Författare Ämne: ENGLAND  (läst 42062 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
ENGLAND
« skrivet: onsdag 07, augusti 2013, 20:27:36 »
Fann ingen Englandstråd så jag startar en och inleder med det faktum att HSBC i London har sagt upp ett 40-tal klienter såsom ambassader, konsulat och tom Vatikanen.
Dessutom verkar dessa ha svårt finna ny bank som vill ta hand om dom.

Kan undra varför det sker nu? och varför just denna kategori av "företag", de kan väl knappast anses vara insolventa dåliga kunder?

http://www.bostonglobe.com/business/2013/08/04/official-hsbc-drops-dozens-london-missions/jhg7OQIOC89CM5Oys1YfUN/story.html

Utloggad arevaco

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 38
British Economy
« Svar #1 skrivet: onsdag 07, augusti 2013, 22:51:03 »
An apocalyptic documentary regarding the sorry state of the British Economy and it's colossal debt mountain. Warning: Unpleasant content.

www.youtube.com/watch?v=AYVZKpH3pnM

« Senast ändrad: onsdag 07, augusti 2013, 23:23:17 av MrLibertad »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2083
  • Affärsomdömen: 50
SV: ENGLAND
« Svar #2 skrivet: torsdag 08, augusti 2013, 22:35:15 »
Apropos England så brukar vi ju ibland ondgöra oss över hur dollarn urholkats så att den numera bara har en köpkraft motsvarande 4% av vad den hade för hundra år sedan (eller vad det nu är). Men britterna har varit med längre, så vad säger ni om den inflation som följande tyder på:

"The name Pound and the symbol £, originate from the fact that the value of the Anglo-Saxon pound
 was equivalent to one pound weight (libra) of silver."

1lb är 16oz, och 1oz silver kostar idag i runda slängar 20GBP så det betyder att det brittiska pundet har tappat 319/320 av sin köpkraft mot silver. Detta stämmer säkert inte exakt, jag misstänker att 1lb=16oz inte gäller troy ounces, utan imperial ounces. Dessutom så borde man säkert räkna bort lite VAT. Och när jag kommer att tänka på saken så vet jag inte ens från när som defintionen är, så det är oklart hur lång tid det tagit.

Men, hursom, ILLA är det ;-)

august

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #3 skrivet: lördag 10, augusti 2013, 00:12:47 »
Jag vågar inte svära på det men jag har lite vagt för mig att vi är tillbaka runt tusentalet. Åtminstone har pundet sina rötter där nånstans. 240 silver penny blev ett pund av nåt slag. Därav namnet på valutan.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2083
  • Affärsomdömen: 50
ENGLAND
« Svar #4 skrivet: lördag 10, augusti 2013, 18:32:19 »
Jag vågar inte svära på det men jag har lite vagt för mig att vi är tillbaka runt tusentalet. Åtminstone har pundet sina rötter där nånstans. 240 silver penny blev ett pund av nåt slag. Därav namnet på valutan.

Om vi antar en urholkning till 1/320 över 1000 år så innebär det en inflation på ... 0.575% per år (någon annan får gärna kontrollräkna, man begår så mycket trivialfel nuförtiden).

Shocking! Absolutely shocking.

Jag var rädd för det. Ränta-på-räntaeffekten vinner igen. Tusen år är lång tid. Det är ju svårt att bli alltför upprörd över en inflation på en halv procent. Alternativet är förstås att använda detta som argument för hur undervärderat silver är idag jämfört med för tusen år sedan eftersom det skulle krävas ett betydligt högre silverpris idag för att kalkylen ovan skall landa i närheten av faktisk brittisk inflation.

But let's not go there.

august

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #5 skrivet: tisdag 21, januari 2014, 15:29:05 »
Inte helt lätt ha pengar på banken i England och dessutom vilja ta ut dom utan att ange vad dom ska användas till och dessutom bevisa detta.

http://www.dailymail.co.uk/money/experts/article-2540445/What-maximum-money-I-withdraw-HSBC.html

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 949
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #6 skrivet: tisdag 21, januari 2014, 15:40:01 »
Inte helt lätt ha pengar på banken i England och dessutom vilja ta ut dom utan att ange vad dom ska användas till och dessutom bevisa detta.

http://www.dailymail.co.uk/money/experts/article-2540445/What-maximum-money-I-withdraw-HSBC.html

In short, they refuse to give me my cash. HSBC say it is new internal rules to help prevent money laundering. But for example, what if I want to buy a £5,000 car? It said I’d have to put down a deposit and show them the receipt first.

Det är så sjukt. Här kan man inte sätta in kontanter utan att bli ifrågasatt, men att inte få ta ut sina egna pengar från sitt konto i kontanter (trots att man anmäler detta i förväg) utan frågeformulär och storbror övervakar?

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 260
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #7 skrivet: onsdag 22, januari 2014, 02:37:08 »
Se där ja. Har vi lika här i Sverige? Att jag måste redovisa vad jag ska använda stora kontantuttag till? Jag har inga pengar på banken så jag vet inte hur det funkar med uttag. Annars är det helt säkert bara en tidsfråga innan det införs enligt brittisk modell. I kampen mot terrorism, svarta affärer och penningtvätt finns absolut inga som helst betänkligheter överhuvudtaget mot att helt sopa bort varje spår av personlig integritet i alla möjliga sammanhang. Vilken otroligt motbjudande och sinnessjuk värld vi har kommit att leva i på bara några få år! Var ska det sluta? Jag tror att jag snart måste annektera en obebodd ö i söderhavet, slå mig ner där och leva på kokosnötter och räkor jag fiskar själv. Några höns. Och ett gäng katter såklart. Det räcker för mig.

« Senast ändrad: onsdag 22, januari 2014, 02:39:13 av Stacker »

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #8 skrivet: onsdag 22, januari 2014, 04:29:40 »
Det sägs att ska man genomföra försämringar eller inskränka frihet, bör förändringarna ske gradvis för att möta minsta möjliga motstånd. Ett påstående som tyvärr nog stämmer allt för väl. Det är exakt också detta som sker nu.

Jag är tillräckligt gammal för att ha upplevt en tillvaro och ett samhälle utan många av de lagar och inskränkningar som politikerna nu förklarar som absolut nödvändiga. Detta i ett samhälle som då trots allt också fungerade mycket bättre än dagens på dessa områden. Brottsligheten som man nu säger sig bekämpa var på dessa områden betydligt mindre  eller saknades helt, trots att dessa lagar då inte fanns. Varför det var så, kanske fler borde fråga sig.

I vissa fall är integritet också viktigt, men i andra fall inte. Ser vi till England måste du idag uppge orsak och vart du tänker resa när du ansöker efter ett engelskt pass. I Sverige måste du numera lämna fingeravtryck när du vill ha ett nytt pass. Detta som om du vore en brottsmisstänkt. När jag sist frågade varför, fick jag den kortfattade förklaringen att det var för att motverka just brottslighet. Jag är ingen brottsling kontrade jag. Till svar fick jag att nej, men det var just för att skydda mig mot brottslighet jag måste lämna fingeravtryck. Så för att motverka brottslighet behandlar man sådana som inte är brottsliga som brottslingar. Ja, det var ju logiskt.

USA har nyligen avslöjats med en tidigare okänt omfattande avlysning. Argumentet var som vanligt, att motverka terrorism och brottslighet. Inte bara miljontals mail, SMS och information om telefonsamtal har inhämtats kontinuerligt. Även utländska statsöverhuvuden har blivit specifikt utvalda och avlyssnade. Hur exempelvis Angela Merkell kan utgöra ett terrorhot är det nog ingen som förstår, men så är också terrorargumentet ett gummiargument för att rättfärdiga övergrepp. Obama går något senare ut med att NSA ska vara mer transparent mot allmänheten med hur, vad och varför man övervakar. Frågan jag ställer mig är, var det inte precis transparens om NSA som Edward Snowden gav allmänheten?

Edward Snowden som var visselblåsaren är nu också en jagad man som fått gå i exil. För säkerhets skull på ett sätt så han inte riskerar utlämning. Det hela liknar också allt mer en dålig dokusåpa. Eftersom det är Ryssland som vågat gå emot USA ställdes därför ett statsbesök in av dokusåpaledaren Obama.

Som en markering föräras istället det lilla Sverige med ett kändisbesök av presidenten. Tusentals poliser kommenderas ut, huvudvägar stängs. Gator rensas från bilar. Som en välkomstkommitté står en rad svenska skatteavlönade politiker. Några som bäst kan liknas vid en rad ivrigt svansviftande hundar vilka som belöning precis fått ett ben och en klapp för sin duktighet. Ett jippo som kostar miljontals kronor. När jag en tid efter statsbesöket ringer och vill anmäla ett pågående ett brott finns det tyvärr inga resurser som kan arbeta med brottet eller att motverka denna specifika brottslighet.

Här hemma kan jag nu också läsa att växlingskontoret Exchange har fått stänga sina butiker. Just det, där har vi frasen igen, för att man inte varit tillräckligt ordentliga på att motverka ”ekonomisk brottslighet”, ”penningtvätt” och ”finansierande av terrorism”. Observera att jag inte har någon insyn i hur Exchange skött sina åtaganden. Vad jag däremot förstått är det inga kunder som blivit lurade eller svindlade på sina pengar. Inte heller någon direkt misstanke av stödjande av terrorister lika lite som direkta och konkreta brottsmisstankar om penningtvätt i någon större skala. Inte heller har de varit på ruinens brant där spararnas pengar riskerats. Något som nu däremot möjligen blir aktuellt efter myndigheternas nedstängning. Det är istället rapporteringen eller för att använda ett annat uttryck ”angiveriet” till myndigheterna som inte var tillfredställande enligt samma myndigheter.

Jag satt för inte så länge sedan i styrelsen för ett finansbolag. Det intressanta är där lagstiftningen som finns på området, svensk som utländsk. Dels är den i flera avseenden otydlig, lämnar utrymme för tolkningar och godtycke. Omfattningen av lagstiftningen gör också att den är så dyr och komplicerad och ibland nära nog omöjlig att följa. Något som innebär att små aktörer missgynnas och till slut kommer konkurreras ut av större mer kapitalstarka bolag. Något som i slutändan kommer missgynna den enskilda konsumenten. När jag läser om Exchange kommer jag osökt tänka på ett citat av Ayn Rand;

”You may know that your society is doomed - when you see that in order to produce, you need to obtain permission from men who produce nothing - when you see that money is flowing to those who deal, not in goods, but in favors”.

Personligen tror jag England är precis lika illa ute som andra länder. De har nämligen också politiker som med inskränkningar ska skydda oss mot oss själva, men inte mot politikernas dåraktighet som allt som oftast skapat de problem som de sedan ska skydda oss mot.
« Senast ändrad: onsdag 22, januari 2014, 04:31:58 av Åbama »

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #9 skrivet: onsdag 22, januari 2014, 06:48:24 »
lite av julafton varje gång du skriver åbama, tack för ytterligare ett mycket bra inlägg.

Utloggad lars

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 49
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #10 skrivet: onsdag 22, januari 2014, 08:59:35 »
Tack för den intressanta läsningen.

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 457
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #11 skrivet: onsdag 22, januari 2014, 15:05:38 »
Helt rätt Åbama

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 461
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
Sv: ENGLAND
« Svar #12 skrivet: onsdag 22, januari 2014, 18:58:46 »
Håller med Åbamas iakttagelser, under de senaste åren har vi fått flera hundra nya poliser men brottuppklarnings procenten är fortfarande under 20%.

Många i USA och även i Sverige har haft problem med banker när dessa fick veta att personer har köpt/sålt bitcoin.

Utloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 646
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #13 skrivet: lördag 01, februari 2014, 09:08:05 »
Vet någon om det som röstberättigad i Sverige går att  rösta på Nigel Farage och UKIP i EU-valet?  Jag tänker att man tar en blank röstsedel och själv skriver dit namnet för jag har svårt att tänka mig att deras röstsedlar finns tillgängliga här, Det funkar ju i riksdagsval.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #14 skrivet: söndag 25, maj 2014, 18:55:43 »
Barclays bank dömd för manipulation.
Man skyller på en enskild handlare , Punkett som faktiskt slutade 2012.
Har varit borta några dagar så kanske denna artikel har länkats till här tidigare i veckan.

Ingen stor grej i sig men det visar att vi är på rätt väg bara det att man fäller en bank för PM manipulation.
Man kan undra när det händer något stort men jag tror att vi är mitt inne i det, det händer runt omkring oss hela tiden.

http://www.zerohedge.com/print/488823

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

silvermynt köpes by Loka89
lördag 11, januari 2025, 20:36:37

Oseriösa säljare på Tradera. by JohanB
lördag 11, januari 2025, 10:52:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by glimbert
fredag 10, januari 2025, 21:11:59

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Krippa
torsdag 09, januari 2025, 22:45:17

Köpes: Kookaburra silver 1 oz 2023 + 2024 by Frederyck
torsdag 09, januari 2025, 10:23:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 09, januari 2025, 10:06:41

Bad jokes. by Tyr
tisdag 07, januari 2025, 20:16:36

Ny medlem! by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:39

Ny medlem by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:20

Ny medlem StackingNick by zodiac
tisdag 07, januari 2025, 16:19:08

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
söndag 05, januari 2025, 13:55:37

GOTT NYTT ÅR by DEScypher
fredag 03, januari 2025, 16:11:15

Säljes silver kilotacka, Johnson Matthey präglad. by Coltrane
torsdag 02, januari 2025, 09:51:30

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by Tyr
lördag 28, december 2024, 19:26:19

Toleranzia. Ett svenskt läkemedelsbolag. by gbz
fredag 27, december 2024, 00:06:36