Författare Ämne: Börja investera i guld (mindre summor)  (läst 15022 gånger)

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
Börja investera i guld (mindre summor)
« skrivet: onsdag 17, augusti 2011, 00:07:34 »
God kväll alla forumläsare!

Jag har nyligen börjat investera i ädelmetaller och eftersom jag är student och har en begränsad budget valde jag att investera i silver till att börja med på grund utav att det är lättare att köpa någorlunda mängder så att man känner att man börjat på något!

Hur som helst så vill jag såklart sprida ut min investering, och det självklara valet är då guld. Jag har försökt läsa artiklar och hänga med i svängarna men vad jag har förstått finns det delade meningar hurvida man bör investera i guld nu eller vänta på en inkommande dip (om det nu kommer en sådan)

Så först till den enkla frågan, är premie skillnaden stor mellan mynt och tackor, tänkte mest för att sälja vidare vid ett senare tillfälle, att köpa är ju lätt att kolla upp själv. Tycker personligen det vore trevligare med mynt då man även får något fint att titta på men vill inte offra allt för mycket guld/kr.

Vad anser ni om 1/10oz, 1/2 oz, är dessa för ovärda och bör jag istället vänta tills jag har råd att köpa 1 oz mynt för att inte förlora för mycket värde? Som student har jag inte den största budgeten och det skulle dröja ett tag.

Har fler nybörjarfrågor på lur men tänkte börja med dessa så det inte blir en essä.

Tack på förhand

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #1 skrivet: onsdag 17, augusti 2011, 08:16:32 »
Det är väldigt stort påslag på nypräglade 1/4oz, 1/10oz, 1/20 oz osv, då är det bättre du tittar på äldre europeiska guldmynt t.ex.  5.806g.

Den senaste dippen i SEK var igår eller i förrgår...  Jag skulle inte vänta på den \"stora dippen\" som kanske aldrig kommer i alla fall. Ska du bara köpa lite spelar det ändå ingen större roll, köper du ett litet mynt varje månad får du ju ändå någon sorts medelpris över tid.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #2 skrivet: onsdag 17, augusti 2011, 08:49:10 »
Jag är helt enig med mfm, titta efter gamla europeiska mynt, t.ex. det svenska 1000 kronorsmyntet. Titta i listorna hos Tavex och Liberty Silver, Traderas Svenska guldmynt och Utländska guldmynt för att få en uppfattning om vad som finns. Var alltid noga med att titta på hur mycket guld mynten innehåller så att du maximerar guld/krona.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: onsdag 17, augusti 2011, 11:58:40 »
Mitt råd är att inte stirra sig för blind på dagspriserna. Risken är att man väntar på en dipp som aldrig kommer, och köper du för långsiktigt sparande så kommer du tjäna in ett eventuellt prisfall ändå, förr eller senare :)

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #4 skrivet: onsdag 17, augusti 2011, 12:12:38 »
Tack för tipsen, ja, det är lätt att vänta på en dipp som inte kommer och sen så ångrar man sig, och med relativt små summor att investera spelar det ju inte någon stor roll egentligen. Ska definitivt kolla närmare på de svenska och utlänska mynten, verkar kunna gå för ganska låg % över spot, utan att måsta söka speciellt länge.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #5 skrivet: onsdag 17, augusti 2011, 14:27:13 »
Ska du köpa europeiska mynt så börja i varje fall med att köpa såna det finns gott om. Sovereigns, franska 20 franc, Vrenelis från Schweiz osv. Dom har ofta låg premie och är lätta att omsätta. När du fått en liten samling kan du, om du vill, kika på lite ovanligare mynt.

Utloggad devetu

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
  • Affärsomdömen: 0
SV: Börja investera i guld (mindre summor)
« Svar #6 skrivet: onsdag 30, november 2011, 15:46:52 »
Ska du köpa europeiska mynt så börja i varje fall med att köpa såna det finns gott om. Sovereigns, franska 20 franc, Vrenelis från Schweiz osv. Dom har ofta låg premie och är lätta att omsätta. När du fått en liten samling kan du, om du vill, kika på lite ovanligare mynt.

Om det är i investeringssyft (inte samlarvärde) är det någon skillnad på guldmynt i sig? Förutom premien? Det är väll ändå hur många gram guld det är i myntet?

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #7 skrivet: onsdag 30, november 2011, 16:26:55 »

Om det är i investeringssyft (inte samlarvärde) är det någon skillnad på guldmynt i sig? Förutom premien? Det är väll ändå hur många gram guld det är i myntet?

I teorin, ja. Men i praktiken är det alltid lättare att sälja vanligare mynt. Kommer du med mer ovanliga mynt kan du kanske få lite mer per gram men du kan lika gärna få lite mindre. Sovereigns, Vrenelis och dylika mynt är kända och prisbilden blir därför rätt stabil. Det gör det svårt att fynda men gör det enklare att sälja.

Utloggad devetu

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: onsdag 30, november 2011, 18:08:56 »
I teorin, ja. Men i praktiken är det alltid lättare att sälja vanligare mynt. Kommer du med mer ovanliga mynt kan du kanske få lite mer per gram men du kan lika gärna få lite mindre. Sovereigns, Vrenelis och dylika mynt är kända och prisbilden blir därför rätt stabil. Det gör det svårt att fynda men gör det enklare att sälja.

Okej då vet jag, ska satsa på mer kända guldmynt då för att göra det lite lättare att sälja i framtiden. Är inte intresserad av att köpa samlarobjekt utan endast investera i det fysiska guldet.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #9 skrivet: onsdag 30, november 2011, 18:19:52 »
Då skulle jag rekommendera Krugerrand som nämndes, eller Gold Eagle, Gold Maple eller Gold Philharmonics. Dessa tre mynt är de tre största bland silvermynt utan samlarvärde, och deras utgåvor i guld är också mer en investering i metallen än samlarmynt. Även Gold Buffalo är prisvärd bullion, tror den t om är billigare än de tre jag nyss nämnde.

Utloggad devetu

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #10 skrivet: onsdag 30, november 2011, 19:45:39 »
Blir nog Krugerrand för min del, känns mest logiskt.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #11 skrivet: onsdag 30, november 2011, 19:51:58 »
Funderar man på tex. 1 oz guldmynt kan alternativet vara 1 oz guldtacka.
Man behöver inte då fundera på det där med lagligt betalningsmedel, vilket de flesta kända guldmynt får anses vara till skillnad från tackor.

Bara en fundering i dessa tider då banker stramar upp villkoren för bankfack.
Skall man lägga dom i frysen eller gräva ned dom i trädgården så är väl guldmynten lämpligare.

Utloggad devetu

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #12 skrivet: onsdag 30, november 2011, 20:10:44 »
Funderar man på tex. 1 oz guldmynt kan alternativet vara 1 oz guldtacka.
Man behöver inte då fundera på det där med lagligt betalningsmedel, vilket de flesta kända guldmynt får anses vara till skillnad från tackor.

Bara en fundering i dessa tider då banker stramar upp villkoren för bankfack.
Skall man lägga dom i frysen eller gräva ned dom i trädgården så är väl guldmynten lämpligare.

Om man vill lägga sina mynt i frysen hur ska man då förvara dem då? Räcker det med en plastpåse eller är det att föredra att lägga dem i någon slags box?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #13 skrivet: onsdag 30, november 2011, 20:17:28 »
Devetdu, det där med frysen var inget direkt tips utan bara en tanke att man kan tänka sig många  olika placeringar om man förvarar sina ädelmetaller själv.
Så tyvärr jag har inget tips, men skulle tro att varken guld eller silver skulle må dåligt av kyla utan en eventuell förpackningar kanske främst skulle skydda dom mot skavning och annan mekanisk påverkad då allt i frysen är hårt och kantigt.

Kommer du på något listigt så dela med dig av erfarenheten.

Utloggad 999

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1
« Svar #14 skrivet: onsdag 07, december 2011, 14:35:48 »
Köp små tackor, vet att det är bra priser på F&S Guld i Stockholm 389Kr/G 24K
Kodstycke: [Välj]
http://fsguld.se/guld/
« Senast ändrad: torsdag 08, december 2011, 07:34:09 av MrLibertad »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by zodiac
tisdag 23, september 2025, 11:48:59

Ny basprisnivå för 1 oz bullionsilvermynt. by Coltrane
tisdag 23, september 2025, 07:19:33

Säljes : 10 g guldtacka by zodiac
måndag 22, september 2025, 21:50:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
måndag 22, september 2025, 08:42:21

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by august
fredag 19, september 2025, 22:24:50

Intresserad av 2 kr 80% Gustav V och Oskar by JohanB
fredag 19, september 2025, 18:13:51

Oseriösa säljare på Tradera. by august
fredag 19, september 2025, 14:07:45

Milkspots sänker värdet? by Philip
tisdag 16, september 2025, 17:33:05

Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 1913, 4 gram ,rent 765,36 gram fri frakt by cleztone
måndag 15, september 2025, 20:38:36

Säljes: Sovereign och 1g tacka by Kalle4001
måndag 15, september 2025, 10:37:45

Köpa GLD, GDX, hurdå? by JL_GBG
fredag 12, september 2025, 20:24:39

USA - hur har dom det by gbz
torsdag 11, september 2025, 15:35:55

Intressekoll 50 gram PAMP Fortuna guldtacka (nytt i embalage) by FJP
onsdag 10, september 2025, 17:49:41

Equinox Gold (EQX) by gbz
onsdag 10, september 2025, 17:40:09

t.o.m.28e, 15160 (spot+1900kr), Tigerns År silvermynt,1kg, Australisk Lunar 2010 by d_g_s
onsdag 10, september 2025, 00:54:50