Författare Ämne: Guld hetaste bytet vid rån  (läst 10890 gånger)

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
Guld hetaste bytet vid rån
« skrivet: onsdag 22, januari 2014, 11:50:33 »
Artikel i GP om att guld är hetaste bytet vid rån, och i mindre än hälften av alla rån är det kontanter som är det huvudsakliga bytet.

"Kontanter är inte längre det vanligaste bytet vid butiksrån. Nu är det i stället guldsmycken, klockor, mobiltelefoner och kött som gäller."

"- Om vi vill minska antalet rån får vi inte stirra oss blinda på att skydda kontanterna. När kontanterna försvinner väljer rånarna andra byten istället, säger Per Geijer säkerhetschef på Svensk Handel."

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2252870-guld-hetaste-bytet-vid-ran

« Senast ändrad: onsdag 22, januari 2014, 12:13:16 av Silver »

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
Sv: Guld hetaste bytet vid rån
« Svar #1 skrivet: onsdag 22, januari 2014, 19:02:26 »
Ganska logiskt, det som har störst värde samt relativt enkelt att transportera snabbt.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
SV: Guld hetaste bytet vid rån
« Svar #2 skrivet: onsdag 22, januari 2014, 20:33:45 »
Det är en del som påpekat det i debatten, bankerna flyttar rånrisken till butikerna. Nu får det väl anses att de hade rätt i det.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: onsdag 22, januari 2014, 21:24:42 »
Har en kompis med två små butiker. Butikerna har blivit rånade åtta gånger och jag tror han har haft ett 20-tal inbrott och inbrottsförsök.

Kan både beundra honom och hans envishet men samtidigt ifrågasätta dumdristigheten varför han inte bara ger upp verksamheten.

Man kan ju också ställa sig frågan, på vilket sätt hans skattepengar i händerna på politiker skapat ett bättre eller sämre samhälle och tillvaro för hans del. För mig är svaret ganska givet.

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #4 skrivet: torsdag 23, januari 2014, 01:58:24 »
Guld? Hett??!  :o Nu har du fel.

Ingen vill bega ett brott for den barbariska reliken.  ;)
« Senast ändrad: torsdag 23, januari 2014, 02:00:03 av mowi_af »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #5 skrivet: lördag 25, januari 2014, 12:13:39 »
Det är en del som påpekat det i debatten, bankerna flyttar rånrisken till butikerna. Nu får det väl anses att de hade rätt i det.
Någon som tror att Svensk Handel kommer att dra en slutsats och upphöra med sin lobbying för ett kontantlöst samhälle? Nä, skulle inte tro det.

Samtidigt är det värt att påpeka att Svensk Handel är ett organ för just butikerna, dvs det är butikerna som är medlemmar i Svensk Handel, och därmed bestämmer vad SH skall tycka. Om butikerna lackade ur pga att trenden går dem emot (fler butiksrån istället för rån mot värdetransporter) så vore det mest logiska att de skulle ge en ny instruktion till sina lobbyister. Men jag tänker inte hålla andan i väntan på den insikten.

august

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #6 skrivet: lördag 25, januari 2014, 13:20:44 »
Någon som tror att Svensk Handel kommer att dra en slutsats och upphöra med sin lobbying för ett kontantlöst samhälle? Nä, skulle inte tro det.
Nej, de kommer snarare att intensifiera den pågående kampanjen allteftersom allmänhetens acceptans för fenomenet ökar. Fler butiker kommer att införa kontantlösa kassor, och deras nyanskaffade uttagsautomater kommer följaktligen då även att tas bort.
Dessutom kommer ett eventuellt stackande av kontanter att te sig mer och mer meningslöst då allt färre inrättningar kommer att vilja hantera fysiskt.
Att i detta scenario vara en av få butiker som sitter med en massa kontanter, kan visa sig vara en riskfylld och dyr verksamhet.
Hur hanteringen av PM skall se ut i detta samhälle kan möjligen vara värt att ägna en tanke.

Vilken funktion skall metallerna fylla?
Vem skall lösa in guld och silver, och i så fall till vad?
Vilka frågor kommer att ställas, och vilka skatter och avgifter kan komma att införas?

Det kan visa sig bli svårt att hålla sin "förmögenhet" under radarn med de förutsättningarna (om man nu inte tänker sig ett liv parallellt med ordinarie samhälle).
Jag har svårt att se hur man skulle kunna stoppa den pågående trenden, men skulle bli mer än nöjd om det vore möjligt.

Oavsett vilket så kommer buset inte att nöja sig med att sälja bingolotter eller för den delen att "skaffa sig ett jobb". De kommer att anpassa sig, och följdaktligen följa de tillgängliga tillgångarna vilka desvärre då kommer att finnas hos gemene man.
Vid en övergång till handel med enbart ettor och nollor kan kanske förkortningen IT komma att få en förnyad innebörd i form av begreppet "Intressanta Tider".
Vi lär bli varse.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: lördag 25, januari 2014, 23:05:09 »
Nej, de kommer snarare att intensifiera den pågående kampanjen allteftersom allmänhetens acceptans för fenomenet ökar. Fler butiker kommer att införa kontantlösa kassor, och deras nyanskaffade uttagsautomater kommer följaktligen då även att tas bort.
Dessutom kommer ett eventuellt stackande av kontanter att te sig mer och mer meningslöst då allt färre inrättningar kommer att vilja hantera fysiskt.
Att i detta scenario vara en av få butiker som sitter med en massa kontanter, kan visa sig vara en riskfylld och dyr verksamhet.
Hur hanteringen av PM skall se ut i detta samhälle kan möjligen vara värt att ägna en tanke.

Vilken funktion skall metallerna fylla?
Vem skall lösa in guld och silver, och i så fall till vad?
Vilka frågor kommer att ställas, och vilka skatter och avgifter kan komma att införas?

Det kan visa sig bli svårt att hålla sin "förmögenhet" under radarn med de förutsättningarna (om man nu inte tänker sig ett liv parallellt med ordinarie samhälle).
Jag har svårt att se hur man skulle kunna stoppa den pågående trenden, men skulle bli mer än nöjd om det vore möjligt.

Oavsett vilket så kommer buset inte att nöja sig med att sälja bingolotter eller för den delen att "skaffa sig ett jobb". De kommer att anpassa sig, och följdaktligen följa de tillgängliga tillgångarna vilka desvärre då kommer att finnas hos gemene man.
Vid en övergång till handel med enbart ettor och nollor kan kanske förkortningen IT komma att få en förnyad innebörd i form av begreppet "Intressanta Tider".
Vi lär bli varse.

Mycket möjligt siffermannen. Jag vill ärligt talat i vart fall inte jag leva i ett kontantlöst samhälle. Inte i Sverige eller i något annat land. Inte för att jag har några svartaffärer, för det har jag inte. Nej, istället för att jag motsätter mig den totala kontrollen ett sådant samhälle innebär från storebror.

Jag är däremot samtidigt inte speciellt oroad. En reflektion, jag fått från flera utländska vänner vilka varit på tillfälligt besök i Sverige är, att de förundras över svenskarnas utbredda handlande med kort. Vad försöker jag då säga, jo att även om trenden och tongångarna i Sverige går mot ett allt mer kontantlöst samhälle, finns det många andra länder (och valutor) där kontanter har en naturlig och svåravskaffad del av ekonomin.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: söndag 26, januari 2014, 15:54:04 »
En reflektion, jag fått från flera utländska vänner vilka varit på tillfälligt besök i Sverige är, att de förundras över svenskarnas utbredda handlande med kort.
Jo, om vi ser på kortanvändningen inom EU, så utmärker svenskarna sig på ett flertal punkter.
Vi ligger god trea (efter Luxemburg och England) med 2,2 kort/invånare, och handlar i snitt för ca. 100 000 kr/år.
Detta sker dock vid hela 230 olika tillfällen, vilket endast innebär en snittsumma på lite drygt 400 kr/inköp (att jämföra med Luxemburgs 750 kr/inköp).
Denna låga summa placerar oss i gott sällskap med PIGS-länderna, de forna sovjetstaterna samt våra nordiska grannar + Nederländerna.
Östländerna och PIGS har få kort, få transaktioner och liten volym, medans holländarna och vi nordbor (i synnerhet då svenskarna) uppvisar ett annorlunda mönster med många kort, många transaktioner och en stor total volym.

Mönstret blir tydligt i jämförelse med övriga Europa.
Vi är några få länder som nu börjat använda kort till vardagliga småinköp, bland vilka då Sverige utmärker sig speciellt.
Denna avvänjning av kontanter, tillsammans med svenskarnas utbredda teknikfetischism, gör Sverige till en utmärkt testområde för kontantlösa tjänster.
Ta först fram en app, proklamera därefter att tjänsten är effektiv, bekväm och modern, så kommer kunderna gladeligen sköta resten själva. Om någon sedan skulle ha fräckheten att ifrågasätta detta, så är det garanterat en bakåtsträvande teknikfiende som stödjer kriminalitet och penningtvätt.

Om kontanter kommer att framstå som omoderna hos allmänheten, kan det vara början på slutet.
Att ses som omodern tycks ju vara det värsta som kan drabba någon/något.
Jag är absolut ingen motståndare till ny teknik, och är personligen förtjust i när den förbättrar och utvecklar ett område utan att för den delen försämra ett annat.
En självklarhet kan tyckas hos några, men absolut inte hos alla.
Ett typexempel var när platt-TV gjorde sitt intåg i hushållen.
Undertecknad sågs som en dinosaurie, enbart för att jag inte såg poängen med att lägga 40- 50 K på en usel bildskärm, vars enda "fördel" var att den var stor och platt.

Ny teknik verkar ofta ha en förlarmande effekt på det mänskliga förnuftet, och vi svenskar verkar dessutom vara extra känsliga för detta.
Att forcera fram så omvälvande förändringar i det monetära systemet m.h.a. ny skojig teknik, kan visa sig att bli en långt dyrare historia, än att ha några antika plasmaskärmar i sin källare,

Och, ja!
Nu hänger det även platta skärmar på mina väggar.
Dock med lägre energiåtgång, lägre inköpspris och framförallt en betydligt bättre bild :)

Källa: All statistik från IPSO och gäller för 2012

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #9 skrivet: söndag 26, januari 2014, 16:06:50 »
Har kvar både fet-tv och kontanter

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: söndag 26, januari 2014, 16:40:10 »
He he! Du är ett föredöme Kristensson.
Själv syndar även jag med kort ibland, då jag finner det bekvämt vid större inköp. Till kexchoklad, den lilla matkassen eller en hel special på stan så duger dock endast fysiska doningar ;)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #11 skrivet: söndag 26, januari 2014, 16:42:23 »
Syndade förra helgen då jag köpte en ny dator med kort

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #12 skrivet: måndag 27, januari 2014, 09:08:10 »
+1. Har cash, samt en legendarisk Sony 29" fet-tv fran 1998 hemma.  ;D

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #13 skrivet: måndag 27, januari 2014, 11:20:37 »
+1. Har cash, samt en legendarisk Sony 29" fet-tv fran 1998 hemma.  ;D

Vilket sammanträffande, även jag har en Sony 29", fantastisk bra bild fortfarande efter alla dessa år

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
Igår kl. 19:30

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane