Författare Ämne: Nybörjartips  (läst 4026 gånger)

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 869
  • Affärsomdömen: 6
Nybörjartips
« skrivet: måndag 04, februari 2013, 13:57:53 »
Det kom en förfrågan i nån tråd om att det kanske borde finnas en "nybörjartråd" med lite tips och trix för de som är helt gröna på PM, och mynt-investering osv. Jag är definitivt inte erfaren nog att ha massor med koll på allt sånt men jag har lite tankar om information som jag gärna har läst och blivit tipsad om.

Fyll gärna på och om nån moderator finner det gott kanske det kan skrivas om och skapas en sticky-tråd i Välkommen Nya Medlemmar-forumet?

Hur som haver: tips jag gärna hade läst om innan jag började köpa PM:

* Fundera på varför du vill du köpa PM? Säkra att ha nåt av värde inför apokalypsen? För pensionen? Rent inflationsskydd? Spekulation/trading? Samlarmani? En kombination? Osv. Det borde ge en bra vägledning till vilken sorts mynt/tackor osv som passar just din samling, dvs hur lättsålda de är, om du skall satsa på mynt med låg premie och så nära spot som möjligt eller om du skall handla premie-mynt med hög samlingsbarhet och små upplagor mm.

* Fundera på hur du skall förvara metallerna - hemma, bankfack, nedgrävda i en kärnvapenbunker osv men även om etuier, kapslar etc etc.

* Hur mycket vill du satsa? Det är en sak att ha en initial mängd pengar (sålt aktier, arv, annat) som man plötsligt vill investera i nåt annat, men det är bra att fundera och budgetera hur ofta och under vilka premisser man vill handla mer. Det är ju tex schysst att alltid ha XXX mängd fiat för att kunna handla Krugerrands för om kursen dyker under YYY/oz. Eller liknande. Och om man investerar i olika sorters mynt av olika anledningar så är det ju bra att ha olika inköps- och försäljningsstrategier.

Vad hade ni gärna fått tips om när ni började med det här?

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
SV: Nybörjartips
« Svar #1 skrivet: måndag 04, februari 2013, 14:00:03 »
Tillägg till ovan:

* Gör en långsiktig investeringsbudget - planera hur mycket du vill ha slutändan. Dvs när "räcker det" för investering?

* För ordentlig bok över dina inköp.

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 110
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #2 skrivet: måndag 04, februari 2013, 14:07:46 »
Mycket bra initiativ! Kan direkt lägga till:

1. Var man handlar PM, pros & cons med Tradera, LS.ee/se, Edelmetall, Norge, osv osv. Kostnader och risker. (När jag började handla hade jag inte riktigt koll på alla ställen utan köpte kanske onödigt dyrt m moms o allt fr riktiga handlare... å andra sidan tänkte jag inte mycket på förfalskningsrisken på Tradera)
2. Kort förslag på lämplig litteraturlista, nån sorts basal kunskap som det vore trevligt om forumets medlemmar delade... där har man fått söka sig fram rätt mkt själv och kryssa mellan apokalypser och foliehattar. (Jag är fortfarande inte riktigt säker på var man får mest vederhäftig information. Jag menar då böcker snarare än div länkar.)

Kommer säkert på mer vartefter...

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #3 skrivet: måndag 04, februari 2013, 14:30:14 »
* Att beställa silver från Tyskland och moms-problematiken: vad är det som gäller? Varför är det bra att beställa silver från Tyskland tidigt på året? (Kanske är en meningslös poäng om det blir hög moms på silver nästa år i Tyskland...  >:( )

Inloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 345
  • Affärsomdömen: 15
« Svar #4 skrivet: måndag 04, februari 2013, 14:55:09 »
Det viktigaste är att aldrig handla silver med svensk moms. Hur man handlar från Estland är nog viktigast att få info om, speciellt om Tyskland höjer momsen på silver.

Utloggad Konstapeln

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 41
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #5 skrivet: måndag 04, februari 2013, 14:59:44 »
+ Regler kring vad du får förvara i bankfack

+ Hur man testar äkthet och hur man undviker att köpa förfalskningar

+ Fördelar / nackdelar med att köpa .999 vs t ex .400/.800

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 110
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #6 skrivet: måndag 04, februari 2013, 19:44:33 »
+ Vad silver/guld priserna styrs av (Manipulation, Feds, ECB, Supply & Demand, användingsområden etc etc) och var man kan hålla sig uppdaterad om detta

+ Bakgrundshistoria om silver/guld. Guldrusher, den kända silver torsdagen, vad Store-of-Value innebär kontra fiat-pengar med mera (med historia kan man lättare förstå om "extrema" events hänt tidigare och varför det hände och varför det händer nu igen med mera)

Utloggad Buljong

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
« Svar #7 skrivet: måndag 04, februari 2013, 20:16:52 »
+ Samla nyttiga länkar för RSS, bra siter med nyheter och Youtube med mera på ett ställe. Något jag saknar är nyheter/information  som är lite mindre färgad av personerna som skriver, där man argumenterar för och emot PM på ett objektivt vis. Det är lätt att dras med med och "glömma" att  kritiskt granska exempelvis kingworldnews.com (även om jag läser allt därifrån också, och tycker att mycket är bra, om än onyanserat)

Buljong

Utloggad machom

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
« Svar #8 skrivet: måndag 09, januari 2017, 23:24:59 »
Köp det du gillar!

Utloggad laban77

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #9 skrivet: måndag 08, maj 2017, 10:22:58 »
Ja. Som absolut nybörjare skulle jag vilja läsa svaren på alla frågor ni har nämnt hittills. Blev det någon nybörjartråd?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny på forumet by Saiifo
Idag kl. 19:37

Danska 20kr 1877,1900 by Dickgbg
Idag kl. 18:29

Malmö ädelmetall 1kg by Dickgbg
Idag kl. 18:27

Säljes: 2 st 1kg Silver mynt (Affär pågång) by Krugerangel
Idag kl. 16:33

Nya serier by Birka
Idag kl. 15:22