Författare Ämne: Börja investera i guld (mindre summor)  (läst 15022 gånger)

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
Börja investera i guld (mindre summor)
« skrivet: onsdag 17, augusti 2011, 00:07:34 »
God kväll alla forumläsare!

Jag har nyligen börjat investera i ädelmetaller och eftersom jag är student och har en begränsad budget valde jag att investera i silver till att börja med på grund utav att det är lättare att köpa någorlunda mängder så att man känner att man börjat på något!

Hur som helst så vill jag såklart sprida ut min investering, och det självklara valet är då guld. Jag har försökt läsa artiklar och hänga med i svängarna men vad jag har förstått finns det delade meningar hurvida man bör investera i guld nu eller vänta på en inkommande dip (om det nu kommer en sådan)

Så först till den enkla frågan, är premie skillnaden stor mellan mynt och tackor, tänkte mest för att sälja vidare vid ett senare tillfälle, att köpa är ju lätt att kolla upp själv. Tycker personligen det vore trevligare med mynt då man även får något fint att titta på men vill inte offra allt för mycket guld/kr.

Vad anser ni om 1/10oz, 1/2 oz, är dessa för ovärda och bör jag istället vänta tills jag har råd att köpa 1 oz mynt för att inte förlora för mycket värde? Som student har jag inte den största budgeten och det skulle dröja ett tag.

Har fler nybörjarfrågor på lur men tänkte börja med dessa så det inte blir en essä.

Tack på förhand

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #1 skrivet: onsdag 17, augusti 2011, 08:16:32 »
Det är väldigt stort påslag på nypräglade 1/4oz, 1/10oz, 1/20 oz osv, då är det bättre du tittar på äldre europeiska guldmynt t.ex.  5.806g.