Författare Ämne: FED-konferens 18/09 klockan 20.00 svensk tid  (läst 19337 gånger)

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: FED-konferens 18/09 klockan 20.00 svensk tid
« Svar #15 skrivet: onsdag 18, september 2013, 23:10:44 »
En viss nedgång kan man räkna med, när de som satsat på en uppgång i kväll realiserar sina vinster.

Precis.

Dåliga nyheter för det långsiktiga Glv och Slv

Utloggad mithril_hunter

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: FED-konferens 18/09 klockan 20.00 svensk tid
« Svar #16 skrivet: torsdag 19, september 2013, 09:46:20 »
Jag har bettat tungt på att beskedet ikväll kommer gynna priserna på PM. Tankat mer i Semafo idag och köpt på mig Bull silver igen.

Så håller tummarna  :D

Sådärja! Mina nyinförskaffade bull silver x4 och Aktier i Semafo kommer se fint ut imorgon  ;D

Modigt !

Låt oss veta om resultatet. Personligen skulle jag inte ta upp hävstångsaktier med tång ens.  :o

Bull silver upp 22% idag och Semafo upp 5%.

Utloggad mithril_hunter

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: FED-konferens 18/09 klockan 20.00 svensk tid
« Svar #17 skrivet: torsdag 19, september 2013, 11:42:33 »
Ikväll klockan 20.00 håller Bernanke en presskonferens, det talas om en möjlig s.k. tapering (minskning) av QE om jag förstått det rätt. Då jag sitter och funderar på att köpa mig lite Guld så har jag några frågor.

Vad tror ni kommer ske efter uttalandet på kort sikt (dvs. direkt efter och kommande dagarna) om  tapering sätts igång eller om det inte sätts igång?

Och vad tror ni kommer att ske efter uttalandet på längre sikt, vid tapering respektive icke-tapering?

Länk till konferensen som sänds live tror jag:
http://www.ustream.tv/federalreserve

edit: glömde länk


Min bedömning utav Feds agerande är följande..

Fed har pressen på sig från Obama och marknaden att inte fucka up. Den ekonomiska återhämtningen är svag eller rättare sagt obefintligt. De basunerar hela tiden ut att ekonomin blir bättre och bättre men detta är såklart önsketänkande. De är naturligtvis väl medvetna om hur verkligheten ser ut.

Men! Jag tror att den största anledningen till att Ben valde att inte minska stödköpen var egoistiska. Han vill helt enkelt inte gå till historien som den Fed chef som sänkte USAs ekonomi. Det var ett enkelt beslut att vara passiv i detta läge och skicka över den heta potatisen till nästkommande Fed chef.

Hur kommer då den nya Fed chefen agera?

Naturligtvis spelar det stor roll hur ekonomin utvecklas. Men även här tror jag att den personliga aspekten kommer påverka handlandet. Det kommer bli ett svårt beslut att som ny Fed chef bromsa stödköpen och att kanske därmed vara den fedchef som direkt efter att ha  påbörjat sin mandatperiod sänka USAs ekonomi.

Obama tänker säkert likadant och nästkommande president efter honom kommer säkerligen också tänka på samma sätt.

Ingen vill stå med hästhuvudet  :-\

Inloggad hasse_A

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 710
  • Affärsomdömen: 6
SV: FED-konferens 18/09 klockan 20.00 svensk tid
« Svar #18 skrivet: torsdag 19, september 2013, 14:43:32 »
Det kan också vara så att man ser att det behövs en ökning av stimulanserna inom en snar framtid. Det skulle då se väldigt illa ut om man först minskar, även om det hade varit så lite som 5 miljarder nu, för att sedan öka ytterligare lite längre fram. Jag har svårt att se någon annan förklaring eftersom så lite som 5 miljarders minskning i alla fall hade stärkt trovärdigheten efter allt snack om tapering. Efter detta faller allt prat om minskning av stimulanserna rätt platt. Ingen kommer ta dem på allvar.

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: FED-konferens 18/09 klockan 20.00 svensk tid
« Svar #19 skrivet: torsdag 19, september 2013, 16:01:52 »
Det är nog så att stödköpen INTE kan minska utan att då sjunker skutan.
Så detta får vi leva med tills skutan till slut sjunker ändå.

Det gåt inte att avsluta livsuppehållande behandling på en dödssjuk patient utan att patienten avlider, fortsätter man med den livsuppehållande behandling så kommer något annat att göra att patienten avlider - fast inte nu utan lite senare.

Utloggad mithril_hunter

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: FED-konferens 18/09 klockan 20.00 svensk tid
« Svar #20 skrivet: torsdag 19, september 2013, 17:55:55 »
Jag har bettat tungt på att beskedet ikväll kommer gynna priserna på PM. Tankat mer i Semafo idag och köpt på mig Bull silver igen.

Så håller tummarna  :D

Sådärja! Mina nyinförskaffade bull silver x4 och Aktier i Semafo kommer se fint ut imorgon  ;D

Modigt !

Låt oss veta om resultatet. Personligen skulle jag inte ta upp hävstångsaktier med tång ens.  :o

Bull silver upp 22% idag och Semafo upp 5%.

Sålde mina bull silver på +24%. Har kvar mina aktier i Semafo då jag ändå hade tänkt att tanka mer i denna aktie och eftersom jag har den långsiktigt då jag tror på bolaget. Semafo slutade +8,3% idag.

När jag köper cert med hävstång så vill jag inte ligga för länge. Jag kommer kanske ångra lite att jag sålde av dem idag då jag igentligen tror att silver kommer gå upp mer de närmaste dagarna. Men hellre 1 fågel i handen än 10 i skogen  ;D

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: FED-konferens 18/09 klockan 20.00 svensk tid
« Svar #21 skrivet: torsdag 19, september 2013, 21:03:43 »
Semafo kom även med en trevlig uppdatering idag ang. Siou

Utloggad mithril_hunter

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
SV: FED-konferens 18/09 klockan 20.00 svensk tid
« Svar #22 skrivet: fredag 20, september 2013, 12:00:02 »
Semafo kom även med en trevlig uppdatering idag ang. Siou


Ja trevliga nyheter :) Fin artikel idag med i DI om bolaget.

http://www.di.se/artiklar/2013/9/20/proffsen-hyllar-kursrusaren/

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: FED-konferens 18/09 klockan 20.00 svensk tid
« Svar #23 skrivet: söndag 22, september 2013, 14:40:32 »
"Hela världen" tycks ha väntat sig att FED skulle åtminstone göra en liten neddragning av stödköpen.
Men inte något alls, ekonomin i världen är tydligen för bräcklig för detta.
Kanske kan vi tvärtom få se en ökning framledes.

Kan detta leda till ekonomiska oroligheter - inte otroligt.
Alla som i sina scenarion hade vägt in en neddragning måste nu rita om sina kartor och finna någon annan färdriktning - vilken?

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by hasse_A
Idag kl. 14:42

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23