Författare Ämne: Mystiska stämplar på en sovereign  (läst 13578 gånger)

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 552
  • Affärsomdömen: 23
Mystiska stämplar på en sovereign
« skrivet: onsdag 04, december 2013, 12:54:30 »
Jag köpte nyligen en sovereign på en pantauktion där George har ett par stämplar på hakan och halsen.
Kinesiska chopmarks har man ju sett på silvermynt men detta verkar vara något annat.
Myntet är äkta, mått och vikt stämmer.
Priset var bra så jag klagar inte, men nyfiken blir man ju...
Kan någon komma med en idé om vad detta kan vara?

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1538
  • Affärsomdömen: 372
  • "Allting är relativt"
SV: Mystiska stämplar på en sovereign
« Svar #1 skrivet: onsdag 04, december 2013, 15:41:25 »
Jag är medlem hos en riktigt stort rysk numismatiskt forum (mer än 25.000 medlemmar där) och kan fråga om dina stämplar där, men då jag behöver mer bilder, åtminstone en bild på baksidan och en bild på myntets kant (jag vet inte vad heter den på svenska, men du förstår säkert vad jag menar), plats mellan fram och baksidan :), då dom där experter kräver alltid sådana bilder oavsett vad blir det för frågan, dom är ju lite annorlunda människor - "numismatiker"  :)

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
« Svar #2 skrivet: onsdag 04, december 2013, 17:03:50 »
Tack Fantom, du får gärna fråga vidare men jag tror nu att jag vet vad det handlar om.

När jag skulle ta bilder på kanten såg jag att räfflingen inte var exakt lika som på en annan sovereign, och när jag tittade på baksidan såg jag att präglingen inte är riktigt centrerad.
Riktigt rejält off, faktiskt. Jag begriper inte nu hur jag har kunnat missa det förut.

Ju mer jag jämför detta mynt med andra sovereigner desto mer konstigt ser det ut.
Georges skägg och hår, detaljer på hästen, myntmärket, Pistruccis initialer, etc.

Jag har letat lite mer på nätet och hittade detta: http://www.coincommunity.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=163125

Jag måste dra slutsatsen att det är en replika från Mellanöstern med stämplar från juveleraren som tillverkade den. Äkta guld, men ändå en kopia.
Som sagt, mått och vikt stämmer. Det krävdes en noggrann jämförelse med ett äkta mynt för att en glad amatör som jag skulle se skillnaden.

Bilderna visar "replikan" (1912) till vänster och en äkta till höger (1928, myntmärke SA).

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #3 skrivet: onsdag 04, december 2013, 22:50:06 »
...
Jag måste dra slutsatsen att det är en replika ...

Vänta lite med att dra slutsatsen, jag har startat en tråd där på numismatiska forumet, vi väntar nu experter där, men än så länge jag har fått svaret att detta är äkta sovereign fast med stämplar från gamla ägare (gamla numismatiker hade praktiserat sådana privata stämplar ibland), men vi väntar några dagar, jag återkommer med beslutet senare :) 

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
« Svar #4 skrivet: onsdag 04, december 2013, 23:31:57 »
gamla numismatiker hade praktiserat sådana privata stämplar ibland

Jag kan tänka mig att det bruket aldrig blev särskilt populärt, lär ju knappast ha ökat värdet på gamla rariteter... Skulle du vilja hamra in ett dödskallemärke på dina graderade Pandor?

Hursomhelst, tack för att du frågar experterna! Jag är mycket nyfiken på vad de kommer att säga.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #5 skrivet: fredag 06, december 2013, 01:11:13 »
Du hade rätt, din sovereing är falsk, fast det finns guld i myntet och den har ändå numismatiskt värde (i värden finns numismatiker som samlar även döm där sovereign med stämplar).

Så slutsatsen var att du har ett falsk mynt, som är även bekräftat att den är falsk med stämplar (stämplar skulle visa hur mycket karat guld har detta myntet)

Jag har fått några länkar som du kan läsa, där finns info om likadana myntet fast på engelska

http://www.cointalk.com/threads/peculiar-1928-sa-gold-sovereign-any-ideas.151865/

plus några till länkar, kanske blir intressant för dig

http://www.drakesterling.com/coins-for-sale/news-wire/news-wire/images-of-fake-sovereigns

http://www.goldsovereigns.co.uk/fakes.html

Och NGC har skrivit nåt liknade om sovereing med stämplar :

These next two sovereigns are counterfeits made in the Middle East. One is a Great Britain 1914 sovereign, the other is an Australia 1918-P sovereign. Both coins exhibit Arabic countermarks, a sign they were made as replicas (likely to skirt harsh anti-counterfeiting laws that some Middle Eastern countries have). These coins failed the test for correct metallic content: the 1914 tested at about 86% gold and the 1918 at about 89% gold - both short of the 91.7% gold found in authentic examples. Curiously, the Australian 1918-P sovereign’s Arabic countermarks read “22” for 22 karat gold, which would be correct for a genuine sovereign, but this piece falls short.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #6 skrivet: fredag 06, december 2013, 01:19:42 »
Men du har i alla fall guld i myntet (mycket möjligt 22 karat), så för dom flesta medlemmar på ädelmetallforumet det räcker väl, då "vi" gillar inte numismatiskt värde. ;) :)

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: fredag 06, december 2013, 09:14:02 »
Då var det klargjort, tack för hjälpen Fantom!
Den första myntet på dina bilder verkar ju till och med ha samma stämplar som mitt.

Så visst har kopian ett skrotguldvärde men jag ser inte fram emot att försöka övertyga en framtida köpare om att "och den här otydliga arabiska stämpeln betyder 22 karat, tro mig".
Nej, den här kopian går tillbaka till Pantauktioner AB. Jag har redan varit i kontakt med dem och de ger mig pengarna tillbaka utan protester. Seriösa säljare som är måna om sina kunder (och sina omdömen).

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 278
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #8 skrivet: fredag 06, december 2013, 10:36:15 »
Då var det klargjort, tack för hjälpen Fantom!
Den första myntet på dina bilder verkar ju till och med ha samma stämplar som mitt.

Så visst har kopian ett skrotguldvärde men jag ser inte fram emot att försöka övertyga en framtida köpare om att "och den här otydliga arabiska stämpeln betyder 22 karat, tro mig".
Nej, den här kopian går tillbaka till Pantauktioner AB. Jag har redan varit i kontakt med dem och de ger mig pengarna tillbaka utan protester. Seriösa säljare som är måna om sina kunder (och sina omdömen).
Annars så kan du ju ge ett bud under spot och sedan smälta ner det elelr något. Motivera till varför du vill ha det till ett visst pris med att det är en FEJK  =)   (säg dock inte "under spot")  Utan säg bara att det är falskt men att du kan tänka dig att köa det billigt ändå.

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 449
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #9 skrivet: lördag 07, december 2013, 13:52:57 »
Trevlig trad. Bra detektivarbete om dessa speciella 'Sovereigns'.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: torsdag 12, december 2013, 13:41:02 »
Nu är samma mynt ute igen, den här gången tydligt rubricerad som "replika":
http://www.tradera.com/item/220211/198022972/mynt-replika-20k-8-0g-245-l18-

Ska bli kul att se vad slutpriset hamnar på!

Edit for the record: Slutpriset blev 1925 kr, dvs ganska exakt spotpris för 7.988g med .917 guldhalt.
« Senast ändrad: onsdag 22, januari 2014, 10:46:15 av 9darter »

Utloggad Frassekatt

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 30
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #11 skrivet: torsdag 31, maj 2018, 16:05:05 »
Hej

Väljer att fortsätta i denna gamla tråd istället gör att starta en ny eftersom det handlar om samma ämne.

Idag fick jag hem ett antal soverigns varav en stack ut från de andra. Dels såg den annorlunda ut med slätare yta och färre detaljer i motiven och dels hade det precis den typ av stämplar som diskuteras i denna tråd.

Det intressanta är att min fru, som troligen aldrig ens har sett ett guldmynt tidigare, direkt kunde peka ut att det skilde sig från de övriga mynten. En annan intressant sak tycker jag är att mynten är köpta från en väletablerad handlare (vill dock inte nämna namn och peka ut denne), så man måste uppenbarligen alltid ha ögonen med sig som köpare...

När jag kontaktade säljaren så erbjöd hen naturligtvis mig att returnera myntet och få ett nytt i utbyte utan vidare diskussion, så ingen skugga ska falla på denne. Men det visar väl på hur lätt förfalskningar kan slinka genom kontrollen även hos proffs i branschen.

Med vänlig hälsning
F

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1214
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #12 skrivet: torsdag 31, maj 2018, 19:26:01 »
Av ren nyfikenhet, vad hade den för stämpel?

Tog du något foto?

jumu

• Gäst
« Svar #13 skrivet: torsdag 31, maj 2018, 20:09:29 »
Äh, råkade radera ett långt svar... I en annan tråd kom vi fram till att det ofta handlar om kopior som traditionellt tillverkades för att ges bort som gåvor och sättas i smycken. Då tillgången av officiella sovereigns i dessa länder var begränsad tillverkade man kopior stämplade med egna makers mark och karathalt stämplar. Oftast var de i 21 eller 22 karat och egentligen får du då det guld du betalat för men ingen "riktig" sovereign. Färgavvikelser beror på att man kanske legerade med mer silver än originalet som innehåller mer koppar. Sen finns ju rena förfalskningar också. Råkade ut för kopior själv nyligen och även där etablerat företag som tog tillbaka mynten. Undrar om det var samma företag...

Utloggad Frassekatt

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 30
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #14 skrivet: torsdag 31, maj 2018, 22:04:09 »
Av ren nyfikenhet, vad hade den för stämpel?

Tog du något foto?

Hej

Motsvarande de som är på första bilden i tråden: Två stycken på myntets framsida.
Ska se ifall jag lyckas lista ut hur man lägger upp bilder på forumet.
F

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 21:48

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by cyber
Igår kl. 16:53

JP Morgan by JohanB
tisdag 29, september 2020, 23:51:29

50 Francs - 1974 - 1979 Frankrike silvermynt by Andy
tisdag 29, september 2020, 18:31:42

Byte av 1 kg silvertackor till silvermynt by I_am_mine