Författare Ämne: Tävling: gissa silverpris x aktiekurs!  (läst 10507 gånger)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2218
  • Affärsomdömen: 50
Tävling: gissa silverpris x aktiekurs!
« skrivet: tisdag 15, juli 2025, 23:29:46 »
Man kan investera i silver på olika sätt. Fysiskt, papper, gruvaktier, smycken, matbestick, etc. Denna gång skall vi gissa på silverpriset i USD och aktiekursen för en silvergruva som man väljer själv. Ja, detta är avsiktligt svårare än att bara gissa ett metallpris som vi gjort flera gånger tidigare.

Vinnaren får 1oz fysiskt silver, donerat av mig.

Det ni skall gissa är XAG/USD (spotpriset för ett oz silver i USD) x börskursen (i USD eller CAD) på avräkningsdagen för någon av följande silvergruvor (namn + stock ticker, ni väljer gruvbolag själva):

First Majestic (AG.TO), Avino (ASM.TO), Aya Gold & Silver (AYA.TO), Coeur Mining (CDE), Fortuna Silver (FVI.TO), Hecla Mining (HL), Impact Silver (IPT.V) samt Pan American Silver (PAAS.TO).

När tickern slutar på .TO eller .V så betyder det Torontobörsen, dvs avräkning i CAD. Annars är det NYSE, dvs avräkning i USD. Ni hittar börskurser t ex genom svenska mäklare som Avanza eller Nordnet, alternativt Google Finance eller finance.yahoo.com (undvik ChatGPT och liknande).

Vinnare är den som kommer närmast (i procent) slutprodukten för XAG/USD x [vald gruva].

Som exempel var silverpriset igår 38.20 USD och CDE hade kursen 9.43 USD. 38.20 x 9.43 = 360.226. Det betyder att om det varit avräkning exakt då och jag hade svarat ”Jag väljer CDE och slutprodukten XAG/USD x CDE = 380” så hade jag varit 5.49% fel.

Sista tidpunkt för röstning är 31 juli. Tidpunkt för avräkning är fredagen 19 december kl 22.30 (börserna stänger 22.00, men sedan är det lite after hours trading en stund). Jag annonserar vinnaren under helgen därefter.

Gissa gör man direkt i denna tråd och varje gissning skall innehålla exakt en vald ticker och en gissad slutprodukt. Det är helt ok att även ta med vad ni tror om XAG/USD respektive börskurs, men det är frivilligt. För att jag inte skall bli helt vimsig så är det lagt bud gäller. Inga ändringar. Det betyder att eftersom ni har relativt gott om tid innan deadline (typ två veckor) så rekommenderar jag att inte ha för bråttom. Tag er er tid, tänk efter ordentligt och glöm inte bort att posta en gissning innan deadline.

Jag inser givetvis att många (de flesta?) inte har någon större koll på dessa gruvbolag. Jag har inte på något sätt örnkoll, men jag kan en del och jag svarar gärna på frågor om de olika bolagen och hur man kan tänka på hur börskurser förändras när silverpriset går upp eller ner. Det vore dock bra om sådana frågor togs i en separat tråd så att denna tråd inte blir så brötig att jag riskerar missa någon gissning.

Jag hoppas att jag lyckats beskriva förutsättningarna på ett begripligt sätt, men om någonting är oklart så är det bara att fråga.

Mvh,
august
« Senast ändrad: lördag 11, oktober 2025, 21:06:23 av august »

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1068
  • Affärsomdömen: 3
SV: Tävling: gissa silverpris x aktiekurs!
« Svar #1 skrivet: onsdag 16, juli 2025, 17:40:35 »
Bara för att förtydliga så är datumet vi gissar priserna på den 19:e december.

Varför jag frågar är för att det är en himla lång tid från sista dagen för röstning = 31 juli och dagen då vi gissar priserna på, den 19:e december. Det vill säga 4 månader och 19 dagar, vilket jag tycker är en lång tid i sammanhanget. För nära i tiden är ju inte, bra för då blir det för lätt, men 4 månader och 19 dagar...

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 718
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #2 skrivet: onsdag 16, juli 2025, 21:05:37 »
Kul!
Hur många decimaler?
Jag väljer HL och slutprodukten XAGUSD x HL = 166,422, avrunda efter behag.

Om jag mot förmodan vinner så skänker jag vinsten/värdet till ÄMFs driftkostnader.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #3 skrivet: onsdag 16, juli 2025, 22:33:21 »
Bara för att förtydliga så är datumet vi gissar priserna på den 19:e december.
Ja.
Citera
Varför jag frågar är för att det är en himla lång tid från sista dagen för röstning = 31 juli och dagen då vi gissar priserna på, den 19:e december. Det vill säga 4 månader och 19 dagar, vilket jag tycker är en lång tid i sammanhanget. För nära i tiden är ju inte, bra för då blir det för lätt, men 4 månader och 19 dagar...
Du har helt rätt och jag funderade en del på det. Min tanke var ungefär att när jag nu ber er göra någonting mer knepigt än att bara kasta ur er en siffra på silverpriset på tisdag så ville jag ta bort en del av ”bruset”.

Tag vilken treveckorsperiod som helst och precis vad som helst kan hända: silvret upp, HL ner, CDE baklänges och ASM i cirklar. Eller tvärtom. Silver är volatilt, och gruvor än mer. Genom att ta en lite längre period så blir det mer relevant att tro på en trend: silver upp eller ner och gissa hur mycket. Likaså kommer gruvbolagen ur kortsiktiga anomalier och det går också att gissa rätt på trend. Eller fel naturligtvis.

Nackdelen är naturligtvis att man kan få trenden rätt men skalan fel. Man satsar på att silvret går till 45 och så blev det bara 42. Men så är det ju alltid i alla gissningstävlingar. En annan nackdel är att det är så lång tid att ni hinner glömma bort alltihop och (vilket absolut inte får hända) så även jag. Det vore olyckligt, så jag skall genast sätta ett alarm i telefonen som påminner mig…(gjort nu!)

Sedan tänker jag inte förneka att jag valde att ta med gruvorna lite för att se om det är dags för att återuppta lite av det intresse för sånt som vi hade för några år sedan men som sedan dött av helt. Men att diskutera gruvbolag med en tidshorisont på veckor är liksom fullständigt meningslöst.
« Senast ändrad: torsdag 17, juli 2025, 11:17:01 av august »

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: onsdag 16, juli 2025, 22:41:18 »
Hur många decimaler?
Jag väljer HL och slutprodukten XAGUSD x HL = 166,422, avrunda efter behag.
Så många du vill.

”Och där är loppet igång och först ut genom grindarna ser vi den rutinerade ’9darter’. Han rider på klassikern Hecla, som ut att vara i god form. Ekipaget springer dock helt klart mot strömmen med en röst på -27% från dagens kurser.”
« Senast ändrad: torsdag 17, juli 2025, 07:40:50 av august »

Inloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #5 skrivet: onsdag 16, juli 2025, 23:48:49 »
Jag kör på Fortuna Silver Mines, Toronto börsen och gissar: XAGUSD * FVI = 399,6

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: torsdag 17, juli 2025, 07:37:21 »
Jag kör på Fortuna Silver Mines, Toronto börsen och gissar: XAGUSD * FVI = 399,6

”Där är #2, ’ifing’, igång, med en helt annan strategi än den förra. Här tror vi på +19% relativt idag och en positiv höst. Men vad är det han rider på? Det ser ut som den oregistrerade Fortuna Silver som alltså inte finns med på listan över godkända ök.”

Hmm. Vad skall vi göra nu? Vi väljer att snabbt godkänna FVI.TO och utökar därmed listan av godkända springare till att vara totalt 8. Arrangören vore dock tacksam om samtliga deltagare framöver kunde hålla sig till dessa 8:

First Majestic (AG.TO), Avino (ASM.TO), Aya Gold & Silver (AYA.TO), Coeur Mining (CDE), Fortuna Silver (FVI.TO), Hecla Mining (HL), Impact Silver (IPT.V) samt Pan American Silver (PAAS.TO).

Inloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #7 skrivet: torsdag 17, juli 2025, 10:34:16 »
Ber om ursäkt. Mitt misstag här, jag läste första posten att man fick välja fritt. Att namngivna gruvor var förslag, och inte de enda tillåtna i tävlingen.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: torsdag 17, juli 2025, 11:13:43 »
Ingen fara. Att få välja helt fritt vore givetvis ett möjligt alternativ.

Att jag valde att låsa det till en fix lista med alternativ var mest som hjälp för de som inte själva har en aning om några silverbolag. Men för att det då skall bli så rättvist som möjligt tyckte jag att det då verkade bäst att även ni som har egen koll håller er till samma lista.

Nu har vi 8 alternativ som är lite lagom olika: både stora och små bolag, rent silver och sådana som även producerar guld och/eller basmetaller, olika jurisdiktion, olika AISC, olika NPV, olika finansiell status, etc. Det får räcka.

Inloggad flubbe

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #9 skrivet: torsdag 17, juli 2025, 18:44:05 »
Kul idé
Jag gissar på XAGUSD * FVI .TO = 371,11

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 402
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #10 skrivet: fredag 18, juli 2025, 00:03:18 »
Eftersom vi redan haft en rejäl uppgång i silvret chansar jag på en relativt pessimistisk förutsägelse utan så mycket högre priser än idag. Jag tror dock att vi kommer besöka norr om 40 USD under hösten men att vi även hinner få en smärre tillbakagång innan det blir vidare resa mot 45+ USD, vilket jag inte tror hinner bli detta året iallafall.

First Majestic har varit en besvikelse under lång tid, men senaste 1½ året (frånsett den senaste periodens silver-rusning) ser trenden svagt positiv ut med högre bottnar. Med silvrets positiva trend redan inprisat och en fortsättning med endast svag positiv utveckling i aktien (samt utan några kioskvältare i rapporterna) så tycker jag 12-13 CAD kan vara rimligt (om än ganska blygsamt).

39.74 XAGUSD * First Majestic (AG.TO) 12.57 CAD = 499.5318

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 195
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #11 skrivet: lördag 19, juli 2025, 16:11:08 »
Jag gör prognosen enl följande:

38.24 XAGUSD * First Majestic (AG.TO) 11.89 CAD = 487.1224

Utloggad norrlandssilver

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #12 skrivet: onsdag 23, juli 2025, 00:38:10 »
Jag gissar på följande:

34.26 XAGUSD * First Majestic (AG.TO) 9,25 CAD = 316,905

Inloggad Maestro

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 44
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #13 skrivet: onsdag 23, juli 2025, 20:06:23 »
Jag gissar på:

XAGUSD (39,11) x AYA.TO (16,5 CAD) = 645,32

Äger den inte just nu, den känns rätt oberäknelig även jmf med många miners;) Dock får den sina trevliga ryck, och jag satsar på att det är på G uppåt de närmaste månaderna.

Utloggad 90000

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #14 skrivet: torsdag 24, juli 2025, 08:08:13 »
Kul med en tävling, då måste man delta.
Skapade själv en ”tävling” här på forumet förut, min skattjakt.

Mitt tävlingsbidrag

XAGUSD (45.0) x AG.TO 18.0 CAD = 810

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Coltrane
Igår kl. 19:17

Säljes Silver kilo Johnson Matthey, Elefant, Tupp by Coltrane
Igår kl. 15:06

Varning ⚠️ by MrNook
Igår kl. 13:17

Hälsningar ädla samlare av metaller by Knivmakaren
Igår kl. 12:08

Ny medlem by 9darter
Igår kl. 06:53

Equinox Gold (EQX) by ForzaDIF
onsdag 03, december 2025, 19:44:03

Jag är ny här by vonswartz
tisdag 02, december 2025, 22:32:37

Ny medlem by vonswartz
tisdag 02, december 2025, 22:31:37

Sökes tuber till Silver Kangaroo Perth Mint by vonswartz
tisdag 02, december 2025, 22:29:44

Bad jokes. by fåtöljpanda
tisdag 02, december 2025, 22:16:43

Ankarkedja 14k by Sarek
tisdag 02, december 2025, 09:54:29

Sälja stort smycke? by Sarek
tisdag 02, december 2025, 09:48:28

Smycken utan guldstämpel? by pezon
måndag 01, december 2025, 21:24:40

Såld -17 st jubileum 10 kr mynt från 1972 vikt 307,56 gram rent 256,81 gram by cleztone
måndag 01, december 2025, 19:32:05

Verktyg för att kontrollera guld? by HF
måndag 01, december 2025, 17:42:59