Författare Ämne: Stora dryckestråden  (läst 25781 gånger)

Inloggad HF

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Affärsomdömen: 12
SV: Stora dryckestråden
« Svar #30 skrivet: fredag 06, december 2013, 19:42:21 »
Har inye set rom omtalat i detta ämne - synd.
Jag tyckar om whisky och cognac, har inte mycket kunnande inom dessa, men vet vad jag gillar när jag får det i munnan (som flickvännen sa häromdagen  ;) ) .
(Mörk) Rom är verkligen en översett brun sprit, som i mitt tycka alla dagar kann slå ut whisky och cognac..

Så denna kväll lär det bli romkväll  :P Ska försöka komma igenom alla som finne hemma om jag inte råkar fastna någonstans undervägs när jag övertygar mig själv att jag har hitta "min plats i solen" för i kväll  ;D

Zacapa 23-års är alltid en bra början http://liquor.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2011/12/zacapa-rum-290x290.jpg XO'an tog tyvär slut förra månad och har inte blivit ersättat än  :-\

... sen blir det Santa Teresa som också är bra även om inte lika "hypat" http://microliquor.com/wp-content/uploads/2010/08/Santa-Teresa-1796-Ron-Antiguo-de-Solera.jpg ..

Denna är alltid en bra benchmark innan "nysmakningar" ... inte så mörk men ända brun och sååå go http://www.cerbaco.com.au/img/product/original_2259c1665c8d6d3e57daa27680b471aa.jpg

Sen, innan all smak försämras, ska jag prova 2 nya inhandlade:
Zaya http://independentcopywriter.com/storage/ZayaRum.jpg?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1321501101018 (hööööga förväntningar till denna, den är mööörk  :P )

och

Pagos http://www.whisky.dk/images/pagos_de_fuego_reserva_rum_caribbean_rom_15-years-p.jpg (15 års reserva lär man väl inte gå helt fel på??)


Efter dessa ännu en benchmark, Brugal blå http://gearpatrol.com/wp-content/uploads/2011/10/Brugal_1888_rum_gear_patrol.jpg - svår att leva upp till  :P


och slutligen den som inte förtjänar högsta prioritet, men ger värman i halsen och smak av Cariben : Rum Nation Peruano http://www.whiskyantique.com/dati/immagini/peruano-rum-nation-ob-8yo-70cl-42_IM130893.jpg


Egentligen inte så farligt många, spännande vilka det blir fler av  ;D ;D



Någon andra ÄM-samlare här som drickar lite gott sprit i kväll och försökar hitta gamla spännande ämnen här på sitet?

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Stora dryckestråden
« Svar #31 skrivet: fredag 06, december 2013, 21:00:31 »
Det börjar så sakta gå mot julens helger, och då du nu väcker denna gamla tråd till liv igen så skall jag passa på att ge några synpunkter på årets julöl. Jag har provat ett antal, och försökt att hitta de flesta sorter som har rekommenderats på andra ölprovarsajter.
Och Sareks vinnare i år, bland mina utprovade, blir överraskande nog Falcon julöl eller julbrygd som den heter (nr 11329). Förväxla den inte med Falcon julmumma.

Som sagt så har jag prova många andra som rekommenderats t.ex. Jämtlands julöl, Wisby Julbrygd, Hibernation Ale, Oppigårds Winter ale och några till. Men Falcons julbrygd var bäst, och det är en julöl som jag skulle rekommendera till en familjemiddag, där säkert ingen kommer att ogilla den. Jag tror att den passar alla. Bara för att jämföra så har jag också provat Falcons julöl av folkölskaraktär, men det var inte alls samma smak på den, och den rekommenderar jag inte alls.


Inloggad HF

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Affärsomdömen: 12
SV: Stora dryckestråden
« Svar #32 skrivet: fredag 06, december 2013, 22:01:25 »
Ooh, julöl ligger ju oss danskar närt om hjärtat  :P ... får komma tllbaka på detta en annan kväll, även om mina favissar inte kommar vara tillgängliga för flesta svenskar ... just nu vill jag rekommendera Irmas juleöl för i år https://d.static-irma.dk/billeder/570/834/841/261/9/5708348412619/Versions/5708348412619/ProductDetail.png ... mörk och söt och stark  ;)

Har druckit andra goda, men erindrer inte specifika namn  ::)

Utloggad SoulCrew

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
SV: Stora dryckestråden
« Svar #33 skrivet: lördag 07, december 2013, 12:37:11 »
St Peters winter ale är i mina ögon den bästa julölen.

Annars kan ju Fireball rekommenderas så här i juletider, en whisky-likör med kanel. Relativt "pepprig" så den gör viss skäl för namnet. Värmer gott i kylan och är inte jättesöt.

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Stora dryckestråden
« Svar #34 skrivet: lördag 07, december 2013, 13:32:39 »
Vad gäller rom så är Zacapa den 23 åriga min favorit.

Julöl där är Jacobsen golden naked christmas ale (dessutom är flaskan föreställande en fyr riktigt läcker) tillsammans med Mohawk blizzard imperial porter mina favoriter.

Smaklig spis alla

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Stora dryckestråden
« Svar #35 skrivet: lördag 07, december 2013, 14:56:28 »
St Peters winter ale är i mina ögon den bästa julölen.
Ja, den julölen var mycket bra förra året. Hur den är i år kan jag inte svara på då, av någon anledning, vårt bolag inte har den med i årets sortimentet.

Utloggad Kungsleden

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 72
SV: Stora dryckestråden
« Svar #36 skrivet: söndag 08, december 2013, 13:09:48 »
På tal om drycker besöktes Carlsbergs museumet i Köpenhamn i går. Roligt, intressant (bla finns världens störtsa samling oöppnade ölflaskor där >22000 st). Besöket slutar, vare sig man vill eller ej, nästan alltid i pub Jacobsen då det i entréavgiften ingår två öl (enkelspårig som man är blev det Hof och Carl special). Rekommenderas!

Utloggad walter

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 4
SV: Stora dryckestråden
« Svar #37 skrivet: söndag 08, december 2013, 13:40:51 »
Hjemmelagd øl.
Det var faktisk enkelt og smaker bedre enn det meste.
Håper juleølen blir klar til julaften.

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Stora dryckestråden
« Svar #38 skrivet: söndag 08, december 2013, 22:53:05 »
Carls special smakar jag gärna vid besök i Danmark, ett riktigt gott öl

Utloggad Silver_Neo

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 6
SV: Stora dryckestråden
« Svar #39 skrivet: tisdag 10, december 2013, 17:06:20 »
Brygger eget Mjöd.

Nu till Julbordet blir det Äpple/Kanel som lagrats sedan i sommras iöv finns det Blåbär, Hallon och Honungsmjöd redo för nyår.
Många som vill ha så det går åt snabbt, kommer troligen även finnas att köpa på en krog i nästa år.

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Stora dryckestråden
« Svar #40 skrivet: lördag 14, december 2013, 18:48:54 »
St Peters winter ale är i mina ögon den bästa julölen.

Ja, den julölen var mycket bra förra året. Hur den är i år kan jag inte svara på då, av någon anledning, vårt bolag inte har den med i årets sortimentet.

Uppdatering om julölen: Nu har jag fått tag på några flaskor av årets St Peter's Winter Ale och den håller måttet även i år, och är den bästa julölen, av de som jag har provat, hittills. Det är möjligt att det kan finns någon som är ett strå vassare, men det kan inte vara mycket i så fall.

Utloggad Auric Goldfinger

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 0
SV: Stora dryckestråden
« Svar #41 skrivet: torsdag 06, mars 2014, 15:28:05 »
Starkdrycker påverkar inte sinnet positivt... Inte heller blir det lättare att ta hand om barnen.  8)
Tacka vet jag Dr. Pepper

Självklart kan det vara gott med en öl men när skulle man få tid med det..? Jag får inte dricka på jobbet  >:(

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 16:36

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23