Författare Ämne: Jalonom - Så blåser man kunderna  (läst 12741 gånger)

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1444
  • Affärsomdömen: 23
  • Medlem #100
Jalonom - Så blåser man kunderna
« skrivet: fredag 20, september 2013, 21:06:54 »
PÅ vägen in på vårt köpcentrum fanns folk som köade framför ett stånd där man kunde få sälja sitt guld. Jag frågade en i kön vad de betalade för 1 gram guld, men det visste inte denne. Jag ställde samma fråga till bakomvarande och fick samma svar. Jag frågade då denne ifall de har annonserat i tidningen om att de skall stå här och ifall det inte fanns prisuppgifter med. Men jag fick svaret av damen som stod där att hon hade sett det i ett flygblad och det inte fanns angivet några priser. Jag har själv ”Reklamfritt” i brevlådan och får inga flygblad.

När den som höll i det hela sedan var klar min sin kund stack jag emellan och frågade hur mycket man fick för 1 gram guld. Och jag fick till svar 90:- För att jag inte skulle ha missuppfattat svaret så frågade jag igen. Sa du 90 kronor eller sa du 190? Till svar fick jag: du får 90 kronor per gram. Jag sa inget mer utan fortsatte in och handlade. På vägen ut så var det nya kunder som köade för att få sälja sitt guld, till ett pris som de inte hade en aning om vad de skulle få.

Hemma kollade jag upp firman som har en liten sajt på nätet:
Kodstycke: [Välj]
http://jalonom.com/ Inga heta länkar till uppköpare, använd infoga kodstycke, tack. /MrL

Inte heller där sätter de ut några priser. Och det är vad jag förstår en del av strategin. De har inga fasta inköpsställen, utan åker land och rike runt med sina medarbetare och stånd, och hyr in sig på något stort varuhus eller liknande. Skickar ut flygblad utan priser så att ingen skall kunna jämföra med andra uppköpare. Och när deras kunder har lagt upp sina smycken i vågen får de ett pris för hela rasket som de sedan oreflekterat accepterar.

Man kan kontakta dem med mejl på deras hemsida och fråga var någonstans man kan sälja sitt guld till dem nästa gång. Jag gjorde det och ”passade på” att fråga hur mycket de gav för 1 gram guld. Men något svar med den sista frågan med, har jag inte fått. De går inte heller att ringa dit.

Så blåser man sina kunder, och det ordentligt...
« Senast ändrad: måndag 23, september 2013, 10:28:25 av MrLibertad »

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
SV: Så blåser man kunderna
« Svar #1 skrivet: fredag 20, september 2013, 21:12:32 »
Blåser och blåser, ingen som tvingar dit folk att sälja, sen att de säljer till underpris är ju deras eget fel, inte företaget som drar nytta av okunniga människor.

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #2 skrivet: fredag 20, september 2013, 21:57:49 »
De har vart hos mig med. Frågade damen vad de tog för ett gram 18k och fick svaret 100-150 beroende på hur mkt man hade ;D ??
Då var dagspriset hos ex guldbrev 163kr/g . Så ett enkelt googlande hade ju gjort kundernas plånbok lite fetare iallafall. 

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1506
  • Affärsomdömen: 356
  • "Allting är relativt"
« Svar #3 skrivet: lördag 21, september 2013, 00:02:23 »
Tyvärr, så händer det överallt och i olika tillfället (olika branscher) i våran samhället, och det var alltid i alla tider folk som "lurar" andra och "tjänar" pengar på det sättet. Ja, man ska väl inte göra så om man har "själen, samvetet och hjärtat" (vet inte riktig, hur kan jag säga det på svenska, men ni förstår väl vad jag menar?). Men folk som går och säljer och även accepterar priser får skälla på sig själv, som Silverfisken skrev "ingen som tvingar dit folk att sälja, sen att de säljer till underpris är ju deras eget fel" är helt rätt egentligen!
Där jag bor guldköpare brukar komma väldig ofta (1-2 gånger/månad), och de skriver alltid likadant flygblad (som låter typ att guldpriser är på rekord hög nivå nu, passa på och sälja ditt guld/silver (guld/silver skrot)), oavsett var ligger guldpriset egentligen  :D, och folk kommer och säljer, och så bättre och snyggare de skriver flygbladet, så mer folk brukar komma! Nu börjar de skriva även att "vi köper din guld och återvänder det på miljövänlig (ekologisk) sätt, så du ska rädda naturen om du ska sälja guld nu!" inte direkt likadant men med samma betydelse.  :)
Jag brukar träffa guldköpare och prata lite om guldpriser, ekonomi, värden, livet osv... om de tvekar inte diskutera det med mig, men oftast vill de inte, och försöker undvika att prata med mig nu. (nästan alla guldköpare som brukar komma hit, erbjuder ca. 50%-60% av spot priset).

Men om man ska tänka på säljarens sida, var man ska sälja sin guld då annars?!

Så här ser ut en vanlig säljare som kommer och säljer sin guld till gulduppköpare: 68-75 år gammal gubbe (kvinna), som brukar absolut inte använda internet, som lever på pension och har en gammal (70/80-talets) saab/volvo bil, som har oftast någon sjukdom (jag menar att man är gammal, och då har man oftast något fel i kroppen, men inte alltid, jag träffade ibland väldig pigga 85-90 års människor som lever på bra humor och  känner sig säkert som en 16-åriga pojkar (även i huvudet  :D )).
Och mesta av de är glada att de fick pengar när de sålde sina gamla guldsmycken och mynt, och de verkligen tror att de fått bra betalt för det (de tror även att de hade tur och kunde hinna sälja sin guld precis när guldpriser var på den absolut rekord hög nivå som möjlig) , var de kan få bättre betalt då annars?! 
« Senast ändrad: lördag 21, september 2013, 00:08:09 av Fantom »

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #4 skrivet: lördag 21, september 2013, 09:20:23 »
Är det någon som vet var dessa gulduppköpare gör med guldet? Att de säljer det vidare är en nobrainer men vem köper guldet?

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #5 skrivet: måndag 23, september 2013, 04:22:31 »
Är det någon som vet var dessa gulduppköpare gör med guldet? Att de säljer det vidare är en nobrainer men vem köper guldet?

Troligen säljs de vidare till en affinerare direkt, troligen utomlands. Enligt lagen om handel med begagnade varor ska de även rapportera alla inköp till polisen samt hålla på guldet i en månad, något de med största sannolikhet inte gör. Deras hemsida såg dessutom "lagom" förtroendeingivande ut, knappt någon info alls om företaget. "Du kan kontakta oss antingen per telefon eller genom att fylla detta formulär:" - Problemet är att de inte ens har något telefonnummer på hemsidan!Nä, det är tråkigt när folk blir blåsta. Troligen är många inte ens medvetna om det heller...Det är väl förresten förbjudet att marknadsföra sig helt utan inköpspriser för den sortens verksamhet?

Utloggad JohanS

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 27
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #6 skrivet: måndag 23, september 2013, 10:13:19 »
Just Jalonom har spelat fult anser jag då de har köpt guld utan att ha tillstånd om att bedriva handel med begagnade varor. De har blivit nedstängda på flera orter i sommar.

Guldköpare som turnerar eller har fasta butiker säljer guldet vidare till nedsmältning direkt. DOCK efter 30 dagars lagringstid. Klart att det finns buffelköpare som skiter i lagen, oftast små aktörer som inte riskerar så mycket. Men de stora aktörerna som GuldAda*, Guldbre*, SMSGul* med mera som omsätter miljarder ihop riskerar ju knappast att förstöra sitt rykte genom att bryta lagen om handel med begagnade varor.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Jalonom - Så blåser man kunderna
« Svar #7 skrivet: tisdag 24, september 2013, 02:03:33 »
En snabb sökning på Allabolag.se visar att det är en finne bakom företaget och att han bor utanför Sverige. Nu är det bara mina spekulationer, men jag gissar att guldet försvinner ut ur Sverige ganska snabbt efter inköp. Hur som helst, guldköparmarknaden är full av lycksökare. Även om de inte spelar med öppna kort så får man vara vaksam som kund när någon inte annonserar priser eller har kontaktuppgifter på hemsidan!

Utloggad JohanS

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 27
  • Affärsomdömen: 0
SV: Jalonom - Så blåser man kunderna
« Svar #8 skrivet: tisdag 24, september 2013, 16:23:41 »
Det är 100% olagligt att köpa guld i Sverige och ta det till Finland för nedsmältning direkt.
Guld som köps i Sverige måste rapporteras till svenska polisen + lagras i 30 dagar i Sverige.

Det är något som Jalonom sket fullständigt i tidigare i somras. Numera hävdar de att de kör legalt men det vore minst sagt intressant att se en granskning.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Japp då åker vi på med flytvästen by sff123
Igår kl. 23:25

För bra för att vara sant by glimbert
Igår kl. 23:00

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Lu
Igår kl. 21:39

Bilder på silver. by august
Igår kl. 14:55

2019-07-18 - I dag infaller Skattefridagen by Silver_999
Igår kl. 12:46