Författare Ämne: Hittade guldskatt på sina ägor  (läst 16926 gånger)

Utloggad BullBar

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
  • Affärsomdömen: 0
Hittade guldskatt på sina ägor
« skrivet: onsdag 26, februari 2014, 08:49:08 »

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
SV: Hittade guldskatt på sina ägor
« Svar #1 skrivet: onsdag 26, februari 2014, 10:19:46 »
Det är ju sånt man drömmer om att hitta när man är ute i skogen på promenad.  Fantastiskt =)    Denna gula glänsande metall förtrollar verkligen.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #2 skrivet: onsdag 26, februari 2014, 11:13:24 »
Det är ju sånt man drömmer om att hitta när man är ute i skogen på promenad.  Fantastiskt =)    Denna gula glänsande metall förtrollar verkligen.
Först tänkte jag att de snavat över någons "stack" men när jag såg bilderna så var det ju uppenbart att detta kanske var någons stack, men isåfall så är "någon" död och begraven sedan många år.

Men detta är en tankeställare i sig. Det sista jag vill är att bli påkörd av en buss eller liknande, men om det nu skulle hända så vore det ju ännu värre om min familj inte hittade mina PM. Men sånt kan hända och guldskatten ovan är ju ett bevis om något på att denne "någon" misslyckades med att förmedla till sina släktingar exakt var hans stack låg innan han gick bort.

Värt att försöka undvika.

august

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: onsdag 26, februari 2014, 12:09:42 »
Det var verkligen ingen dålig skatt att snubbla över! Särskilt med tanke på att den dessutom innehåll rariteter med värde som vida överstiger guldvärdet. Tänk om jag hade kunnat lära upp min hund att spåra guldskatter.... :D

August: Om du gräver ner dina PM, rita en "skattkarta" eller skriv en beskrivning som din familj kan följa i händelse av din bortgång. Själva skattkartan förvarar du sen i bankfack eller på annan säker plats :)

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: onsdag 26, februari 2014, 12:13:24 »
Det är en tvådelad egg. Om man har ett gömställe så vill man ju inte att någon annan än sig själv skall veta var det är (för allas säkerhet)   Men som nämns så kan det vara bra att ha en lösning på det så att efterlevande kan hitta det vid eventuell tragedi.   Frågan är bara hur detta skall göras.

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: onsdag 26, februari 2014, 12:17:50 »
Frågan är vad man själv skulle göra om man hittade en sådan skatt.  Sälja för fiat ?    Spara för samlingen ?  Byta mot bullion ?

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #6 skrivet: onsdag 26, februari 2014, 12:31:48 »
Men detta är en tankeställare i sig. Det sista jag vill är att bli påkörd av en buss eller liknande, men om det nu skulle hända så vore det ju ännu värre om min familj inte hittade mina PM. Men sånt kan hända och guldskatten ovan är ju ett bevis om något på att denne "någon" misslyckades med att förmedla till sina släktingar exakt var hans stack låg innan han gick bort.

Sant iofs. men nu vet vi inte om "stackaren" hade några släktingar, eller om det bara var en tjuvgömma. Att tillgångarna finns tillgängliga för dina släktingar efter din död går att lösa. Jag har löst det. Tillgångarna är i mitt fall också skyddade på olika ställen för att lösa säkerheten men även tillgängligheten för mina arvingar. Det finns även en annan sensmoral i historien.

Hade personen ifråga, som gömde guldmynten i plåtburken, istället stoppat i en bankbok i burken, eller för all del sedlar eller aktiebrev.  Då hade detta enbart varit en rostig burk med lite jord och pappersfragment i botten.

Många aktiebrev hade även om de hade sparats inomhus varit värdelösa papper. Sedlarna hade i bästa fall haft ett samlingsvärde, då det nominella värdet enbart varit ”några dollar”.

Guld är guld. Det var det då och det är det idag. Det är det också med största sannolikhet även i framtiden. Det bevarar din köpkraft över tid.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: onsdag 26, februari 2014, 18:37:57 »
Men nu vet vi inte om "stackaren" hade några släktingar, eller om det bara var en tjuvgömma. Att tillgångarna finns tillgängliga för dina släktingar efter din död går att lösa. Jag har löst det. Tillgångarna är i mitt fall också skyddade på olika ställen för att lösa säkerheten men även tillgängligheten för mina arvingar.
Det är jag helt med på. Jag bara pekar på faran. Det är många som pratar om "if you don't hold it you don't own it" och liknande, det pratas om faran med att förvara PM i bankfack (även om jag iofs fortfarande tror att det är den säkraste förvaringen så går det ju inte att förneka att bankerna paddlar bakåt vad gäller ansvar och försäkring av "pengar" i bankfack), etc, etc. Så det förekommer säkert att det göms lite här och var. Samtidigt är jag helt övertygad om att det inte alltid är så bra att tala om i detalj exakt var PM ligger för familjemedlemmar och släktingar. Och däri ligger det en fara om man inte planerar för eventualiteten att man oväntat trillar av pinn.

Det finns även en annan sensmoral i historien.

Hade personen ifråga, som gömde guldmynten i plåtburken, istället stoppat i en bankbok i burken, eller för all del sedlar eller aktiebrev.  Då hade detta enbart varit en rostig burk med lite jord och pappersfragment i botten.

Guld är guld. Det var det då och det är det idag. Det är det också med största sannolikhet även i framtiden. Det bevarar din köpkraft över tid.
Absolut. I den frågan sjunger vi nog alla här från samma blad.

august

Utloggad Kensington

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
« Svar #8 skrivet: onsdag 26, februari 2014, 19:51:00 »
Är inte risken överhängande att jorden är/kan undermineras och hela rasket försvinner. Håll koll på er geologi om ni ska ut och gräva   ;)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #9 skrivet: onsdag 26, februari 2014, 20:53:53 »
Och däri ligger det en fara om man inte planerar för eventualiteten att man oväntat trillar av pinn.

Det där påminner om en säljare (det ringer många).

Killen missade till att börja med att presentera sig och läste sedan uppenbart utantill utifrån ett manus och sade snabbt "har du planerat vad du ska göra med dina pengar när du är död".

Jag påpekade roat att jag inte lär göra något med mina pengar, när jag väl är död.

Att en större och viktigare fråga än hur han trodde sig kunna få tillgång till att placera mina pengar, troligen var hans yrkesval.
« Senast ändrad: onsdag 26, februari 2014, 21:26:41 av MrLibertad »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
Hittade guldskatt på sina ägor
« Svar #10 skrivet: onsdag 26, februari 2014, 21:23:07 »

Och däri ligger det en fara om man inte planerar för eventualiteten att man oväntat trillar av pinn.
Killen missade till att börja med att presentera sig och läste sedan uppenbart utantill utifrån ett manus och sade snabbt "har du planerat vad du ska göra med dina pengar när du är död".

Jag påpekade roat att jag inte lär göra något med mina pengar, när jag väl är död.

Att en större och viktigare fråga än hur han trodde sig kunna få tillgång till att placera mina pengar, troligen var hans yrkesval.
Käre Åbama,

Jag heter august och har högre examen i spadar och hackor samt lång erfarenhet av kvalitativ analys av ekbackar och lövdungar. Har du funderat på hur dina efterlevande skall få maximalt utbyte av dina framsynta inköp av PM? Om inte så hjälper jag gärna till med att lokalisera en lämplig plats för strategiskt grävande i månsken.

august,

som just hittat en oexploaterad marknadsnisch

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #11 skrivet: torsdag 27, februari 2014, 02:29:48 »
...som just hittat en oexploaterad marknadsnisch

Där har du nånting! Jag har tänkt på det här och tar det hela ett steg vidare: först säljer jag på mina kunder en massa pm och sen hjälper jag dem med förvaring i form av nedgrävning på lämplig plats. Helt diskret. De får inte ens veta var det hamnar, på så sätt kan kunderna inte bli föremål för utpressning av snikna och ogina släktingar och familjemedlemmar. Det vet man ju, folk blir som galna och skyr inga medel så fort det tvistas om släktpengar. För att inte riskera att dyrgriparna tappas bort nere i backen så gräver jag ner värdelöst kinesiskt E-bayskräp istället. På så sätt kan jag sälja det äkta glittret flera varv! Jag kallar det FRD, Fractional Reserve Digging.

Det här kan bli stort. På sikt ämnar jag släppa preferensaktier i firman. För att erhålla prospekt och komplett investeringsunderlag: sänd en (äkta!) silverdollar till adress som uppges på förfrågan i privat meddelande. Missa inte denna unika möjlighet!

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
« Svar #12 skrivet: torsdag 27, februari 2014, 10:45:05 »
Kanske lite OT.  Men det är en sak jag tänkt på med företag där dom fört säljer fysisk PM, men sen även erbjuder sig att förvara det åt en.  Blir inte det lite kontraproduktivt för deras affärside då dom ofta säger "if you cant hold it, you dont own it" ?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #13 skrivet: torsdag 27, februari 2014, 10:50:00 »

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem