Författare Ämne: September: Operation kortfri månad  (läst 16735 gånger)

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
September: Operation kortfri månad
« skrivet: lördag 30, augusti 2014, 19:18:56 »
Av orsaker som är mer omfattande än jag orkar beskriva här så har jag bestämt mig för att försöka klara hela september månad utan att använda betal/kreditkort. För mig är det mest en principiell fråga och kanske rentav min privata tramsiga revolt mot den pågående utvecklingen mot kontantfritt, integritetskränkande osv... Själv åstadkommer man ju ingen förändring, men det ska onekligen bli intressant att se hur väl det fungerar. Jag kommer posta mina erfarenheter i denna tråd, och det vore kul om andra deltog (i vilken utsträckning de nu känner för).

Förhoppningsvis kommer det från och med nu och lång tid framöver endast finnas en post i min kontohistorik: kontant uttag. I vanliga fall är det drösvis med kortposter.
« Senast ändrad: lördag 30, augusti 2014, 19:20:51 av Gripen »

fredrikwall67

• Gäst
SV: September: Operation kortfri månad
« Svar #1 skrivet: lördag 30, augusti 2014, 19:28:35 »
Jag gör så gott jag kan jag med. Betalar enormt sällan med kort för dagliga inköp. Har märkt att min ekonomi mår bra av att hantera pappersvaluta. Det är enklare att stå emot onödiga inköp om man måste knäcka en 5:hundring...

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #2 skrivet: lördag 30, augusti 2014, 19:51:23 »
Det jag är emot att bli tvingad att använda kort. Det borde vara mitt val. Kontanter eller kort.

Två gånger den senaste månader har det hänt. En gång fanns ingen möjlighet att undvika det som jag kunde se. (Visumrelaterat). Undrar ifall det finns någon som inte har kort och vad som skulle hänt då?
Den andra kanske hade gått att lösa(Telia center) men då hade jag fått leta reda på ett annat kontor som kanske fortfarande tar kontanter...

Och som anekdot så hade de vid båda dessa tillfällen problem med kortläsarna. Men efter felmeddelande resp. nekade transaktioner funkade det då drog om kortet resp. pluggade i den batteridrivna kortterminalen i vägguttaget...

/H
« Senast ändrad: lördag 30, augusti 2014, 19:55:44 av mega_n »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #3 skrivet: lördag 30, augusti 2014, 20:10:51 »
Om man delar betalkort och bankkonto, så ser jag inga alls något problem att leva utan kort, även här i Sverige (finns massa länder som har ingen kort system eller väldig dålig utvecklat kort system, folk får lön där med kontanter, får räkningar via Posten och betalar dom där räkningarna med att komma till banken eller Post kontor eller direkt till företagskontor som skickade räkning - oftast det är hushållsräkningarna).
Jag lever utan att använda mitt bankkort (jag ska göra kontoutdrag sent efter jobbet och visar bilden, så att ni kan se det).
Jag använder dock bankkonto för att betala räkningar via internet (hyran, interneträkning, och telefon räkning). Och självklart jag använder bankkonto för att förenkla mina silveraffärer, får betalning och överför pengarna själv via internet tjänster. Dock bankkonto, som jag använder är inte kopplat till mitt bankkort.
Så jag lever 99% utan att använda kortet alls (som jag skrev redan, ni kommer att se bilden på kontoutdraget).
Kunde inte tänka på att "inte använda bankkort" ska göra någon stolt, fan ... det är så enkelt, gå till bankomaten (om du får lön till bankkonto, som är kopplat till ditt kort) ta ut 5000 kr (eller 10000 kr, eller hur mycket du behöver för att leva en månad/ en vecka) och fortsätt leva som det var tidigare, köp mat/saker och betala med dina kontanter, är det så svårt att göra?! Eller så fattade jag dina tankar inte så bra, får läsa igenom igen ikväll.  :)

/edit det heter "kontoutdrag".
Jag har kort hos Swedbank (som jag ibland använder, såg just att jag använde den i juli månaden faktiskt, samt folksam drar betalning för försäkring via autogiro från detta kort).
+ Jag har ett till kort hos Handelsbanken, där jag gör kontant uttag då och då (använder endast för det + betalningar via PayPal) jag kunde dock inte göra "kontoutdrag" på detta kortet för att visa här, vet inte varför, men det kom aldrig "knapp" på bankomatens skärm "kontoutdrag" när jag satt in kortet i bankomaten, endast knappar med olika belopp som jag kunde ta ut typ. Så ni får helt enkelt lita eller lita inte på mig, när jag säger att jag i stort sätt använder icke mitt kort i livet och brukar alltid handla med kontanter. :)

På vägen till bankomaten så såg jag en igelkott :D
« Senast ändrad: söndag 31, augusti 2014, 00:11:51 av Fantom »

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
« Svar #4 skrivet: lördag 30, augusti 2014, 22:55:50 »
Väl starkt av dig! Själv dock använder jag mig av "gratis" kort som ger mig poäng, för att sedan dessa ska omsättas (dock inga onödiga köp för att fixa mer poäng mer vardaglig handel etc).  Har tröttnat på att betala 250-350 kr /år till HB bara för att ha samma kort som man kan få gratis... I England så ger väl de flesta bankerna kort gratis?

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #5 skrivet: lördag 30, augusti 2014, 23:08:00 »
Jag lämnade storbankerna och valde OKQ8. Det kortet är gratis och ger ränta och återbäring.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #6 skrivet: söndag 31, augusti 2014, 15:05:15 »
Jag var nog lite otydlig, min poäng är inte bara att inte använda kort, min poäng är också att använda kontanter till allt, d.v.s. jag vill inte ägna mig åt banköverföringar heller. Jag tänker vara helt "osynlig" och betala med kontanter överallt.

Idag skulle jag beställa en produkt och det var svårt att hitta en försäljare som erbjöd postförskott (men det fanns, dock fick jag betala 65kr extra). Det som nu verkar bli nästa projekt är att lyckas köpa en SJ biljett kontant...

Självklart tänker jag inte heller göra några köp med mobilen.

Och precis som mega_n säger så är väl det viktigaste att man har rätt att välja kontant betalning, om man skulle vilja. Redan idag är det ju mer eller mindre omöjligt i några sammanhang (buss, tåg, m.m.) att göra köp kontant. Jag tror utvecklingen kommer fortsätta och att fler ställen bara kommer ta kort.

Ni som reser mycket kanske också har tänkt på att köp innanför säkerhetskontrollen ofta (alltid?) kräver att man låter dem scanna ens boardingkort. Jag pratade med en butiksägare om detta och mycket riktigt så är det för att skapa statistik och göra prognoser över när man säljer, till vem, vart de ska resa, demografisk profil m.m. Obehagligt tycker jag. Försökte köpa godis utomlands för ett år sedan och vägrade låta dem scanna mitt boardingkort. Jag blev nekad att göra köpet.

För övrigt anser jag att igelkottar är trevliga små djur.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #7 skrivet: söndag 31, augusti 2014, 19:45:00 »
Destecado

Jag gjorde samma sak. Men nu funderar jag ändå på att skaffa konto hos en av dem så jag kan få bank-id.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: måndag 01, september 2014, 03:27:52 »
Tyvärr så måste man ha en storbank för att få in lönen på så den trillar in på Nordea. Men allt förs över till OK efter att räkningar är betalda. Dock ska tilläggas att September kommer bli ren CHASH ONLEY månad.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #9 skrivet: tisdag 02, september 2014, 14:56:58 »
En nishbank funkar för löneutbetalning också.

OT
Här har du en som försöker sabotera din kortfria månad:

http://www.di.se/#!/artiklar/2014/9/2/kenneth-rogoff-slopa-kontanterna/

Kort sagt, han vill ha bort kontanter för att tvinga in allt kapital i händerna på bankerna, och därefter införa negativa räntor. I och för sig ärligare än att lura folk med inflation och negativa realräntor.

slut OT

Utloggad lars

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 49
« Svar #10 skrivet: tisdag 02, september 2014, 17:15:57 »
Trillar in här efter ha varit borta ett tag.
Har läst att kontanter aldrig kan nekas vid en skuld.
Så hyra el vatten och restauranger där varan först är levererad måste ta emot kontanter. Det var en intressant artikel ska försöka hitta den och länkar upp den

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #11 skrivet: tisdag 02, september 2014, 19:58:15 »
Trillar in här efter ha varit borta ett tag.
Har läst att kontanter aldrig kan nekas vid en skuld.
Så hyra el vatten och restauranger där varan först är levererad måste ta emot kontanter. Det var en intressant artikel ska försöka hitta den och länkar upp den

Jag försökte kolla upp detta, och det enda jag kunde hitta som kändes relevant var konsumentköplagen:

Avtalsvillkor som avviker från lagen

3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.

Jag tolkar det som att om en näringsidkare erbjuder en vara till konsument får denne inte avtala bort/neka kontant betalning, om det rent juridiskt skulle räknas som det vore till nackdel för konsumenten. Om det finns någon rättspraxis som stöder detta vet jag dock ej.

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #12 skrivet: tisdag 02, september 2014, 20:34:06 »
Det går till viss del avtala bort eller avtala om vilka betalningsmedel som är godtagbara. Det diskuteras kort på denna blogg:

http://juridikbloggen.wordpress.com/2011/04/12/lagliga-betalningsmedel/

Lyckades dock inte hitta något om skuldbetalning och så men antar att det även där kan avtalas bort eller avtalas om.
« Senast ändrad: tisdag 02, september 2014, 20:37:19 av toblov »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #13 skrivet: tisdag 09, september 2014, 07:50:16 »
Hur går det med "Operation kortfri månad"?

Har du inte använd kortet än? :)

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
« Svar #14 skrivet: tisdag 09, september 2014, 09:41:28 »
Jag la en handpenning på en ny mc och det kunde jag bara göra efter lite diskussion samt efter att ett par ur personalen kom och förklarade vem jag är och hur jag tänker. Och det gällde bara 10 000 kr. Men när jag tog ut kontanterna på banken var det inga problem.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
Igår kl. 23:09

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
Igår kl. 15:00

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
fredag 12, juni 2026, 19:03:03

Irankriget by gbz