Författare Ämne: Det bästa och intressantaste jag läst på länge.  (läst 20584 gånger)

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
SV: Det bästa och intressantaste jag läst på länge.
« Svar #15 skrivet: onsdag 29, maj 2013, 21:50:00 »
Det är tråkigt att du hänger kvar vid ordet "förfall" när det gäller naturliga förändringar i hur människor ser på kulturyttringar i samhället.

Här är en artikel till som visar på oerhört mycket förändras rörande äktenskap. Du får gärna kalla det förfall om du vill, men det visar tydligt att det här "svenska" eller "traditionella" eller vad vi nu vill kalla det som somliga tycker är "rätt" idag har ganska kort historik.

http://www.popularhistoria.se/artiklar/aktenskap-ett-karlekens-kontrakt/

Personligen anser jag för övrigt att giftermål, skilsmässa och liknande inte har något att göra i Sveriges Rikes lag, men det är kanske en annan fråga. Ett giftermål borde enbart vara ett civilrättsligt avtal som sluts mellan de inblandade parterna. Det har staten inte ett jota med att göra IMHO. Vet ni till exempel att det är ett lagbrott att hemlighålla sin ekonomi för sin äkta hälft?

https://lagen.nu/1987:230#K1P4S1
« Senast ändrad: onsdag 29, maj 2013, 21:52:52 av Frederyck »

Utloggad trolljägarn

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #16 skrivet: torsdag 30, maj 2013, 23:37:29 »
Det är tråkigt att du hänger kvar vid ordet "förfall" när det gäller naturliga förändringar i hur människor ser på kulturyttringar i samhället.

Här är en artikel till som visar på oerhört mycket förändras rörande äktenskap. Du får gärna kalla det förfall om du vill, men det visar tydligt att det här "svenska" eller "traditionella" eller vad vi nu vill kalla det som somliga tycker är "rätt" idag har ganska kort historik.

http://www.popularhistoria.se/artiklar/aktenskap-ett-karlekens-kontrakt/

Personligen anser jag för övrigt att giftermål, skilsmässa och liknande inte har något att göra i Sveriges Rikes lag, men det är kanske en annan fråga. Ett giftermål borde enbart vara ett civilrättsligt avtal som sluts mellan de inblandade parterna. Det har staten inte ett jota med att göra IMHO. Vet ni till exempel att det är ett lagbrott att hemlighålla sin ekonomi för sin äkta hälft?

https://lagen.nu/1987:230#K1P4S1

Med "Förfall" menar jag inte kulturella ändringar. Att köttbullar byts ut mot kebab är inte ett förfall, bara en förändring. En tråkig sådan, då mångfalden ur ett globalt perspektiv minskar, men det är inte detta jag vill diskutera eller är starkt emot. Jag tror att du stoppat in mig i ett fack, för att jag pratar om kulturellt förfall, och bemöter vad du tror är min åsikt i frågan.

Vi kan skilja på en högtstående och en lågtstående kultur.
I den lågtstående kulturen är det socialt accepterat att bedra andra människor. Heder och ärlighet har låg betydelse, materiell status har högre betydelse.
I den högtstående kulturen är det tvärtom. Man avbryter inte varandra vid en diskussion, för man respekterar att den andre har något den vill säga. Man bedrar inte folk, för att man har en stark moral. Sin heder är något man vårdar.

Ett kulturellt förfall menar jag är en utveckling från en högtstående kultur till en lågtstående kultur.

Vi pratar inte om heder på det sättet i Sverige idag, men trots det spelar heder en stor roll. Det får stora konsekvenser kring hur folk i din omgivning ser på dig om du stjäl något t.ex.
Som jag ser det hänger den sociala statusen i Sverige både på heder och på ekonomisk situation. Vi är en blandning mellan en hederskultur och en statuskultur.

Exempel på en väldigt högtstående kultur är den japanska. Exempel på en lågtstående finns i Nigeria.

En högtstående kultur är inte nödvändigtvis mer funktionell. T.ex. är man väldigt rädd att trampa varandra på tårna i Japan, vilket försvårar kommunikationen. Man säger väldigt sällan rakt ut "Nej, det är en dålig ide" t.ex. Vad jag menar är att min beskrivning av högtstående vs. lågtstående inte försöker rangordna kulturer efter hur "bra" de är. Det är nämligen omöjligt, då alla kulturer måste ses utifrån de förutsättningar som finns på den geografiska plats där kulturen existerar.

Ett annat sätt att se på kulturellt förfall, skulle kunna vara att det är en utveckling där människorna man omger sig med får mindre betydelse och det materiella får högre betydelse. Man skulle kanske kunna mäta det genom att se hur mycket folk generellt litar på människor i sin omgivning, kända och okända.

Intressant artikel. Hade ingen aning om att utvecklingen såg ut så efter Luther, har alltid trott att den katolska läran varit strängare på dessa punkter.

Efter att ha kollat upp statistiken noggrannare ser jag att utvecklingen kring äktenskap ligger mellan våra beskrivningar. Skilsmässorna har sedan artonhundratalet ökat stadigt fram tills sjuttiotalet, men under de senaste decennierna har utvecklingen har stagnerat.

Ett exempel på det jag pratade om något tidigare inlägg, hur kärnfamiljen relativiseras:
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/spoklikt-karnfamiljsmys-i-slott
Kan tillägga ett annat exempel. I en språkkurs jag läser så hade vi nyligen en skrivuppgift. Ämnet? Fördelar och nackdelar med olika familjeformer. Ensamstående pappa, dito mamma, "patchworkfamilie" dvs. med barn från olika förhållanden osv. Därefter fick man höra inspelade personer beskriva fördelar och nackdelar med olika familjeformer. Man fick det att låta som att det kunde vara dags att byta till "ensamstående pappa-formen" om man kände si eller så. Ungefär som att det är bra att byta till en kombi när man behöver ha med sig mer bagage. Ett praktexempel på hur man relativiserar kärnfamiljen.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #17 skrivet: fredag 31, maj 2013, 00:33:23 »
Du skriver bra trolljägarn. Jag håller med dig i mycket av det som du säger.
Intressant och viktigt detta med kultur. Jag skrev  en artikel om detta för ett par år sedan. Ett synnerligen känsligt ämne i dessa tider. Delar av artikeln finns nedan.

Kulturimpulser och idéer har under historiens lopp spridits från samhälle till samhälle och över tid utvecklats till större områden med en mera enhetlig eller likartad kulturtradition. Man står s.a.s. inom sådana områden mer eller mindre på samma kulturella plattform. Fjärran Östern, Mellanöstern och Europa är några exempel på just sådana kulturområden. Vart och ett av dessa områden innesluter flera folkgrupper och nationer, kulturellt och socialt sammanlänkande genom framförallt religionen med vidhängande människosyn och värdegrunder. Detta har inom respektive område bl.a. skapat goda förutsättningar för fred, samarbete och gemenskap

Framväxten av dessa kulturområden kan dock i det djupare historiska kontextet sällan betraktas som fredlig utan istället förklaras genom erövringar av maktgiriga krigiska härskare, andliga strömningar och religiösa ledare. Ofta har krigsherrar och religiösa ledare gjort gemensam sak i sin strävan att tvinga fram fred och likformighet. Inte sällan har det handlat om ren tvångsassimilering efter vunna krigshandlingar.

Exemplet: ”Det Europeiska kulturområdet”.

Den med lite historisk kunskap vet att Europas stater under de senaste 1000 åren i huvudsak legat inom samma kulturtradition.  När det gäller Skandinavien så har kulturimpulserna till norden framförallt kommit från Tyskland, Holland och Belgien. Områden som vi alltsedan 600-talen stått i nära kontakt med.
Detsamma kan sägas om de Baltiska regionerna som under vissa tider t.o.m. stått under Svenskt styre. Under 1900-talet hade vi även arbetskraftsinvandringar från Mellaneuropa, Grekland & Italien. Även dessa länder integrerade i den kulturella Europeiska väv som redan under senantiken och framåt började växa fram och formas.

Genom den kristna kyrkan och det frankiska riket med namn som Karl den store spreds denna kulturella väv vidare, (dock icke utan strider och blodsspillan) för att slutligen omfatta och binda samman de olika Europeiska folken till en kulturell homogenitet. Ett lapptäcke i olika mönster men knuten i samma tradition och teknik.
Sverige ingår i denna Europeiska kulturtradition där vi alla kollektivt delar den antika kristerliga traditionen med tillhörande människosyn och värdegrunder, men där vi också liksom varje annat land på det regionala nationella planet även uppvisar vår egen unika historia och egna kulturella särart som vi skall värna om och vara stolta över. Det Svenska kulturarvet är just vårt alldeles egna unika lilla fingeravtryck i världen och ingen annans.                                                                         

Detta kulturarv är en fantastik och viktig gåva till oss från tidigare generationer. Ett slags kitt vars funktion är att binda oss samman som grupp, skänka identitet och självkänsla.  Utan identitet och grupptillhörighet blir vi också historielösa. Vi blir rotlösa och vilsna och förlorar förmågan att fullt nyttja de fördelar vårt nedärvda beteendemönster gett oss som art och gruppvarelser. Förmågan till kollektivt empatiskt tänkande och osjälvisk självuppoffring till den större gruppens gagn samt inte minst: Förmågan till förståelse och acceptans även för andra grupper utanför vårt eget revir och territorium.

Utloggad trolljägarn

• Silvermedlem
« Svar #18 skrivet: torsdag 27, juni 2013, 23:58:41 »
Del två och tre finns också nu. Enligt mig är trean den mest läsvärda, men de bör läsas i rätt ordning. Ville inte påverka era uppfattningar genom att ge er förutfattade meningar, utan bara säga detta så att ingen tappar intresset efter tvåan :)

Del två: Den sexuella revolutionen och det terapeutiska systemet: http://www.mises.se/2013/06/07/frankfurtskolan-och-vastmarxismen-del-ii-den-sexuella-revolutionen-och-det-terapeutiska-systemet/

Del tre: Sverige och Västmarxismen: http://www.mises.se/2013/06/24/frankfurtskolan-och-vastmarxismen-del-iii-sverige/

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #19 skrivet: fredag 28, juni 2013, 00:40:29 »
Förbaskat bra läsning. Ser fram emot del: IV.
« Senast ändrad: fredag 28, juni 2013, 09:40:17 av Condor2ooo »

Utloggad trolljägarn

• Silvermedlem
« Svar #20 skrivet: tisdag 06, augusti 2013, 17:46:15 »
Kul att du gillar dem Condoren :)

Nu är del 4 ute: Den politiska korrektheten som Ersatzreligion
http://www.mises.se/2013/07/18/frankfurtskolan-och-vastmarxismen-del-4-den-politiska-korrektheten-som-ersatzreligion/

Ser även att de har material från Ludwig von Mises själv: http://www.mises.se/?authors=ludwig-von-mises

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
Idag kl. 15:00

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
Igår kl. 19:03

Irankriget by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:44:58

Centralbankernas guldhandel by gbz