Författare Ämne: Great White Shark bullion coin från Perth Mint  (läst 11414 gånger)

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
Great White Shark bullion coin från Perth Mint
« skrivet: torsdag 17, april 2014, 18:44:28 »
Tjena! Tyckte inte jag såg någon tråd om detta mynt, och jag har lite funderingar kring detta.

Vad jag förstått så är det limiterat till 300000 st, och kostar ca 100kr st från tyskland inkl frakt. Jag tycker att det är ett riktigt snyggt mynt, och funderar på att köpa in ett gäng sådana, men frågan är ju då, kommer priset på dessa stå sig i framtiden? Kommer de gå upp i pris? Jag får känslan av att de kommer göra det. Men jag skulle vilja ha lite input från er som hållit på lite längre (jag har väl "stackat" i ca ett år eller så). Vad tror ni? Bra investering?

MVH Joseph

Inloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
SV: Great White Shark bullion coin från Perth Mint
« Svar #1 skrivet: torsdag 17, april 2014, 19:04:42 »
Jag har beställt några få mynt men inte fått dom än. Tycker priset är lite i överkant då de säljs som ett bullionmynt, visserligen limiterat till max 300,000 mynt. Säljs i tuber om 25 mynt, lite olikt Perth Mint, inga blanka ytor heller. Lite svårbedömt tycker jag faktiskt. 1/2 oz dessutom, jag hade helt klart föredragit ett 1 oz mynt i kaspsel i stil med Kookaburra/Koala. Har sett rykten om en serie, men inget jag med säkerhet vet. Jag gillar absolut motivet men om detta är någon vinnare får framtiden utvisa, jag är just nu ganska neutral. Ska bli kul att se det i alla fall. :)

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #2 skrivet: torsdag 17, april 2014, 19:08:13 »
Som jag förstått det har även apmex ensamrätt till försäljning. Jag ej hittat någon tysk handlare som har dem, någon med tips?

Inloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #3 skrivet: torsdag 17, april 2014, 19:09:45 »
Som jag förstått det har även apmex ensamrätt till försäljning. Jag ej hittat någon tysk handlare som har dem, någon med tips?

Jo, det var ju sagt så från början. Kanske i USA då. För det finns flera tyska återförsäljare nu. Kolla här:

http://www.gold.de/preisvergleich,228,Great-White-Shark.html

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: torsdag 17, april 2014, 19:15:31 »

Jo, det var ju sagt så från början. Kanske i USA då. För det finns flera tyska återförsäljare nu. Kolla här:

http://www.gold.de/preisvergleich,228,Great-White-Shark.html

Silver-to-go.com har bästa priset om man köper minst 100st, 10.25 eur st. Och rimlig fraktkostnad på 22 eur.
Att Euron gått upp så mycket i kurs det senaste när priset på silver dalat har verkligen varit irriterande..

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #5 skrivet: torsdag 17, april 2014, 23:17:13 »
Ah, se där. Det var alltså ifånen min som strejkade, sökte nämligen på gold.de utan resultat. Hur som, tack.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #6 skrivet: fredag 18, april 2014, 23:00:40 »
Silber Werte har också dessa, lite dyrare än i exemplet ovan (10.70) men försumbart och Silber Werte har den fördelen att de känns trygga att beställa ifrån. Man måste dock köpa minst en tub om 25 stycken.

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: fredag 18, april 2014, 23:43:18 »
Silber Werte har också dessa, lite dyrare än i exemplet ovan (10.70) men försumbart och Silber Werte har den fördelen att de känns trygga att beställa ifrån. Man måste dock köpa minst en tub om 25 stycken.

Försumbart är det väl inte om man ska köpa ett par hundra st eller så. Dessutom har jag en klinisk aversion mot att betala något annat än det lägsta priset på det mesta jag köper :p

Utloggad RayDonovan

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #8 skrivet: söndag 10, augusti 2014, 12:35:45 »
Vackert mynt och majestätiskt djur. Skall leta efter ett, synd dock om de inte finns i 1 oz.

Utloggad drgrillo

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #9 skrivet: måndag 12, juni 2017, 16:25:24 »
Hej!

Nu har det gått tre år och det har kommit tre fina Shark mynt. Jag undrar vad ni tycker om denna serie med 2017s ögon? Vad jag förstår tog serien slut med 2016s mynt, eller har jag missförstått?
Mynten har inte blivit så mycket dyrare, finns att köpa för omkring 110 SEK /styck hos Heubach. Däremot säljer någon för 170/st just nu på tradera och har fått bud för detta.
Är mynten fina i verkligheten? Lönar det sig att köpa tre tubes eller kommer ingen at minnas denna serie om några år? Någon som vet hur efterfrågan är? Är ju lite konstigt att upplaga är begränsat men det är väldigt lätt att få tag i alla tre årgång via återförsäljare.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #10 skrivet: måndag 12, juni 2017, 21:32:45 »
Lönar det sig att köpa tre tubes eller kommer ingen at minnas denna serie om några år? Någon som vet hur efterfrågan är? Är ju lite konstigt att upplaga är begränsat men det är väldigt lätt att få tag i alla tre årgång via återförsäljare.
Om de kostar ca 110kr för 1/2oz så innebär det ca spot+48%. Sedan tillkommer rimligen lite frakt vilket knuffar det till fel sida om 50%. Att betala en sådan monsterpremie för nypräglade mynt i en serie som inte verkar ha fått någon större skara anhängare tror jag är en sannolikt dålig affär. Köp antingen mynt med lägre premie eller mynt med bevisat samlarintresse.

Mina två öre, som det heter.

Utloggad woody

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #11 skrivet: tisdag 13, juni 2017, 06:56:41 »
Hej!

Nu har det gått tre år och det har kommit tre fina Shark mynt. Jag undrar vad ni tycker om denna serie med 2017s ögon? Vad jag förstår tog serien slut med 2016s mynt, eller har jag missförstått?
Mynten har inte blivit så mycket dyrare, finns att köpa för omkring 110 SEK /styck hos Heubach. Däremot säljer någon för 170/st just nu på tradera och har fått bud för detta.
Är mynten fina i verkligheten? Lönar det sig att köpa tre tubes eller kommer ingen at minnas denna serie om några år? Någon som vet hur efterfrågan är? Är ju lite konstigt att upplaga är begränsat men det är väldigt lätt att få tag i alla tre årgång via återförsäljare.

Hej
hos Heubach kan man tyvärr bara beställa en enda sharkmynt per beställning, alltså en av varje, inga tuber. Det är nog därför att de överhuvudtaget har alla tre kvar att erbjuda. Hos en del återförsäljare finns inte längre alla tre mynt att köpa.
Jag tycker de är fina och dessutom rätt så prisvärda om man jämför med andra 1/2-ounce-mynt.
woody

Utloggad drgrillo

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #12 skrivet: tisdag 13, juni 2017, 12:00:14 »
Tack för era svar!
Noterade nu också att Heubach sätter limit för beställningar och väldigt ofta är det bara en mynt som man får beställa. Väldigt irriterande då man sällan vill bara ha en mynt. Ville beställa lita Koala och Pandor där men det är bara att glömma.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3353
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #13 skrivet: tisdag 13, juni 2017, 12:48:55 »
På Auragentum kan du köpa ett rör av varje om du vill.

https://auragentum.de/silber/silbermuenzen/silbermuenzen-12-oz/

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3353
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #14 skrivet: tisdag 13, juni 2017, 21:10:55 »
Jag hade hellre satsat på 1/2 oz Lunar 2 mynt. T ex hästar eller ormar eller nåt.

Ormen har en upplaga på 160616 st.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47