handlar om) så är skillnaden i pris beroende på 7% skatt för mynt och 19% för tackor. Detta återspeglar sig självklart i priset :)

Citera
Ska man skatta om man beställer mynt? var går gränsen?

Ja och nej, du betalar skatten i det EU-land du beställer ifrån, ej i Sverige.

Citera
tack för en trevlig tråd/forum. kollat lite men bestämt mig för att posta för att förhoppningsvis få mer information, ha bra diskussioner.

märkte att man förlorar bara runt 10procent mot spotten, vilket är helt OK, om man köper mynt,

vilka mynt är det med bäst silverpris, design spelar mindre roll för mig, hade gärna köpt fula 1kilos tackor om möjligt :)

Om du menar mynt med lägst premie (mest silver per krona) så ska du hålla dig till massproducerade mynt som Maples, Eagles och Philharmonics. Dessa har inget samlarvärde och är ett bra sätt att investera i silver. De är även mycket välkända och lätta att sälja.

Utloggad David

• Medlem
  • *
« Svar #80 skrivet: måndag 19, september 2011, 12:41:09 »
tack så mycket för bra svar Silverräven. funderar på att använda tipsen i denna tråden och köpa från tyskland, alternativt goldmoney.com (usa)

Kommer köpa en del snyggare mynt också(går inte att motstå estetiken helt enkelt, hehe)

:)

edit: mogge, tack för infon. visste inte det var så. funderar på att ha dom förvarade där i mitt namn, om jag köper volym(antar att jag slipper moms då iaf, innan jag säljer). sen köpa lite mer silver och guld fråtn tyskland, en liten mix.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #81 skrivet: måndag 19, september 2011, 13:24:37 »
Citat från: DavidSilver
tack så mycket för bra svar Silverräven. funderar på att använda tipsen i denna tråden och köpa från tyskland, alternativt goldmoney.com (usa)

Kommer köpa en del snyggare mynt också(går inte att motstå estetiken helt enkelt, hehe)

:)

Om du köper från USA så kan ditt silver fastna i tullen och då riskerar du att få betala både tull och moms på dem!
Jag hade satsat på Tyskland om du inte hittar något ruskigt biillgt i USA som blir billigare än Tyskland även om du räknar med tull och moms.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #82 skrivet: måndag 19, september 2011, 14:29:15 »
Köpa silver inom EU: man betalar momssatsen som gäller i landet man köper ifrån. Köpa silver från USA: helt momsfritt, men är föremål för svensk momsbeskattning på 25%, och kan därför fastna i tullen med både tullavgift samt momspåförande.

Utloggad David

• Medlem
  • *
« Svar #83 skrivet: tisdag 20, september 2011, 00:02:55 »
ok, som jag förstår det nu(får så mkt information nu att jag blir snurrig)

att köpa guld på tavex är bland det bästa alternativen, kostar runt 40k sek för 100g och är inget momspåslag?(utöver de quotade priserna på hemsidan dvs, den är inbakad?) är bra spread, känns pålitligt

kan köpa guldmynt för runt 40.700(per 100g) från silber werte(använde deras största guldmynt som räkneobjekt om jag minns rätt)

hur gör ni, köper guld och allt från tyskland eller väljer ni att köpa från olika platser beroende på?

silver verkar hutlöst dyrt på tavex, kanske missat ngt, men även med 7%påslag verkar denna tyska sidan överlägsen. kanske är det för att jag jämför mynt med tackor.. ska köpa miniräknare och kolla lite mer antar jag(mobilminiräknaren är ett hvete)

förlåt för dom många frågorna, men hade tänkt köpa en stor mängd , för mig iaf, så om jag köper för 7% mer från någon dålig handlare så känns det sjukt onödigt, då all information finns, om än väldigt utspridd. någonstans :)

edit: finns säkert någon samlingstråd där ni listar era favoritinköpställen för silvertackor, silvermynt, guldtackor, guldmynt etc. har sökt men ej funnit, om en moderator vet om en sådan \"guldtråd\" , pun intended, skulle jag vara mkt tacksam!  :D

har inga problem att resa , relativt långt för att köpa. speciellt om det är trevliga resmål. nu dags för sömn!

Utloggad Dekaron

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
« Svar #84 skrivet: tisdag 20, september 2011, 02:12:21 »
https://www.silber-werte.de/

http://www.geiger-edelmetalle.de/geiger_pricelist.php?metal=Ag&type=0&fw=0&x=41&y=4&available=1

https://www.amsterdamgold.eu/index.asp

Några sidor som man kan rekommendera, kanske. Finns en hel uppsjö av sidor och vilken man använder är ju helt upp till en själv så klart. Men ett tips jag fick var att undvika liberty silver då dem har höga premier på det dom säljer.

Utloggad Andreas

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #85 skrivet: tisdag 20, september 2011, 23:58:00 »
Nu har min beställning skickats också. Typiskt att jag valde att beställa mynt med lång leveranstid. Lägger upp bilder så fort jag fått hem dem.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #86 skrivet: onsdag 21, september 2011, 17:29:34 »
Citat från: MrLibertad
Ni som har beställt, håll koll på avsändaren på paketet.

Fick en delleverans från Silber-Werte idag och som avsändare står:
Herr Steinke
E.H.M.
Suederstrasse 288
Hamburg 205 37
Germany DE

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #87 skrivet: onsdag 21, september 2011, 19:03:55 »
Citat från: Mogge8212
Citat från: MrLibertad
Ni som har beställt, håll koll på avsändaren på paketet.

Fick en delleverans från Silber-Werte idag och som avsändare står:
Herr Steinke
E.H.M.
Suederstrasse 288
Hamburg 205 37
Germany DE

Hehe, då är jag nog inte fel ute i mina funderingar :-)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #88 skrivet: onsdag 21, september 2011, 19:15:42 »
Jag kollade mitt kvitto, och postadressen stämmer. Däremot står det företagets namn och inte en \"Herr\" som avsändare :)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #89 skrivet: torsdag 22, september 2011, 18:36:38 »
Jag fick leverans idag, Herr Steinke figurerade på mitt paket med. Några mynt var inte med och såvitt jag förstog framgick det inte att det var en delleverans men summan stämde med det jag fick och jag har tidigare fått bekräftelse på totalsumman så jag antar att de kvarvarande mynten kommer senare. Allt var i varje fall väl packat och kommer bara de sista mynten så småningom så har jag inga som helst klagomål.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Finns den här maskinen även i Sverige? by fåtöljpanda
Igår kl. 21:14

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 08, maj 2026, 18:09:42

Irankriget by gbz
onsdag 06, maj 2026, 22:08:32

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by Rixen82