Författare Ämne: Varning ⚠️  (läst 1010 gånger)

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1042
  • Affärsomdömen: 3
SV: Varning ⚠️
« Svar #15 skrivet: Igår kl. 14:26 »
Citat av Glennh: "Jag blir väldigt besviken när jag hört att detta hänt tidigare och forumet haft det här problemet tidigare, jag har ändå frågat flera användare om hur det är med säkerheten här och även en bekant och ingen har nämnt att det här har förekommit"

Jodå, det har förekommit tidigare. Titta och läs en tidigare tråd:

Varning för opålitliga användare här på forumet.

Ett annat fall var en annons om 2 stycken silver tackor - 1 KG

Den tråden ser av allt att döma ut som borttagen men...
Kontoinnehavaren bekräftade att det var ett kapat konto! och
"arevaco" har anmälde att han inte säljer några silvertackor!

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 346
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #16 skrivet: Igår kl. 16:33 »
Nu tycker jag åtgärderna som beskrivs av berörd är överdrivna och att det finns mycket enklare sätt.
Be vederbörande lägga annonsen på blocket och betala. KLART

Resten är överdrivet och den åsikten kräver jag inte att berörd ska dela eller övriga.

Men man får använda vanliga kanaler om man inte har lite näsa och luktsinne för affärer - det borde väl vara underförstått att handla på vissa plattformar som denna inte är likställda med köp hos Tavex.

24 timmar att godkänna varan eller skicka tillbaka.
Om det inte går enligt ena part och inte pantbank om dessa är önskemål av köpare.

Ja då får man söka andra kanaler, tycker jag.
Forumet och dess upplägg fungerar ypperligt.
Och med perspektiv hur många transaktioner och åratal affärer gjorts.

Så berör inte enstaka och enskilda fall som kan liknas med nål i myrstack.

Besörjer förlusten och förlorade pengar.
Men tycker det är skillnad på faktiska och det tråden blir med oönskade tendenser.

Vaelira
« Senast ändrad: Igår kl. 16:35 av sputnik »

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #17 skrivet: Idag kl. 04:11 »
Försiktighetsåtgärder jag vidtagit under köp jag gjort här:
Vid affär där säljare bor i min ort har detta gjorts upp fysiskt på pantbank för att verifiera att saker är äkta
Vid varje affär har jag bett om kontaktuppgifter till användare
Vid varje affär har jag kollat på tidigare omdömen
Har bekräftat med bekant som använt forumet och med användare vad risken är för sånt här, då det var min största oro innan jag ens började, har fått ett samstämmigt att det är tryggt och att omdömen ska man kolla på
Vid aktuell affär kände jag tveksamhet och bad om referenser på personer som gjort affärer med användaren tidigare, jag fick referenser på flera användare som har runt 1000inlägg och många omdömen här på forumet som bekräftade att den här personen är legit, iaf varit det tidigare
Jag föreslog köp/sälj tjänsten rock pay där tredjepart håller i pengarna, vilket säljaren gick med på, men sedan ändrade sig då jag hade få affärer och var ny, så jag accepterade detta och blev ändå invaggad i visst förtroende att han var villig att testa till en början
Jag har haft flera användare jag gjort affär med som ber mig swisha till ett syskon eller förälder, det har inte varit några problem och affärerna har gått bra, i detta fall bad personen mig swisha till dottern
Det är detta admin syftar på med att jag varit oförsiktig
Vid aktuell affär tog säljaren kort på myntet med ett papper där han skrev dagens datum, det är alltså inte någon vanlig blocketbedragare utan någon som har mynt och guld och är väl införstådd i den typen av affärer

Jag blir väldigt besviken när jag hört att detta hänt tidigare och forumet haft det här problemet tidigare, jag har ändå frågat flera användare om hur det är med säkerheten här och även en bekant och ingen har nämnt att det här har förekommit, ingenstans finns en Pinnad tråd högst upp om att det här kan förekomma och omdömen kan man inte lita blint på, nej inget sådant som omnämns och råkar man ut så är fokus på hur alla andra ska skydda sig för kommande affärer, att hjälpa mig ordna upp det här får vi hoppas jag får hjälp med också

Hej Glennh!

Vad tråkigt att du blivit utsatt för bedrägeri. Hoppas att du har gjort en polisanmälan samt kontaktat mottagade bank och GetSwish, så att dom kan spara loggarna i händelse av polisutredening samt höja "risk scoren" på mottagande konto.

Polisen kanske lägger ner ärendet, men banken och GetSwish kanske spärrar stänger av målvaktskontot, om du har lite tur?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Sarek
Idag kl. 20:10

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
Idag kl. 17:45

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Idag kl. 17:27

Sprickor i silvermarknaden? by JohanB
Idag kl. 15:59

Säljes : 20 Dollars Liberty Head 1900 - under spot by zodiac
Idag kl. 11:29