Författare Ämne: Hej, ädelmetallforumiter.  (läst 11037 gånger)

Utloggad Gyllene Propellerkepsen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 0
SV: Hej, ädelmetallforumiter.
« Svar #15 skrivet: lördag 22, juni 2013, 21:28:16 »
Tack för alla trevliga ord och och kloka tips. Misstaget att köpa silver i Sverige var det första jag gjorde, men nu vet jag bättre.

Angående förvaring så tror jag litar jag heller inte på bankerna om ekonomin spårar ur. Jag tror att jag nog kanske skaffar ett bankfack när jag samlat på mig guld och silver till ett större värde, men sedan tar hem grejerna om ekonomin börjar svaja rejält.

Har även tittat på de tyska guldsidorna som någon länkade till.

Tack! :-)

Utloggad Skalman

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 170
« Svar #16 skrivet: söndag 23, juni 2013, 19:34:22 »
Välkommen! :)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #17 skrivet: måndag 24, juni 2013, 01:31:21 »
1. Finns det några vanliga fallgropar eller misstag som man ska akta sig för som nybörjare på guld och silver?
2. Är det någon som har tips för förvaringsboxar, skrin eller mindre kassaskåp att förvara sitt guld och silver i hemma?
3. Var brukar ni handla silvermynt? Jag funderar på att beställa från Liberty Silver Estland. Är det att rekommendera?

Vanliga fallgropar, är väl förfalskningar, eller bedrägerier på exempelvis Tradera. En annan att du vill investera i ädelmetaller men köper samlingsmynt med premie. Alltså  att du betalar för ett numismatiskt värde, eller ett samlingsvärde, trots att du kanske enbart är ute efter ädelmetaller som investering. Inget fel med att samla, men vill du enbart investera i ädelmetaller, kan det vara onödigt att betala för ett samlingsvärde.

Kassaskåp finns det nog en tråd om på forumet. Ett tips är väl att, om du ska förvara blinget hemma, så skaffa ett bra kassaskåp och bulta det i golvet. Prata inte om att du förvarar det hemma. Skaffa larm.

Liberty Silver är nog ingen dålig eller oseriös aktör. Jag har själv aldrig handlat av dem, men de ger inte det intrycket. De har också funnits länge och även om upplägget med Estland är relativt nytt, skulle svenska bolaget och deras ägare förlora mycket i trovärdighet på att det estniska misskötte sig. Tror du kan känna dig rätt säker genom att handla från dem. Det finns som många påpekat också tyska bolag som säljer. En annan metod är att handla här på forumet eller (med försiktighet) även på Tradera.

En annan fundering, vill du helt komma undan momsproblematiken och handla i Sverige utan att momsen blir en kostnad, kunna handla från betydligt fler säljande företag, starta då en liten enskild firma som har avdragsrätt för moms.

Lycka till med dina investeringar.

Utloggad Guldkatten

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #18 skrivet: måndag 24, juni 2013, 09:22:37 »
Varmt välkommen, tror att du kan finna många intressanta trådar att läsa på detta forum :)

Utloggad Guldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
« Svar #19 skrivet: måndag 24, juni 2013, 10:31:57 »
Citera
1. Finns det några vanliga fallgropar eller misstag som man ska akta sig för som nybörjare på guld och silver?
2. Är det någon som har tips för förvaringsboxar, skrin eller mindre kassaskåp att förvara sitt guld och silver i hemma?
3. Var brukar ni handla silvermynt? Jag funderar på att beställa från Liberty Silver Estland. Är det att rekommendera?

Du har fått många bra objektiva svar, så nu slänger jag in lite subjektiva åsikter, för vad det nu är värt.

1 Köp inte krafs, små och udda-guld som nybörjare. Köp enbart 1 oz mynt och/eller 100g. OM du köper standardmynt (USA Eagle, Gold Maple, Krugerrand) från ett seriöst företag (typ LS eller Tavex) är det låg premie, ingen risk för förfalskningar och enkelt att sälja vidare, den dag du så önskar.

2. Du kan köpa ett snyggt träetui eller väska från tex. SafeAlbum.se. En aluminiumväska för pokermarker funkar också. De bästa kapslarna är Quadrum. 10-pack för 70:- på Collectia.se. För stöldskydd rekommenderas ett vapenskåp eller bättre. Äldre vapenskåp (ej SS 3490-klassat) kan man få i princip gratis och för lite PM, smycken, kamera/laptop, sprit, hårddiskar, avtal etc. funkar det utmärkt. Något alla borde ha. Det är klokt att aldrig prata om PM/kontanter/konst/värdeföremål som du kan tänkas ha hemma, för om någon håller en kniv mot dig/anhöriga hjälper varken skåp/larm.

3. Jag har bara köpt silver vid ett enda tillfälle och valde då LS Estland. Fungerade perfekt men just då lite lång leveranstid.

Utloggad tysken

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #20 skrivet: måndag 24, juni 2013, 20:46:50 »
välkommen!!

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bidén by sff123
Igår kl. 23:52

4 stycken 1oz guldmynt säljes by kashe