Författare Ämne: Försäkring vid köp av ädelmetaller i utlandet  (läst 18518 gånger)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Försäkring vid köp av ädelmetaller i utlandet
« Svar #15 skrivet: måndag 25, november 2013, 22:04:48 »
Du ställer en enkel fråga bara och säger att du har ett guldhalsband på dig när du lämnar Sverige, och behöver du ha kvitto på det med dig för att inte åka på tull och moms när du kommer tillbaka hem.

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #16 skrivet: måndag 25, november 2013, 22:18:48 »
Nu var detta bara ett exempel på vad som kan hända med ett felaktigt forumsvar, inte ett svar på TS fråga  ;)

Forum eller ej spelar ingen roll.

Hade TS tänkt köpa tex tackor,bullionmynt, en väska full med smycken m.m så är det en annan femma. Ett halsband gör inget. Gör en google sökning och se hur många som åkt fast för ett smycke, snacka om att det hade blivit skriverier om folk som åker på semestrar börjar åka fast för att dom köpt halsband, armband och ringar. Vilket är vanligt att folk gör.

Skulle bli förvånad om han får något rakt svar ifrån tullen, har försökt fråga dom om andra saker flera gånger men dom bara bollar runt för att få folk att tro att man blir tullad oavsätt vara för att avskräcka folk ifrån att handla utomlands är min upplevelse av tullen.

Utloggad Gurty

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #17 skrivet: måndag 25, november 2013, 22:22:24 »
Nu var detta bara ett exempel på vad som kan hända med ett felaktigt forumsvar, inte ett svar på TS fråga  ;)

Forum eller ej spelar ingen roll.

Hade TS tänkt köpa tex tackor,bullionmynt, en väska full med smycken m.m så är det en annan femma. Ett halsband gör inget. Gör en google sökning och se hur många som åkt fast för ett smycke, snacka om att det hade blivit skriverier om folk som åker på semestrar börjar åka fast för att dom köpt halsband, armband och ringar. Vilket är vanligt att folk gör.

Skulle bli förvånad om han får något rakt svar ifrån tullen, har försökt fråga dom om andra saker flera gånger men dom bara bollar runt för att få folk att tro att man blir tullad oavsätt vara för att avskräcka folk ifrån att handla utomlands är min upplevelse av tullen.

Den uppfattningen har jag också fått hittills.. Inte hjälpsamma för fem öre. De föredrar att man inte vet hur det ligger till, så man blir avskräckt att göra det..

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #18 skrivet: måndag 25, november 2013, 22:32:48 »

[/quote]

PS. Ett land som är väldigt jobbigt med sånt här är Argentina, givetvis pga att deras valuta sjunker konstant. När man reser in i Argentina så måste man (både utlänningar och hemkommande lokalbefolkning) deklarera varenda skruv, inklusive fabrikat och modell av mobiltelefon, laptop, surfplattor, kameror, smycken, etc, samt om man har några "tillbehör" till någon av pinalerna. Allt för att förhindra arbitrage. Så det går absolut att införa ytterligare kontroller, men de måste börja med att det införs nya blanketter där man måste deklarera exakt vad man flyttar över gränsen. Och t.o.m Argentina är mycket bättre på att kräva blankettifyllnad än de är på att faktiskt kolla... DS.
[/quote]

Lite OT men exakt så var det när man förr skulle resa in/ut ur DDR.
All införsel fick fyllas i noggrant för att vid utförsel kontrolleras att inget saknades eller tillkommit.

Guld500

• Gäst
« Svar #19 skrivet: måndag 25, november 2013, 22:43:22 »
Du ställer en enkel fråga bara och säger att du har ett guldhalsband på dig när du lämnar Sverige, och behöver du ha kvitto på det med dig för att inte åka på tull och moms när du kommer tillbaka hem.

Precis så enkelt är det.  :)

Utloggad Gurty

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #20 skrivet: tisdag 26, november 2013, 12:03:23 »
Bara för att dela med mig av svaret. Man behöver kunna bevisa att man har köpt halsbandet i Sverige exempelvis för att inte åka dit i tullen. Tulltjänstmannen sa att det därmed behövs kvitto, om man inte har något kvitto så måste man kunna bevisa att man har köpt det i Sverige t.ex. Men det lät inte som att det var vanligt att det någonsin gick så långt..

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
« Svar #21 skrivet: onsdag 27, november 2013, 09:57:32 »
Jag ringer Tullverket imorgon! Men pratade med dem tidigare idag och de var oerhört otrevliga... Så hoppas jag får prata med en trevligare handläggare imorgon.

Jag hade en hel del kontakt med Tullverket och andra myndigheter inför SWEA-äventyret för att reda ut hur man fick och inte fick ha med sig silvermynt och liknande. Vid ett tillfälle frågade jag rakt ut att "jag vill inte betala svensk moms för silvermedaljer jag redan äger, hur skall jag göra?" och även om de inte riktigt kunde komma med ett rakt svar mer än "det borde inte vara nåt problem" så var de iallafall trevliga och försökte hjälpa till.

Nu är ju detta inte en helt liknande situation eftersom resmålet där var inom EU, men min kontakt med Tullverket var iallafall inte av en otrevlig karaktär.

Dessutom: "Vaddå kvitto? Den här fick jag i doppresent av min gammelmorfar."

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
« Svar #22 skrivet: onsdag 27, november 2013, 11:13:29 »
Poängen med lagstiftningen är ju bla. att försvåra för den här typen av "smuggling" in och ut ur EU. Oavsett om det är kontanter, teleobjektiv, designkläder, smycken eller andra värdeföremål, så finns kravet att kunna påvisa äganderätten.

Det måste nödvändigtvis inte vara ett kvitto (även om det är ett accepterat dokument), utan ett äldre fotografi eller kopia på ett testamente kan även duga.
Det man även bör tänka på är att större värden även kan behöva deklareras för vid utförsel (och införsel i nästa land), vilket då naturligt ger dig ett dokument vid återinförsel. De exakta reglerna kan resp. lands tull eller ambassad svara på. Det går ju även att mejla om man inte vill ringa.
Likt Frederyck, så upplevde jag den svenska tullen som trevligt korrekta vid mina förfrågningar.

Dock så är det nog inte så konstigt om de är lite misstänksamma vid förfrågningar runt guldföremål in och ut ur Sydostasien, så man bör nog tänka lite på hur man ställer frågorna.
Det kanske t.o.m. finns ett visst fog för dylika misstankar ;)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal