Författare Ämne: Bankproblem vid guldförsäljning?  (läst 18432 gånger)

Utloggad Shiv

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 148
  • Affärsomdömen: 0
Bankproblem vid guldförsäljning?
« skrivet: lördag 16, augusti 2014, 00:02:20 »
Det bör ju inte ha undgått någon att bankerna är riktigt hårda när det gäller att sätta in kontanter på kontot. Jag försökte häromdagen sätta in 4000:- på mitt bankkontor men nekades pg.a att jag inte hade "dokument som styrkte pengarnas ursprung".

Det får mig att undra hur det ska gå när jag avyttrar större mängder guld. Jag går i tankarna att sälja några guldtackor till ett totalt värde av 90 000:- för att betala av ett lån. Hur kommer banken ställa sig till att jag får in 90 000:- på kontot? Kan de stoppa överföringen? Jag kan ju bevisa försäljning av guldet, men kommer de kräva bevis på hur jag kunnat köpa guldet från början? Kommer de koppla in skatteverket och på något vis ha det till att jag ska skatta på försäljningen?

Är det någon med erfarenhet av större försäljningar som kan ge lite perspektiv? Det börjar kännas som att det snart blir omöjligt att få in fysiska pengar på banken.
« Senast ändrad: lördag 16, augusti 2014, 00:04:05 av Shiv »

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
SV: Bankproblem vid guldförsäljning?
« Svar #1 skrivet: lördag 16, augusti 2014, 00:32:49 »
Byt bank eller lär känna bankpersonalen är mitt råd. Känner man bankpersonalen och de känner till dina affärer är det som regel inga problem. Min bankkvinna brukar ringa mig ett antal gånger om året och bjuda in till diverse happenings, erbjuda olika placeringar som jag alltid vänligt tackar nej till. Har du en personlig bankman eller kvinna så gå upp med en blomma till jul, eller skicka ett julkort. Då kommer de ihåg dig.

På den tiden jag var kund hos Nordea och gjorde affärer med sjusiffriga belopp där banken var med och finansierade stod jag till och med på deras VIP-lista. Blev då bjuden på event med efterföljande middagar. Inte sådär värst fartiga typer som är VIP-kunder till eller jobbar på bank kan jag lova.  :)

Hur som helst, du kan göra upp till 50000 kr per år i vinst, utan att du behöver skatta eller för den delen begår något brott.

Jag har gjort betydligt större affärer än de du beskriver och har inte haft några problem. Bankerna ska enligt finanslagstiftningen ställa frågor och rapportera (ange) vid misstänkt penningtvätt eller skattefusk. Därför har jag vid något tillfälle informerat dem i förväg om vad jag ska göra, men inte ens när jag fått in sexsiffriga belopp överförda till mina privata konton har de ifrågasatt. Enbart ringt och erbjudit olika placeringar.

Vill du inte berätta om dina affärer finns det andra knep. Ifrågasätter de, kan du alltid säga att du sålt en båt till en utländsk köpare. Att han först försökt öppna ett konto i samma bank, men att banken  >:( nekat honom att öppna konto med hänvisning till att han inte var medborgare. Att du därför blivit tvungen att ta emot kontanter p.g.a samma bank. Det gjorde en kompis (högljutt med jävligt sur ton) och då tystnade de. Båtar registreras inte i något register heller, så de kan inte kräva något utdrag eller kopia på registreringsbevis. Blir du tvungen får du väl fejka ett kvitto till Mr Hans Schneider från Tyskland. Då har de några att ringa runt till, så det lär aldrig hända.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #2 skrivet: lördag 16, augusti 2014, 01:21:24 »
Bra tips från Åbama där, +1. Själv tycker jag banken ska ge fan i var mina pengar kommer ifrån, men så är det inte heller bankerna som stiftar lagarna.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #3 skrivet: lördag 16, augusti 2014, 14:33:43 »
Citera
men så är det inte heller bankerna som stiftar lagarna.

är du säker på det?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2040
  • Affärsomdömen: 225
« Svar #4 skrivet: lördag 16, augusti 2014, 14:37:51 »
Citera
men så är det inte heller bankerna som stiftar lagarna.

är du säker på det?

+1

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #5 skrivet: lördag 16, augusti 2014, 15:57:57 »
Att komma med några tusen i handen och sätta in dom är en sak.
Jag satte in 18000kr och fick pliktskyldigt frågan var dom kom ifrån.
Stirrade henne i ögonen och sade jag säljer min kropp kanske e du med intresserad.
Inga ytterligare frågor ställdes.

Att ta in 90000kr på kontot är inget problem bankens gräns för frågor går någonstans vid 125000kr.

Inloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 951
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #6 skrivet: lördag 16, augusti 2014, 16:04:00 »
Stirrade henne i ögonen och sade jag säljer min kropp kanske e du med intresserad.
Inga ytterligare frågor ställdes.

;D

Jag har också tråkiga erfarenheter. Se denna liknande tråd:
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2785.0

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2040
  • Affärsomdömen: 225
« Svar #7 skrivet: lördag 16, augusti 2014, 16:06:16 »
Jag var tvungen att visa ett kvitto förra året då jag skulle sätta in runt 75000kr. De tog fotokopia på det och satte in i någon pärm. (Handelsbanken)

/H

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 765
  • Affärsomdömen: 79
« Svar #8 skrivet: lördag 16, augusti 2014, 17:54:22 »
Det relevanta stycket i Lag (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.

Citera
2 § En verksamhetsutövare ska vidta grundläggande åtgärder för
att uppnå kundkännedom enligt 3 §

1. vid etableringen av en affärsförbindelse,

2. vid enstaka transaktioner som uppgår till ett belopp
motsvarande 15 000 euro eller mer,

3. vid transaktioner som understiger ett belopp motsvarande
15 000 euro men kan antas ha samband med en eller flera andra
transaktioner och som tillsammans uppgår till minst detta
belopp, och

4. vid osäkerhet om tillförlitligheten eller tillräckligheten
av tidigare mottagna uppgifter om kundens identitet.

Om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av
terrorism, ska åtgärder som anges i första stycket vidtas,
oavsett eventuella undantag, befrielser eller tröskelbelopp.

Klart andra belopp än de 10 000 SEK, vilket är en vanlig gräns där banken brukar efterfråga kvitto/godtagbar förklaring för insättning.
Det enda rimliga antagandet bör således vara att alla som efterfrågas information vid belopp under åtminstone 100 000 SEK antas falla under sista stycket i ovanstående citat...

Eller kanske är det (som minnet vill göra gällande), att bankerna i samförstånd med bankföreningen, medvetet valt att tolka lagen betydligt striktare än den är skriven.
Så banken skriver förvisso inte lagen, men de tolkar den som fan läser bibeln.  ;)

mrSju

• Gäst
« Svar #9 skrivet: lördag 16, augusti 2014, 18:01:44 »
måste du sälja ditt guld för kontanter? är det inte smidigt att få det insatt direkt från köparen?

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1489
  • Affärsomdömen: 96
« Svar #10 skrivet: lördag 16, augusti 2014, 18:27:29 »
Använder mig bara av insättningsautomater (mer pga av bristen på kontor med kontanthantering) och då är gränsen 15k per vecka. Har sambon också samma bank kan man få in 30k per vecka.

Utloggad Shiv

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 148
« Svar #11 skrivet: lördag 16, augusti 2014, 19:05:16 »
måste du sälja ditt guld för kontanter? är det inte smidigt att få det insatt direkt från köparen?

Nej jag tänker inte sälja det för kontanter. Men när banken blir så misstänksamma vid några tusenlappar i kontanter, så undrar jag hur de ska reagera på 100 000:- som kommer från guldförsäljning. Det är ju i princip lika "shady".

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #12 skrivet: lördag 16, augusti 2014, 20:54:46 »
10 000 :- insättning över disk ,och då måste ,enligt lag,någon på banken fråga var pengarna kommer ifrån. Vilket svar som helst duger. Sätter du in 4000:- över disk och någon frågar, så kan du läsa lagen för denne. Faktiskt ett ämne för en vaken journalist som brinner för att ge bankerna en åthutning. Finns gott om sådana.

För min egen del så har jag sidoinkomster som ganska ofta betalas kontant eftersom det inte finns något annat sätt ,eftersom affären görs upp i samma veva som man träffar varandra (Säljer gamla hifiapparater genom annonsering) Mitt icakonto tillåter :
Från och med den 14 oktober kommer gränserna för insättning av kontanter i ICA-butikerna att ändras. Du kommer att kunna sätta in upp till 2 000 kronor per tillfälle, och totalt 8 000 kronor under 30 dagar.

Man får alltså sätta in kontanter vid kassan på sitt kort max 8000:- per månad. Det är så jag löst det. Med större summor blir det förstås lite knepigare. Men ingen kan neka mig att sätta in mina egna kontanter,bara fördröja.
 Jag har för mig att bankerna blir minst lika nojjiga när man ska göra stora kontanta uttag från kontot. Icabanken har satt en gräns på 15 000:- under maximalt 4 dagar. Så det kan dröja en hel månad innan man har 100 000 i kontanter i handen.

Ni som vet : Finns det några restriktioner vid stora kontantuttag i era banker ?

« Senast ändrad: lördag 16, augusti 2014, 21:05:01 av Fiat de Lux »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #13 skrivet: söndag 17, augusti 2014, 15:36:46 »
Oanmälda kontantuttag brukar ligga på 10-15.000SEK.
Anmäler man ett antal dagar i förväg har jag inte upplevt några begränsningar.
Dock så försöker banken sälja på en en växel eller dylikt eller försöker få till en banköverföring.

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 522
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #14 skrivet: fredag 14, juli 2023, 19:41:27 »
Hur ser detta ut såhär 9 år efter ? Inte bättre direkt skulle jag tro ..

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:34

(Avslutad)[Säljes]: Ett rör om 20 st 1 oz Somali Elephants 2014 silvermynt by Mange
tisdag 04, november 2025, 21:57:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 03, november 2025, 13:48:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 31, oktober 2025, 22:20:15

Såld Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 2158 gram ,rent 836,2gram fri frakt by cleztone
torsdag 30, oktober 2025, 17:16:14

Sprickor i silvermarknaden? by Sarek
onsdag 29, oktober 2025, 14:45:21

Såld : 1 oz Pamp Fortuna guldtacka by mega_n
onsdag 29, oktober 2025, 12:09:52

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 23, oktober 2025, 10:18:55

Ny medlem by Maestro