Författare Ämne: VARNING, guldtoppen passerad....  (läst 33272 gånger)

Utloggad JohanS

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 27
  • Affärsomdömen: 0
SV: VARNING, guldtoppen passerad....
« Svar #30 skrivet: tisdag 19, mars 2013, 09:37:51 »
Ang. artikeln i DI som även SvD skrev om http://www.svd.se/naringsliv/branscher/energi-och-ravaror/dolda-guldgruvan-i-svenska-byralador_7991366.svd

De som säljer guld till gulduppköpare är till största delen personer som aldrig avsett att inneha guld som investering. Utan det är 95 % ungefär som säljer gamla smycken av blandad karathalt och kvalitet. Ofta har de fått smyckena av en gammal kärlek eller ärvt smycken som de tycker är fula och inte använder.

Ibland händer det att någon som haft guld som investering säljer sitt guld till gulduppköpare, men det är väldigt sällan. Då brukar personen precis som er vara väldigt påläst om guldpriset och få betalt därefter.

Pengarna går oftast till en resa eller upplevelse.

Ett vanligt exempel från branschen är att det kommer in en person som inte har en aning om vad deras smycken är värda och får de värderade gratis. Sedan följer de guldpriset ett tag och försöker sälja på en topp.

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #31 skrivet: tisdag 19, mars 2013, 17:58:44 »

Att olika uppköpare vill skrämmas är inte så konstigt, för om fler säljer kan de hålla låga inköpspriser. Baserat på dagens guldkurs skulle jag uppskatta att du får max 240:-/g för en guldkedja (metallvärde 18k) men om du vill köpa tillbaka den efter 5 minuter får du betala 425-450 kr/g för samma kedja i begagnat skick enligt prislista på borjessons.eu

Även om de skulle lyckas "skrämma" folk så påverkar lite skrot i Sverige inte världsmarknadspriset, det påverkar med andra ord inte inköpspriset. Däremot utbudet. Fler som tror toppen är passerad fler som säljer.

Att priset stiger på fem minuter beror på handlarens förtjänst men också på att momsen tillkommer.

Ibland händer det att någon som haft guld som investering säljer sitt guld till gulduppköpare, men det är väldigt sällan. Då brukar personen precis som er vara väldigt påläst om guldpriset och få betalt därefter.

Och de andra kunderna som inte är pålästa får betalt därefter.

Utloggad Guldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
« Svar #32 skrivet: tisdag 19, mars 2013, 21:54:35 »
Citera
Även om de skulle lyckas "skrämma" folk så påverkar lite skrot i Sverige inte världsmarknadspriset, det påverkar med andra ord inte inköpspriset. Däremot utbudet. Fler som tror toppen är passerad fler som säljer.

Självklart påverkar inte lite guldskrot i Sverige världsmarknadspriset (vem påstår det?) men hur långt UNDER världsmarknadspriset uppköparen kan lägga sig, styrs givetvis av hur lång kö av säljare han har utanför butiken. Uppköparen bekostar knappast en helsida på dyraste platsen i GP (sid2) om det inte är för att skapa större marginaler. 

Citera
Att priset stiger på fem minuter beror på handlarens förtjänst men också på att momsen tillkommer.

Exakt

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #33 skrivet: söndag 07, april 2013, 14:19:06 »
Här kommer en artikel till er alla.

Sälj ert guld för rallyt är över. Jag kan köpa ert om ni vill bli av med guldet kan ge er ca 100 kr per gram eftersom priset är på väg ner.  ;)

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/energi-och-ravaror/guldrallyt-pa-vag-att-ta-slut_8060274.svd

Utloggad Perran

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
« Svar #34 skrivet: söndag 07, april 2013, 16:51:46 »
"Guldpriset är extremt högt. Det kan dröja en generation innan vi ser sådana här priser igen. Förra gången var på 80-talet, om man kompenserar för inflationen, säger han"

Hehe ja vad ska man säga ?

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #35 skrivet: söndag 07, april 2013, 17:49:03 »
Här är ett diagram som visar den amerikanska nationella offentliga skulden och skuldtaket jämfört med priset guld.

Idag uppgår den amerikanska nationella offentliga skulden till 16,78 biljoner. Jag menar den amerikanska skulden verkar ju inte gå ner.

http://www.usdebtclock.org/

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #36 skrivet: söndag 07, april 2013, 19:45:59 »
Citera
Det finns inget sätt att undvika det slutliga sammanbrottet av en bom till följd av kreditexpansion. Alternativet är bara ifall krisen skall komma tidigare som resultat av ett frivilligt övergivande av ytterligare kreditexpansion, eller senare som en slutlig eller total katastrof av det berörda valutasystemet – Ludwig von Mises 

Jag hittade ett färskare diagram som beskriver relationen skuld och priset på guld i en artikel hos KWN från dec 2012.

Utloggad Xrim

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 57
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #37 skrivet: söndag 07, april 2013, 22:34:10 »
Jippi! Det får gärna sjunka, då kan jag köpa mer. Guld är guld, att det sjunker nu säger inget om dess värde om säg 30 år då det t.ex.  är då jag kommer att börja sälja. Tar man de sista två hundra åren som exempel så kostade ett troy ounze 19.39 USD 1812, detta motsvarar 326 dollar i dagens peningvärde (baserat på Usa's konsumentprisindex). Vad kostar ett troy ounze idag? 1582USD, frågar ni mig tror jag att priset kommer att utvecklas framåt... Sen när blev saker billigare med tiden?

Utloggad Grimjaur

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
« Svar #38 skrivet: måndag 08, april 2013, 10:10:27 »
Tar man de sista två hundra åren som exempel så kostade ett troy ounze 19.39 USD 1812, detta motsvarar 326 dollar i dagens peningvärde (baserat på Usa's konsumentprisindex).

Stämmer den beräkningen?

Om man räknar på svensk valuta, enligt nedanstående sida, så får man följande resultat: 19,39 kr år 1830 motsvarar 1 413 kr år 2012.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Rakna-pa-inflationen/

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
VARNING, guldtoppen passerad....
« Svar #39 skrivet: måndag 08, april 2013, 12:47:51 »
Tar man de sista två hundra åren som exempel så kostade ett troy ounze 19.39 USD 1812, detta motsvarar 326 dollar i dagens peningvärde (baserat på Usa's konsumentprisindex).

Stämmer den beräkningen?

Om man räknar på svensk valuta, enligt nedanstående sida, så får man följande resultat: 19,39 kr år 1830 motsvarar 1 413 kr år 2012.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Rakna-pa-inflationen/

Enligt http://www.usinflationcalculator.com/ så motsvarar värdet på 19,39 dollar från 1912 ungefär 454 dollar år 2012. Och det är ju bara under 100 år. Lägg till 100 år till så blir det ännu mer.

Utloggad Xrim

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #40 skrivet: måndag 08, april 2013, 13:35:23 »
Jag tror att vi talar om varandra här. Jag jämför lika värde då som nu. Jag har valt att ta 1812 års guldpris och jämfört den med 2013 års guldpris. sedan har jag jämfört det man var tvungen att betala 1812 med vad motsvarande summa skulle vara värd i dagens penningvärde (köpkraft).

Här är mina källor...
http://www.minneapolisfed.org/community_education/teacher/calc/hist1800.cfm?
http://data.bls.gov/cgi-bin/cpicalc.pl?cost1=1&year1=1913&year2=2013   <---- går endast bak till 1912
http://www.measuringworth.com/ppowerus/

jag ber om ursäkt om jag var luddig i min formulering.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #41 skrivet: måndag 08, april 2013, 14:42:33 »
Glöm inte att både USA och Sverige har ändrat sitt sätt att beräkna inflationen ett stort antal gånger under årens lopp, allt för att de ska passa den politiska agendan.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #42 skrivet: måndag 08, april 2013, 15:18:21 »
Det är i stort sett meningslöst att jämföra guldpriset före 1975 med priset efter det året då guldpriset dessförinnan var låst och inte fick fluktuera fritt.

http://www.wisegeek.com/what-is-the-historical-price-of-gold.htm

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
« Svar #43 skrivet: måndag 08, april 2013, 15:28:35 »
Det är extremt komplicerat och svårberäknat att försöka förstå hur mycket guldet eller dollarn har ändrats i värde sedan 1812. Dels de drygt 100 första åren under detta tidsspann så var dollarn direkt kopplad till guldet så värdet på dollarn kontra guldet var konstant. Under denna tisperiod så var det inte ovanligt med deflation eftersom vi hade en industrialisering och oljan drev på utvecklingen. Dvs den monetära basen(guldet) under denna period ökade inte lika snabbt som produktionen utav varor och tjänster. Det blir igentligen först intressant att se på guldets värde kontra dollarn efter att guldmyntfoten avskaffades.

Sedan beror det på hur man beräknar. Inflationen räknas på mycket märkliga vis och viktiga parametrar som tex huspriser osv är oftast inte ens med i beräkningen.

Exempelvis så enligt dagens sett att räkna sker det mer eller mindre en konstant deflation inom tekniken, (bilar, datorer, tvn osv) Detta eftersom du får mer tv idag för pengarna än för 10 år sedan. Men en vettig person inser att det är teknikutvecklingen vi kan tacka för detta och inte något annat.

Beräkningen borde viktas hårdare mot matkostnad, boendekostnad och energikostnad.

Utloggad Xrim

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #44 skrivet: måndag 08, april 2013, 15:53:41 »
Aha,  ja då har jag lyckats lära mig något nytt idag. Då har denna dagen inte varit bortkastad. 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
Igår kl. 19:30

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane