Författare Ämne: FED-konferens 18/09 klockan 20.00 svensk tid  (läst 18934 gånger)

Utloggad kashe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
  • Affärsomdömen: 4
FED-konferens 18/09 klockan 20.00 svensk tid
« skrivet: onsdag 18, september 2013, 12:22:19 »
Ikväll klockan 20.00 håller Bernanke en presskonferens, det talas om en möjlig s.k. tapering (minskning) av QE om jag förstått det rätt. Då jag sitter och funderar på att köpa mig lite Guld så har jag några frågor.

Vad tror ni kommer ske efter uttalandet på kort sikt (dvs. direkt efter och kommande dagarna) om  tapering sätts igång eller om det inte sätts igång?

Och vad tror ni kommer att ske efter uttalandet på längre sikt, vid tapering respektive icke-tapering?

Länk till konferensen som sänds live tror jag:
http://www.ustream.tv/federalreserve

edit: glömde länk
« Senast ändrad: onsdag 18, september 2013, 12:26:35 av kashe »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: FED-konferens 18/09 klockan 20.00 svensk tid
« Svar #1 skrivet: onsdag 18, september 2013, 13:10:34 »
En liten egen fundering är att man inte kommer att göra någon minskning av obligationsköpen och därför har man kört ned guldpriset så att den uppgång som skulle bli resultatet av detta börjar på en lägre och för myndigheten i fråga bekvämare nivå.

Utloggad Silverjägarn

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 287
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #2 skrivet: onsdag 18, september 2013, 14:19:43 »
När FED för typ ett år sen började stödköpa (QE3) så trodde alla att det skulle innebära stora uppgångar för guldpriset. Så blev det också kortsiktigt men efter toppen på $1800 (för ca 1 år sen) så föll vi ändå ner till $1200.

Om man ska jämföra det exemplet med idag skulle det ju innebära att en tapering skulle få guldpriset att rasa kortsiktigt men långsiktigt skulle vi få en uppgång.

Omöjligt säga egentligen då det främst är några stora aktörer som styr hela marknaden men så går mina tankar i alla fall.  :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #3 skrivet: onsdag 18, september 2013, 14:42:07 »
Omöjligt att säga sade Bull.

Efter att ha grunnat på detta i flera dagar kom jag fram till att dela mitt kompletteringsköp i två delar och göra det ena före och det andra efter.

Tycker jag att priserna är attraktiva just nu? Svar ja. Tror jag att det kan gå ner ytterligare? Svar ja. Tror jag att dagens pris, oavsett om det går ner i morgon, är attraktivt på några års sikt? Svar ja.

Så jag är en köpare.

august

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #4 skrivet: onsdag 18, september 2013, 16:04:24 »
Jag har bettat tungt på att beskedet ikväll kommer gynna priserna på PM. Tankat mer i Semafo idag och köpt på mig Bull silver igen.

Så håller tummarna  :D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: onsdag 18, september 2013, 17:14:20 »
Jag har bettat tungt på att beskedet ikväll kommer gynna priserna på PM. Tankat mer i Semafo idag och köpt på mig Bull silver igen.

Jag hoppas på det bästa för din skull, men måste säga att jag för egen del börjar tro att för att det skall bli lite mer fart (uppåt alltså) på PM så krävs minst en av två saker:

1. Lite mer panik i marknaderna. Just nu så är det helt enkelt för lugnt, att problemen inte är lösta spelar ingen roll, allting tickar på och då rusar inte PM. Men paniken kommer att återkomma, frågan är bara när.

2. Riktig brist på fysisk metall. Visst, det talas om brist mest hela tiden, men bortsett från enskilda upphaussade händelser där någon inte får ut sitt guld ur banken förrän efter X veckor eller Sprott måste vänta Y månader på sitt silver, etc, så funkar fortfarande den fysiska marknaden. Köpare får leverans, säljare får fiat, båda är nöjda. Men samtidigt så är det på något sätt klart att det är "mer" fysiska leveranser än den årliga produktionen (jag har för mig att någon räknat ut att retail Kina+ retail Indien+CBs tillsammans numera köper mer än årsproduktionen av guld). Om det stämmer så innebär det att någon annanstans så pågår det ett utflöde av metall. Förr eller senare så tar detta utflöde slut.

Det skall bli intressant att se vilken av dessa som kommer först och vad som händer då.

Dvs min tes är att utan att på något sätt avfärda alla teorier om manipulation av PM-marknaden så tycker jag inte att man behöver tro på manipulation för att vara övertygad om att PM kommer att gå upp rejält även om det är oklart när. Om man dessutom tror på manipulation så kanske det är ett argument för att det kommer att ske tidigare snarare än senare, pga att JPM är långa guld och liknande tecken i kaffesumpen.

Men jag tänker nog inte hålla andan. "Luttrad" is my middle name ;-) Och därför tror jag att oavsett vad som sägs i kväll så kan det säkert leda till kortvariga spikar åt ena eller andra hållet, men jag är lite skeptisk till att det kommer att få någon större långsiktig effekt. Men å andra sidan så använder jag ibland mig själv som kontraindikator ;-)

august

Utloggad kashe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #6 skrivet: onsdag 18, september 2013, 19:07:44 »
Tack för era tankar och åsikter! Jag var själv inne på samma spår som august, dvs handla hälften av det jag skulle nu innan 20 och sedan vänta lite för att se utvecklingen för eventuellt köp beroende på utvecklingen.

Dn minskning från 85 billioner dollar per månad till 75-80 pratas det om. Det är inte en jätteminskning så jag tror inte att det kommer bli någon dramatisk skillnad direkt, om tapering ska göras så kommer det inte bli en direkt förändring utan successivt anpassas efter omständigheterna.

Ja min analys av allt detta är fortfarande i spädbarnsstadiet men det känns som att man blir lite klokare ju mer man läser in sig.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #7 skrivet: onsdag 18, september 2013, 20:25:03 »
Det blir ingen minskning på stödköpen. Peter Schiff fick rätt.

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #8 skrivet: onsdag 18, september 2013, 20:31:25 »
Guld och silver har gått ifrån ett par procent minus till 3 procent upp efter kl 20. Det kan man säga är rörelse.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: onsdag 18, september 2013, 20:44:15 »

Tack för era tankar och åsikter! Jag var själv inne på samma spår som august, dvs handla hälften av det jag skulle nu innan 20 och sedan vänta lite för att se utvecklingen för eventuellt köp beroende på utvecklingen.

Och nu har vi i allafall det korta svaret: XAU/USD upp 2.5% och USD/SEK ner ca 1%, dvs din och min hedge kostade oss ca 0.75%. En no-op.

august

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #10 skrivet: onsdag 18, september 2013, 21:24:17 »

Sådärja! Mina nyinförskaffade bull silver x4 och Aktier i Semafo kommer se fint ut imorgon  ;D

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #11 skrivet: onsdag 18, september 2013, 21:50:18 »
Intressant läsning så här på kvällskvisten efter FED:s senaste utspel.

QE∞! No Fed Taper!  Gold & Silver Go Vertical!

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #12 skrivet: onsdag 18, september 2013, 22:58:01 »
Ganska många verka ha flyttat till pappersrguldet och dito silver av bara förskräckelsen inför Bernankes tillfälliga Moses stentavla. Men, det går över.

Imorgon blir det ett ras igen.

... "gäsp "

Ingenting har hänt. Allt är bra och vi kan försäkra oss om en gyllene framtid , så länge vi konsumerar duktigt och ta nya lån för att hålla "efterfrågan" uppe.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #13 skrivet: onsdag 18, september 2013, 23:04:02 »
En viss nedgång kan man räkna med, när de som satsat på en uppgång i kväll realiserar sina vinster.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #14 skrivet: onsdag 18, september 2013, 23:04:51 »

Sådärja! Mina nyinförskaffade bull silver x4 och Aktier i Semafo kommer se fint ut imorgon  ;D

Modigt !

Låt oss veta om resultatet. Personligen skulle jag inte ta upp hävstångsaktier med tång ens.  :o

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal