Författare Ämne: Alternativa investeringar  (läst 10274 gånger)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
Alternativa investeringar
« skrivet: söndag 31, augusti 2014, 02:24:23 »
Hej

Tänkte vi skulle ha en tråd för alternativa placeringar. Det vill säga, alternativa sätt att få pengarna att arbeta åt dig och växa. Det finns ju trådar om Bitcoin, gruvaktier och gud vet allt. Den här är tanken att vara lite mer generell. Gärna med lite mer udda förslag och idéer.

Först och främst. Jag gillar ädelmetaller som placering av flera orsaker. Dels har de för mig varit en lyckosam plats för lagring av inarbetat kapital. Lyckosam delvis då jag har lyckas ”trejda” och därför fått kapitalet att växa i värde. Lyckosam också då ädelmetallerna generellt ökat i värde under mitt ägande (jag började köpa för rätt många år sedan).

Jag gillar också ädelmetaller då (precis som många andra också har skrivit) för att de är en försäkring mot ett allt instabilare ekonomiskt system. Det är också ett sätt att ”ta sitt kapital” ut ur systemet. Träffade en gång en person från Riksbanken som menade att orsaken till att Riksbanken sålt av delar av guldreserven var för att guldet genererade så dålig avkastning. Har man den synen tror jag man har missförstått meningen med ädelmetallerna. För mig är ädelmetallerna därför mer en lagring av kapital, försäkring och en säkerhet, mer än en investering med förhoppningen att pengarna ska växa speciellt snabbt.

Jag lade grunden till den förmögenhet jag har genom fastighetsaffärer med lånade pengar. Detta på en marknad som då var långt mer försiktigt värderad än dagens uppblåsa fastighetsmarknad. Jag har samtidigt enda sedan barnsben, köpt och sålt lite av varje som jag kunnat vända och tjäna pengar på. I tonåren var det mopeder och efter 18-årsåldern vart det bilar, följt av fastigheter m.m. Det händer fortfarande att jag köper en bil för att någon månad senare ha sålt den och glatt och obeskattat kunnat stoppa 10-20 tusen i fickan i ren vinst.

Första miljonen är den svåraste!
Det sägs att den första miljonen är den svåraste att tjäna. Håller inte riktigt med, då det inte var så för mig. Måhända är det ändå så, då det krävs kapital för att kunna investera och därigenom förränta kapitalet. I mitt fall kunde jag låna pengar för att skapa förutsättningar för de investeringar som lade grunden. Jag kunde senare också lösa lånen och ”casha hem” för att med obelånat kapital därefter fortsätta.

Däremot är det betydligt svårare att hitta bra investeringar med avkastning ju mer kapital det handlar om. För att ta en liknelse, det är betydligt enklare att köpa en cykel för 200 kronor och strax därefter sälja vidare för det dubbla 400 kronor, än vad det är att placera 2´000´000 kronor i något och därefter kunna sälja vidare för att ha dubblat pengarna.

Det är faktiskt också lite därför jag startade den här tråden. Tanken är att inspirera och få inspiration och idéer. En bra investering, alltså något som kan användas för att förränta kapital bör enligt min åsikt ha ett antal av följande kriterier nedan uppfyllda.

Låg risk, ju lägre risk en investering har ju bättre är det givetvis. Samtidigt är det inte ovanligt att risken hänger ihop med möjligheterna till avkastning. Dock är det inte alltid så ska tilläggas. Fastighetsmarknaden i storstäderna idag är en placering som både är svår att få speciellt hög avkastning på men som enligt min åsikt ändå innebär en relativt hög risk. Detta med tanke på hur uppblåst marknaden är. Min åsikt om risken här, är givetvis subjektiv, men det är så jag upplever det.

Bra avkastning på investerade pengar, inget konstigt med detta heller. Ju högre procentuell avkastning på insatt kapital ju bättre är det också givetvis. En låg procentuell avkastning kan annars kompenseras genom möjlighet till snabb omsättning.

Snabb omsättning, en snabb omsättning kan kompensera för en lägre marginal och lägre procentuell avkastning. Kan något omsättas snabbt, så minskar ofta risken (genom att tidsexponeringen minskas). Kan det omsättas snabbt och dessutom om och om igen, så går det ju att tjäna pengar, även om den procentuella marginalen på varje enskild omsättning är låg.

Litet arbetsbehov i investeringen. Det finns gott om olika renoveringsobjekt av olika slag (bilar, cyklar, båtar, hus m.m.) Projekt som med lite fix blir värda mer. Det är samtidigt inte så konstigt, att ju mindre arbete en investering kräver, ju bättre är den givetvis. Det är inga problem att köpa en cykel som i exemplet ovan, byta kedja och laga punkteringen och sälja den för dubbla pengarna (400 kronor i exemplet). Vad blir samtidigt avkastningen i förhållande till nedlagd tid? Ju mindre arbete något kräver i förhållande till avkastningen ju bättre är det därför.

Storleken på investeringen. Här är det hela lite motsägelsefullt. Ju mindre investering, ju lättare är det att exempelvis dubbla pengarna är min erfarenhet. Vi behöver inte ta exemplet med cykeln igen, men kan istället ta en bil. Det är inga problem att hitta en bil för 5´000 som efter tvätt och med en bra annons går att sälja för det dubbla. Att däremot hitta en bil för 50´000 som går att sälja för det dubbla är däremot inte riktigt lika lätt. Att samtidigt hålla på och sälja struntsaker för småpengar blir man inte förmögen på i det långa loppet.

Motsägelsen då? Jo, ju mer pengar jag har, ju större investeringar vill jag ha, men ju svårare är de samtidigt att finna. Jag förderar samtidigt att inte att lägga alla ägg i samma korg. Måste allt tillgängligt kapital läggas in i enbart en investering, får ett misslyckande katastrofala följder. Har du däremot delat upp investeringarna i flera olika är risken därför mindre.

Tänkte sluta där, men vill samtidigt slänga ut en öppen fråga.

Om du hade allt från 1000 kronor till 10´000´000 som lekpengar (läs, pengar att placera). Hur skulle du då placera dem för att få bästa möjliga avkastning? Alla tokiga idéer är välkomna!

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Alternativa investeringar
« Svar #1 skrivet: söndag 31, augusti 2014, 09:37:51 »
har börjat titta lite på vattenkraftverk. verkar gå att få runt 10% avkastning på mellan 500kkr och uppåt.

risken är dock politisk. I mina ögon den farligaste risken då den är helt oförutsägbar. fastighetsskatt, laxtrappor, samt allmänt underhåll är de största farorna.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #2 skrivet: söndag 31, augusti 2014, 12:47:39 »
har börjat titta lite på vattenkraftverk. verkar gå att få runt 10% avkastning på mellan 500kkr och uppåt.

risken är dock politisk. I mina ögon den farligaste risken då den är helt oförutsägbar. fastighetsskatt, laxtrappor, samt allmänt underhåll är de största farorna.

Är det att köpa vattenkraftverk, köpa andelar i dem, bygga dem eller? Jag gissar att det handlar om andelar men förtydliga dig gärna.

10% i avkastning/år i en investering som då är upplåst ett helt år, är visserligen betydligt bättre än bankränta i dagsläget. Det betyder samtidigt att pengarna är upplåsta och de skulle ta lååååång tid innan det blev något större kapital av dem. :)

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #3 skrivet: söndag 31, augusti 2014, 15:01:29 »
Nej köpa och äga ett eget. Givetvis går det att göra ihop med någon men idén är att äga ett eget utan mellanhänder. Jag vet inte vad ditt krav på avkastning är, jag är fullt nöjd med 10%, om jag dessutom kan ta på mina egendomar är det ytterligare ett plus.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: söndag 31, augusti 2014, 15:50:00 »
Intressant trådstart!

Mitt kapital i dagsläget tillåter inte några enorma investeringar, eller väldigt riskfyllda sådana om man så vill. Jag håller dock ögonen öppna för eftertraktade objekt till bra priser som jag själv vet värdet på och vet hur mycket jag kan få sålt dem för. Mina kompetensområden inom detta sträcker sig till dels ädelmetaller men även gamla tv-spel som har en stor samlarmarknad. Har själv en hyfsad samling varav en del är kvar sedan barndomen. Förra året sålde jag av en del spelrelaterade grejer ur samlingen som inte kostat mig en krona i inköp men gav bra betalt på Tradera. Kort sagt: föremål som har en efterfrågan på en samlarmarknad är ofta bra att satsa på för att sälja vidare, men det krävs att man vet vart man ska leta och dessutom har kunskap inom det specifika området :)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: måndag 01, september 2014, 01:15:11 »
Nej köpa och äga ett eget. Givetvis går det att göra ihop med någon men idén är att äga ett eget utan mellanhänder. Jag vet inte vad ditt krav på avkastning är, jag är fullt nöjd med 10%, om jag dessutom kan ta på mina egendomar är det ytterligare ett plus.

Kul idé.
Har hört talas om mer kommersiella projekt av det slaget, men aldrig så småskaligt. De osäkerhetsfaktorer jag möjligen skulle kunna se är dels den juridiska biten. Måste våg-generatorn märkas upp för att skydda sjöfarten? Kan det komma juridiska hinder genom politiska beslut som försvårar? Hur säker är du på att kunna sälja energin i framtiden, kommer man acceptera småskalig försäljning?

Den största potentiella stoppklossen tror jag ändå kan vara, hur länge utrustningen håller? Den ska i princip hålla i tio år för att du ska vara break even och i havet är det en rätt ogynnsam miljö oavsett vad som ligger i det.

10% avkastning är ingen dålig avkastning men frågan om den blir det brutta eller netto samt i så fall hur länge du har avkastningen? Hoppas du lyckas!

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: måndag 01, september 2014, 07:18:04 »
inte våg, vatten. finns såna som gått sedan början av 1930 utan underhåll. så där är jag inte orolig. brutto 10% så visst är det lite men det är skapligt stabilt intjänade pengar. framförallt är det pengar någon annanstans än i det befintliga pyramidspelet.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by Berlusconi
Idag kl. 07:48

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi