Författare Ämne: Bilder på guld.  (läst 295367 gånger)

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 945
  • Affärsomdömen: 208
SV: Bilder på guld.
« Svar #150 skrivet: torsdag 13, mars 2014, 20:44:54 »
Jag har ett litet gäng inplastade mindre guldtackor. Men man blir ju väldigt sugen på att fingra på guldet. känna det 99,99% rena guldet ligga i handen. känna känslan. hur motstår ni frestelsen?
Har ni ett/en särskild mynt/tacka för detta behovet? där inte repor eller märken spelar roll? 24 karat är ju så känsligt.

är det bästa att försöka hitta ett repigt typ lunarmynt för spotpris?
Det finns ju mynt som är gjorda för cirkulering och är legerade med koppar som exempelvis Krugerrand och Eagles. Annars har du ju Kangaroo och Maples, bullionmynt i rent guld. Dom är inte inplastade och går att hantera försiktigt. En inplastad tacka hade inte jag öppnat.

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #151 skrivet: fredag 14, mars 2014, 07:52:32 »
Jag har ett litet gäng inplastade mindre guldtackor. Men man blir ju väldigt sugen på att fingra på guldet. känna det 99,99% rena guldet ligga i handen. känna känslan. hur motstår ni frestelsen?
Har ni ett/en särskild mynt/tacka för detta behovet? där inte repor eller märken spelar roll? 24 karat är ju så känsligt.

är det bästa att försöka hitta ett repigt typ lunarmynt för spotpris?

Jag gillar ocksa att hantera guldmynt. Precis som Silver sager sa ar Krugerrands legerade med koppar, men innehaller 1oz rent guld. Nagra Krugs ger en skon kansla i handen.

Soverreigns, Vrenelis, Svenska 20kr Kronmynt av vanliga argangar har inget numismatiskt varde och har ca 22k renhet och har man kopt slitna mynt... eller ar det en repig stackars Panda i .999 renhet du kopt for spot... game on a la Joakim von Anka!!  :)

Satter man pa handskar kan man aven fingra pa  ett .999 Guld mynt, ex vis Maple.
Men jag gillar halla aven dem i bra skick!  :)

Guld Pandor och MCC's i bra kvalitet och med potentiellt numismatiskt varde...  always fingers off... tank pa dem som potentialla kandidater for konservering om har chans till en hog gradering som MS69-70.

Inloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 727
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #152 skrivet: fredag 14, mars 2014, 17:51:06 »
jag fingrar på allt. .999 är inte så känsligt. jag har tom. försökt böja en maple med handkraft för att testa mjukheten, det gick inte.

Utloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 487
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #153 skrivet: fredag 14, mars 2014, 20:11:13 »
Om jag köper ett nytt guldmynt på tex tavex, och sen repar det och det blir fult, kan guldmyntet bli värt mindre än spotpriset då? eller är 9999-guld alltid värt MINST spotpris, oavsett skick. eller gäller spotpriset för nya fina investeringstackor endast? (ser att tavex köper in dom för spotpris)
Finns det någon nybörjartråd där man kan ställa såna här basicfrågor?

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2057
  • Affärsomdömen: 130
« Svar #154 skrivet: fredag 14, mars 2014, 20:26:37 »
Jag vill bara påpeka att den här tråden heter "bilder på guld" varför det är lämpligt att posta bilder på guld i tråden och inte diskutera metallen i fråga, det finns hundratals andra trådar för detta :-)

Den här posten är inte riktad till någon utan mer en generell uppmaning.

Just saying :-)

Utloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 487
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #155 skrivet: fredag 14, mars 2014, 22:06:33 »
Jag vill bara påpeka att den här tråden heter "bilder på guld" varför det är lämpligt att posta bilder på guld i tråden och inte diskutera metallen i fråga, det finns hundratals andra trådar för detta :-)

Den här posten är inte riktad till någon utan mer en generell uppmaning.

Just saying :-)

jag ber om ursäkt! tänkte det var bättre att fråga här än att skapa en ny tråd.
skall ej upprepas.

Utloggad Guldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #156 skrivet: lördag 15, mars 2014, 19:56:55 »
För att försöka återkoppla till trådens ämne lägger jag upp två bilder på Gold Eagle respektive Krugerrand.

Måtten är hyffsat samma, det ena är dock aningen tjockare trots att det bara väger 19 gram, är magnetiskt, är betydligt gulare och har en närmast spegelblank yta, mycket svår att fotografera. Pris $2/st på Aliexpress.

Det andra är givetvis the real thing. Någon som är osäker på vilket som är vilket?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1709
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #157 skrivet: måndag 17, mars 2014, 21:27:17 »
Måtten är hyffsat samma, det ena är dock aningen tjockare trots att det bara väger 19 gram, är magnetiskt, är betydligt gulare och har en närmast spegelblank yta, mycket svår att fotografera. Pris $2/st på Aliexpress.
Jag är intresserad av Aliexpress. Jag kollade på deras sidor i samband med att de diskuterades här någon gång förra året och jag skulle ärligt talat gärna skaffa mig en "fake-stack" (som ersättning för den som trillade överbord givetvis) till rimlig kostnad.

Men jag måste erkänna att jag inte lyckats övertyga mig själv om att det är ok att mata in plastkortsdetaljerna i en minst sagt skum kinesisk websida. Så jag har fortfarande inte lyckats med detta. Någon som har något bra förslag? Samköp vore absolut ok för mig, men någon måste ju fortfarande knappra in sina uppgifter och hoppas på det bästa.

august, som har bränt sig på plastkort och därför föredrar kontanter

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1701
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #158 skrivet: måndag 17, mars 2014, 22:07:59 »
Men jag måste erkänna att jag inte lyckats övertyga mig själv om att det är ok att mata in plastkortsdetaljerna i en minst sagt skum kinesisk websida. Så jag har fortfarande inte lyckats med detta. Någon som har något bra förslag?

Jag använder mig alltid av så kallat e-kort när jag handlar med kort på nätet. På internetbanken skapar man ett kort speciellt för det köptillfället. Jag brukar lägga på några kronor på köpesumman, för man vet inte exakt vad beloppet blir med valutaväxlingen. Men det är inga problem för kortet gäller bara för den affären, och kan inte användas på något annat ställe.

Du kan läsa mer om hur man shoppar säkrare med e-kort här.

« Senast ändrad: tisdag 18, mars 2014, 11:18:58 av Sarek »

Utloggad Jonthan

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 108
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #159 skrivet: måndag 17, mars 2014, 22:09:14 »
Jag är intresserad av Aliexpress. Jag kollade på deras sidor i samband med att de diskuterades här någon gång förra året och jag skulle ärligt talat gärna skaffa mig en "fake-stack" (som ersättning för den som trillade överbord givetvis) till rimlig kostnad.

Men jag måste erkänna att jag inte lyckats övertyga mig själv om att det är ok att mata in plastkortsdetaljerna i en minst sagt skum kinesisk websida. Så jag har fortfarande inte lyckats med detta. Någon som har något bra förslag? Samköp vore absolut ok för mig, men någon måste ju fortfarande knappra in sina uppgifter och hoppas på det bästa.

Har du Swedbank så kan du ju använa e-kort  :)

Utloggad Guldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #160 skrivet: tisdag 18, mars 2014, 09:16:46 »
Citera

Med risk för att vi går OT igen. Jag har handlat flera ggr på Aliexpress och även massor på Ebay. Jag använder ett Visa-kort och känner mig trygg med det. På Aliexpress skickas allt spårbart och när tex. ett par batterier blev stoppade på tull/flyget, fick jag omedelbart tillbaka mina pengar. Har tänkt tanken på samköp men vill inte riskera att bryta mot några regler om falska mynt och eftersom frakten ingår, finns det inte någon ekonomisk fördel. Var nyligen lite sugen på att beställa några Bitcoin-mynt faktiskt... :D

Däremot avråder jag bestämt från det annonser liknande den här: (http://www.aliexpress.com/item/33-93g-American-tungsten-gold-eagle-coin/1316961899.html)
Solklar bluff med 0% nöjda köpare. Bilderna visar äkta mynt men det du får ser garanterat ut som skit, med någon krystad förklaring om att bilden bara var en illustration och typ "for technical and leagal reason it's not possible to make perfect copies"

Utloggad zealot

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #161 skrivet: tisdag 18, mars 2014, 10:48:16 »
Iranskt azadi mynt

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #162 skrivet: tisdag 18, mars 2014, 11:11:52 »
Kan du säga mig hur man skall veta ifall detta guldmynt är en ¼, ½ eller en Azadi.

Utloggad zealot

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #163 skrivet: tisdag 18, mars 2014, 11:17:55 »
Kan du säga mig hur man skall veta ifall detta guldmynt är en ¼, ½ eller en Azadi.

Ingen aning. Har ett papper hemma från LS där det står vad det är.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #164 skrivet: tisdag 18, mars 2014, 12:24:21 »
På framsidan av guldmynten, längst ner, skiljer sig de persiska bokstäverna åt. Så det står säkert för värdet på myntet. Och ifall man inte kan läsa det persiska språket får man gå efter vikt och diameter.

Edit: Ja ha, enligt posten nedan så är det siffror, och årtalet, som står längst ner och inte valören som jag trodde.

Och på 1 Azadimyntet är, enligt schablonen, årtalet 1364.
« Senast ändrad: tisdag 18, mars 2014, 14:44:58 av Sarek »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes: 24 st Silver Maple 1 oz år 2016 by MrCyborg
Idag kl. 15:18

COMEX leveranser by august
Idag kl. 11:40

En till newbie här by Rackham
Idag kl. 10:59

När man handlar mynt på Tradera by CryptoConny
Idag kl. 02:14

Oseriösa säljare på Tradera. by CryptoConny