Författare Ämne: Köpa Aktier i guldgruvor  (läst 15784 gånger)

Utloggad norddal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 0
Köpa Aktier i guldgruvor
« skrivet: lördag 19, oktober 2013, 15:50:15 »
Vad tror ni andra? är det läge att köpa nu, vissa aktier verkar billiga jämfört med de var 2011 tittade bl,a på Semafo som har haft en lågpunkt i sommar och har nu börjat stiga.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Köpa Aktier i guldgruvor
« Svar #1 skrivet: lördag 19, oktober 2013, 16:50:56 »
Både Guld och Silver gruvbolag är extremt billiga idag.

Tror att vid någorlunda normala förhållanden att dessa bolag går upp mer än metallen i sig.
Dock gäller det nog att investera i "stabila" länder, hur ett sådant kan tänkas se ut.

Med tanke på att IMF nu börjat hylla Karl Marx och ha en extra 10% skatt i pipeline så kan man undra hur länder som har PM fyndigheter och stora skulder kan tänka på vem godbitarna i marken tillhör.
Det utsugande gruvbolaget eller folket

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #2 skrivet: lördag 19, oktober 2013, 17:41:23 »
Vad tror ni andra? är det läge att köpa nu, vissa aktier verkar billiga jämfört med de var 2011 tittade bl,a på Semafo som har haft en lågpunkt i sommar och har nu börjat stiga.

Jag har själv lite aktier i Semafo.  :) Det fina med aktier i ett guldgruvbolag är att man kan säga att du spekulerar i guldpriset med en rejäl hävstång. Utan att du för den sakens skulle handlar med pappersguld. Du äger faktiskt andelar i en gruva med reellt guld.

Det är smidigare att köpa och sälja papper än att köpa och sälja fysiskt. Om du köper fysiskt och guldpriset dubblas till 2.600 dollar/oz så har du dubblat dina pengar. Men om du har aktier i Semafo och guldpriset går upp till2.600 dollar/oz så tror jag att du minst 5 dubblar dina pengar(lågt räknat) Detta för att Semafo skulle minst 5 dubbla sin vinst ifall värdet på guld dubblades.

Om du handlar med rent pappersguld så finns det en risk att värdet blir noll ifall bullionbankerna defaultar. Dvs det visar sig att det inte finns något guld som backar upp ditt pappersguld.

Eftersom jag tror att vi är antingen är nära en botten eller redan har bottnat och det är upp härifrån vi är nu vad gäller guldpriset så tror jag att guldgruvor är en strålande affär. Men det är en risk. Om priset går ner till 1000 dollar /oz så skulle jag tro att Semafo går ner från ca: 15kr idag till 4-5kr per aktie.

Med handen på hjärtat så har jag dock inte läst på om en massa olika guldbolag så det kan säkerligen finnas bättre bolag än Semafo. Det som dock tilltalade mig med Semafo var att de har en stor kassa samt att de är väldigt kostnadsmedvetna. De har slimmat sin verksamhet och sålt av lite gruvor samt att de även skrivit upp sina reserver genom prospektering den senaste tiden.

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #3 skrivet: lördag 19, oktober 2013, 20:16:10 »
Jag har aldrig satt mig in i Aktier, hur mycket skulle man behöva investera för att det ska vara värt det?

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #4 skrivet: lördag 19, oktober 2013, 20:47:04 »
Jag har aldrig satt mig in i Aktier, hur mycket skulle man behöva investera för att det ska vara värt det?

Det är en mycket riskablare placering än i fysiskt. När det gäller fysiskt är en tumregel "inte mer än vad du kan undvara". Vad gäller aktier med lite högre risk skulle jag vilja säga " inte mer än vad du har råd att förlora"

Se det som en krydda utav ditt sparkapital och inte kanske den del du placerar mest i.

Men! Om man tex har ett sparkapital på bara 50.000kr så kan man absolut placera hälften av sparkapitalet i en högriskaktie. Anledningen till att storleken på ditt sparkapital spelar roll huruvida din placering i % i högrisk är i förhållande till hela sparkapitalet är för att skulle du skulle kunna förlora 25.000kr utan att man vill hoppa från Västerbron.

Däremot om du har 1 mill så kanske man inte vill gambla med 500k och riskera förlora det. Inte direkt så att man kan spara ihop 500k igen genom att lägga undan från lönen några månader.

Du kan absolut lägga så lite som bara några tusen. Köper du för 3k och den femdubblas så har du ju fina 15k sen.
« Senast ändrad: lördag 19, oktober 2013, 22:23:08 av mithril_hunter »

Utloggad Kensington

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
« Svar #5 skrivet: onsdag 23, oktober 2013, 00:30:59 »
Gruvbolag och gruvsektorn är generellt en svår bransch att hitta bra aktier i som småsparare. Etablerade bolag tenderar att redan vara uppvärderade och ha en stabil kurs (med låg uppsida som följd). Bolag som är i prospekteringsfasen kan ha en enorm uppsida men den kan bli dyrköpt då man i många fall tvingas med på NE(för att behålla sin %andel) som företaget tvingas göra.

Där finns emellertid bra aktier att handla. Semafo vet jag väldigt lite om. Gruvsektorn har varit i en nedåtgående trend ett bra tag nu. Under hela 2012 låg guldet runt 11K /oz och ändå var Semafo i en nedåtgående trend. Nu vet jag som sagt inte vad som försegick i företaget under den tiden som kanske befogade nergången men investeraren måste fråga sig vad bolaget kommer göra om priset på guld fortsätter ligga runt 8 K eller rent av sjunker mer. Hur blir vinstmarginalen / Behöver bolaget ta in mer pengar osv. Obs Vill än en gång påpeka att jag inte vet särskilt mycket om Semafo så är där någon som vill slå mig på fingrarna så slå på  :P

Ett intressant bolag i sammanhanget är Lundin mining (Lumi). För det första inriktar de sig inte enbart på guld vilket är bra (guld är absolut en minoritet i deras exploration). För det andra är Lumi en del av "lundinsfären" vilket ger en stabilitet gällande bland annat finansiering och Lundinarna kan sin sak- så är det.

Lumi vill höja produktionen http://www.metallerochgruvor.se/2013/09/lundin-mining-vill-h-ja-produktionen

Intervju med Lukas Lundin angående allmänna läget för gruvbolag-Väldigt intressant- http://www.metallerochgruvor.se/2013/07/botten-n-dd-f-r-sm-gruvbolag

Om du vill tjäna på guldets uppgång (och ej enbart i fysisk metall) så kolla in Bull-certifikat med bra hävstång för gruvbolag påverkas av SÅ mycket annat än priset för råvaran.

Och ett sista tips om du väljer att investera i gruvbolag så stay away from Oslo Börsen (Sträcker du fram handen tar de hela dig  8))
« Senast ändrad: onsdag 23, oktober 2013, 00:33:29 av Kensington »

Utloggad Kensington

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: onsdag 20, november 2013, 19:10:05 »
Nyheter

Bolaget meddelar vidare att det har erhållit tillstånd för utvecklingen för fyndigheterna Siou och Fofina. Semafo kan därmed inleda konstruktionen vid Siou under kommande månader och räknar med att starta produktion under det andra kvartalet 2014. Det är sex månader tidigare än vad bolaget räknat med.
Produktionen i Fofina kan inledas 2015 istället för 2016.
Försäljningen av guld minskade tredje kvartalet: resultat efter skatt 1,7 MUSD
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2013/11/13/semafo-saljer-mindre-guld.html

Trevliga nyheter, bevis på att man har bra kontakt med myndigheterna i Burkina Faso. De kan likaväl sätta sig på tvären och sega. Money talks I guess ;)

Anledningen till den minskade vinsten beror på guldhalten i den brutna malmen är lägre än väntat.

Vidare beslutade bolaget att skippa den halvårsmässiga utdelningen samtidigt som man genomföra ytterligare kostnadsbesparande åtgärder; Kostnadsprognosen för Siou har även halverats.

Bra att de skippar halvårsutdelningen- skulle personligen helst se att de skippade utdelningen helt även om den i dagsläget är blygsam.
http://www.tradingportalen.com/analys-gruvbolaget-semafo-har-mer-att-ge-kraftfullt-utbrott/

Utloggad Kensington

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: lördag 25, januari 2014, 13:41:06 »
Nu ser jag köpläge för den som vill investera i Semafo

STOCKHOLM (Direkt) Gruvbolaget Semafo bedömer att guldproduktionen vid Mana-området i Burkina Faso kommer att uppgå till 200.000-225.000 uns 2014.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2014/01/23/semafo-spar-guldproduktion-mana-200-000-225-000-uns-2014-ny.html

MLI har gjort ett "bra" jobb med att hålla kursen nere (de köper förmodligen genom andra aktörer/köper i Kanada)

Aktien stängde igår på 20,62

Utloggad Kensington

• Medlem
  • *
« Svar #8 skrivet: tisdag 18, februari 2014, 10:56:51 »
Ca 4.10 SEK på en månad från 20,62. toppnotering 25.15. Högst sedan november 2012.

Hoppas någon köpte in sig

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Investmentgambler
Igår kl. 23:50

2 OZ Silver Kraken & Captain by AndrewJackson72
Igår kl. 23:43

Resa till Tyskland och sälja sina ädelmetaller. by fåtöljpanda
Igår kl. 20:22

1/4 oz Krugerrand- Till salu! by AndrewJackson72
Igår kl. 19:42

SvD testar olika guldköpare (Tavex bäst, Guldturné sämst) by Sarek
Igår kl. 19:28

1/4 oz Gold Libertad- Till Salu! by AndrewJackson72
Igår kl. 19:27

Rectangular 1 oz Dragon 2018+19 Silver by AndrewJackson72