Författare Ämne: Falska Pandor?!  (läst 36037 gånger)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
SV: Falska Pandor?!
« Svar #15 skrivet: tisdag 03, december 2013, 23:24:25 »
Epidemi av falska pandor på Ebay. :-\

Panda 2000
Panda 2001

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #16 skrivet: tisdag 03, december 2013, 23:25:20 »
Panda 2002
Panda 2003
 :-\

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #17 skrivet: tisdag 03, december 2013, 23:26:13 »
Panda 2004
Panda 2005

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #18 skrivet: tisdag 03, december 2013, 23:27:07 »
Panda 2006
Panda 2007

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #19 skrivet: tisdag 03, december 2013, 23:28:06 »
Panda 2010
Panda 2011

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #20 skrivet: tisdag 03, december 2013, 23:28:49 »
Panda 2012

** Forums medlemmar vet, var kan de köpa äkta Pandor (kolla min salu lista ;) ), men om ni köper från annat ställe, jämför gärna bilder innan ni slutför affären :)
« Senast ändrad: tisdag 03, december 2013, 23:35:43 av Fantom »

Inloggad Silverjägarn

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 287
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #21 skrivet: tisdag 03, december 2013, 23:44:22 »
Finns tyvärr redan falska 2014 också.

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #22 skrivet: torsdag 12, december 2013, 23:41:38 »
Jag hittade ett mynt Panda 2012, som jag kan inte identifiera om detta är äkta eller falsk Panda mynt, fast jag har hanterat en del silver pandor (hanterar fortfarande, köper, säljer, samlar på precis silver panda mynt). Men här jag är helt generad nu, då myntet ser riktigt bra och äkta ut, fast man ser att pandas barn ögonen är lite annorlunda, men det kan vara på grund av kamerans vinkel. Det som oroar mig är att myntet säljes i original plastfolie, fast 2012 pandor levererades inte med sådan enstaka plastfolie, dom levererades i en plast bricka där 30 stycken mynt ligger tillsammans, från fabriken!
Precis på den här myntet ser även plastfolie väldigt bra ut, som på dom äldre pandor.
Vad tror ni om detta mynt pandaexperter ? 

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2250
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #23 skrivet: fredag 13, december 2013, 00:35:21 »
Lättast att jämföra blir det om man sätter en referensbild bredvid den bild man skall jämföra med. Jag har hämtat en sådan från Apmex och försökt att rotera den andra bilden så att den kommer någorlunda rätt i förhållande till den andra.
Och som du sa så är det på pandaungen som man kan se en avvikelse. Nosen ser lite mindre ut på ebaypandan än på referensbilden, men jag kan inte säga ifall det beror på hur bilden är tagen eller ifall det innebär att den är fejk.

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #24 skrivet: fredag 13, december 2013, 00:41:37 »
Dom flesta falska Pandor 2012 ser ut som på den här bilden, och då ser man lätt att dom är falska då.

Men det är stor skillnad mellan detta myntet och den som jag är misstänksam, det som jag kan inte fatta är att hur myntet kunde vara i "original" plastfolie, det, som jag skrev redan 2012 åren levererades inte i plastfolie :)

Det var bra Sarek att du gjorde jämförelse, man ser självklart små skillnaden, men jag tror att dom kommer på grund av olika kameravinklar. 

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #25 skrivet: fredag 13, december 2013, 00:52:29 »
Det finns 7 olika sorter originalfolie som tillverkades på fabriken, och om man har Peter Antonys boken, då man kan se att detta sorten tillhör till Shanghai Mint fabriken och det ser helt äkta ut (han skriver om olika plastfolie på sista sidor i boken, där han medföljer bilder), även myntet ser äkta ut, så det ända som stämmer inte är att hur 2012 myntet kunde vara i "original" plastkapseln + plastfolie.  ???

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #26 skrivet: fredag 13, december 2013, 01:11:56 »
Som redan påpekat, så är babypandans ögon lite mer fyrkantiga jämfört med Apmex. Det är dock svårt att avgöra om det är ljusets beskaffenhet eller ej. Det är ju faktiskt ett lager plast runt, som kan ställa till det.
En lurigare detalj är däremot texten, och i synnerhet då 1 oz.
Den ser betydligt tunnare ut på den misstänkte. Apmex text är kraftfullare och med tydlig skillnad i tjocklek mellan hårstreck och ansvällning.
Det är frågan om ljussättningen verkligen kan orsaka detta.

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #27 skrivet: fredag 13, december 2013, 01:22:23 »
Även stora "1" i "10 Y" - nominalt ser "roligare" ut, fast jag tror att det beror på ljussättningen ändå :)

Inloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 81
« Svar #28 skrivet: fredag 13, december 2013, 05:24:41 »
Att det förekommer "re-sealing" av pandor som tagits ur OMP är ingen hemlighet.
I en del fall rör det sig sannolikt om att en handlare kommit över mynt utan OMP alt. i en delvis trasig OMP och förseglat dessa på nytt (oftast med egen maskin), i andra fall rör det sig om returer som graderat dåligt och vars värde i en slab understiger vad en "ograderad" i original mint seal går för.

Det första fallet är självklart oetiskt då man lurar konsumenten att tro att myntet varit förseglat sen det präglades, dock behöver inte detta nödvändigtvis betyda att myntet är i sämre skick än ett med obruten originalförsegling.
Det andra fallet är dock betydligt värre och klart bedrägligt, en köpare kan köpa ett mynt i påstådd originalförpackning med förhoppningen att få MS68 eller bättre, men då myntet i själva verket är ett MS65-mynt som återförseglats är detta något som inte kommer ske.

Ett anmärkningsvärt påstående från en ebay-säljare baserad i Kina är dock att han fått sina pandor återförseglade, hos ingen mindre än Shanghai Mint!

Källa: http://china-mint.info/forum/index.php?topic=886.msg2390#msg2390

Citera
Regarding to the aftermarcket sealed which looks like shanghai mint sealed, the truth is they are sealed in Shanghai mint.
My shop locates near the Shanghai mint.  So if needed, I'll take orginal plastic plate packed (30 pcs packed together)coins to Shanghai mint and ask them to get it sealed. 
This is easier for shipment than coins in 30 pcs packed plate.  I pay to Shanghai mint for sealing the coin.

I myself have a little sealing machine which can seal a coin like this in the listing http://cgi.ebay.com/1983-8g-gold-coin-pig-/250682042150?pt=LH_DefaultDomain_0   (The first picture right edge and the second picture the left edge)   
The edges sealed by shenyang mint, shenzhen mint and shanghai ming is unique.  Hope most buyers can know this point. 
I don't want to cheat others, this is why I show the whole image of the coin and wrapping. 

Läs hela tråden om ämnet, det finns en del matnyttig information där.
http://china-mint.info/forum/index.php?topic=886.0;all

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #29 skrivet: fredag 13, december 2013, 07:49:48 »
Jag haller med om att re-sealing av Pandor ar ingen hemlighet och ett problem. Det ar anmarkningsvart att XuHong gor det hos sin granne Shanghai Mint. Jag vet inte om jag tror pa den storyn. Varfor gar han bort till grannen och betalar honom nar han har en alldeles egen fin-fin aftermarket-seal maskin at wrappa med? Later omstandigt och dyrare. Hans ovriga story ar aven den tveksam.

Men, som allt med PM, inte bara Pandor och speciellt handel pa natet, sa skall man vara forsiktig med vad man koper. XuHong som det lankas till har tror jag ar en mycket kand handlare med bra referenser sa det ar inte enkelt.

Min forsta erfarenhet med detta fenomen var nar jag ville kopa en Panda i OMP pa LuGong. Handlaren hade bara ett mynt i en 'modern air-tite' kapsel. Jag ville ha ett mynt i OMP, dvs ett annat mynt och skulle ga vidare. Han erbjod raskt att byta till original plastkapsel och forsegla i OMP-a-la-aftermarket for endast 10 yuan (10sek). Service minded kille.

Naturligtvis ar detta oetiskt och gjort for att fa ut ett hogre pris for myntet av kopare som foredrar OMP. Ju dyrare mynt blir, desto vanligare ar det.

Det blir viktigare att alltid kopa myntet!

Graderade mynt kan pa sikt tjana pa denna trenden och det ar enklare att kopa dem pa natet. Men personligen gillar jag fortfarande OMP valdigt mycket. Att kunna kanna pa forpackningen och studera myntet med lupp i OMP ar harligt och vanligtvis billigare.
« Senast ändrad: fredag 13, december 2013, 08:32:13 av mowi_af »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 11:24

Goldsilver.be by Coltrane
Idag kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45