Författare Ämne: Någon som investerar i guld/silver/metallaktier?  (läst 34531 gånger)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Någon som investerar i guld/silver/metallaktier?
« skrivet: torsdag 04, augusti 2011, 10:49:18 »
...eller är alla renrasiga metallhandlare? Det vore kul att byta lite tips och idéer. Många bolag har passerat genom min portfölj genom åren, en del riktiga fullträffar, några halvmesyrer och några tunga konkurser. Just nu har jag dessa i råvaruportföljen: OB Research-reken Orvana Minerals Corp. egna fynden Alexco Minerals Corp. och Gold Resource Corp. och slutligen en liten slatt Golden Minerals. Gold Resource Corp. har en speciell plats i portföljen då jag ägt aktier sedan början av 2007 och varit med på en stor del av \"uppresan\", men också för att jag gillar deras oortoxa sätt att driva företaget. Istället för att borra bort miljoner av $ och år av tid för att klassa tillgångarna har man helt enkelt bestämt sig för att med begränsade borrdata i ryggen bygga en gruva och starta produktionen så fort som möjligt. Givetvis lite av en chansning, men det verkar gå vägen med tanke på att brytningen nu är igång och pengarna rullar in.

Så - några andra som är sugna på att diskutera metallaktier?

Utloggad Jesper

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 15
    • http://www.poppe85.se [ej klar]
« Svar #1 skrivet: torsdag 04, augusti 2011, 10:52:29 »
fick tips om att förlja denna killen. http://scoris.blogspot.com/ han verkar ha koll på läget men håller sig mest till kanada börsen

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #2 skrivet: torsdag 04, augusti 2011, 10:58:01 »
Scoris är kul att följa och jag har tittat en del på hans analyser. Hans inriktning inom ädelmetallaktier verkar dock till stora delar vara småbolag som exploaterar och inte har någon produktion. Jag vill helst ha bolag som producerar eller är på gränsen att börja producera. Att vara med på omvandlingen från exploatör till producent kan vara riktigt lönsamt då detta öppnar upp för stora aktörer att investera i aktien.

Utloggad Jesper

• Silvermedlem
« Svar #3 skrivet: torsdag 04, augusti 2011, 11:00:36 »
din alexco aktie verka intressant faktiskt. den skall jag nog ha ett öga på

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: torsdag 04, augusti 2011, 13:29:43 »
Citat från: jesper85m
din alexco aktie verka intressant faktiskt. den skall jag nog ha ett öga på

AXU-forumet på Yahoo Finance är ganska bra, där finns en del skribenter som är väl insatta i bolaget. Det finns också ett privat forum för Gold Resource Corp, mycket bra.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #5 skrivet: torsdag 04, augusti 2011, 21:57:41 »
Sålde mina miningaktier (förutom några Semafo) i våras då uppgång i ädelmetallerna inte alls ledde till uppgång i miningaktierna.
Hade haft dom länge och följt bolagen över tiden och trodde att jag skulle ha dom i många år till.
Valde omsorgsfullt ut bolag med stora arealer att exploatera, bra ledning, start av brytning innan allt var prospekterat, låg/ingen skuldsättning man prospekterade med de vinster man fick så man spädde inte ut aktierna med ideliga emisioner, inga prognosmissar annat än positiva, verksamma i miningvänliga områden, socialt ansvarstagande i regioner där man verkar.
Det jag då köpte var Impact o Silvercorp (silver), Semafo (guld), Silver Wheaton som inte är ett miningbolag men har helt andra enastående meriter. Hade även ett guldbolag som blev uppköpt men namnet är borta i skrivande stund, men det leddes av Ron(?) Parratt som tillsammans med f.d. Silver Standards Bob Quanterman är två skickliga herrar man kan ta rygg på o se vad de gör med sina företag.
Lita inte för mycket på analytiker utan kolla på bolagens hemsidor där det finns all info även för åratal bakåt och bli din egen analytiker.
Idag ramlade 25öringen på plats det guldbolag som leddes av Ron Parratt och blev uppköpt hette AurEx (aurum exploration)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: söndag 07, augusti 2011, 23:43:38 »
Nedanstående är taget från Reuters idag - appropå risker med miningaktier kontra fysiskt innehav

LONDON (Reuters) - Resource nationalism is the biggest threat facing the mining sector this year and next as governments seek to take advantage of higher commodity prices to try to restore fragile finances, advisory and accountancy firm Ernst & Young (E&Y) said on Sunday.

\"Because the mining and metals sector rebounded quickly from the global financial crisis, it became an early target to help restore treasury conditions,\" the firm said.

E&Y said it had identified at least 25 countries in 2010/11 that had increased, or announced plans to increase, their government take via taxes or royalties. Governments have also been looking to lift local participation in projects, a trend E&Y thinks will only increase

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #7 skrivet: söndag 07, augusti 2011, 23:50:57 »
Bra tillägg där Kristensson. Nog är det så att ju mer oroligheter det blir i världen, och/eller ju sämre ekonomi ett land med gruvdrift har - desto större risk för \"straffbeskattning\" eller nationalising av verksamheter och tillgångar. Ädelmetaller som redan är brutna, renade och sålda till lilla Svedala är riskfritt i jämförelse, även om potentialen till avkastning är mindre.

Föregående punkter får ses som en riskfaktor att beakta innan man väljer att investera helt enkelt.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: fredag 12, augusti 2011, 09:32:31 »
Åter till TOPIC, är ingen som äger några ädelmetallaktier? Måste väl finnas någon som inte är så nervsvag att tackor och mynt är enda alternativet...  :D

Jag sitter och funderar lite på en gammal favorit, Fortuna Silver Mines som just meddelade uppstart. Tyvärr är jag redan alltför tungt exponerad mot Mexico genom innehavet i Gold Resource Corp. (som förresten rapporterade Q2 för några dagar sedan, vinst trots att man fick gruvan översvämmad i våras och enbart producerat enligt plan under juli).

Q2-rapporterna rullar in i strid ström och föga förvånande visar de flesta bolag fina siffror tack vare ädelmetallpriserna.

Inloggad Håa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #9 skrivet: fredag 12, augusti 2011, 14:31:04 »
Jag har några:

Wildcat silver
Viktoria Gold
Vantex recources
Orvana
Minera IRL
CMC Metals

Jag är inte speciellt \"nervsvag\" :)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #10 skrivet: fredag 12, augusti 2011, 19:42:46 »
Jag funderar eventuellt på att satsa lite på ädelmetallbolag så småningom när privatekonomin tillåter. Nu vill jag inte ge någon ansvaret om köprek, men vad har ni för åsikter om nordiska prospekterings- och gruvbolag?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #11 skrivet: fredag 12, augusti 2011, 19:59:53 »
Är försiktigt positiv till Endomines och Sotkamo.

Tror att bolag som inte är kapitaliserade fram till produktion kan få problem med att skaffa kapital om det blir kärvare oavsett hur bra grejor de har på G.
Alltså ska vi gilla bolag ska de ha produktion eller vara finansierade klara fram till produktion

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #12 skrivet: tisdag 16, augusti 2011, 11:05:56 »
Citat från: Håa
Jag har några:

Wildcat silver
Viktoria Gold
Vantex recources
Orvana
Minera IRL
CMC Metals

Jag är inte speciellt \"nervsvag\" :)

Nej jag ser det, hehe. Har du varit med på uppresan i Wildcat? Orvana har jag också, köpte huvuddelen redan sommaren -10, så där har jag dragit in många sköna slantar. Tyvärr lite förseningar som gått hårt åt aktiekursen, jag ska ta en närmare titt på q2 som kom igår. Antar dock att den inte är något vidare då det är tyst både på börssnack och från OB Research. Minera är väl också en ob-rek, jag tittade på bolaget man fann inget som lockade speciellt. Redan tillräckligt exponerad mot den delen av världen. CMC är en av Scoris favoriter, potential men inte riktigt i fas med min riskprofil. Vet du närmare vad som är på gång i CMC?

Utloggad Jesper

• Silvermedlem
« Svar #13 skrivet: tisdag 16, augusti 2011, 11:34:06 »
Själv ligger man i aurcana ett annat av scoris favoriter som igår kom ut med en suverän rapport  :D

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #14 skrivet: tisdag 16, augusti 2011, 12:55:57 »
Citat från: jesper85m
Själv ligger man i aurcana ett annat av scoris favoriter som igår kom ut med en suverän rapport  :D

Aurcana är intressant då bolaget förhoppningsvis kan få igång Shafter Mine i slutet av 2012, samtidigt som bolaget hålls flytande med den mindre La Negra Mine. Passar ganska bra in i min investeringsprofil, men jag gillar inte antalet warranter. Kanske kan bli ett mindre köp under våren 2012, bland annat med hjälp av utdelningar från  Gold Resource Corp.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Monero by glimbert
Idag kl. 17:57

Glad Påsk alla forumiter! by august
Idag kl. 12:53

Guldcentralen erfarenhet? by gbz
Igår kl. 15:09

Säljes : guldmynt 20 francs Leopold I by zodiac
Igår kl. 10:29

Förfalskningar. by zodiac
torsdag 17, april 2025, 23:22:28