Författare Ämne: Vilken typ av guld köper du?  (läst 17060 gånger)

Utloggad 429ragtop

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 49
  • Affärsomdömen: 4
SV: Vilken typ av guld köper du?
« Svar #15 skrivet: måndag 28, januari 2013, 00:52:44 »
För min del har det blivit äldre Svenska Guld kronor  5-10-20 kr mynt men det börjar luta lite åt nya silver bullion mynt typ Eagles/ Maples

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #16 skrivet: måndag 28, januari 2013, 11:03:17 »
100 gramstackor och några få mynt.

Utloggad Dicky Swing

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 31
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #17 skrivet: måndag 28, januari 2013, 11:24:45 »
Om du säljer detta mynt får du då mer betalt för den extra 9:an. Det är ju mer guld men inte mycket mer?

Det är väl inte mer guld bara för att det är en extra 9:a, det är bara lite mindre skräp ;)

När det gäller vilket guld jag köper så har jag bara 20 francs mynt, samt lite smycken/skrotguld.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #18 skrivet: måndag 28, januari 2013, 12:18:40 »
Än så länge har jag bara några schweiziska 18 k semiantika mekaniska guldklockor (Omega) tänkt att ingå i den framtida pensionsförsäkringen . Det är väl ändå en 15g per klocka (I boetten) . En Omega lyckades jag få tag i något över guldets skrotpris, det var jag väldig nöjd över .  "Premien" i form av namnet Omega gratis. Dessutom är den farlig snygg att bära på handleden ( Många arbetskamrater tittar på den i smyg , när de tror att jag inte märker nåt  8) )

Snart blir det dags för småguldtackor. Tveksam om jag köper tackor över 10 g./styck. Hur många kommer att ha råd att köpa 50 g. eller 100 g tackor i framtiden om jag vill sälja, tänker jag.

« Senast ändrad: måndag 28, januari 2013, 13:05:48 av Fiat de Lux »

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #19 skrivet: måndag 28, januari 2013, 14:40:13 »
Jag har satsat på mindre guldtackor (5 grams) samt några numismatiska mynt (amerikanska dollar). De förstnämnda var en tidig del i min samling och är enkla och bra, de senare har jag mest för samlandets skull. Dessutom är de trevliga att se och känna på :)

Utloggad Chazsan

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 166
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #20 skrivet: måndag 28, januari 2013, 15:48:31 »
Min första tanke var att bara köpa Krugerrand, för enkelheten. Därefter ändrade jag mig och har haft som ambition att äga och känna och känna igen alla mer eller mindre vanliga mynt, investeringsmynt, historiska mynt. Så länge som jag inte behöver betala samlarpremium för dem, vilket tyvärr gjort att jag inte har hunnit cirkulera några norska eller finska mynt ännu. Jag gillar de latinamerikanska mynten som skriver ut legering och finvikt på mynten. Säkert ett plus i ett apokalyptiskt scenario... Och det är roligt med persiska och arabiska mynt, eftersom det blir ett litet detektivarbete att lista ut vad det står på mynten (har till och med lärt mig läsa persiska siffror!).

Nu samlar jag lite Perth-mynt, för samlandets skull. I övrigt så är det en potpurri av allt från mexikanska femtipeso-mynt till femfrancare och tjugofemtedelsunsare med diverse ett-uns-mynt däri. Och några tackor, från 1 gram till 100 gram. Och i allt detta dyker det emellanåt upp samlarobjekt som jag efterhand gör mig av med, ibland på auktion. Den långsiktiga planen är att äga så mycket guld med så lite premium över spotpriset som möjligt. Just nu finns där ett omanskt rial-mynt, några kinesiska panda-mynt och ett amerikanskt double eagle-mynt som jag vill minnas att jag lagt ut till försäljning i forumet. Funderar på att åka till Kina och lämna in de kinesiska på auktion där.

Silver är ju en helt annan historia förstås.

Utloggad Gunnarsson

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 100
  • Affärsomdömen: 11
Vilken typ av guld köper du?
« Svar #21 skrivet: måndag 28, januari 2013, 21:02:32 »
Min första tanke var att bara köpa Krugerrand, för enkelheten. Därefter ändrade jag mig och har haft som ambition att äga och känna och känna igen alla mer eller mindre vanliga mynt, investeringsmynt, historiska mynt. Så länge som jag inte behöver betala samlarpremium för dem, vilket tyvärr gjort att jag inte har hunnit cirkulera några norska eller finska mynt ännu. Jag gillar de latinamerikanska mynten som skriver ut legering och finvikt på mynten. Säkert ett plus i ett apokalyptiskt scenario... Och det är roligt med persiska och arabiska mynt, eftersom det blir ett litet detektivarbete att lista ut vad det står på mynten (har till och med lärt mig läsa persiska siffror!).

Nu samlar jag lite Perth-mynt, för samlandets skull. I övrigt så är det en potpurri av allt från mexikanska femtipeso-mynt till femfrancare och tjugofemtedelsunsare med diverse ett-uns-mynt däri. Och några tackor, från 1 gram till 100 gram. Och i allt detta dyker det emellanåt upp samlarobjekt som jag efterhand gör mig av med, ibland på auktion. Den långsiktiga planen är att äga så mycket guld med så lite premium över spotpriset som möjligt. Just nu finns där ett omanskt rial-mynt, några kinesiska panda-mynt och ett amerikanskt double eagle-mynt som jag vill minnas att jag lagt ut till försäljning i forumet. Funderar på att åka till Kina och lämna in de kinesiska på auktion där.

Silver är ju en helt annan historia förstås.

Det låter onekligen roligt. Vilka efterforskningar gör du innan du köper ett mynt du inte har sett förut? Jag hade nog varit rädd för att bli lurad.

Utloggad Chazsan

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 166
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #22 skrivet: torsdag 31, januari 2013, 10:53:00 »
Det låter onekligen roligt. Vilka efterforskningar gör du innan du köper ett mynt du inte har sett förut? Jag hade nog varit rädd för att bli lurad.

Jag blev lurad flera gånger i början, framförallt på eBay. Hos handlare har jag bara blivit lurad en gång, när jag fick en välgjord 14K Sovereign istället för en äkta. Eftersom jag var osäker på vilken handlare jag fått den av, och eftersom jag misstänker att de själva inte hade ont uppsåt plus att jag ogärna ville bråka med mina leverantörer så lyckades jag sälja den för guldvärdet plus lite premium, så förlusten blev hanterbar. Idag känner jag igen guld både på utseende och känsla, det finns helt enkelt ingenting som ser ut och känns likadant. Till och med min fru ser skillnad på riktigt guld och fejk-mynt... Och i de fall som jag fortfarande är osäker konsulterar jag en myntkatalog som Krause's Standard Catalog eller liknande. Jag räknade efter nyligen och jag har cirkulerat över 400 guldmynt (några dubbletter) så jag har sett och känt på de flesta vanliga sorter, och en del ovanliga.

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #23 skrivet: torsdag 31, januari 2013, 12:10:47 »
Jag har fallit pladask för Latinska myntunionen! Lagom små mynt för att köpa ett i taget även på en begränsad budget, t ex ett i månaden. För samlaren inom en finns ju olika länder, olika valörer och en massa olika gubbar och tanter på. ( Eftersom jag alltid blir nyfiken på vilka dom var får jag också massor av historia alldeles gratis - jag har t ex betydligt bättre koll på Frankrikes 1800-talshistoria nu efter att ha tittat igenom deras regentlängd! Och lättare börda bär man ej genom livet än kunskap mycken...om nu guldet skulle vara litet tungt att släpa på alltså.  ;) )

Jag inbillar mig också att förfalskningsrisken är mindre för små och gamla mynt. Precis som premien tenderar vara högre på små mynt så är ju kostnaderna för att falskmynta dem också högre. Och så kan man ju inte sälja dem alltför blanka o fina? Även om de säkert går att antikbehandla så är det ju ändå ett ytterligare arbetsmoment... (Jag håller med en del tidigare inlägg angående tackor: Om jag vore falskmyntare skulle jag tillverka falska tackor i plastomslag. Idiotsäkert, för hur ska man kolla vad som ligger i utan att bryta sigillet?)

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #24 skrivet: torsdag 31, januari 2013, 19:29:30 »
Jag har fallit pladask för Latinska myntunionen!....

Kul! Jag håller med. Dessa enhetsmynt är mycket spännande med massor av varianter och ett samlarområde i sig. Det gick förresten ett 20 Lire mynt från Sardinen på Tradera idag. Inte allt för vanligt.

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #25 skrivet: torsdag 31, januari 2013, 21:58:58 »
Det gick förresten ett 20 Lire mynt från Sardinen på Tradera idag. Inte allt för vanligt.

Ja jag såg det! Billigt verkade det bli också åtminstone när jag var inne - men har man en budget att följa så har man...  :(

Utloggad phat-cu-ru

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 106
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #26 skrivet: torsdag 31, januari 2013, 22:28:51 »
Har köpt det mesta av mitt guld 1980-1998, det var 100g Tackor. Just nu köper jag mest mynt, senaste var Australisk Lunar och Kina Panda.

Planerar att köpa Mexikanska Pesos härnäst

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #27 skrivet: fredag 08, februari 2013, 19:21:56 »
Känns som jag blandar hej vilt vad gäller guld köp.

Lite tackor och olika mynt. Just nu köper jag historiska mynt pga att det är billigare per gram och är i mindre format än 1/2 ounz och 1 ounz. Vet att det finns mindre mynt av de nyare men tycker premien blir lite dyr ibland så jag har köpt lite mer historiska mynt och många är riktigt fina tycker jag.

Känns som att jag inte har någon strategi utan köper det jag är sugen på just då när jag har råd.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #28 skrivet: lördag 09, februari 2013, 00:00:12 »

Lite tackor och olika mynt. Just nu köper jag historiska mynt pga att det är billigare per gram och är i mindre format än 1/2 ounz och 1 ounz. Vet att det finns mindre mynt av de nyare men tycker premien blir lite dyr ibland så jag har köpt lite mer historiska mynt och många är riktigt fina tycker jag.

Känns som att jag inte har någon strategi utan köper det jag är sugen på just då när jag har råd.

Tja, en strategi har du ju som köper guld. Se är väl vad för guld underordnat :)

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #29 skrivet: lördag 09, februari 2013, 09:16:21 »

Tja, en strategi har du ju som köper guld. Se är väl vad för guld underordnat :)

Touché. Helt rätt där. Man är ju rätt så smart ändå.  ;)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Litet parti skrotsilver säljes billigt by Gripen
Idag kl. 13:23

Guldtacka by figure4
Idag kl. 13:04

ny medlem 13 juli 2020 (GALENTO) by 9darter
Idag kl. 12:57

10 g guldtacka Argor-Heraeus by RemusTh
Igår kl. 19:21

Bilder på silver. by sff123
Igår kl. 19:10

Liberty silver - Mycket märkligt by Sverre
Igår kl. 14:13

Köpes: Riksbankens 100 kr jubileumsmynt/minnesmynt by Guldfeber
söndag 12, juli 2020, 19:23:25

Falska mynt på tradera? by Power2008
söndag 12, juli 2020, 18:05:54

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by I_am_mine
söndag 12, juli 2020, 13:16:34

Queen’s beast Griffin 2oz by Kalle4001
söndag 12, juli 2020, 08:46:55

Kul! by Mange
lördag 11, juli 2020, 22:36:37

(Köpes) Europeiska junk silver mynt (Frankrike, Spanien, Tyskland m.m) by losecontrol
fredag 10, juli 2020, 17:19:36

Godkväll by toblov
torsdag 09, juli 2020, 14:32:10

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
onsdag 08, juli 2020, 22:50:20

Jag Lotta är ny här by Au
onsdag 08, juli 2020, 10:18:30