Författare Ämne: Vart köpa guldmynt  (läst 5973 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3326
  • Affärsomdömen: 133
SV: Vart köpa guldmynt
« Svar #15 skrivet: onsdag 20, september 2023, 21:38:36 »

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1183
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #16 skrivet: onsdag 20, september 2023, 21:43:15 »
kolla gärna på gold.de, där ser du de flesta guldmynt hos de tyska säljarna och även fraktkostnaderna

Utloggad Noob

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 34
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #17 skrivet: onsdag 20, september 2023, 21:58:55 »
kolla gärna på gold.de, där ser du de flesta guldmynt hos de tyska säljarna och även fraktkostnaderna

Bra sida. Den ska jag använda mig av.
StoneX var som tur är, nu när jag köpt, näst billigast på mitt mynt.
Skilde 4,60 euro.
Det billigaste alternativet hade inte specat vilken årgång myntet var.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #18 skrivet: torsdag 21, september 2023, 17:19:14 »
Jag har nu beställt ett litet mynt från Stonex Bullion för att testa.

Lite konstigt utbud på postombud då det är med UPS men det är inte så jätte långt från mig ändå. Blev någon liten livs, sköter dem det bra så är det okej.

Beställning upplevelsen på sidan var bra, bra och smidig hemsida. Bra priser.

Kommer myntet hela vägen fram smärtfritt så lär man byta ut LS och ersätta dem med StoneX Bullion. ;)

Utloggad Noob

• Medlem
  • *
« Svar #19 skrivet: torsdag 21, september 2023, 17:47:26 »

Härligt, då är man inte ensam att vänta på paket därifrån..
Min erfarenhet av UPS är att dom är bra.
På måndag ska mitt dyka upp enligt UPS.

Mitt köp blev 1 euro billigare kom jag på, fick ju cashback på kortet mitt  ;)

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #20 skrivet: torsdag 21, september 2023, 18:11:52 »

Vad har du för kort? Tog min beställning på Klarna kortet och enligt de slapp jag växlingsavgiften på 33kr :)

Hade jag beställt innan 16 hade de skickat samma dag men gör inget. Kommer säkert nästa vecka ändå! :)
« Senast ändrad: torsdag 21, september 2023, 18:16:11 av zodiac »

Utloggad Noob

• Medlem
  • *
« Svar #21 skrivet: torsdag 21, september 2023, 19:14:20 »

Vad har du för kort?

Revolut, ingen växlingssvgift och cashback

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #22 skrivet: tisdag 26, september 2023, 19:05:27 »
Mitt paket kom idag. Lagom leveranstid och precis så som Birka beskrev, väldigt väl packat. Gillar att det är diskret och det står inget som har med PM och göra på kartongen. Bra pris också.

Däremot har jag beställt ett mynt från en Fransk handlare som jag är mer orolig för. Handlaren i sig är pålitlig och har bra rykte online och verkar varit aktiv i många år. Men franska posten, "la poste" verkar vara inte så pålitlig. Paketet har legat stilla hos de sen den blev inlämnad den 22de September. Får se när den kommer ..

Utloggad Tulpankungen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #23 skrivet: söndag 15, oktober 2023, 14:07:31 »
Däremot har jag beställt ett mynt från en Fransk handlare som jag är mer orolig för. Handlaren i sig är pålitlig och har bra rykte online och verkar varit aktiv i många år. Men franska posten, "la poste" verkar vara inte så pålitlig. Paketet har legat stilla hos de sen den blev inlämnad den 22de September. Får se när den kommer ..

Fick du paketet någon gång? Intressant att veta om det går att lita på postgången där nere...

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #24 skrivet: söndag 15, oktober 2023, 15:24:10 »

Fick du paketet någon gång? Intressant att veta om det går att lita på postgången där nere...

Paketet kom efter kanske 10 arbetsdagar.

Däremot är Postnord dåliga på avisera. Jag fick ett spårningsnummer från franska mynthandlaren för att spåra paketet. Enligt La Postes sida så låg paketet hos tullen. Men i själva verket låg den hos ett postnord ombud. När jag la spårningsnumret i postnords app så stod det att det gick bra att hämta den. Men den hade legat där i flera dagar utan att man fått någon avisering.

Så ja jag hämtade ut paketet tillslut och är nöjd.  :)

Utloggad Tulpankungen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #25 skrivet: tisdag 17, oktober 2023, 19:18:38 »

Däremot är Postnord dåliga på avisera. Jag fick ett spårningsnummer från franska mynthandlaren för att spåra paketet. Enligt La Postes sida så låg paketet hos tullen. Men i själva verket låg den hos ett postnord ombud. När jag la spårningsnumret i postnords app så stod det att det gick bra att hämta den. Men den hade legat där i flera dagar utan att man fått någon avisering.

Ja, Postnord känns ofta som ett lotteri. Ibland har jag fått paket ställda framför dörren när jag inte är hemma, utan någon möjlighet att kunna välja bort denna "tjänst".

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #26 skrivet: tisdag 17, oktober 2023, 20:52:29 »

Ja, Postnord känns ofta som ett lotteri. Ibland har jag fått paket ställda framför dörren när jag inte är hemma, utan någon möjlighet att kunna välja bort denna "tjänst".

Tekniken går framåt! Men just detta med att kunna välja saker har de så svårt för!! Jag gillar att välja vart jag ska hämta ut paket osv! Mycket smidigare när man får själv bestämma.

Jag har haft många problem senaste tiden med paket att man beställer till paketbox och får sms om att paketboxen är full så det blir lämnad på andra ställen osv. Tråkigt.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #27 skrivet: fredag 18, oktober 2024, 17:05:59 »
Bumpar denna tråden med lite nytt info om StoneX Bullion, Föredetta Coininvest innan.

Efter närmare tiotals köp från dem så kommer jag inte beställa ifrån dem något mer.

Jag upplever dem som lite nonchalanta vid kontakt.

1 gång beställde jag flertalet produkter, varav 1 Sovereign Guldmynt som hade tydliga skador/tecken på att ha varit upphängd. Jag hörde av mig till dem och dem svarade väldigt snabbt men var väldigt nonchalanta att det inte var någon fara. Jag orkade inte klydda med det så jag sket i det.

Problem nummer 2 är att de har numera ändrat sina leveransvilkor. Dem skickar endast med UPS vilket är inget bra här i Sverige.

Du har alltså inte längre möjligheten att välja ombud vart du kan hämta ditt paket utan du måste infinna dig hemma för att ta emot paket. Visa bor kanske i hus och det funkar för dem att få paket leverad utanför dörren. För mig funkar det inte av uppenbara skäl då jag bor i lägenhet.

Jag hade beställt varor för över 20.000kr och paketet skulle levereras hem mellan 09-16:00. Jag måste alltså infinna mig hemma den tiden och vänta på dem. Vilket jag gjorde.

Tiden går och jag får mail om att leveransen var inte möjlig och försändelsen skulle skickas tillbaka till Tyskland då ingen tog emot det!

Jag blir rasande och börja försöka få tag på kundtjänst vilket är helt omöjligt. Deras hemsida är värdelös och så är kundtjänsten som är i princip omöjligt och få tag på.

Efter många mail, arga samtal från mig så lyckades jag få tag på någon och de kom fram till att de saknade portkod trots jag uppgav fullständig adress och portkod! Och om föraren hade nu problem med detta kunde han ringt mig så hade jag kommit ner och tagit emot paketet. Men ingen ringde utan dem körde bara vidare.

Kundtjänst sa att paketet kunde leveraras annan dag och hon kunde inte lova att föraren hinner komma tillbaka men jag gav mig inte. Jag terrade dem tills dem gick med på att jag körde upp EFTER FLERA TIMMAR och möte upp föraren upp i stan och tog mitt paket. Vilket blev så.

Jag hörde av mig till StoneX och dem svarade efter att jag hade hämtat ut mitt paket och svarade väldigt nonchalant att det var synd det blev så och dem skickar vidare det till förarenschef eller något i den stilen.

Jätte dåligt tycker jag och jag kommer inte beställa något mer ifrån dem.

All form av hemleverans är dålig tycker jag, både av säkerhetsskäl samt att jag har haft bara dålig erfarenhet av det. Många olika bolag har jag fått av "leverans ej möjlig" och de har kört vidare bara för att dem inte hittar eller något. Samt att du måste vara hemma en längre tid och känns väldigt "bunden" på så sätt. Gillar absolut inte det.

Så att StoneX har tagit bort möjligheten och hämta ut från ombud är jätte dåligt. Kommer inte bli flera beställningar ifrån dem och jag har en del bekanta jag brukar hjälpa med inköp av PM, kommer avråda dem stark ifrån StoneX Bullion.

Sen är UPS en väldigt dålig leveransföretag, läs gärna deras omdöme hos Trustpilot:
https://se.trustpilot.com/review/www.ups.se

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
Idag kl. 06:38

Avdelningen för byråkrati rapporterar by august
Igår kl. 17:18

wold money fair 2025 by lordsinner
Igår kl. 17:11

Bilder på silver. by Fantom
tisdag 03, december 2024, 21:14:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36

Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)? by august