Spontant är jag skeptisk.
Att hålla på och byta är att använda PM för en sorts trading och det är alltid svårt med en fysisk vara, och extra svårt när värdedensiteten är hög. Det är helt enkelt för mycket omkostnader och risker för att det skall bli någon volym på bytandet och det är ju just det vi ser med den, relativt, insomnade bytesavdelningen på forumet.
Sedan undrar jag, med all respekt för TS och att alla har olika behov, varför någon skulle vilja ”växla upp” till en 250g tacka.
Att äga fysisk PM är i grunden ett kappsäcksproblem. Om den egna ekonomin på lite sikt rymmer, säg, 50g guld så verkar det rimligt att detta över tid kommer att bestå av diverse småmynt och kanske en 5g eller två. Inte en klump på 50g. Om man å andra sidan är en val som siktar på 20kg (om sådana finns i Sverige), då blir det sannolikt en rad med 1kg tackor, en hög med 1oz mynt och sedan lite allmänt plock. Ingen av dessa borde vara intresserad av att ”växla upp” (eller ner för den delen).
Jag ser helt enkelt inte vad som skulle driva en bytesmarknad. Men alla gör givetvis som de vill. Låt oss vara tacksamma för de friheter vi har kvar :-)