Författare Ämne: Ädelmetaller = Ond, bråd död?  (läst 5500 gånger)

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 9
Ädelmetaller = Ond, bråd död?
« skrivet: torsdag 13, november 2014, 22:26:49 »
Många kloka synpunkter i ämnet finns redan i tråden "Silverinnehav och framtiden" här strax intill, men eftersom det gått så lång tid sedan den var aktiv tyckte jag det var lika bra att skapa en ny tråd.

Låt mig introducera Djävulens advokat:

Saken är den att jag sedan flera år (kanske i likhet med många andra på Forumet) troget följer John Michael Greers blogg  Archdruid Report  som handlar om, jag citerar, "Nature, Culture and the Future of Industrial Society". Roligt, elakt och intelligent. Peak Oil, civilisationskritik och historiska analogier i drivor. Karln är spränglärd!

JMG:s specialitet är att se på nutiden i historisk belysning och vår egen civilisation som en i mängden. Men även om man inte håller med om allt, finns mycket att hämta för alla intresserade av den aktuella samhällsutvecklingen. En av hans slutsatser är att vårt samhälle kommer att genomgå en långsam kollaps under de närmsta seklerna för att gradvis ersättas av en eller flera efterföljare. (Jag vet, idén är ungefär lika gammal som Västrom,  men han lägger fram den på ett fasligt övertygande sätt.) Problemet är då den mellanliggande perioden av plundring, hungersnöd, analfabetism, barbari och andra obehagligheter.

Nu senast skriver han specifikt om ädelmetaller i ett kollapsperspektiv, vilket han faktiskt inte tagit upp närmare förut. Eftersom jag ser JMG som den skarpaste kniven i en mycket stor låda, skulle det vara intressant att höra forumets reaktioner på hans senaste inlägg: "The Hoard of the Nibelungs" som han publicerade igår:

http://thearchdruidreport.blogspot.se/2014/11/dark-age-america-hoard-of-nibelungs.html

Spoiler alert:
Han skriver i den här bloggen även rätt underhållande och kritiskt om ekonomisk ortodoxi och monetär parasitism! Men hans bedömning mot slutet av bloggen är i korthet, utifrån erfarenheterna från folkvandringstiden, att stackar av guld och silver är det säkraste sättet att erhålla en ytterst plågsam död för sig själv och sin familj.
« Senast ändrad: torsdag 13, november 2014, 22:36:01 av Age Anka »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Ädelmetaller = Ond, bråd död?
« Svar #1 skrivet: torsdag 13, november 2014, 22:38:36 »
Det finns många bloggare etc, som talar för allt möjligt.

Viktigast är nog att ha sin egen kurs klar och följa den. Sedan kan resten av världen tycka vad de vill.
Tänk på att vad som än händer framöver så är det era egna beslut som avgör er framtid, lyssna på andra och fatta era EGNA beslut utifrån de data ni samlat in.

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
« Svar #2 skrivet: fredag 14, november 2014, 00:06:48 »
Inget mothugg av mig där, Kristensson!

Det faktum att vi alla är ansvariga för våra egna beslut hindrar dock inte att man för en diskussion kring alternativen. Just för att kunna lyssna på andra, och kanske rentav lära sig något man inte visste.

Det intressanta för mig är främst den kognitiva dissonans som uppstår mellan två motsatta men lika historiskt beprövade verkligheter, nämligen att:

1) ÄM behåller sitt värde och är en säker investering över tid, samtidigt som
2) ÄM fluktuerar i värde och periodvis kan vara en livsfarlig investering.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #3 skrivet: tisdag 18, november 2014, 02:25:23 »
Allt är ju relativt, mätt i papperspengar flukturerar ju ädelmetall i pris. Å andra sidan, hitta en enda pappersvaluta som varit värdebevarande i ens 50 år mätt i tex KPI om du kan. Lycka till ;)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2118
  • Affärsomdömen: 50
Ädelmetaller = Ond, bråd död?
« Svar #4 skrivet: tisdag 18, november 2014, 03:46:19 »
Det intressanta för mig är främst den kognitiva dissonans som uppstår mellan två motsatta men lika historiskt beprövade verkligheter, nämligen att:

1) ÄM behåller sitt värde och är en säker investering över tid, samtidigt som
2) ÄM fluktuerar i värde och periodvis kan vara en livsfarlig investering.
Jag läser ibland Greers blogg och jag håller med om att den ofta är läsvärd. Jag rekommenderar särskilt den dramatisering av ett möjligt scenario för hur USA ganska snabbt kan kollapsa som han publicerade i slutet på 2012.

Vad gäller hans syn på att stacka och att det inte är genomtänkt så består den ju i princip av: antingen så använder du ditt PM för handel eller så gör du inte det. I det förra fallet så kommer folk snabbt underfund med att du har PM och i avsaknad av lag och ordning så kommer någon att slå ihjäl dig. I det senare fallet, vad var vitsen med stacken?

Han har en poäng, men den är baserad på hans syn att vi är på väg mot en kollaps som kommer att mynna ut i laglöshet och våld under väldigt lång tid (generationer). Detta är jag skeptisk till. Jag tror snarare (givet att samhället kollapsar alls) att den kaotiska perioden skulle vara i månader upp till något år.

Men jag ser inte heller total samhällskollaps som det enda scenariot, det finns många alternativ. Och i många av dem så kommer en stack av PM att vara bra att ha. Men att det kan bli en period under vilken det dummaste man kan göra vore att försöka köpa varor för en krugerrand håller jag med om. Den risken finns. So don't do that then.

august

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
« Svar #5 skrivet: onsdag 19, november 2014, 21:37:51 »
Just det august, PM kan vara bra att ha på andra sidan av en kollaps, men kanske inte just mitt i den. Vilket tidsperspektiv man sen lägger på själva kollapsen måste ju påverka ens vidare bedömning.

Håller också helt med om att man inte ska lägga alla ägg i samma korg utan tänka på att vi inte vet med någon säkerhet vilken framtid det kan bli fråga om. Att låsa sig vid ett scenario, oavsett hur starkt man tror eller hur sannolikt det verkar, är livsfarligt i sig. Vi kommer alla att bli överraskade.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 16:09

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
tisdag 13, maj 2025, 18:32:14