Författare Ämne: Silica Gel  (läst 8516 gånger)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
Silica Gel
« skrivet: lördag 08, mars 2014, 05:27:51 »
Jag har läst på andra forumet om att folk som samlar på "känsliga" silver mynt (i första hand investerings mynt serier .999) använder "Silica Gel" för att förhindra eventuella kommande silver mynt sjukdomar (typ "milkspott" och liknade). Mycket aktuell för alla sorter Kanadensiska mynt .9999

Vad tror ni om det, är det någon som använder den, här på forumet också?

Jag har i alla fall köpt små påsar 1g "Silica Gel" på eBay och tänker ha dom i samma lådor där jag har mina kära silver mynt serier och boxarna där jag har vanliga silvermynt (självklart lägga "Silica Gel" och sen gräva ner boxarna på gården typ  ;) )

Man kan få "Silica Gel" påsar gratis från någon stor skoaffär egentligen, då dom brukar ha dom alltid flera kilo i sin förråd, men närmaste riktigt skoaffären ligger ca. 80 km borta. Så jag köpte dom på eBay. (kostar ca. 4-5$ inkl. frakt för 100 stycken 1 gram påsar).
« Senast ändrad: lördag 08, mars 2014, 05:30:04 av Fantom »

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
SV: Silica Gel
« Svar #1 skrivet: lördag 08, mars 2014, 06:12:21 »
Hej fantom,

Jag samlar ocksa pa silica gel pasar och har dem for mina dyrare silvermynt. Jag har aven mina slabs i forslutningsbara plastpasar, men eftersom plasten inte ar 100% air-tight sa laddar jag med silica pasar.

Jag tror inte detta hjalper 100% mot milkspots men kan minska den processen. Jag tror det hjalper mer mot patina.

Pa CCF, finns en medlem som saljer 'coin-armour' som nog ar det basta som finns pa marknaden. Kanns som overkill for mina mynt nu den narmaste tiden.

Eftersom jag aven har haft tragiska batolyckor dar mina silvermynt forlorats, ser jag efter vattentata losningar!  ;)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #2 skrivet: lördag 08, mars 2014, 06:53:38 »
...Jag har aven mina slabs i forslutningsbara plastpasar...

Nä, jag är egentligen pedant men tycker att det är lite för mycket för mig att ha slabs i plastpåsar (fast en del extra slabs jag har i plastpåsar, men inte dom som är i min egen samling), samma som hantera OMP "double sealed" Panda mynt med bomull handskar typ, men det finns väl riktiga hardcore pedanter också som gör det.  :D 8)

Jag tycker det räcker att ha silica gel påsar här och där i samma område där jag har silver + i samlings boxarna. Fast det kanske hjälper inget, men man känner sig bättre i själen, då man försökte göra något för att förhindra milkspott i alla fall. :D

Kul att det finns fler än bara jag, som tänkte använda / redan använder silica gel. :)

Utloggad molly

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #3 skrivet: lördag 08, mars 2014, 13:53:03 »
Jag har föravarat kiselgel (silica gel) i en vanlig glasburk med plåtlock inomhus. Men burklocket rostade kraftigt på just den burken. Oklart varför men jag gissar att när kiselgelen mättats med fukt blev fukthalten högre i burken än i en burk utan kiselgel. Jag skulle vara försiktig med att använda kiselgel i syftet att förebygga korrosion eller fukt i ett längre perspektiv eftersom kiselgelen mättas relativt snabbt.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #4 skrivet: lördag 08, mars 2014, 16:33:43 »
...Jag skulle vara försiktig med att använda kiselgel i syftet att förebygga korrosion eller fukt i ett längre perspektiv eftersom kiselgelen mättas relativt snabbt.

Oj då!

Hur snabbt den mättas, ska man byta kiselgels påsar varje år? Eller ska jag undvika använda den totalt då? Konstigt att ingen skrev om det tidigare, fast det är kanske bara jag, som missade nåt.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #5 skrivet: lördag 08, mars 2014, 17:26:13 »
Jag har föravarat kiselgel (silica gel) i en vanlig glasburk med plåtlock inomhus. Men burklocket rostade kraftigt på just den burken. Oklart varför men jag gissar att när kiselgelen mättats med fukt blev fukthalten högre i burken än i en burk utan kiselgel. Jag skulle vara försiktig med att använda kiselgel i syftet att förebygga korrosion eller fukt i ett längre perspektiv eftersom kiselgelen mättas relativt snabbt.
Jag tänkte inte på det initialt, men det är ju egentligen ganska uppenbart att om man inte har en helt tät förslutning så kommer någonting som binder fukt att initialt leda till lägre fukthalt inne i behållaren och högre utanför. Detta kommer dock naturen mha osmos att balansera genom att det blir ett nettoflöde av fukt in i behållaren. Till slut så har man en behållare med exakt samma fukthalt på insidan som på utidan samt några helt fuktmättade påsar med gel.

Jag vet ingenting om långtidsstabiliteten i kiselgel, men såvitt jag vet så används det bara för kortare perioder, typ hålla elektronik torr under några månader under transport till kund. Men även om långtidsstabiliteten är perfekt så torde alltså slutresultatet bli exakt samma fukthalt inne i behållaren som utanför.

Fantom: jag tror att detta kan vara utmärkt när man skall skicka ett paket någonstans, men jag är skeptisk till om det är en god idé i samband med att du odlar i trädgården.

august

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #6 skrivet: lördag 08, mars 2014, 17:42:35 »
Men oxideringen på silvret beror ju på syret i luften, inte fukt. Hur kan kiselgel hjälpa till med att avlägsna syre ur luften? Lufttäta behållare skulle man ha. En liten vakuumburk att ha mynten i.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #7 skrivet: lördag 08, mars 2014, 17:50:58 »
milkspots är väl en tillverkningsdefekt? Aldrig varit med om att få det hemma.

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #8 skrivet: lördag 08, mars 2014, 17:56:31 »
Om man ska ha Silica Gel i sin förvaring så bör man se till att ha rejälare grejer, dessa klarar av mer fukt och kan återaktiveras genom att "torkas" någon timme i ugnen.

Typ som följande (finns säker billigare och andra storlekar någon annanstans): http://www.astrosweden.se/silica-gel-40gr/19154-0

Dock tror jag inte dessa hjälper nämnvärt, om överhuvudtaget, mot milkspots.
Då orsaken till milkspots generellt anses bero på intorkad borax vid tvättning av blanks, så är defekten redan där innan motivet ens präglats, den syns bara inte omedelbart.
Kanske att dessa inte utvecklas i samma takt på grund av torrare förvaring, men de kommer förr eller senare oavsett vad man gör.

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #9 skrivet: söndag 09, mars 2014, 09:25:42 »
Har ar lite asikter om denna topic. Forst spots!

Generally there are two varieties of milkspots, whitespots or wsod.
1. The pinpoint, it originates from a small pinpoint looking thing and spreading outward. I find this variety on a few old Pandas.
2. The blotchy that look almost like they where painted on. I find this variety mainly on a few recent Pandas.

Sedan generella asikter, inte bara min egen erfarenhet utan kommer fran nagra veteraner inom Panda's & MCC's map spots, toning, konservering(NCS) och forvaring.

Yennus:
Not all Pandas develop spots. I've seen the earliest Pandas without milk spots. It(spots) are fairly common on some series of newer Pandas. Can be in OMP but also graded, since newer Panda's haven't had the time to develop spots when first graded. There is a larger market for milkspot free Pandas. Airtight bags and slabs help to some extent.

jc888888888:
IMHO NCS is a great service if;
Silver coin with pvc damage , toning, grime, fingerprints.
Gold coin with copper spots, PVC damage, stains etc.
Also if you just want to brighten the appearance.
But for preventing milkspots from forming? Imho NCS doesn't work no way, no how. The little silica bags you see in lots of coin boxes from china help remove humidity. Like dehumidifying products for gun safes etc, that cant hurt.

Poconopenn:
I do not have white spots on any of my silver coins either. Store silver coins in a metal box will do the job. Many chocolate candys are packed in the nicely sealed tin box. The tin will react with most reactive gases before those gases attack the silver coins. Add few freshly minted pennys in the box will give you an extra insurance.

Andra tips jag sett:
1. Good quality erasers (Faber Castell) also work on milkspots. But if you're not experienced, there will be scratch marks on the coin. (Har inte testat!!)
2. Ett tips jag provar! Buy coins without milkspots problems to the extent possible. Panda's with spots are rare so it's avoidable to a large extent.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
Igår kl. 23:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
Igår kl. 23:30

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz