Författare Ämne: Äkta eller falska pandor  (läst 12360 gånger)

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
Äkta eller falska pandor
« skrivet: lördag 02, augusti 2014, 15:21:23 »
Hejsan, jag skulle vilja höra vad forumet tror om dessa pandor. Äkta eller falska?

Utloggad C-vitamin

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 6
SV: Äkta eller falska pandor
« Svar #1 skrivet: lördag 02, augusti 2014, 15:40:08 »
Spontant så känns de som att de är falska men det är också de bästa förfalskningarna jag sett hittills i så fall...

De känns grynigare och grövre än vanliga pandor som känns nätta och exakta.

Reserver mig lite då förstoringen säkert kan spela en ett spratt.
« Senast ändrad: lördag 02, augusti 2014, 15:42:42 av C-vitamin »

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #2 skrivet: lördag 02, augusti 2014, 16:59:28 »
2012:an vågar jag direkt säga att den är falsk, se följande sida för mer info: http://www.panda.ag/fakes.html
Mest uppenbart och enklast att identifiera är att det dels saknas blad mellan 1 och 0 i 10, samt även att bladens placering på 1:an är fel.
Även den taggiga nedre kanten på bambun ser fel ut.

Då man inte kan se myntens kanter så är det svårt att avgöra huruvida dessa är korrekta eller ej, men det ska vara snedställda räfflor på samtliga pandor 2002 och framåt.

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #3 skrivet: lördag 02, augusti 2014, 17:40:14 »
Båda mynten har snedställda räfflor.

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #4 skrivet: lördag 02, augusti 2014, 23:23:48 »
Båda två mynt är falska.
Väldigt dåliga falska mynt, så man ser det direkt (för mig räckte det 0,1 sekund), det finns betydligt bättre förfalskningar på marknaden kan jag säga.
Mange, varför vill du veta vilka kanter har mynt? Du samlar på Panda mynt du borde se med dom där bilder att båda mynt är falska, direkt! :D Var du osäkert med 2009 ?! ??? Dom där bilder räcker, man behöver inte ens väga mynten eller kolla kanter heller.
Jag gjorde jämförelse bilder, så Bosse och andra medlemmar borde väl se vilka fel har hans mynt och vad som inte stämmer med original Panda mynt. Eller vill ni att jag pekar med "fingret" på vilka detaljer ni ska kolla? :D ;)... Jag kan göra det, dock lite senare, då jag kom hem alldeles nyss efter en riktigt hårt arbetsdag och måste då villa lite först, äta mat, duscha mig osv..
Vänster äkta mynt, höger falska. (höger - Bosses bilder).

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #5 skrivet: lördag 02, augusti 2014, 23:38:53 »
Ska i alla fall peka snabbt i paint då, innan jag går och äter middag, dock var man ska peka?... hela motivet är helt fel typ. :)

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #6 skrivet: söndag 03, augusti 2014, 06:12:35 »
Felaktig räffling ger en snabb och enkel fingervisning utan vidare behov av undersökning, oavsett vilken kunskap man har gällande att identifiera en falsk panda.
Så sneda räfflor på pandor där räfflingen ska vara rak, alt. rak räffling där räfflingen ska vara sned kan omedelbart avslöja förfalskningar utan att ens behöva granska motivet.
Därav att jag inkluderade årtalet man skiftade räfflingen, enkelt att ha i minnet och en bra kunskap att ha (då man snabbt och enkelt kan avfärda "felräfflade" pandor utan minsta problem).

2009:an hade förövrigt samma kännetecken som 2009:an i denna gamla forumtråd: http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2482.30
Den påminner dessutom en del om de dåligt pläterade "fläckiga" 2000-pandorna med sitt uppenbara finish-problem i höftpartiet.
Men då jag inte hade någon illustrativ referens nära till hands för att påpeka felaktigheter på 2009:an, samt dåligt med tid just då, så tyckte jag det var bättre att ta det senare än göra det snabbt och slarvigt.

Jag räknade dock med att du skulle dyka upp Fantom, så tack för att du sparade mig lite arbete.   :D ;)

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #7 skrivet: söndag 03, augusti 2014, 09:41:02 »
De flesta kan tycka att pandor är lite jobbiga att samla på med tanke på alla förfalskningar som finns, dock så får man efter ett tag väldigt bra "känsla" för vilka som är äkta eller inte. Detta är inte någon "hokus-pokus"-känsla utan snarare att man registrerar små fel eller skiljaktigheter från det man är van att se.

Detta var i och för sig inte så bra förfalskningar men alla i tråden tycks ha listat ut det :). I panda-delen i forumet så tror jag fantom refererade till pandacollectors sida för att identifiera förfalskningar, det kan vara ett bra verktyg att ha i arsenalen. Annars kan det vara bra att söka på certifierade pandor och jämföra med bilderna på det mynt man är intresserad utav.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Äkta eller falska pandor
« Svar #8 skrivet: söndag 03, augusti 2014, 11:03:56 »

De flesta kan tycka att pandor är lite jobbiga att samla på med tanke på alla förfalskningar som finns, dock så får man efter ett tag väldigt bra "känsla" för vilka som är äkta eller inte. Detta är inte någon "hokus-pokus"-känsla utan snarare att man registrerar små fel eller skiljaktigheter från det man är van att se.
Jag tror säkert att detta stämmer, men det går ju inte att undvika att notera att på samma sätt som ni som samlar pandor får bra "känsla" så får de som förfalskar pandor också detta. Man skall aldrig underskatta motståndaren och i detta fall tycker jag att man måste utgå ifrån att det finns (eller kommer att finnas) förfalskare som är bättre på att förfalska än ni är på att upptäcka.

T ex är det obegripligt för mig att man inte som förfalskare tar stor bild av äkta mynt och överlagrar på stor bild av det egna alstret och enkelt låter datorn påpeka var man missat så att det kan laga det. Men vem vet? Det kanske finns såna förfalskningar... men de upptäcks ju inte.

Ett annat sätt att se det är att en "förfalskning" är ett mynt där det går att se att detaljer skiljer. Ett "äkta" mynt är ett mynt som är präglat av utgivaren och detaljerna är rätt. Men vad skall vi då kalla ett mynt som inte är präglat av utgivaren men där detaljerna fortfarande är rätt? Visst, det är klart att det är en förfalskning, men om det inte upptäcks?

Kom ihåg talesättet "If it walks like a duck and it quacks like a duck... then it's a duck."

Kort sagt så tror jag att det vore naivt att inte räkna med att "perfekta" förfalskningar kommer att dyka upp. Men det spelar kanske inte så stor roll eftersom de är perfekta. Undantaget är ju om man sitter på någon extra sällsynt specialvariant som bara har några få kända exemplar. Då har det givetvis kollossal betydelse om det plötsligt "hittas" 200 ytterligare ex av den där sällsyntingen. Småsurt om de dyker upp på eBay för en bråkdel av vad man själv betalade.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #9 skrivet: söndag 03, augusti 2014, 12:13:51 »
Citera
Men vad skall vi då kalla ett mynt som inte är präglat av utgivaren men där detaljerna fortfarande är rätt?
Vi får inte i sammanhanget glömma bort att om det falska myntet är perfekt utfört i alla detaljer så kan man ändå upptäcka skillnader genom att väga, mäta och plinga m.m. Såvida det nu inte är tillverkat av rent silver, men vad har man då tjänat på att tillverka det myntet?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Äkta eller falska pandor
« Svar #10 skrivet: söndag 03, augusti 2014, 12:56:52 »

Citera
Men vad skall vi då kalla ett mynt som inte är präglat av utgivaren men där detaljerna fortfarande är rätt?
Vi får inte i sammanhanget glömma bort att om det falska myntet är perfekt utfört i alla detaljer så kan man ändå upptäcka skillnader genom att väga, mäta och plinga m.m. Såvida det nu inte är tillverkat av rent silver, men vad har man då tjänat på att tillverka det myntet?
Man tjänar den högre premien.

Det är ju därför pandor är mer utsatta för förfalskning: de är populära samlarmynt med en betydligt högre premie än maples, eagles, philarmoniker, etc. Vi ser ju hela tiden, inte minst i handel här på forumet hur pandor säljs för 3-4-500 när de är några år gamla... med ett silvervärde på runt 130kr. Med en premie över 100% av metallvärdet (and rising) blir det ju snabbt mer attraktivt att falsifiera mynt med 999 silver eftersom det är både enklare att tillverka och svårare att upptäcka än att ge sig på att trixa med andra metaller.

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #11 skrivet: söndag 03, augusti 2014, 13:31:36 »
Här är "liknade" falska mynt 2009 och 2012, dock 1 kilos storlek. :)
Dom var till salu i en numismatiskt butik, killen "eventuell" köpare, frågade säljare om han skulle kunna fotografera mynt innan köpet, han fick godkänd, gjorde bilder och mejade mig (han publicerade bilder även på en annan forum också). Jag har självklart sagt att både mynt är falska, påpekade även vilka fel har mynt och mejlade han bilder (illustrativa) bilder på äkta mynt. Han berättade allt det här till butiksägaren (säljare), och berättade att han säljer falska mynt. Då svarade ägaren att han har 40 år erfarenhet inom den här branschen och har aldrig såld falska mynt och säljer inte falska mynt, alla mynt är äkta och dom har dessutom certifikat på dom (ni ser på bilder), han blev upprörd, och sa även att varför han ska lita på någon "Fantom" från internetforum helt enkelt? Angående dom där fel och skiljaktigheter, som jag påpekade han svarade enkelt - det finns 4 myntfabriker i Kina, så sådana "små" skillnader förekommer ofta på grund av det! Och den "jävla" och okända Fantomen får inte befläcka hans (säljarens) ärliga namnet, då han äger en numismatik butik och en butik ska "aldrig" sälja falska mynt! :D
Så mynten finns kvar i butiken (dock kanske redan var sålda till någon annan Panda-samlare) :)
Då, det är typ samma om jag kommer till "Nymans Ur" i Stockholm och ska säga att den här Rolex klocka för 120000 kr, som ni har till salu är en "falsk" klocka, tror ni att "Nymans Ur" ägaren ska lita på mig? Det som kan hända i bästa sätt är att säljaren ska börja skratta på mig först och sen ber mig gå bort härifrån. :) / så att ni förstår väl vad tyckte säljare, som säljer dyra 1 kilos Panda mynt i sin butik, när kom en "okänd" kille och berättade till han att enligt internet "Fantomen" han säljer falska mynt. :)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #12 skrivet: söndag 03, augusti 2014, 13:32:27 »
2012-an 1 kilos - falsk.

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #13 skrivet: söndag 03, augusti 2014, 16:52:17 »
... Annars kan det vara bra att söka på certifierade pandor och jämföra med bilderna på det mynt man är intresserad utav.

Jag tänker faktiskt göra bilder på mina graderade panda mynt, starta en tråd här och lägga ut bilder på forumet, typ 900x900 format, eller 650x650 format bilder, så att medlemmar slipper söka "bra" bilder när någon skulle vilja jämföra mynt innan köpet. Jag kan göra det i en enskild tråd och då kommer det från 1989 tills 2014, år efter år typ, sen lägga till nytt mynt varje år bara.  (alltså specifika bilder, liknade som jag gjorde på 2009 och 2012 pandor igår).

...Man skall aldrig underskatta motståndaren och i detta fall tycker jag att man måste utgå ifrån att det finns (eller kommer att finnas) förfalskare som är bättre på att förfalska än ni är på att upptäcka.
...
Kort sagt så tror jag att det vore naivt att inte räkna med att "perfekta" förfalskningar kommer att dyka upp...

Enligt min erfarenhet, som jag samlade inom 2 år om silver Kina Panda mynt, jag kan då säga att jag har inte sett något så bra Panda mynt förfalskning, som jag skulle inte kunna identifiera att detta är ett falsk mynt nu för tiden. Så för mig behövs det bara 2-3 bra (kvalitets) bilder på myntet för att bekräfta om myntet är äkta eller inte. Dock det låter kanske för fräck. :D
Som du skrev, August, det finns faktiskt nästan "perfekta" förfalskningar Panda mynt på marknaden, det gäller först och främst dyraste panda mynt - 2000 året. Till exempel den här myntet, som är på bilden, detta är ett falsk Panda mynt 2000, detta är en bra förfalskning, som kan lura många nybörjare Panda mynt samlare. (jag visade detta mynt redan i en annan tråd). Det kan vara svårt för "nybörjare" se att myntet är falsk, och även svårt att att förstå varför den är falsk, men med tiden, när man ska ha hanterat en del panda mynt, då fattar man det direkt efter några sekunder, som Azure skrev, man blir van att se...

Jag kan även säga att jag också drabbades av falska Panda mynt en gång i tiden, när jag köpte mynt på Ebay, problemet var att oärliga säljare (bedragare) visar en bild med ett äkta Panda mynt i annonser men skickar dig ett falsk mynt. >:(
« Senast ändrad: söndag 03, augusti 2014, 16:55:10 av Fantom »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
Igår kl. 19:30

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43