Författare Ämne: Köper ni?  (läst 82584 gånger)

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
SV: Köper ni?
« Svar #45 skrivet: onsdag 03, april 2013, 20:54:52 »
Jeg fik købt en lille guld 10 Mark fra 1888 (KM 514) til 1,8 % premium her i marts.

Synes at online siderne øger deres premium..
En sovereign ligger på knap 7 % hos "Tavex". Den lå ofte på 5 % eller endda under.
De 14 % silver permium (1-500 oz) hos "liberty silver ee" frister ikke rigtig - slet ikke hvis transport indregnes - yaks.

Man kan väl se det som att priset på fysisk guld och "pappersguld" är på väg att disconnecta. Så länge vi har denna pressade marknad får vi nog räkna med högre premier på fysiskt guld.

Guld_500

• Gäst
« Svar #46 skrivet: onsdag 03, april 2013, 20:57:07 »
nej, du måste vara tacksam nu.  ::)

Du kan inte acceptera annat skandinaviskt språk än svenska .. (Verkar det är du som är lite franska väckts i detta område - fransmän injorere dig om du inte talar franska!).

Då måste vi jævle danskarna söka oss ut på svenska. eller "Google" måste  8)

anyway - svensk, norsk, danske synes jeg nok vi skandinaviske folk skulle kunne læse os igennem. Langt fra disrespekt at forvente dette.  :P

Jag kan acceptera alla språk jag förstår. Jag förstår inte vad du skriver ovan. Vi lärde oss inte Danska eller Norska i skolan i Sverige, även om språket är närbesläktat. Om du kan svenska, varför skriver du inte på svenska så att vi förstår?? Eller så skriv på engelska, det kan alla svenskar.
Och jag håller med, det vor bra om alla förstod varandra...men så är nu inte fallet med Danska och Norska (eller finska).

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #47 skrivet: onsdag 03, april 2013, 21:01:46 »
Jag kan förstå diskussionen om vilket språk men ska använda på forumet men tycker nog att det är fel tråd att göra det i, ta det i en egen tråd  ;)

Utloggad Bil888

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #48 skrivet: onsdag 03, april 2013, 21:07:34 »
Ja, vi måste se om det är en kortsiktig afskildelse .. Kanske premien faller igen om priset håller denna "låga" nivå.

Det är bara tråkigt att du inte kan hitta det erbjudande som återspeglar sjunkande råvarupriser ..  :(

« Senast ändrad: onsdag 03, april 2013, 21:19:39 av Bil888 »

Guld_500

• Gäst
« Svar #49 skrivet: onsdag 03, april 2013, 21:08:19 »
Jag kan förstå diskussionen om vilket språk men ska använda på forumet men tycker nog att det är fel tråd att göra det i, ta det i en egen tråd  ;)

Hehe, Jag är klar med OT i denna tråd..och det behövs ingen ny heller.
Åter till topic om det missades, köpte 5 kg idag. Hoppas hitta botten.

edit, och jag fattar fortfarande inte vad Bil888 svammlar om.  :(
« Senast ändrad: onsdag 03, april 2013, 21:12:56 av Guld_500 »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Köper ni?
« Svar #50 skrivet: onsdag 03, april 2013, 21:28:07 »
Även jag tycker att det är väldigt trevligt att se våra nordiska syskon leta sig hit. Posta på!

Vad sedan gäller språkförståelsen så är min absoluta tro att det mest är frågan om ovana, inte om oförmåga. Det är fullt tillräckligt överlapp mellan svenskan, danskan och norskan för att det oftast (om än inte alltid) skall gå att tyda. Men har man inte tid eller lust att lägga ner den ansträngningen så är det väl bara att låta det svårtolkade inlägget passera förbi oläst?

Den dag vi har 1000 inlägg om dagen, varav 100 på fornnorska, kanske det är dags att partitionera forumet i olika delar efter språk, längd, älsklingsrätt och favoritmetall, men dit är det långt.

august

Guld_500

• Gäst
« Svar #51 skrivet: onsdag 03, april 2013, 21:42:28 »
Även jag tycker att det är väldigt trevligt att se våra nordiska syskon leta sig hit. Posta på!

Vad sedan gäller språkförståelsen så är min absoluta tro att det mest är frågan om ovana, inte om oförmåga. Det är fullt tillräckligt överlapp mellan svenskan, danskan och norskan för att det oftast (om än inte alltid) skall gå att tyda. Men har man inte tid eller lust att lägga ner den ansträngningen så är det väl bara att låta det svårtolkade inlägget passera förbi oläst?

Den dag vi har 1000 inlägg om dagen, varav 100 på fornnorska, kanske det är dags att partitionera forumet i olika delar efter språk, längd, älsklingsrätt och favoritmetall, men dit är det långt.

august

Nu är det OT igen, öppna en ny tråd om du vill disskutera språk.
On topic, köpte 5 kilo silver idag :-)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #52 skrivet: torsdag 04, april 2013, 03:59:07 »
OT: Jag vet inte vad för skola du gick i Guld_500 men jag fick då läsa på både norska och danska när jag gick i skolan. Däremot förstår jag noll när en dansk pratar men det är ju av uppenbara skäl inte så relevant här.
« Senast ändrad: torsdag 04, april 2013, 04:00:38 av SoulCrew »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #53 skrivet: torsdag 04, april 2013, 05:37:15 »
Ta det lite lugnt guld_500.

/mod

Guld_500

• Gäst
« Svar #54 skrivet: torsdag 04, april 2013, 05:57:48 »
Ta det lite lugnt guld_500.

/mod

Jag vet, jag borde inte köpa så mycket PM  ;)

Inloggad HF

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 141
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #55 skrivet: torsdag 04, april 2013, 19:28:59 »
Købte idag 2,2 oz Au - en maple leaf och en 50 pesos  8)

Det är min första 50 pesos, och ooh vilken skön mynt - den kommer nog ta Krugerrands plats som min favorit-bullion ... känns lite trist att lämna den i bankfackets mörka  :'(

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #56 skrivet: torsdag 04, april 2013, 20:28:05 »
Känns lite som om botten kom strax under 1540, dags grabba lite AU

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #57 skrivet: torsdag 04, april 2013, 21:40:59 »
Bara att köpa nu, den här chansen får vi hoppas inte kommer tillbaka  ;)  Blir nog lite 5 kr guldmynt  ;D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Köper ni?
« Svar #58 skrivet: torsdag 04, april 2013, 22:45:17 »
Jag tror också att botten för XAU/SEK var här i närheten, men jag hoppas på att USD/SEK skall toppa av och droppa efter det USD har stigit så kraftigt ett par dagar.

I det långa loppet så lär det ju vara irrelevant om man betalar några kronor mer eller mindre för sitt guld här, men en av fördelarna med att ha hållit på i några år är att jag slutat se det som att "här är Chansen med stort C, så här billigt blir det aldrig igen". Jag ser det lite som en utmaning att ha is i magen och vänta ut graferna tills jag tror att jag hittat minimum.

Det besvärliga är givetvis att motståndarna fuskar (genom naken blankning av guld de inte har), att valutakurserna inte avspeglar ekonomiska fundamenta utan jag vet inte vad, att närhelst guldet går ner så går dollarn upp och skulle någon gång både guld och dollar gå ner (som för några veckor sedan) så går istället premierna upp... Och ovanpå alltihop så har vi en "marknad" som är mer lättskrämd än en spattig häst. Så lätt är det inte, men utmanande.

Men om man som jag köper regelbundet (om än inte så mycket åt gången) så gäller det att komma ihåg att det kommer alltid nya chanser. Inget tåg är det sista. Satsa aldrig hela budgeten bara för att man tror att detta var minimum.

august

Utloggad Tudor

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 79
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #59 skrivet: fredag 05, april 2013, 10:38:57 »
Köpte några dagar för tidigt, men det där med fallande knivar tycker jag inte gäller fysiskt lika mycket som om man pratar aktier eller råvaror med hävstång..
Det var bra pris runt påsk, under $1600/$28 - även om jag såklart sparat en tusing eller tre (eller snarare fått lite hem mer) på att köpa idag.

Skulle bli en mc till sommaren men nu blev det ju sådan rea på PM att sparpengarna hamnade där istället.. Får bli mc 2014 istället... förhoppningsvis ser graferna för AU/AG annorlunda ut då.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes]: 10 kr Oscar II från 1874 by Mange
Idag kl. 18:50

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Guld24K
Idag kl. 16:48

Irankriget by gbz
Idag kl. 13:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n