Författare Ämne: Varning ⚠️  (läst 1127 gånger)

Inloggad Glennh

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 3
Varning ⚠️
« skrivet: onsdag 15, oktober 2025, 20:18:10 »
Hej,

Jag har dessvärre blivit lurad av användare vonswartz,
har mailtråden som jag gärna skickar till admin,
det rör sig om 10k, pengarna skickade, inget svar på mail och telefon avstängd, och jag vill Varna andra användare samt höra om någon annan råkat ut de senaste dagarna?
Vi kanske kan hjälpas åt att driva ett ärende,
Han hade 24 omdömen så vill passa på att fråga om info från användare som tidigare gjort affärer med honom

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1042
SV: Varning ⚠️
« Svar #1 skrivet: onsdag 15, oktober 2025, 20:38:34 »
Det var ytterst tråkigt att höra att du eventuellt har blivit lurad på pengar av aliaset vonswartz.

Det kan eventuellt vara på det viset att kontot har blivit hackat av en bedragare.

Det har hänt här tidigare med ett annat konto, och då kan samma bedragare möjligen vara tillbaka igen.

Vi får höra om administratörena får kontakt med "vonswartz" och vad utfallet blir av det.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 506
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: onsdag 15, oktober 2025, 20:56:47 »
Kan vi inte tillfälligt stänga ner köp och sälj delen om detta händer?
Tråkigt att höra! Hoppas de löser sig.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 424
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #3 skrivet: onsdag 15, oktober 2025, 22:07:23 »
Kan vi inte tillfälligt stänga ner köp och sälj delen om detta händer?
Tråkigt att höra! Hoppas de löser sig.

Det tycker jag hade varit väldigt tråkigt om köp/sälj försvinner.
Visserligen inte jätte mycket aktivitet på dem sidorna sista tiden men för mig är dem en stor del av detta forum.
Jag har köpt och sålt en hel del men sen blir det ju skit om användarna är hackade för då vågar man inte göra affärer här ändå.

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1868
  • Affärsomdömen: 91
« Svar #4 skrivet: onsdag 15, oktober 2025, 22:22:52 »
Det vi kan göra är att se över våra lösenord vid inloggning det är ofta där det brister,
så dom som är oroliga bör se över dessa i första hand.

Undvika att konton kan bli hackade är omöjligt.
Denna typ av hacking har ökat lavinartat och tekniken blir mer avancerad på den fronten.

Så bättre kontroll vid köp och sälj är nog rätt väg att gå.
Vi jobbar för fullt med att ta fram en ny plattform för forumet men det kommer ta lite tid.

Jag ska ta det med Mr Nook som redan lagt fram möjliga lösningar.

Under tiden så ska jag försöka ta fram lite tips för hur man så långt,
det är möjligt säkerställer att man gör en säker och trygg affär.
Oftast räcker det med några kontroll åtgärder för att göra en transaktion säker "Kommer inom kort"

Tyvärr så vill man tro gott om alla här på Forumet och det stämmer till 99,9%

Att någon råkar illa ut är inte acceptabelt men jag tror att vi ska ha en köpguide,
när man går med i ÄF så det ska vi se till att det finns.

Vi ska nå 100% men det innebär att man ser om sina lösenord och är lite vaksam.

Jag kommer försöka se vilka åtgärder vi kan göra från vår sida för att undvika att detta händer igen.
Jämfört med alla andra plattformar så är vi en av dom minst drabbade "En ringa tröst för den som drabbas"

Och självklart så gör jag vad jag kan för att få kontakt med den riktiga innehavaren av kontot

Admin

« Senast ändrad: onsdag 15, oktober 2025, 22:31:57 av sff123 »

Inloggad MrNook

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 10
  • Allt som glittrar är guld
« Svar #5 skrivet: onsdag 15, oktober 2025, 23:15:14 »
Nuvarande forummjukvara har tyvärr inte stöd för multifaktorinloggning, vilket annars hade avhjälpt problemet till stor del. Tänk bank-ID, SMS-kod, e-postkod, authenticator-app eller liknande utöver lösenord.

Det som är lurigt är att det är just välrenommerade säljares konton som blir måltavlor, så oavsett hur duktig man är som köpare på att sköta sina lösenord så spelar det mindre roll om säljarens konto blivit kapat. Det går tyvärr inte att veta hur pass säkra lösenord forumets medlemmar har.

Om man använder samma lösenord till en massa olika inloggningar så räcker det med att data läcker från någon enstaka tjänst för att ens e-postsdress och lösenord ska dyka upp på något hackerforum, och sedan är det fritt fram för bedragare.

Jag har tankar kring att i en ny plattform visa vilka säljares konton som är säkrade med multifaktor och man kan även tänka sig att en användares konto måste aktiveras på nytt via e-post varenda gång dess IP-adress ändras.

Utöver dessa rent tekniska åtgärder instämmer jag kring det @sff123 skriver, att det bör finnas icke-tekniska åtgärder att vidta.

Den här sortens bedragare använder ofta VPN från någon leverantör som inte sparar loggar, vilket medför att inte ens polisen kan komma åt vem som ligger bakom givet en viss IP-adress.

Om betalning sker via Swish däremot så finns det en person, identifierad med bank-ID och kund hos en svensk bank vars "know your customer"-rutiner är rigida, så det borde däremot vara något att gå på.

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #6 skrivet: torsdag 16, oktober 2025, 01:32:25 »
Nuvarande forummjukvara har tyvärr inte stöd för multifaktorinloggning, vilket annars hade avhjälpt problemet till stor del. Tänk bank-ID, SMS-kod, e-postkod, authenticator-app eller liknande utöver lösenord.

Det som är lurigt är att det är just välrenommerade säljares konton som blir måltavlor, så oavsett hur duktig man är som köpare på att sköta sina lösenord så spelar det mindre roll om säljarens konto blivit kapat. Det går tyvärr inte att veta hur pass säkra lösenord forumets medlemmar har.

Om man använder samma lösenord till en massa olika inloggningar så räcker det med att data läcker från någon enstaka tjänst för att ens e-postsdress och lösenord ska dyka upp på något hackerforum, och sedan är det fritt fram för bedragare.

Jag har tankar kring att i en ny plattform visa vilka säljares konton som är säkrade med multifaktor och man kan även tänka sig att en användares konto måste aktiveras på nytt via e-post varenda gång dess IP-adress ändras.

Utöver dessa rent tekniska åtgärder instämmer jag kring det @sff123 skriver, att det bör finnas icke-tekniska åtgärder att vidta.

Den här sortens bedragare använder ofta VPN från någon leverantör som inte sparar loggar, vilket medför att inte ens polisen kan komma åt vem som ligger bakom givet en viss IP-adress.

Om betalning sker via Swish däremot så finns det en person, identifierad med bank-ID och kund hos en svensk bank vars "know your customer"-rutiner är rigida, så det borde däremot vara något att gå på.

Det låter som vettiga tankar, att visa vilka användare som använder 2FA eller MFA är bra!

Jag håller själv på att fundera på att pitcha en ide om att enskilda individer och mindre företag ska kunna identifiera sig själv via BankID app i mobilen, egentligen ur ett helt annat sammanhang då jag blev förbannande över "telefonbedrägerierna mot äldre pensionärer"(Kalla  fakta, SVT) och alla så kallade "telefonförsäljare" som hävdar att man kan lita på att  just dom är pålitliga.

Ett annat sätt är att spärra IP-adresser ifrån VPN tjänster som ej spar loggar et.c. Det bör dock beaktas att många medlemmar säkert vill vara anonyma och ej spårbara, vilket är naturligt för många av dem som eventuellt sparar PM hemmavid.

Samtidigt så vill vi gärna att det ska finnas spårbarhet i alla fall när man gör affärer.

Därför kanske man skulle vilja skapa en "notarietjänst(CA)" i varje fall på nationell nivå som skulle kunna identifiera såväl köpare som mottagare, samt överenskommet belopp?

Så det är lite tricky, vi måste ha respekt för att folk vill kunna vara anonyma på forumet, samtidigt som vi vill att minska risken för bedrägerier vid affärer på forumet, d.v.s spårbarhet när en affär genomförs för de medlemmar som önskar...

Kanske en praktisk mitigering för formet på sikt skulle kunna vara att kolla på om det går att signiera omdömen med t.ex. 2FA/MFA såsom BankID/Freja eID?

:)
« Senast ändrad: torsdag 16, oktober 2025, 01:36:10 av DEScypher »

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 520
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #7 skrivet: torsdag 16, oktober 2025, 03:10:11 »
Det måste vara som det har hänt tidigare gångerna. Någon idiot kappar ett konto som används sällan och sitter och fiskar! 😡

Jätte trist.  :'(

Inloggad Maestro

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #8 skrivet: torsdag 16, oktober 2025, 08:57:52 »
Jättetråkigt för dig Glennh :(

Man behöver ett sätt att verifiera köparen, och därefter verifiera försändelse.

1. På FB's Myntsamlar/auktionssida begär man ofta av säljaren att de gör en liten video av objektet. Visst kan man använda ett falskt objekt, men försvårar och stoppar nog en stor del av bedragare, iaf de lata.

2.Förutom metoderna som nämns ovan: Ett annat sätt är det som både Bullion storage providers och andra institut använder internationellt -de begär ett videosamtal med kunden. Det tar bort en viss del av anonymitet, men vill man göra affärer så kanske man får finna sig i det? Det kan göras både med en videochat funktion genom forumets sida, men lika väl i ett separat chatprogram, som tex messenger/whatsapp e.dyl.

Jag har själv en annan metod som filtrerar bort opålitlga säljare/köpare. Tyvärr kan jag inte kontrollera tex Postnord och andra usla transportmetoder vilket gör att jag undviker handla annat än junksilver om jag inte kan träffas fysiskt..

Inloggad MrNook

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: torsdag 16, oktober 2025, 09:22:51 »
Det låter som vettiga tankar, att visa vilka användare som använder 2FA eller MFA är bra!

Jag håller själv på att fundera på att pitcha en ide om att enskilda individer och mindre företag ska kunna identifiera sig själv via BankID app i mobilen, egentligen ur ett helt annat sammanhang då jag blev förbannande över "telefonbedrägerierna mot äldre pensionärer"(Kalla  fakta, SVT) och alla så kallade "telefonförsäljare" som hävdar att man kan lita på att  just dom är pålitliga.

Ett annat sätt är att spärra IP-adresser ifrån VPN tjänster som ej spar loggar et.c. Det bör dock beaktas att många medlemmar säkert vill vara anonyma och ej spårbara, vilket är naturligt för många av dem som eventuellt sparar PM hemmavid.

Samtidigt så vill vi gärna att det ska finnas spårbarhet i alla fall när man gör affärer.

Därför kanske man skulle vilja skapa en "notarietjänst(CA)" i varje fall på nationell nivå som skulle kunna identifiera såväl köpare som mottagare, samt överenskommet belopp?

Så det är lite tricky, vi måste ha respekt för att folk vill kunna vara anonyma på forumet, samtidigt som vi vill att minska risken för bedrägerier vid affärer på forumet, d.v.s spårbarhet när en affär genomförs för de medlemmar som önskar...

Kanske en praktisk mitigering för formet på sikt skulle kunna vara att kolla på om det går att signiera omdömen med t.ex. 2FA/MFA såsom BankID/Freja eID?

:)
Jag har haft samma tankegångar som du, om något sätt att kunna identifiera sig, men även dilemmat integritet/anonymitet vs. säkerhet.

Det finns välbeprövade metoder att styrka sin identitet medan man fortfarande bibehåller anonymitet via t.ex. PGP, minisign eller liknande. Förutsatt att man vid någon punkt bevisat att man är att lita på och då delat en publik nyckel kan man även senare, till exempel i säljannonser, signera ett meddelande med samma nyckelpar för att bevisa att det fortfarande är samma person bakom spakarna. Även detta hade hindrat det djupt olyckliga som diskuteras i den här tråden.

Det får dock inte bli för tekniskt komplicerat, för då är det inte många som kan använda det, men om man tänker till lite kan det finnas en möjlighet att automatisera mycket av detta inom ramen för forumet.

Jag tänker högt här bara, men betänk följande:

1. Ny användare dyker upp, vill sälja något och styrker sin faktiska identitet gentemot någon person som forumet litar på (t.ex. admin). Ingen annan får veta identiteten. Alternativt att man styrker sin identitet med Bank-ID en gång och att bara absolut minimum som behövs från Bank-IDs svar sparas i forumet.
2. Användaren markeras som "verifierad" och får ett nyckelpar - en privat och en publik nyckel. Den publika nyckeln är synlig för alla andra användare, är låst och går inte att ändra av användaren själv.
3. Användaren sparar sin privata nyckel på något säkert ställe och delar aldrig med sig av den till någon annan
4. I senare säljannonser signerar användaren sin annons med sin privata nyckel, och potentiella köpare kan verifiera signaturen med hjälp av den publika nyckeln, kanske så enkelt som att man trycker på en "Verifiera"-knapp.

Förutsatt att steg 1 går rätt till, och att det går att få till detta så enkelt att alla kan använda det, så är det vattentätt och hade helt förhindrat det mönster vi sett när bedragare är i farten. I det relevanta fallet hade bedragaren inte haft vonswartz privata nyckel och därför inte kunnat styrka sin identitet.

En sak som är viktig att ha i åtanke är att forumet inte kan vara part av affärerna på samma sätt som t.ex. Tradera är, för det medför en tsunami av ansvar, lagar och regler som är orimliga för ett ideellt forum att förhålla sig till. Det vi kan och bör göra är att bistå med tekniska lösningar för att öka säkerheten och även sätta upp regler och rekommendationer för hur affärer ska gå till och vad man ska göra om någon trots allt blir lurad.

Inloggad MrNook

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #10 skrivet: torsdag 16, oktober 2025, 09:26:45 »
Ett annat sätt är det som både Bullion storage providers och andra institut använder internationellt -de begär ett videosamtal med kunden. Det tar bort en viss del av anonymitet, men vill man göra affärer så kanske man får finna sig i det?

Kan hålla med dig här. Det viktiga är nog för vem man är anonym. Jag tror, som jag beskriver i posten ovan denna, att om man kan styrka sin identitet åtminstone en gång, och sedan ha ett vattentätt sätt att fortsatt bevisa att det är samma person bakom spakarna, så behöver man inte kontinuerliga videosamtal eller dylikt.

Problemet vi sett fler än en gång nu är ju att det som egentligen ska styrka identitet - nämligen ens lösenord till forumet - inte räcker till.

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1868
  • Affärsomdömen: 91
« Svar #11 skrivet: torsdag 16, oktober 2025, 10:09:28 »
När det gäller det aktuella fallet så var köparen ny på forumet
Och hade vi haft en checklista på plats med råd vad man ska tänka på vid köp och sälj,
så hade antagligen aldrig affären genomförts.

Nu ska ingen skugga falla över medlemmen det är lätt invaggas i falsk trygghet i nya situationer.
Men den verifiering man normalt gör här och på andra plattformar blev lite fel i denna situation.

Det är möjligt att forumet ger ett högre intryck av säkerhet p.ga köp och sälj omdömen,
vilket normalt är fallet men om ett konto blir kapat får det motsatt effekt.

Och vi har nog alla någon gång gjort liknande misstag som i det här fallet vilket är viktigt att påpeka.

Så högst upp på agendan står att informera nya men även samtliga medlemmar vad man,
ska tänka på när man genomför en affär på forumet.

Admin

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 346
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #12 skrivet: torsdag 16, oktober 2025, 11:53:12 »
Om det görs ett mantra eller checklista - om inte redan gjorts - så vill jag dela med mig av en positiv erfarenhet (!)

Först har vi erfarenheten att:
Vid större köp - att då välja dela in 5000 som medel och 2500 som mindre, samt allt som är över som stora affärer.

Sedan har vi erfarenheten att:
Man kan välja att få delad leverans vid olika tillfällen, likt en implicit diversifiering (riskfördelning) med delad frakt.

Och slutligen blev erfarenheten att:
Vi köpte för 50.000 kr vid ett tillfälle på forumet, gjorde just som ovanämnt, betala och fick i omgångar, blev en lyckad affär.

Vaelira

« Senast ändrad: torsdag 16, oktober 2025, 11:56:02 av sputnik »

Inloggad Glennh

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
« Svar #13 skrivet: torsdag 16, oktober 2025, 12:17:38 »
Försiktighetsåtgärder jag vidtagit under köp jag gjort här:
Vid affär där säljare bor i min ort har detta gjorts upp fysiskt på pantbank för att verifiera att saker är äkta
Vid varje affär har jag bett om kontaktuppgifter till användare
Vid varje affär har jag kollat på tidigare omdömen
Har bekräftat med bekant som använt forumet och med användare vad risken är för sånt här, då det var min största oro innan jag ens började, har fått ett samstämmigt att det är tryggt och att omdömen ska man kolla på
Vid aktuell affär kände jag tveksamhet och bad om referenser på personer som gjort affärer med användaren tidigare, jag fick referenser på flera användare som har runt 1000inlägg och många omdömen här på forumet som bekräftade att den här personen är legit, iaf varit det tidigare
Jag föreslog köp/sälj tjänsten rock pay där tredjepart håller i pengarna, vilket säljaren gick med på, men sedan ändrade sig då jag hade få affärer och var ny, så jag accepterade detta och blev ändå invaggad i visst förtroende att han var villig att testa till en början
Jag har haft flera användare jag gjort affär med som ber mig swisha till ett syskon eller förälder, det har inte varit några problem och affärerna har gått bra, i detta fall bad personen mig swisha till dottern
Det är detta admin syftar på med att jag varit oförsiktig
Vid aktuell affär tog säljaren kort på myntet med ett papper där han skrev dagens datum, det är alltså inte någon vanlig blocketbedragare utan någon som har mynt och guld och är väl införstådd i den typen av affärer

Jag blir väldigt besviken när jag hört att detta hänt tidigare och forumet haft det här problemet tidigare, jag har ändå frågat flera användare om hur det är med säkerheten här och även en bekant och ingen har nämnt att det här har förekommit, ingenstans finns en Pinnad tråd högst upp om att det här kan förekomma och omdömen kan man inte lita blint på, nej inget sådant som omnämns och råkar man ut så är fokus på hur alla andra ska skydda sig för kommande affärer, att hjälpa mig ordna upp det här får vi hoppas jag får hjälp med också

« Senast ändrad: torsdag 16, oktober 2025, 12:49:10 av Glennh »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2037
  • Affärsomdömen: 225
« Svar #14 skrivet: torsdag 16, oktober 2025, 12:37:48 »
Jag vet inte om det är ett bekräftat bedrägeri.
Annars kan det finnas andra förklaringar. Som akut sjukdom eller så.

Se ifall sff123 får tag i (den riktiga)vonswarts först
/H

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny medlem by sff123
Idag kl. 14:36

Silver Lunar 2026 Säljes by sff123
Idag kl. 14:34

Bad jokes. by Sarek
Igår kl. 20:10

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
Igår kl. 17:45