Författare Ämne: Falska Pandor?!  (läst 36547 gånger)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
Falska Pandor?!
« skrivet: lördag 31, augusti 2013, 14:59:06 »
Här vi kan skriva om falska Pandor eller Pandor som är misstänk att vara falsk, lägga ut bilder och forums medlem Sarek kan göra bild analyser och kommentera det, även alla andra medlemmar är välkommen, då det finns fler medlemmar som vet mycket om Pandor men vill vara hemliga :) 
Här är två bilder som jag tog från en utländsk forum, första bilden visar en falsk Panda :D
« Senast ändrad: fredag 22, november 2013, 10:59:27 av Fantom »

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
SV: Falska och äkta Pandor
« Svar #1 skrivet: lördag 31, augusti 2013, 15:04:00 »
Här är en länk som visar upp en rad förfalskningar bland pandamynten. Kan vara till en viss hjälp om man känner sig osäker på äktheten. Bilderna är klickbara.

http://www.pandacollector.com/rogue.html#2008
« Senast ändrad: lördag 31, augusti 2013, 17:11:14 av Condor2ooo »

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #2 skrivet: lördag 31, augusti 2013, 23:52:33 »
, första bilden visar en falsk Panda :D
Kanske lite off topic, men det här med pandor av kött och blod är minst lika komplicerat som med de av silver. Den första skojaren är en Röd panda (Kattbjörn) och den andra är en Stor panda (Bambubjörn).
Båda är Pandor, men är inte släkt med varandra. Komplicerat dom sagt och kanske inte så viktigt på ett PM-forum :)
OnT
Då det verkar bli allt vanligare med förfalskningar av div. mynt så kanske det kunde vara intressant med ett högkvalitativt bildgalleri på äkta ex. av div. mynt/tackor utöver Pandor. Då kan oroliga köpare checka av detaljer på ett enkelt sätt. Detta skulle kunna vara ett trevligt komplement till tråden "Oseriösa säljare på Tradera". Jag kan bidra med några bilder om det finns intresse.

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #3 skrivet: söndag 01, september 2013, 00:15:06 »
Citera
...Den första skojaren är en Röd panda (Kattbjörn) och den andra är en Stor panda (Bambubjörn).
Båda är Pandor, men är inte släkt med varandra. Komplicerat dom sagt och kanske inte så viktigt på ett PM-forum :)
Ha ha, helt rätt! Det stämmer båda är Pandor, och jag var så nyfiken på Sareks svar, men han var tyst idag,och det var du som märkte det först, eller isåfall du som skrev om det :) Bra!

Citera
... det kunde vara intressant med ett högkvalitativt bildgalleri på äkta ex. av div. mynt/tackor...
Jag har också tänkt om det, och funderar nu hur kan man göra det på bästa sätt i den här forumet? Ska man starta enskild tråd, där man kan lägga ut högupplösta bilder (då behöver vi hjälp från Administrativ sida, då det är väldig begränsat med bild storlekar, men kanske MrLibertad kan vara snäll och startar en tråd där man kan lägga ut "större" och "tyngre" bilder. Eller så man startar 25 trådar, och skriver i ämne : exemplar "Här är högupplösta bilder för Kina Panda 1 oz 1989" ; "Här är högupplösta bilder för Kina Panda 1 oz 1990"; "Här är högupplösta bilder för Kina Panda 1 oz 1991" osv.)

Citera
Jag kan bidra med några bilder om det finns intresse.
Japp intresse finns!

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #4 skrivet: söndag 01, september 2013, 00:22:04 »
, första bilden visar en falsk Panda :D

Hahahahaha  ;D

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: söndag 01, september 2013, 00:38:56 »
Jag har inte sett någon enkel och överskådlig sammanställning någon annanstans på nätet, så det skulle vara snyggt om ÄF kunde vara först. Detta är ju intressant worldwide.
Någon som känner till något liknande?

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: söndag 01, september 2013, 00:50:34 »
Här är en länk som visar upp en rad förfalskningar bland pandamynten..
Det finns liknande länkar om div. mynt/tackor och de är ofta väldigt bra och informativa. Problemet är dock att hitta rätt när man behöver info. Därför vore kanske en sammanställning av bra bilder och länkar intressant. Särskilt som problemen med tveksamt PM tyvärr verkar öka.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #7 skrivet: söndag 01, september 2013, 09:49:14 »
Här kommer några bra att ha länkar med riktiga Pandor.

Panda Gold Coin Index:

http://www.pandaamerica.com/panda_coin.asp

Panda Silver Coin Index:

http://www.pandaamerica.com/silver_pandas.asp

Panda Collector:

http://www.pandacollector.com/silver-pandas-2.html

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #8 skrivet: söndag 15, september 2013, 16:18:42 »
Vad tror ni om dessa två pandor, bättre bild än såhär går det inte att få, går att zooma in rejält. på båda sidor.  Vill veta om de är äkta innan jag betalar :)

http://www.bruun-rasmussen.dk/maximized-item-images.do?iid=300581533&mode=Detail&flashEnabled=true

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #9 skrivet: söndag 15, september 2013, 18:38:29 »
Vad tror ni om dessa två pandor, bättre bild än såhär går det inte att få, går att zooma in rejält. på båda sidor.  Vill veta om de är äkta innan jag betalar :)

http://www.bruun-rasmussen.dk/maximized-item-images.do?iid=300581533&mode=Detail&flashEnabled=true

Pandor ser äkta ut  :)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
SV: Falska Pandor?!
« Svar #10 skrivet: fredag 22, november 2013, 22:49:05 »
Falsk Panda 2004 (väldigt bra gjord falsk mynt, man kan enkelt missa förfalskningen vid första blicken).

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #11 skrivet: fredag 22, november 2013, 22:50:16 »
Falsk Panda mynt 2005 och 2006

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #12 skrivet: fredag 22, november 2013, 22:59:13 »
Ca. 90% av "raw" silver Panda mynt 2000 på marknaden är falska (det är inte bara mina ord, även Peter Anthony i sin andra katalogen skriver om det)  :-\
Tyvärr så förekommer falska mynt även från bra säljare som har över 1000 positiva omdöme på ebay, och även från "företagare" som har över 10.000 positiva omdöme kommer falska mynt då och då, oftast själva säljare, om han är inte "djupt" intresserad av panda mynt, visste inte att myntet är falsk.
Men när ni köper Panda mynt från mig (finns i min salu lista här på forumet) då ni kan vara 100% säkert att ni får ett äkta mynt. ;)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Re: SV: Falska Pandor?!
« Svar #13 skrivet: lördag 23, november 2013, 01:21:06 »
Ca. 90% av "raw" silver Panda mynt 2000 på marknaden är falska (det är inte bara mina ord, även Peter Anthony i sin andra katalogen skriver om det)  :-\
Nu kan jag ingenting om pandor, så jag måste fråga: dessa falska pandor, är de kopior gjorda i silver (dvs de har åtminstone ett värde motsvarande smältvärdet) eller förekommer det silverpandor med mindre ädelt innehåll?

august

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
SV: Re: SV: Falska Pandor?!
« Svar #14 skrivet: lördag 23, november 2013, 16:07:11 »
Nu kan jag ingenting om pandor, så jag måste fråga: dessa falska pandor, är de kopior gjorda i silver (dvs de har åtminstone ett värde motsvarande smältvärdet) eller förekommer det silverpandor med mindre ädelt innehåll?

august

Jag vet inte. :)
Både i silver och silverpläterade tror jag. (i video på YouTube där folk "analyserar" falska panda mynt så ser man mest silverpläterade mynt).

Dom där bilder är från en kille som jag tänkte göra en "stor" affär med 18 stycken olika pandor häromdagen, tyvärr så visade 3 av 18 mynt vara falsk, jag frågade han om jag kan få dom 3 mynt gratis då (då jag köper ändå andra 15 mynt, om vi ska komma överens med priset), jag väntar på hans svar. Så om jag får dom då jag kan själv analysera förfalskningen hemma (åtminstone väga och kanske såga dom)  :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
Idag kl. 19:30

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane