Författare Ämne: Sälja ädelmetall online  (läst 5924 gånger)

Utloggad Talent888

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Affärsomdömen: 0
Sälja ädelmetall online
« skrivet: tisdag 02, september 2025, 18:56:14 »
Hej,
Är det någon som har erfarenhet av att sälja ädelmetall online till Guldcentralen.se (del av K.A.Rassmusen koncernen)?

Guldcentralen har tydligen direktiv med digitalt register och "kundkännedom" för att kunna sälja till dem.

Vet inte om detta "kundkännedom" direktiv har införts över lag  eller om det än sålänge bara är Guldcentralen som kräver detta....?

Var säljer ni era ädelmetaller?

Vilken Online aktör skulle ni rekommendera?
Och varför.

Med hänsyn till bl.a bra pris, anonymitet (utan digitalt "kundkännedoms-register), seriös&säker, snabb hantering & utbetalning, diskretion etc.

Viktigt att ev. korrespondens är någorlunda diskret, så att det t.ex inte står "Guldbrev" på kuverten.
Det finns ju flera aktörer t.ex Guldbrev.se etc.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
SV: Sälja ädelmetall online
« Svar #1 skrivet: tisdag 02, september 2025, 19:04:06 »
Jag lade detta i en separat tråd så att vi håller guldpristråden fokuserad vilket är extra viktigt en dag med nytt ATH i både USD och SEK…

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 724
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: tisdag 02, september 2025, 19:06:39 »
Jag fick en försäkrad returpåse sedan fick man skriva i en blankett på deras sida och bara posta efteråt.

Från att kontakten inleddes på måndagen och ja skickade på onsdagen fick jag pengarna på fredagen samma vecka.

Bra erfarenhet men jag tror t.ex tavex betalar lite mer men jag hade inte möjlighet att åka till deras butik.

Står ka rasmussen på brevet du får i lådan med returpåse.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #3 skrivet: tisdag 02, september 2025, 19:12:38 »
Angående din egentliga fråga så tror jag att du helt kan glömma detta med anonymitet vid försäljning till en handlare. Du kommer såvitt jag vet att avkrävas legitimation och du kommer att hamna i deras register oavsett vilken handlare du väljer. Åtminstone har det varit fallet när jag har sålt (men jag har bara sålt över disk, aldrig på distans).

Vad sedan gäller digitalt register så är det kanske en funktion av att du vill sälja online. Svårt att hantera på annat sätt än digitalt. Om du säljer över disk till en handlare så kanske det finns någon som underhåller sitt kundregister på papper men jag tror att det nog är rätt ovanligt.

Jag tror att du antingen får ändra på dina krav eller sälja privat.

Utloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #4 skrivet: tisdag 02, september 2025, 22:11:01 »
Har lite råd att ge dig då jag i en affärsverksamhet inhandlar guld i stort sett dagligen.

Vi har polistillstånd och är registrerade för handel med begagnat gods, vilket alla som köper in guld måste vara. Samtliga inköp måste sparas i en månad, då polisen har rätt att kontrollera alla inköp under den perioden.

Vi rekommenderar att aldrig sälja mer guld än det skattefria beloppet på 50 000 + schabloninköpsvärdet på 25% av försäljningsvärdet om man inte känner till inköpspriset.
Det innebär att en försäljning av skrotguld, vilket gamla smycken går under, absolut bör understiga 62 500:-

Nu är ju både skatteverket och polisen inte så snabba med att kontrollera detta, vilket innebär att sannolikheten är, erfarenhetsmässigt i vår branch, ytterst mikroskopisk att de kontrollerar enstaka försäljningar i butik överhuvudtaget. Nej, det händer extremt sällan helt enkelt eller i praktiken nästan aldrig faktiskt, så rent skattemässigt finns knappt risken att det händer, vilket egentligen är ganska märkligt. Kanske blir det ändring på det, så som men kryptovalutor, men tendensen i den rikningen är obefintlig.

Nästa gräns är banköveringar som inte kan förklaras riktigt, från företag till privatperson.

Samtliga överföringar på mer än 100 000/år flaggas i banksystemet idag. Det innebär tyvärr att vid försäljning och transaktion vid försäljning av en ynka 100g guldtacka numera kan, och troligtvis gör, går direkt till skatteverket.

(EDIT: det sistnämnda inte riktigt korrekt information efter lite kontroll. se mitt nästa inlägg för korrektion)

Ack vilken skillnad när de handlades för 5 000/st, men det är ju för all framtid svunna tider.

Ja, samtliga försäljningar av ädelmetaller MÅSTE registreras med namn, adress, telefonnummer och personnummer, men de lata anställda på skatteverket ska ju ha tid till att selektera, konrollera och identifiera alla dessa försäljningar.

Sammanfattning: Om försäljningsbeloppet per år understiger 100 000 eller helst det skattemässiga beloppet på 62 500 så finns det ingen större anledning för myndigheterna att agera. De vill naturligtvis fånga de större fiskarna i deras glesa nät, än småskuttar som säljer gukd för småsummor runt 50 000.

Det finns nog inte ett endaste förstag i gulduppköparbranschen som kontaktar skatteverket om det nu inte luktar illa och verkar fel vid inköpen.

Glöm inte! att vi som köper in guld dessutom har en mycket! god näsa för att kunna sniffa upp när det verkar fel och kan röra sig om skattebrott eller stöldgods. Då agerar vi givetvis stenhårt mot kunden och polisanmäler och tvekar inte en endaste sekund för att kontakta skatteverket.

Alla ni andra kan simma ganska lugnt.

« Senast ändrad: onsdag 03, september 2025, 12:43:56 av RemusTh »

Inloggad zodiac

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #5 skrivet: onsdag 03, september 2025, 01:54:23 »
Har lite råd att ge dig då jag i en affärsverksamhet inhandlar guld i stort sett dagligen.

Vi har polistillstånd och är registrerade för handel med begagnat gods, vilket alla som köper in guld måste vara. Samtliga inköp måste sparas i en månad, då polisen har rätt att kontrollera alla inköp under den perioden.

Vi rekommenderar att aldrig sälja mer guld än det skattefria beloppet på 50 000 + schabloninköpsvärdet på 25% av försäljningsvärdet om man inte känner till inköpspriset.
Det innebär att en försäljning av skrotguld, vilket gamla smycken går under, absolut bör understiga 62 500:-

Nu är ju både skatteverket och polisen inte så snabba med att kontrollera detta, vilket innebär att sannolikheten är, erfarenhetsmässigt i vår branch, ytterst mikroskopisk att de kontrollerar enstaka försäljningar i butik överhuvudtaget. Nej, det händer extremt sällan helt enkelt eller i praktiken nästan aldrig faktiskt, så rent skattemässigt finns knappt risken att det händer, vilket egentligen är ganska märkligt. Kanske blir det ändring på det, så som men kryptovalutor, men tendensen i den rikningen är obefintlig.

Nästa gräns är banköveringar som inte kan förklaras riktigt, från företag till privatperson.

Samtliga överföringar på mer än 100 000/år flaggas i banksystemet idag. Det innebär tyvärr att vid försäljning och transaktion vid försäljning av en ynka 100g guldtacka numera kan, och troligtvis gör, går direkt till skatteverket.
Ack vilken skillnad när de handlades för 5 000/st, men det är ju för all framtid svunna tider.

Ja, samtliga försäljningar av ädelmetaller MÅSTE registreras med namn, adress, telefonnummer och personnummer, men de lata anställda på skatteverket ska ju ha tid till att selektera, konrollera och identifiera alla dessa försäljningar.

Sammanfattning: Om försäljningsbeloppet per år understiger 100 000 eller helst det skattemässiga beloppet på 62 500 så finns det ingen större anledning för myndigheterna att agera. De vill naturligtvis fånga de större fiskarna i deras glesa nät, än småskuttar som säljer gukd för småsummor runt 50 000.

Det finns nog inte ett endaste förstag i gulduppköparbranschen som kontaktar skatteverket om det nu inte luktar illa och verkar fel vid inköpen.

Glöm inte! att vi som köper in guld dessutom har en mycket! god näsa för att kunna sniffa upp när det verkar fel och kan röra sig om skattebrott eller stöldgods. Då agerar vi givetvis stenhårt mot kunden och polisanmäler och tvekar inte en endaste sekund för att kontakta skatteverket.

Kanske lite dum fråga men :

1. Gränsen på 100.000kr / år. Är det liksom även om det är flera transaktioner som kommer upp till totalt 100.000 eller måste det vara en transiktion på hela 100.000 ?

2. Gäller det enbart från företag till privatperson eller flaggas det även på privatperson till privatperson ?

Utloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: onsdag 03, september 2025, 11:06:56 »

Kanske lite dum fråga men :

1. Gränsen på 100.000kr / år. Är det liksom även om det är flera transaktioner som kommer upp till totalt 100.000 eller måste det vara en transiktion på hela 100.000 ?

2. Gäller det enbart från företag till privatperson eller flaggas det även på privatperson till privatperson ?

Nej, det är ingen dum fråga.

Svar på 1. Gränsen för att transaktionen skall skickas in till Skatteverket är egentligen för internationella transaktioner och beloppet är nu höjt till 150 000. EU-förordningen nämner eller i vart fall nämnde summan 10 000 € men kan vara höjt idag. Beloppsgränsen gäller även om det rör sig om flera mindre transaktioner men tillsamman överstiger den.

Får backa från infon i tidigare inlägg att samtliga nationella transaktioner på över 100 000 flaggas av banken och riskerar att skickas till Skatteverket, för det är inte korrekt.  Men, om man läser några domar om penningtvätt, ser man en antydan om att banker reagerar när överföringsbeloppen från främst privatpersoner överstiger 100 000 om året.

Jag vet inte hur kontollen av ovanliga eller mistänkta transaktioner i banksystemen flaggas, men vet altlså att det sker. Menar att det är hemligt hur urvalet går till, eller att de i vart fall inte går ut med det offentligt med tanke på att det annars skulle bli svårare för dem att identifiera oegentliga transaktioner.

Det finns också flera sökbara exempel på låsta konton, där det t.ex. handlat om en eller ibland några enstaka bilförsäljningar runt 100 000, eller ett antal, ibland så lite som några enstaka Swishöverföringar på 5-10 000/st, men det är vad de drabbade säger, så kanske inte riktigt går att lita på.

I vart fall ser det nog märkligt ut om den som har en beskattad inkomst på 100 000 plötsligt får en eller flera inbetalngar från olika personer eller från annat/andra företag än det som betalar ut lönen och som sammanlagt under ett år blir 100 000.

Tycker generellt sett att man ska vara ärlig och göra rätt för sig och skatta för vinsten vid försäljningar, men vill man inte det så är nog de beloppsgränserna jag angett rimliga att försöka understiga. När väl banken låst dina konton och skatteverket blir inblandat så har du stora problem om det inte finns underlag.

Fråga 2. Det vore ju märkligt om t.ex. en utbetalning av flera års sparade semesterersättning, som ju naturligtvis kan överstiga 100 000, skulle flaggas av systemet, eller flera löneutbetalningar som ju naturligtvis normalt sett överstiget den summan årligen, men kan inte svara på din fråga och vill heller inte gissa för mycket om just det.

Kanske, men absolut inte helt säker, kan det nog anses vara bättre om pengarna kommer från ett företag. Inbetalningar från privatpersoner på så stora belopp bör vara ganska ovanligt samt att ett flertal olika, som tillsammans blir en större summa nog även det är ganska ovanligt.

Har i företaget vid flera tillfällen både gjort och fått in betaningar som vida överstiger dem summorna företag emellan, men aldrig fått några frågor från banken. Inte heller någon av våra kundern har fått det. Inte ens dem som fått utbetalningar från oss på över 50 000. Men, som sagt, vi vägrar att göra överföringar på mer än 100 000 till privatpersoner och sätter den generella gränsen på 62 500. Då finns det heller ingen anledning för oss eller annan guldhandlare att ens överväga att kontakta Skatteverket.

Så gör inte alla. Vissa bryr sig inte om deras kunder råkar illa ut. De vill bara tjäna pengar.

Generellt sett så vet jag att man använder sig av AI i vissa länders banksystem för att utvärdera och flagga misstänkta transaktioner. Hur det fungerar här vet jag inte, men rimligen bör banken på något sätt välja ut fram för allt personer som har låg inkomst, lågt sparande men som plötsligt får in en eller flera större summor på kontot eller flera, som tillsammans blir en större summa och som inte står i paritet med personens normala ekonomi.

« Senast ändrad: onsdag 03, september 2025, 12:49:45 av RemusTh »

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 235
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #7 skrivet: onsdag 03, september 2025, 11:59:57 »
Hej!

Intressant och trevligt att du sitter inne med så mycket kunskap om försäljning av guld. Jag har ytterligare en fråga.
Låt säga att jag och min sambo äger en 100g guldtacka och vi tillsammans går till tex Tavex och vill sälja den som ett par, dvs dela jämt på försäljningsvärdet. Köparen betalar 50% vardera till oss. Det borde väl fungera?

Utloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: onsdag 03, september 2025, 12:13:19 »
Hej!

Intressant och trevligt att du sitter inne med så mycket kunskap om försäljning av guld. Jag har ytterligare en fråga.
Låt säga att jag och min sambo äger en 100g guldtacka och vi tillsammans går till tex Tavex och vill sälja den som ett par, dvs dela jämt på försäljningsvärdet. Köparen betalar 50% vardera till oss. Det borde väl fungera?

Mycket intressant fråga du ställer.

Skulle i så fall rekommendera att delägandet skrivs ned i ett kontrakt om det inte redan är gjort. Det är ju trots allt ganska mycket pengar för en privatperson. Har du/ni dessutom kvitto på inköpet skulle det vara ännu bättre.

När det gäller beloppsgränserna för skrotguld är det mycket lättare att dela upp det då det oftast är flera smycken. Rekommenderar givetvis inte att dela tackan fysiskt, även om det faktiskt är en annan möjlighet.

Vet inte om Tavex skulle gå med på att betala ut hälften till er, men sannolikheten blir nog mycket större med kontrakt o kvitto.

Jag skulle i vart fall kräva ett kontrakt om delägarskapet innan inköp.

Edit: Det är ofta som dödsbon säljer guldsmycken där det finns delägarskap. Då skall pengarna antingen betalas in till dödsboets konto, eller efter bodelningen till någon dödsbodelägare som har fullmakt att sälja. Helst skriftligt, men bedömer om säljaren är trovärdig och kan då acceptera muntlig fullmakt.

Skall det utbetalas till två eller fler olika personers konton, kräver vi alltid skriftligt underlag på arvsrätt samt bevis på att bodelningen är avslutad. Båda finns som utdrag att få från Skattemyndigheten där det framgår vem som är dödsbodelägare.

« Senast ändrad: onsdag 03, september 2025, 12:23:44 av RemusTh »

Inloggad Maestro

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #9 skrivet: onsdag 03, september 2025, 16:51:45 »
1. Tillägg till RhemusTh's tydliga förklaring : banker registrerar kundens mönster vid KYC/kundkännedom, och det som faller utanför det vanliga mönstret flaggas och leder till att man får förklara sig inför kundtjänst. De har ett rätt enkelt datorsystem som skannar för detta tror jag.

2. Tyskland har intressant nog en lag som medger att en privat kund kan handla ädelmetall upp till en mindre summa i princip anonymt (dock personligen och över disk) och även i kontanter, gäller dock den ringa summan 2000€, som ju inte gör mycket till eller från tyvärr..

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #10 skrivet: onsdag 03, september 2025, 18:47:53 »
Alltid bra att undvika att falla utanför mönstret i dessa fall. Vilket är en av orsakerna till att jag alltid, månad efter månad, år efter år, tar ut kontanter ur bankomaterna. Jag använder inte alltid kontanterna direkt (numera använder även jag kort i de flesta fall). Men när jag handlar PM så betalar jag kontant närhelst det är möjligt.

Utloggad Värnamo_Marknad

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #11 skrivet: lördag 06, september 2025, 14:20:26 »
Som tillägg till ovanstående så kanske man kan konstatera att guld som köpts innan Tavex med flera tvingades registrera sina kunder på sätt och vis är mera värt. När dessutom nio år gått, så är det troligen så att deras bokföring heller inte är sparad, så det guld man har från förr "finns inte" officiellt.

Jag använde nyligen en tacka som ersättning till en närstående och fick räkna av värdet av latent skatt från spot.

Även om man är en allmänt ärlig person, så kommer "gammalt" oregistrerat guld att få ett högre värde, åtminstone mellan privatpersoner.

Det är ju redan från början ganska ohederligt av statsmakten att  beskatta ISK symboliskt, och papper utanför ISK med rätt att kvitta förluster och använda schablonveräkning, men straffbeskatta ädelmetaller utanför banksystemet fullt ut, utan kvittningsmöjligheter.
« Senast ändrad: lördag 06, september 2025, 14:22:29 av Värnamo_Marknad »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #12 skrivet: lördag 06, september 2025, 16:12:58 »
Jag håller helt med om detta. Det var en härlig tid när man kunde handla vad som helst på Tavex helt anonymt om man bara hade tillräckligt med kontanter med sig.

Utloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
« Svar #13 skrivet: söndag 07, september 2025, 11:33:36 »

2. Tyskland har intressant nog en lag som medger att en privat kund kan handla ädelmetall upp till en mindre summa i princip anonymt (dock personligen och över disk) och även i kontanter, gäller dock den ringa summan 2000€, som ju inte gör mycket till eller från tyvärr..

Detta kallas på tyska för ”Tafelgeschäft” och gäller för upp till€  1999,99.
Pallrar man sig vidare till Schweitz, så stiger summan på Tafelgeschäft betydligt.

Ist es möglich, in der Schweiz anonym Gold zu kaufen?

Ein Tafelgeschäft bezeichnet einen Goldkauf in bar*. Bis zu einem Freibetrag von 14999,99 Schweizer Franken ist das in der Schweiz zu 100% anonym möglich, danach muss der Händler ihre Daten aufnehmen. Zum Vergleich: In Deutschland liegt die Freigrenze für Tafelgeschäfte bei nur 1999,99 €.  7 maj 2025

Fast du får nog göra det personligen…..

* Bar = kontanter
« Senast ändrad: söndag 07, september 2025, 11:36:08 av JohanB »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
Idag kl. 18:10

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
Idag kl. 16:51