Författare Ämne: Att ta PM på flyget  (läst 8300 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2260
  • Affärsomdömen: 50
Att ta PM på flyget
« skrivet: lördag 13, april 2013, 10:52:03 »
Jag reser mycket runt om i hela världen. Det är dock sällan som jag har köpt fysiskt utomlands även om det har hänt några gånger. Sedan 2009 har jag dock alltid haft med mig en Silver Eagle i handbagaget, lite som ett test av hur det går att ta PM med sig om man skulle vilja.

På drygt fyra år och fler resor än jag vill tänka på så har min Silver Eagle aldrig någonsin "hittats". Jag fattar givetvis att den syns i röntgenapparaten, men ingen har brytt sig om vad som runt och platt och säkert är ett mynt.

Tills igår, när jag flög hem från Kina. Tvärstopp. Extra kontroll av mitt handbagage (som är omfattande, flera datorer, massor med elektronik, etc). "You have coins?" frågade kontrollanten. "Yes" svarade jag och grävde fram den läderpåse där jag förvarar växelmynt från andra länder än det jag är i (dvs där var kronor, Euros, lite quarters och sånt). Jag sade inget om Eaglen här. Han gick igenom påsen, inga problem, och körde sedan bagaget igen, utan mina växelmynt. "You have more coins!". Här kommer jag då "plötsligt" ihåg att jag har ett mynt till och tar fram Silver Eaglen som ligger bakom bunten med extra visitkort. Han tittar på den, verkar känna igen den och han är inte särskilt intresserad. Ut med Eaglen och kör bagaget en tredje gång. Nu sade det inte pling i myntkontrollen och jag blev igenomsläppt. Det är så mycket metall i all blandad elektronik att jag ofta måste plocka fram och isär en massa saker utöver laptops och plattor och sånt. Det var dock helt ointressant här, det var bara mynt som intresserade.

Såvitt jag vet är det absolut tillåtet att ha både guld och silvermynt med sig över i princip alla gränser. I vissa fall, USA t ex, så måste man deklarera dem, åtminstone över vissa belopp, annars kan de konfiskeras. Jag har inte hittat något om at det skulle vara förbjudet att ta guldmynt med sig ut ur Kina.

Men tro mig, kineserna har absolut koll nog att hitta vartenda mynt så om reglerna skulle ändra sig så lär inte handbagaget på flyget vara en fungerande metod att ta med sig guld man köpt i Kina.

august

Fotnot: hela tiden var de väldigt mycket trevligare än någon gränskontroll i USA någonsin varit ;-)

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
SV: Att ta PM på flyget
« Svar #1 skrivet: lördag 13, april 2013, 12:20:25 »
Vad kul att få höra lite erfarenheter, ska själv snart utomlands och funderar på att köpa med mig några mynt, inte precis så att man vill ha dom i storbagaget!

Utloggad trolljägarn

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: lördag 13, april 2013, 12:34:55 »
tack för dina erfarenheter.

Själv flög jag med sex mynt o jackfickan inom eu (ettunsare silver). Det var inga problem. Inom en snar framtid kommer jag flyga med över två kilo i handbagaget + 33 gr guld. Borde väl funka utan problem, det är ju inom eu?

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #3 skrivet: lördag 13, april 2013, 12:41:39 »
Hej,
Trevligt att  vi delar erfarenheter. Jag reser ocksa en del i asien, med Shanghai som bas. Lite av mina erfarenheter.

Gransen for vad man far ta med sig ut ur Kina utan att deklarera gar vid 50g Au och 500g Ag(16 Oz).
Att fora in Au eller Ag ar inget problem.

Jag, flickvan och min familj har det senaste aret tagit ut ca100 Oz Ag och ca500g Au ut ur Kina. Vi har aldrig blivit kontrollerade.

Ex, i januari i ar reste jag foljande rutt med ett sheet med 30st Ag Pandor i ryggsacken. Shanghai-Chicago-New Orleans-Orlando-Chicago-London-Oslo utan att bli kontrollerad en enda gang. Jag deklarerade inte heller for Pandorna.

Pa mandag reser jag igen, 2v semester, Shanghai-Istanbul-Oslo men nu med 16 Oz Ag och 50g Au. :)

Utloggad Dicky Swing

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 31
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #4 skrivet: lördag 13, april 2013, 20:36:01 »
Eftersom jag arbetar med flygsäkerhet så kan jag säga att handbagaget är en bra plats att ha sina värdesaker när man flyger.

Gällande tackor och mynt så kan jag garantera att säkerhetskontrollanterna kommer att upptäcka vad ni har i väskan, en duktig kontrollant kan avgöra vilken telefonmodell som resenären har, endast genom att se på röntgenskärmen. Dock är ju mynt och tackor inte något farligt föremål, om de inte är utformade så att de kan användas som tillhygge.

Så ur ett rent flygsäkerhetsperspektiv så kan ni i princip ha med er så mycket mynt och tackor som vikten på handbagaget tillåter.

Tullens olika regler har jag dock inte lika bra koll på.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #5 skrivet: lördag 13, april 2013, 21:20:51 »
mynt som inte är 24 karat, typ krugerrand soverins mm stoppar man enklast i plånboken

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #6 skrivet: söndag 14, april 2013, 16:05:07 »
Några fractionals (.999 mynt) i kapsel kan man också med fördel testa att ha i plånboken.

mynt som inte är 24 karat, typ krugerrand soverins mm stoppar man enklast i plånboken

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Till salu!- Bankroll Libertad 1 oz silver Last chance! Nya bilder by AndrewJackson72
Igår kl. 23:29

Ny medlem, intresse silver och guld by Kungsleden
Igår kl. 19:30

[Säljes] 1kg silvertacka Boliden med etui och certifikat by sff123
Igår kl. 16:17

Små guldmynt köpes. 1/10 oz, 1/4 oz etc. by Bond
tisdag 10, mars 2026, 12:08:53

Vad som egentligen händer! by mega_n
tisdag 10, mars 2026, 05:49:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by DEScypher
måndag 09, mars 2026, 22:07:30

SÄLJES: 10 Mark Guldmynt Friedrich III 1888 by Kookaburra01
måndag 09, mars 2026, 18:53:42

1/4 oz Gold Libertad- Nära spot! by AndrewJackson72
söndag 08, mars 2026, 09:46:00

Sprickor i silvermarknaden? by Stacker
fredag 06, mars 2026, 20:35:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 06, mars 2026, 14:17:04

Prissättning vid köp/sälj mellan privatpersoner. Silver (även Guld). by pennypacker
fredag 06, mars 2026, 11:09:43

Långsiktigt by fåtöljpanda
torsdag 05, mars 2026, 22:32:03

Svenska äldre silvermynt säljes by Silverstiernan
torsdag 05, mars 2026, 16:20:04

1 oz Canada Maple Leaf Silvermynt Säljes by Rixen82
tisdag 03, mars 2026, 22:41:14

2 OZ Silver Kraken & Captain by AndrewJackson72
tisdag 03, mars 2026, 22:41:14