Författare Ämne: Köper ni?  (läst 82617 gånger)

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
SV: Köper ni?
« Svar #15 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 14:59:19 »
Spot på under 10 000:- för guld så kommer jag inte att kunna hålla mig längre, trots att jag egentligen har handlat klart enligt min investeringsplan för december-februari.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #16 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 16:52:24 »
Ojojoj, nu får man snart öppna plånboken igen. Vad gör man inte för att befria sig från papperspengar när det bjuds som det gör just nu. :)

Utloggad silverlampan

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 28
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #17 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 17:21:14 »
Priset rasar ju! Vad kan det bero på tror ni? Dags o köpa, eller vågar man vänta lite mer?

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #18 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 17:36:32 »
Citera
Det finns på tok för många kontrakt kvar för Marssilverleveranser än vad som är nyttigt (för JPM) så kanske får vi se nertryck av silver (och Guld) resten av månaden och även början av nästa
Förstår inte riktigt vad du menar? Tolkar det som att det borde gå upp mot slutet av mars då det är många leveranskontrakt ute?

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #19 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 17:42:31 »
Finns ett talesätt, att "man ska inte försöka fånga fallande knivar". Detta gäller nog aktier som ädelmetallpriser i allmänhet. Det är troligen också i stort sett omöjligt att pricka rock-bottom.

Frågan är också om du är långsiktig med sitt sparande eller vad syftet med det är? Jag köpte när ädelmetallerna gick att köpa för en femtedel mot dagens priser. Jag köpte när priserna var högre än dagens. Skulle jag sälja de ädelmetaller jag har idag, hade jag mångdubblat de pengar jag en gång satsat. Något jag inte har för avsikt att göra. Jag kommer också att köpa mer framöver, då jag tror på ädelmetaller som försäkring och garanti mot ett allt sjukare ekonomi- och valutasystem.

Prisfallet vi ser nu är i vart fall jag tämligen övertygad om, är en koordinerad attack mot ädelmetaller som investering. Varför? Jo, om du någonsin ägt stora aktieposter i ett företag vet du att man inte dumpar ut dessa på marknaden om inte syftet enbart är att pressa kursen, skapa panik och ett kursras.

När dumpningen dessutom sker under firandet av det kinesiska nyåret (där kineserna normalt är stora nettoköpare) säger det mig, att det handlar om en koordinerad attack med syfte att pressa kurserna. Måhända för att gjuta förtroende i valutainvesteringar. Vad vet jag, men att det är en smackdown är rätt uppenbart.

Den här tråden kanske också vore läge att slå ihop med de stora diskussionstrådarna som finns om ädelmetallpriserna.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #20 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 17:49:24 »
Åbama, instämmer. Men jag fångar mycket hellre fysiskt när priserna pressas och utsätts för dessa attacker än aktier. Nåväl, tråden bör ju kunna slås ihop ja. Tvekade lite då jag skapade den då det går hand i hand med köp och spotpris. :)

Jag tror inte vi kommer kunna handla fysiskt för en femtedel av dagens pris med tanke på senaste årens penningpolitik och dagens priser får mig att vilja köpa mer. Men ingen vet ju.
« Senast ändrad: onsdag 20, februari 2013, 17:51:44 av Silver »

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #21 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 18:41:23 »
Om det går att köpa fysiskt återstår att se. Hela marknaden är på ett sätt också en stor riggad paradox.

Priserna sätts i kontrakt som är dåligt backade av den fysiska råvaran. Det är också priserna från dessa kontrakt som ädelmetallhandlarna använder som referens, när de sätter sina priser på den fysiska råvaran.

Faller ädelmetallpriserna (spotpriset) skräms också många investerare bort vilket minskar efterfrågan på fysisk metall. Detta kan nog också vara en del av målet med den kordinerade attack som sker mot ädelmetallpriserna nu. Möjligen också att de som ger ut kontrakten, ska minska risken för just fysisk leverans på de kontrakt som är utställda. Ett annat mål kan vara försöka återfå förtroende i olika valutor. Tänker främst på dollarn och pundet som fallit mycket senaste tiden.

Fortfarande är det så, att fysisk ädelmetall är en suverän inflationssäkring om man tänkt äga råvaran många år framöver. Det är också en försäkring mot en valutakollaps vilken i vart fall jag inte utesluter i framtiden. Trots detta utesluter jag inte att vi kommer se fortsatt fallande priser ett bra tag framöver.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #22 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 19:35:42 »
Citera
Det finns på tok för många kontrakt kvar för Marssilverleveranser än vad som är nyttigt (för JPM) så kanske får vi se nertryck av silver (och Guld) resten av månaden och även början av nästa
Förstår inte riktigt vad du menar? Tolkar det som att det borde gå upp mot slutet av mars då det är många leveranskontrakt ute?

Har man (JPM) sålt mer kontrakt än vad man kan leverera så pressar man ned priset för att få kontraktsinnehavarna att hoppa av, och då förhoppningsvis ligger man inte ute med mer kontrakt än vad man klarar att leverera.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #23 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 19:59:00 »
kristensson

Det gick ner igår, alltså var det för tidigt ;)

Ja Guldpriset gick ned - men kolla både Tavex och LS har höjt sina prispremier så det var fortfarande billigare att köpa i helgen trots den stora nedgången i går och idag

Utloggad Silver

• Guldmedlem
« Svar #24 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 19:59:51 »
Ja, ingen större skillnad på guldet faktiskt.

Utloggad erka

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 35
« Svar #25 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 20:23:00 »
För att svara på den ursprungliga frågan.

Ja, jag köper eller åtminstone lade jag en beställning för några minuter sen. Ingen jätteorder förvisso men alla bäckar små. :)

Återstår bara att vänta tills godbitarna anländer med posten.

Mvh

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #26 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 20:30:55 »
För att svara på den ursprungliga frågan.

Ja, jag köper eller åtminstone lade jag en beställning för några minuter sen. Ingen jätteorder förvisso men alla bäckar små. :)

Återstår bara att vänta tills godbitarna anländer med posten.

Mvh

det är rätt utplockat på många sidor..

Utloggad erka

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 35
« Svar #27 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 21:01:04 »

Jo, får verkligen hoppas att det blir leverans av fysiskt i slutändan.

Utloggad silverlampan

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 28
« Svar #28 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 21:31:41 »

Jo, får verkligen hoppas att det blir leverans av fysiskt i slutändan.

Vilka har du beställt ifrån? Funderar på att lägga en order á la 20 Philharmonics och 20 Eagles hos LS EE, men de långa leveranstiderna oroar mig faktiskt lite...

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #29 skrivet: onsdag 20, februari 2013, 22:08:33 »
Klart man köper nu, detta tillfälle tror jag blir sällsynt i framtiden. Man köper ju inte när ex. silvermynt ligger på 1000 kr/st, att alla andra oinvigda kommer göra det genom tips från grannen/media "hör du hört om silver och guld vilken investering alltså" (jmf. med it aktier runt år 2000) är en annan sak. Nåja, har nyss beställt lite guld och silver, lite maples, sovereign och fransk 20 francs Napoleon III  :D .

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes]: Guld 10 kr Oscar II från 1874 by Mange
Igår kl. 18:50

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Guld24K
Igår kl. 16:48

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n