Författare Ämne: Equinox Gold (EQX)  (läst 4372 gånger)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 530
  • Affärsomdömen: 0
Equinox Gold (EQX)
« skrivet: fredag 05, september 2025, 18:09:32 »
Tänkte skapa en egen tråd om just denna aktie.
Företaget skapades av Ross Beaty och gick under sommaren ihop med calibre mining.

Nackdelar är hög skuldsättning och 2 stora gruvor i Kanada som är/var sega i uppstart.
Nyligen skrev man ner förväntningarna för 2025 produktionen.
En väldigt fina gruva i Los Filos fick man även stänga ner för att man inte kunde enas med lokalbefolkningens politiker.

Fördelar är att man startar upp just 2 gruvor i Kanada som är ett politiskt stabilt område och det höga guldpriset gör att man har goda möjligheter att betala av skulder.

Det är en mindre/mellanstort gruvföretag $7.5B cap 16 000 anställda som jag själv äger aktier i och kan rekommendera att ni kikar på om ni är intresserade.

Jag gick från att vara helt emot gruvaktier till att gå all in just för hur läget med inflation och guldpriser ser ut!

Inloggad Maestro

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 44
  • Affärsomdömen: 2
SV: Equinox Gold (EQX)
« Svar #1 skrivet: lördag 06, september 2025, 08:17:55 »
Den har också gått som tåget på sistone och har nog en rätt bra bit kvar uppåt tänker jag  ;D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2218
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #2 skrivet: lördag 06, september 2025, 11:52:20 »
Jag har ingenting emot EQX (och äger den även själv). Men när det gäller gruvor så tror jag att det är silver som gäller (eller smäller). EQX har gjort ca 50% senaste månaden, vilket givetvis är lysande. Men flera silvergruvor är i samma härad (t ex CDE, HL och APM.TO).

Skillnaden är att många av silverbolagen har dragit flera hundra procent sedan årsskiftet medan EQX ligger på, i sammanhanget, blygsamma 88%:

Avino: 366% Andean: 514%! Coeur: 156% Santa Cruz: 600%!

Å andra sidan finns det ju segproppar också: Aya: 39% First Majestic: 61% Pan American: 65%.

Några andra guldisar för mer direkt jämförelse med EQX: Agnico: 95% Aris: 152% Anglogold Ashanti: 159% Catalyst Metals: 200%! Dundee: 112% Jaguar: 130% Kinross: 129% och inte minst the big boy Newmont: 97%!

Min poäng är absolut inte att EQX är dåligt utan snarare att i en bullmarket så bör man inte satsa på bara en häst. Vilket bolag som helst kan få problem (se Los Filos).

Flera hästar och både silver och guldhästar är därför min rekommendation on någon tänker leka med gruvor.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #3 skrivet: lördag 06, september 2025, 13:48:24 »
Equinox vid en vändpunkt just nu och som jag ser det så något svårt att jämföra med andra företag.
Det jag ser på är framtida möjligheter kommande 1-2år.

Silvergruvor är mer risk men något jag gillar är pan american som är ca 75% guld 25% silver t.ex.

Det är absolut bra att ha flera hästar och förstå vilken risk de olika företagen innebär.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: lördag 06, september 2025, 16:14:57 »
Hela branschen är vid en vändpunkt, inte bara Equinox. Men, som sagt, vi skall inte tvista om EQX, jag gillar den ju också.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: lördag 06, september 2025, 18:05:10 »
Hela branschen är vid en vändpunkt, inte bara Equinox. Men, som sagt, vi skall inte tvista om EQX, jag gillar den ju också.

Är just lite detta jag också vill få fram.

Att risken i en kapitalintensiv bransch som just gruvbranschen är betydligt lägre med dessa priser vi ser idag samt att uppsidan är så hög.

Det jag menar med EQX vändpunkt är att de går från att bygga upp företaget till att vara nära och börja göra vinst och beta av skuldsättningen.

Sedan finns det newmont,barrick mfl som är gigantiska där risken är ännu lägre men som också lyckats väl.

Jag vill att folk får upp ögonen för gruvbranschen och tjänar pengar :)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: onsdag 10, september 2025, 17:40:09 »
https://m.investing.com/news/analyst-ratings/equinox-gold-stock-rating-upgraded-by-rbc-capital-on-strong-fcf-outlook-93CH-4232735?ampMode=1

RBC Capital Sätter riktkurs på $12,3 (17cad).
Som jag också nämnt så förklarar de hur problemet med skuldsättningen går att lösa nu när allt börjar klaffa.

Vändpunkten vart resultatet q2 och om ledningen fortsätter på samma spår förväntar jag mig att aktien dubblas i mitten av nästa år.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: tisdag 07, oktober 2025, 16:00:31 »
https://finance.yahoo.com/news/equinox-gold-delivers-record-236-103000994.html

Equinox nya ledning levererar.

Vid rapport kan institutioner som är databeroende köpa och de som ligger med stora blankpositioner får skylla sig själva :) Kommer bli en bra månad minst sagt.

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 297
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #8 skrivet: tisdag 07, oktober 2025, 17:19:56 »

Flera hästar och både silver och guldhästar är därför min rekommendation on någon tänker leka med gruvor.

Jag minns att Mike Maloney vid något tillfälle drog en anekdot om förra silverrushen/manian, kanske var det på 80-talet. Det räckte med att ordet "silver" fanns med i namnet på vilket bolag som helst för att aktiekursen skulle rusa uppåt rejält.

Köparna brydde sig alltså inte ens om att kolla att det var ett gruvbolag de köpte in sig i, så länge "silver" var en del av bolagsnamnet.

När masshysteri drar igång får det intressanta följder!

Kanske får vi se det igen?

Edit: jag menar att olika miners nyckeltal kanske inte spelar någon större roll vid en kraftig uppgång i miningsektorn. "The tide lifts all boats."

Det är sådana enorma mängder kapital som ska tryckas in i ett relativt sett pyttelitet hus, så att även halvdana eller rent av kassa bolag får njuta av åkturen. Åsså vi då, förstås!
« Senast ändrad: tisdag 07, oktober 2025, 19:05:51 av Stacker »

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: tisdag 07, oktober 2025, 18:01:15 »

Jag minns att Mike Maloney vid något tillfälle drog en anekdot om förra silverrushen/manian, kanske var det på 80-talet. Det räckte med att ordet "silver" fanns med i namnet på vilket bolag som helst för att aktiekursen skulle rusa uppåt rejält.

Köparna brydde sig alltså inte ens om att kolla att det var ett gruvbolag de köpte in sig i, så länge "silver" var en del av bolagsnamnet.

När masshysteri drar igång får det intressanta följder!

Kanske får vi se det igen?

Edit: jag menar att olika miners nyckeltal kanske inte spelar någon större roll vid en kraftig uppgång i miningsektorn.

Det är sådana enorma mängder kapital som ska tryckas in i ett relativt sett pyttelitet hus, så att även halvdana eller rent av kassa bolag får njuta av åkturen. Åsså vi då, förstås!

Folk är idioter och köper krypto och AI aktier som är rent skräp.

Om dessa hjärndöda köper silver blir det åka av.

Jag har nyligen köpt argenta silver och de borrar och hittar fantastiska fyndigheter i argentina, ska bli spännande.

Inloggad ForzaDIF

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
« Svar #10 skrivet: Igår kl. 08:16 »
Har hittils i mitt liv kört på fonder eller tex lysa med blandning av fond/aktier. Men vill köra nu på riktigt. Tycker eqx låter intressant.
Är jag möjligtvis lite sent ute nu när den gått upp så mycket? Eller hur ska jag tänka där?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: Igår kl. 09:54 »
Du skall först tänka ut vad din syn på framtida guldpris är. Om du inte tror att guldpriset går upp så köp inte någon gruvaktie.

Sedan skall du tänka på management. Köp inte ett bolag med dåligt management, följ vinnare eftersom de är mest sannolika att bli vinnare igen. Här är EQX helt ok, men givetvis inte det enda alternativet.

Vidare skall du tänka på jurisdiktion och risker för allt från nationalisering, ökade skatter, risker för bovar och banditer, etc. Här är EQX återigen rätt ok. De har verksamhet i Mexico (Los Filos), men det är trassel där ibland. Men de har även verksamhet i USA, Kanada och Brasilien (om jag kommer ihåg rätt). Så "rätt ok".

Slutligen skall du tänka på placeringshorisont. Vilken aktie som helst kan gå åt precis vilket håll som helst när som helst. Så kortsiktigt skall man inte hålla på med sånt. Men extremt långsiktigt funkar inte heller (sett över tillräckligt lång tid är alla PM-aktier förlustaffärer, de är fantastiska över specifika bull market perioder, men oftast katastrofer all annan tid). Så skaffa en plan för när du tänker avveckla ett innehav. Buy-and-hold är sannolikt en dålig idé.

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 43
« Svar #12 skrivet: Igår kl. 10:09 »
Har hittils i mitt liv kört på fonder eller tex lysa med blandning av fond/aktier. Men vill köra nu på riktigt. Tycker eqx låter intressant.
Är jag möjligtvis lite sent ute nu när den gått upp så mycket? Eller hur ska jag tänka där?

Hmm, jag tänker så här angående att investera i guldgruveföretag via fonder kontra köpa enskilda aktier.
Om det är producerande stora bolag man vill investera i, då gör man det lättast via någon av de specifika fonder som finns.
Till denna kategori av bolag tillhör väl numera Equinox efter diverse mergers.

För att komma åt de bolag med möjlighet till explosiv aktieutveckling, d.v.s. explorers och developers, då måste man köpa de enskilda aktierna.
Helt enkelt därför att de inte ingår i fondernas innehav.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: Igår kl. 15:38 »
Eqx har två nya kanadensiska gruvor och ett team som levererar bra resultat.
En hög skuldsättning innebär ökad risk men med den vinst man kommer göra kan det snabbt betalas av.

Man är upp 100% på 4 månader och börjar leverera resultat och även om silvergruvor kanske ger mer i vinst ser jag guldgruvorna som ett alternativ med lägre risk men ändå fin uppsida.

Det är absolut inte för sent att köpa in sig ännu!

Inloggad ForzaDIF

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
« Svar #14 skrivet: Igår kl. 16:47 »
Tack för tipsen. Körde på fonden Evli Silver and Gold B, de har mest equinox av alla fonder jag kunde hitta.

Kollat lite på argenta silver som du tipsade om gbz. Om jag skulle köpa aktier där, är det väl bäst att göra det med ett KF konto på tex avanza?

Sen, vad är er erfarenhet av just gruvaktier, i hur lång tid som funkat bra innan ni sålt? För de som gått plus såklart.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Hälsningar ädla samlare av metaller by Knivmakaren
Idag kl. 12:08

Ny medlem by 9darter
Idag kl. 06:53

Varning ⚠️ by zodiac
Idag kl. 02:30

Equinox Gold (EQX) by ForzaDIF
Igår kl. 19:44

Jag är ny här by vonswartz
tisdag 02, december 2025, 22:32:37

Ny medlem by vonswartz
tisdag 02, december 2025, 22:31:37

Sökes tuber till Silver Kangaroo Perth Mint by vonswartz
tisdag 02, december 2025, 22:29:44

Bad jokes. by fåtöljpanda
tisdag 02, december 2025, 22:16:43

Ankarkedja 14k by Sarek
tisdag 02, december 2025, 09:54:29

Sälja stort smycke? by Sarek
tisdag 02, december 2025, 09:48:28

Smycken utan guldstämpel? by pezon
måndag 01, december 2025, 21:24:40

Såld -17 st jubileum 10 kr mynt från 1972 vikt 307,56 gram rent 256,81 gram by cleztone
måndag 01, december 2025, 19:32:05

Verktyg för att kontrollera guld? by HF
måndag 01, december 2025, 17:42:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
måndag 01, december 2025, 17:34:19

Tävling: gissa silverpris x aktiekurs! by Sarek
söndag 30, november 2025, 18:08:27