Författare Ämne: Falska silver Pandor 2014 (undersökning)  (läst 17466 gånger)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
Falska silver Pandor 2014 (undersökning)
« skrivet: onsdag 05, februari 2014, 22:35:39 »
Silver Kina Panda mynt blir mer och mer populärt i värden, hela tiden kommer nya myntsamlare och jag tänker skriva den här artikel i första hand för nybörjare, men även för er som har erfarenhet och redan samlar Panda mynt och för er som inte samlar men har intresse för serien, kan vara intressant att läsa. :)
På grund av stort intresse för Kina Panda mynt i hela värden, förekommer otroligt många falska mynt på marknaden (man ser det som laviner av falska mynt på eBay då och då). Oftast kommer det från Kinesiska säljare och problemet är att listiga säljare annonserar och säljer falska mynt fast visar i annonser bilder på riktiga mynt! (Jag var själv lurad på detta sättet, bilder i annonser visade äkta mynt, men jag fick hem falska mynt). Jag vill inte säga att alla Kinesiska säljare är dåliga, det finns bra och ärliga säljare, med dom är så få, så om man är försiktigt och köper mynt från ärliga säljare (som handlar och säljer mycket mynt och erbjuder garantier) då blir risken att få falsk mynt minimalt!
Så rekommendationen är att om ni vill köpa mynt på eBay, kolla noga säljarens omdöme (det spelar inte så stor roll har säljare 100 eller 4000 positiva omdöme, han måste ha positiva omdöme på sålda MYNT (säljare som sålde falska mynt till mig hade 4000 positiva omdöme fast på sålda kläder och smycken :D och ej på mynt ).

Ja nu till falska silver mynt 2014 :)
Jag har sett redan 3 olika varianter av falska silver mynt Kina Panda 2014 (2 av dom jag har nu hemma). Jag kan konstatera att dom två senaste varianter är riktigt bra kopior, dessutom den tredje variant verkligen inte lätt att märka om man kollar snabbt och inte har erfarenhet på hur skulle se ut ett riktigt mynt.

Jag gjorde 90 bilder, sen valde dom viktigaste och gjorde även "jämförelse" bilder på myntet. :) Det blir nu totalt 22 bilder som jag ska ladda upp här och jag ska skriva lite till info. Så jag ber medlemmar att inte skriva något svar innan jag är klart med hela tråden. :)
Jag börjar med bilder på certifikat, jag har fått två falska Pandor 2014 båda två var med certifikat!  ;D

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
SV: Falska silver Pandor 2014 (undersökning)
« Svar #1 skrivet: onsdag 05, februari 2014, 22:41:55 »
Här är första falsk varianten, myntet kom med dubbel förpackning (double sealed).
Äkta Silver Pandor 2014 levereras inte i enskilda dubbla förpackningar, dom levereras bara i myntkapslar.
Bra gjord förfalskning, fast man ser små skillnader på panda motivet och texten "1 oz Ag .999" är inte lika tydlig som den skulle vara.
På bak sidan man ser lätt att myntet är falsk då detaljer av templet stämmer inte (dörren, steget och hela byggnaden har felet).

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #2 skrivet: onsdag 05, februari 2014, 22:50:21 »
Jag är dåligt på svenska och kunde inte hitta ordet som man kan kalla denna delen av myntet typ "kanten", på engelska blir "Gurt".
Kanten stämmer i alla fall, det ska vara snett kant som på äkta Panda mynt 2014.
Vikten stämmer inte, men det är egentligen liten skillnad 30,77 gram. (Äkta mynt silver Panda 2014 väger mellan 30,97-31,11)
Myntet känns bra i handen.
Fast myntet luktar inte som silver mynt, den luktar nå annat metall (typ järn)... Jag har jobbat med järn tidigare i livet och vet hur den luktar, och jag har hanterat rätt mycket silver nu och vet även hur luktar silver och kan märka skillnader och nyanser på det ha-ha (men jag skojar inte)  :)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #3 skrivet: onsdag 05, februari 2014, 22:55:30 »
Variant nummer 2!

En riktig riktig bra kopia kan jag säga, detaljer på pandan och på "10 Y" stämmer bra.

Detaljer på "1 oz Ag .999" är inte lika tydligt som det skulle vara!

Bak sidan: detaljer på templet stämmer väldigt bra även dörren stämmer bra, fast dom missade steget (för mycket relief på steget, som skulle inte vara på äkta mynt). Men små felet i nyanser på hela motivet finns ändå.
« Senast ändrad: torsdag 06, februari 2014, 06:15:14 av Fantom »

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #4 skrivet: onsdag 05, februari 2014, 22:59:30 »
Övervikt - 31,93 gram
"Kanten" är inte snett, hur missade dom kanten, jag fattar inte :) Det skulle vara snett på äkta mynt.
Myntet känns sådär i handen (man känner att det är lite för tung).
Myntet luktar inte som silver.  :)
Men i övrigt det är lätt att lura nybörjare med detta myntet, då dom flesta detaljer stämmer rätt bra (fast kanten är inte snett).

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #5 skrivet: onsdag 05, februari 2014, 23:04:34 »
Här jag gjorde jämförelse med ett äkta Panda mynt 2014, ni kan försöka se skillnader själv. Tog typ 1,5 timme innan jag lyckades slå ihop bilder och försökte klippa ut liknade storlek på alla tre mynt i "paint".
Jag tänkte först skicka bilder till Sarek, då han är mästare på sådana saker, men tror att man måste lära sig själv på hur man använder avancerade programmet "paint" då :)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #6 skrivet: onsdag 05, februari 2014, 23:13:13 »
Jag är klart nu, hoppas att det blir intressant för er att läsa.
Jag ber om ursäkt för mitt svenska (grammatik fel).

Jag vet inte vad är för metall och jag vet inte om det finns silver i myntet (fast den luktar inte som att det skulle vara silver i den). Någon som kan professionellt undersöka metallen? Jag kan då skicka myntet för en sån undersökning, kontakta mig.

Jag gjorde även "ping"-test med bullion appen (ej godkänd) det kom inte heller något "ping" ljud.

Ja och om ni är osäkra på var ni kan köpa äkta panda mynt, då rekommenderar jag helst köpa silver pandor från mig, jag är djupt intresserad av Panda mynt själv och säljer endast äkta Panda mynt! (kolla min salu lista här på forumet) :)
« Senast ändrad: onsdag 05, februari 2014, 23:18:45 av Fantom »

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #7 skrivet: onsdag 05, februari 2014, 23:45:28 »
Är det några speciella årtal som är hårt drabbade av förfalskningar?

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #8 skrivet: onsdag 05, februari 2014, 23:51:44 »
Är det några speciella årtal som är hårt drabbade av förfalskningar?
2000 året är riktigt hårt drabbad (typ 9 av 10 mynt på eBay är falska)
Alla mynt från 2001 och tills 2014 är nu drabbad av förfalskningar egentligen.

Utloggad Socialgrupp III

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #9 skrivet: torsdag 06, februari 2014, 00:10:32 »
Riktigt intressant läsning Fantom.

Är sugen på en liten pandasamling men inser nog att jag är tvungen att lägga ner lite för mycket tid på det samlandet då jag inte är en person som "snöar" in mig på saker så skulle säkert sitta med 65% förfalskningar i min samling  :-[

När du säger att typ 9 av 10 av år 2000 på ebay är förfalskningar, säljs dom ofta eller ser många köpare det innan och samma säljare lägger ut dom igen och igen utan att sälja dom? (om du nu håller koll på det)
« Senast ändrad: torsdag 06, februari 2014, 00:22:20 av Socialgrupp III »

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #10 skrivet: torsdag 06, februari 2014, 00:40:59 »
Riktigt intressant läsning Fantom.

Är sugen på en liten pandasamling men inser nog att jag är tvungen att lägga ner lite för mycket tid det samlandet då jag inte är en person som "snöar" in mig på saker så skulle säkert sitta med 65% förfalskningar i min samling  :-[

När du säger att typ 9 av 10 av år 2000 på ebay är förfalskningar, säljs dom ofta eller ser många köpare det innan och samma säljare lägger ut dom igen och igen utan att sälja dom? (om du nu håller koll på det)

Om du köper från "säkra" och ärliga säljare då risken att få ett falsk mynt minimalt, men du måste förstå att sådana säljare har oftast lite högre priser på sina mynt (typ 3-5% dyrare än marknads priset). Exempel jag ger 100% äkthets garanti på alla mina Panda mynt som jag säljer, då jag undersöker varje mynt innan jag lägger den till min salu lista. (ja, även övriga silver mynt som jag säljer är äkta :) ). Och alla seriösa säljare erbjuder returrätt (även jag på numismatiska och semi-numismatiska mynt), så om du ska köpa panda mynt från någon säljare och är osäkert på äkthet, gör 2-3 bilder och lägg ut här på Panda forumet, jag kan kolla och svara om myntet är äkta eller inte (det går att märka förfalskningar på bilder än så länge). Sen det är inte så mycket svårt att se förfalskningen, när man hanterar Panda mynt ofta och många, då vänjer man sig och ser falsk mynt direkt inom några sekunder. (Jag tror när jag blir riktigt gammal och mina ögonen ska inte kunna se lika bra som idag, då jag kan använda näsan för att identifiera falska Pandor, då jag märkte idag att falska Pandor luktar annorlunda  ;D :o ).
Problemet blir bara med Panda 2000, då man måste ha bra bilder för att identifiera förfalskningen. Så jag rekommenderar att köpa Panda 2000 bara från riktig kända Panda säljare, eller köp ett graderade NGC, PCGS Panda 2000 mynt. (NGC graderade Panda 2000 + känd Panda säljare = du får 100% äkta mynt).
Panda 2000 (mirrored variant) är en av dom sällsynta och dyra Panda mynt (kostar från 600$ nu) så därför finns massa falska pandor 2000 till salu.
Panda 2000 (vanlig variant "frost ring") kostar från 300$.
Det finns folk som lägger ett bud och köper dom falska 2000 Pandor, jag tror att det är oftast nybörjare som gör det och ibland priset hamnar på typ 250-300$.
Exempel det här myntet på bilden*, det är egentligen ett falsk 2000 (mirrored) variant Panda mynt, jag tror inte du kan märka att myntet är falsk och om någon erbjuder det till dig för typ 150$ då blir du glad och köper, som dom flesta nybörjare gör.

*Bilder tagna från en av senaste annonser på eBay.
« Senast ändrad: torsdag 06, februari 2014, 05:57:53 av Fantom »

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #11 skrivet: torsdag 06, februari 2014, 00:48:39 »
Angående myntet som jag visade nyss (falsk mirrored variant Panda 2000), jag har inte i min samling Panda mirrored variant av 2000 året (jag har "frosted" variant), så jag kan inte lägga ut bilder på äkta mynt (fast det blir svårt för dom flesta att märka skillnaden även om jag skulle lägga ut bilder ändå).
Men en av forums medlemmar (kanske flera medlemmar) har ett sånt äkta mynt, och om han vill han kan lägga ut bilder. (bara för att alla medlemmar kan förstå att det blir nästan omöjligt märka skillnader) :)
« Senast ändrad: torsdag 06, februari 2014, 00:53:15 av Fantom »

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #12 skrivet: torsdag 06, februari 2014, 00:59:36 »
Jag tror jag såg Sareks svar i tråden, men den försvann.  :-\
Om du vill Sarek, du kan slå ihop fyra bilder (jag har en bild på tredje varianten (första variant egentligen, då den förekom först, sen kom mina andra två varianter), fast man måste vrida myntet där och jag vet inte hur kan man vrida myntet i bilden, men jag vet att du kan det).
Och jag tycker att äkta myntet ska inte vara emellan, den ska vara på första plats, som jag gjorde.

*Kom på nu, att det ska inte se bra ut, då jag har samma bakgrund på mina bilder och om man sätter ihop den här bilden så tappar man "balansen" och "klarhet" i huvud bilden då (hoppas att Sarek förstår vad jag menar) :)
« Senast ändrad: torsdag 06, februari 2014, 06:05:05 av Fantom »

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #13 skrivet: torsdag 06, februari 2014, 06:11:37 »
...(om du nu håller koll på det)...

Ja, jag kollar eBay annonser på silver Pandor väldig ofta. Och glömde skriva att annonser på falska Panda mynt brukar vara korta, typ 24 timmars annonser, så undvik sådana korta annonser helt enkelt.  :)

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #14 skrivet: torsdag 06, februari 2014, 08:45:36 »
Hej Fantom & Co.,

Intressant och trevlig ny trad du laddat upp! Jag tycker traden visar med tydlighet att det fortfarande finns stora skillnader mellan falska Pandor och akta Pandor; designmassigt, utseendemassigt pa spegel- och frostade-ytor, vikt, lukt(!), pingtest och inte minst pa farligt laga e-bay priser. Jag har aldrig handlat RAW/OMP Pandor pa e-bay men tror man skall folja forsiktighetsprincipen dar saval som pa Tradera.

Att 9/10st 2000 mirror Pandor skulle vara falska pa fee-bay? Later orimligt men kanske stammer om man bara ser pa RAW/OMP Pandor och bara vill kopa dem som har ett pris gott under marknadspris. Varfor kopa dem? Aven om de ar akta ar kvaliteen pa dem vanligtvis sa lag att de inte kommer scora MS69 eller for den del MS70 om man vill gradera dem.

Later det for bra for att vara sant, ar det nog sa!

Koper man gott under marknadspris pa Tradera av en ny saljare stammer val risken av falskt mynt pa 9/10 Krugerrands eller guld Maples med? Jag antar att det finns for manga forfalskninar av guld Maples ocksa pa marknaden. Darfor gillade jag nyheten om den nya och avancerade praglingstekniken for Maples. Den kommer forsvara for flaskmynteri. Bra dar, Canadian Mint! Jag hoppas China Mint hanger pa det taget!

Handlare med alltfor billiga priser och daligt med omdomen av liknande forsaljningar ar for mig ett stort - NO, NO! For mig var det inte speciellt mycket svarare eller farligare att borja samla pa Pandor och MCC's isf Kookaburror som jag samlade pa innan.

Vart att papeka ar att hittills har denna traden handlat om att kopa ograderade silver Pandor. De kan finnas i RAW(ej langre i original forpackningen) eller OMP(Original Mint Package). Jag har bara kopt mina Pandor i OMP, for aven forpackningen ger ledtradar om din silver Panda ar akta eller inte. De olika myntverken har olika monster pa kanten dar forpackningen ar forsluten. Kanslan (och lukten) pa plasten nagot man behover lara sig nar man gar fran nyborjare till intermediar samlare. En del nyproducerade falska Pandor ar forslutna i en plastforpackning med rundade horn, se bild ovan. Det har jag aldrig sett pa en akta Panda.
Min asikt ar att alla seriosa saljare ger dig 100% returratt pa billigare Pandor om de anvant en generisk bild, inte samma bild som den Pandan de levererar. Pa svarare artal och varianter dar Pandan kostar hundratals dollar visar de naturligtvis akta bilder och skickar exakt det myntet du ser pa bilden. Varfor kopa hos nagon annan?

Nar man koper mynt graderade av NGC/PCGS finns de i en speciell forpackning (slab) och aktheten ar garanterad av bolaget. Man far ersattning av bolaget om myntet ar falskt eller undergraderat(!).
Men... det finns tyvarr falska slabs pa marknaden. Lyckligtvis ar de darligt gjorda, har samma laga kvalitet som falska Pandor. Speciellt ha fokus pa etiketten dar designen ar annorlunda.

For PCGS's del har de nyss slappt en ny slab med ny teknologi som ar svarare att forfalska. Googla den. Bra dar, PCGS! Jag hoppas NGC hanger pa det taget!
I tillagg, for graderade pandor skall man naturligtvis ga in pa NGC/PCGS's site och jamfora bade bild och id-nummer.
Riktlinjer; i) Kop myntet inte graderingen. (pa bra bilder kan du se att vissa mynt ar overgraderade / undergraderade) ii) Kop myntet inte forpackningen. (ett akta mynt finns i en akta forpackning)

Slutsats. Flaska Pandor har fatt ofortjant mycket uppmarksamhet har pa forumet.

Darfor... Jag skulle garna se vi ger akta Pandor mer av den uppmarksamhet och karlek de fortjanar.  :) Vi skall aven fortsatta uppmarksamma bra saljare. Jag har en lista de saljare jag kanner som har klanderfritt rykte och bra priser pa Pandor. Vi kan antingen skapa en ny trad har eller ta det via PM. (BTW, till skillnad fran Fantom gillar jag Kinesiska saljare)

Jag hoppas kunna lagga ut bilder i en trad framover da jag nyligen slutfort min 1oz S10Y jakt. Dvs samlat alla stora varianter fran 1989-2014. Det kan bli en bra referens pa akta Pandor. Det finns aven bra resurser pa natet. Jag kan aven rekommendera bockerna av Peter Anthony(2st pa Engelska). De ar Panda biblarna man maste ha pa engelska! (Jag har bara den forsta, men den ar signerad)
Efter de bockerna galler det att skaffa litteraturen fran de Kinesiska legenderna, Mr. Ge Zukang, Mr. Huang Ruiyong och Mr. Shen Jiaju. Pa min todo-list for 2014. Min asikt at att man maste skaffa sig en egen kansla for pragligstal sjalv och inte blint tro pa det som star i litteraturen. Bockerna med bilder och information ar anda biblar att ha som referens.

Pandor ar otroligt spannande att samla pa, nya vackra motiv varje ar, massa varianter har skapats fran de olika officiella myntverken och kvaliteen ar hog. Efter silver har jag har nu borjat se pa guld, platina, palladium, bi-metall(guld och silver).
For mig ar det ar latt att se att Pandor, MCC's och MCM's kommer ha en otroligt bra prisutveckling nu nar Kinesiska samlarmarknaden mognar. Fler och fler formogna Kineser investerar i adelmetaller. Besok en av myntmarknaderna i Kina nar ni ar dar.(Shanghai, Beijing, Guangzhou, Shenzhen mfl.) Kan ni inte besoka Kina sa spana in nagon online myntauktion som Hosane(Kina) eller Champion(Hong Kong) m fl. Se priserna, detta ar bara starten!!
Jamfor med Amerikanska marknaden for mynt, upplagor pa trakiga Morgan(!)-dollars, ASE, SG osv ;)
Jamfor storlek pa marknaden, hur marknaden mognade och prisutvecklingen. For er som var med pa 70-talet i Sverige, tank tillbaka pa den tiden. Tror ni att Kinas marknad kommer ha samre utveckling, ingen utvecklling eller battre utveckling relativt Sverige? Jag tror battre. Kineser alskar adla saker som guld, silver och jade.

Ursakta att jag sparade ur traden.. I'm hooked!!!

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 19:13

Silverlot- 1 oz säljes by AndrewJackson72
Idag kl. 11:00

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 23:07

Bad jokes. by Sarek