Författare Ämne: IT-haveri i bankomater  (läst 6633 gånger)

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
IT-haveri i bankomater
« skrivet: torsdag 12, juni 2014, 15:16:55 »

Utloggad olletski

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 13
SV: IT-haveri i bankomater
« Svar #1 skrivet: torsdag 12, juni 2014, 18:45:56 »
Blev drabbad av detta... Mer än stop tycker jag nog man kan kalla det.. Skulle ta ut en hundring för att köpa snus på den billiga kiosken som inte tar kort... Blev lite förvånad när det varken kom kort eller pengar och det kom ut en lapp där det stod "kortet behålls"
Jahapp! Efter samtal med banken så får jag snällt vänta på ett nytt!

fredrikwall67

• Gäst
« Svar #2 skrivet: torsdag 12, juni 2014, 18:50:40 »
In på banken och ta ut kontanter. Om de inte har, kräv att de beställer. Beställ mer än du ska ha.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
IT-haveri i bankomater
« Svar #3 skrivet: torsdag 12, juni 2014, 20:13:07 »

Blev drabbad av detta... Mer än stop tycker jag nog man kan kalla det.. Skulle ta ut en hundring för att köpa snus på den billiga kiosken som inte tar kort... Blev lite förvånad när det varken kom kort eller pengar och det kom ut en lapp där det stod "kortet behålls"
Jahapp! Efter samtal med banken så får jag snällt vänta på ett nytt!
Det där har hänt mig också (vid ett helt annat tillfälle). En SHB-bankomat "behöll" mitt kort. Jag är inte kund till dem, men äter deras apparat upp mitt kort är det klart att jag går in och klagar. SHB hävdade då att det inte var deras sak, eftersom den var min bank som talat om för bankomaten att kortet skulle behållas. Sagt och gjort, jag gick till min bank (tror att det var SEB just då) och frågade varför deras system sade åt SHBs bankomat att behålla mitt kort trots gott om pengar på kontot och kortet redan med framgång använt samma dag. SEB svarade att det är inte var deras fel, det var SHBs ände som tog beslutet.

Bortsett från det uppenbara att ge mig the run-around genom att automatiskt skylla på den part som inte var närvarande så tycker jag att ansvarsfrågan är lite intressant. Dvs inte bara det att systemet är sårbart utan dessutom att när det går sönder så är det ingen som tar på sig ansvaret att hålla mig som kund skadeslös.

Nu var jag lite extra irriterad eftersom det hände dagen innan jag skulle resa bort och det s.a.s. inte ingick i min reseplanering att inte ha det kortet tillgängligt. Det är ju vänligt av dem att jag kan beställa ett nytt, men det löser liksom inte problemet när man reser till andra sidan planeten morgonen därpå.

Har jag sagt att jag föredrar kontanter framför kort?

Utloggad AC-08

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #4 skrivet: söndag 15, juni 2014, 15:50:38 »
Finns princip bara två bolag i Sverige som sköter bankomater ett stort som heter Bankomat AB som alla storbankers bankomater överförts till och som ägs tillsammans av  storbankerna Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank med Sparbankerna. Sedan finns lilla plutt bolaget Kontanten också som har stora ekonomiska problem så snart är det väl total monopol på bankomaterna.

Så man kan ironiskt nog säga att de båda hade gjort fel då bankomaten ägs av dem båda tillsammans :/

Jag har faktiskt undrat hur bildningen av detta bolag fungerar med rådande konkurrens lagstiftning men det är väl så storbankerna jobbar :/. Inom några år eller så lär det inte finnas några bankomater kvar i huvudet taget :(   

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
Igår kl. 23:09

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
Igår kl. 15:00

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac